Gå til innhold

Til alteret med far

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig i Norge, det er en amerikansk skikk som har kommet hit de siste årene, men hva så?

Er det slik du ønsker å gjøre, så synes jeg du skal gjøre det slik. :)

Tøys og tull.

Min mor og hennes søster giftet seg på tidlig 60-tall, og ble begge ført til alters av sin far, mens brudgommen ventet framme ved alteret. Av alle kirkebryllup jeg selv har vært i fra 70-tallet og til i dag har bare ett brudepar gått opp sammen.

Ellers kan man selvsagt henge seg opp i symbolikken om å bli "gitt bort" fra far til sønn i et patriakalsk system vi forlengst har sluttet å identifisere oss med. Men da kan man jammen begynne å problematisere mye annet av ritualene og skikkene omkring inngåelse av ekteskap også.

Jeg valgte selv å bli ført opp kirkegulvet av min far da jeg giftet meg, selv om jeg ikke hadde tenkt det i utgangspunktet, og grunnen var at jeg forsto at han ville bli lei seg hvis han ikke fikk lov til det - det var en symbolsk tradisjon han hadde sett fram til å få utføre som far til en datter. Såpass kunne jeg gjerne gjøre for å glede min gamle far. Jeg var ikke særlig opptatt av hverken prinsipprytteri eller fullstendig detaljkontroll på bryllupsdagen min.

Videoannonse
Annonse
Gjest Ciara*
Skrevet

Jeg har ikke sansen for at faren skal "gi bort" datteren til en annen mann. Noen skriver at de ønsker at faren skal bli inkludert i sermonien. På hvilken måte inkluderes mor og svigerforeldre? Hvorfor skal ikke de inkluderes på lik linje.

Jeg håper Victoria går inn sammen med Daniel, som likemennesker.

Kanskje ikke direkte i sermonien, men den dagen jeg gifter meg, håper jeg både mor og svigermor vil være veldig delaktige i selve planleggingen. Bli med meg å se på brudekjole etc... Det er fine øyeblikk det også, tenker jeg iallfall.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

"... gitt bort fra far til ektemann", skulle det selvsagt stå. :fnise:

Gjest Emera
Skrevet

Men det er det som er spørsmålet - er det virkelig en tradisjon her til lands å bli geleidet til alters av sin far? Mine foreldre gikk opp sammen (tidlig 80-tall), det samme gjorde alle mine tanter og onkler som giftet seg på åtti- og nittitallet. Er det å bli geleidet noe vi har "tatt til oss" fra amerikansk tradisjon via filmer, eller er det virkelig en norsk tradisjon? Jeg spør, for jeg er klar over at de bryllupene jeg har kjennskap til er begrenset i antall og de er ikke sånn überlangt tilbake i tid...

Jeg har aldri vært i et bryllup der brud og brudgom gikk opp sammen. Men jeg vet ikke hvor gammel tradisjonen med at brud og far går opp sammen er.

Skrevet

Ser i avisen at kronprinsesse Victoria møter motbør fordi hun vil la sin far føre seg til alters. I Sverige er det visst tradisjon at man går sammen med brudgommen. Jeg ante ikke at svenskene hadde andre tradisjoner enn oss på dette området. De påstår at det er amerikansk, men er det ikke vanlig de fleste steder i vesten at man føres opp av sin far? Husker riktignok at Mette Marit og Haakon gikk sammen, men det var vel naturlig med tanke på alternativet i deres tilfelle...

Hva mener dere? Er det kvinneundertrykkende å bli ført opp av sin far? Kan ikke si jeg skjønner den tankegangen, men.

I Norge er det veldig vanlig at far (eventuelt mor) følger bruden til alters og det er riktig som mange skriver at dette handlet vel i utgangspunktet om å "gi" bort datteren. Tror ikke det er en av tingene vi har fått fra USA (selv om det er nok av dem). Men jeg mener at dette får jo være opp til hver enkelt hvordan de vil løse. Jeg vil at min tilkommende skal stå sammen med presten i det jeg kommer inn sammen med min far. Men jeg liker tanken på å "overraske" han i det jeg kommer inn med den flotte kjolen min, håret sminken og blomstene. Synes det er så romantisk. Men i våre dager mener jeg ikke at man trenger å binde seg til gamle og strenge tradisjoner. Plukk ut det som passer for deg og din tilkommende. Det er tross alt dere som skal gifte dere!

Skrevet

Nei, det er ikke vanlig i Norge, det er en amerikansk skikk som har kommet hit de siste årene, men hva så?

Er det slik du ønsker å gjøre, så synes jeg du skal gjøre det slik. :)

Det er ikke akkurat nytt da. Min søster ble ført til alters av vår far for 20 år siden, mamma ble ført til alters av sin far for godt over 40 år siden.

For meg føles det mest riktig/koselig å gjøre det samme for 7 år siden.

Men for all det, pappa ga meg ikke akkurat bort, det gjorde jeg villig selv. Og vi var og er likestilte i ekteskapet. Det er jo et av hoved poengene til de svenske prestene. At det ikke gir inntrykk av at kvinne og mann er likestilt om kong Carl Gustaf fører sin datter til alters. De mener hun som et forbilde til mange unge kvinner i Sverige, ikke bør bruke slike barbariske og kvinneundertrykkende tradisjoner.'

Det var ikke noe kvinneundertrykkelse involvert når pappa avleverte meg, det er er koselig tradisjon.

Skrevet

har også tenkt en del på akkurat dette, min mor og far gikk til alteret sammen da de giftet seg på sent 70-tall. men min søster som giftet seg for tre år siden, ble geleidet opp av far.

er usikker på tradisjonen, men jeg vil ihvertfall bli geleidet opp av faren min til alteret.

Skrevet

Fra www.kirken.no:

Brudeparets entre

Skikken fra storfamiliesamfunnet med at far kommer opp kirkegulvet for å ”overlevere” sin datter til en ny familie, lever fortsatt. Noen steder er det tradisjon at brudeparet går inn sammen. Dette er den gamle kirkelige ordningen og et uttrykk for at de to selv kommer til kirken for å ordne det formelle ved å stifte egen familie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...