Gå til innhold

12-15m2 og innredning.

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dritt lei, dritt lei av dårlige boløsninger, dårlige møbler, dårlige senger, dårlig standard, og igjen dårlige boløsninger.

Men, jeg leier fremdeles. Og har derfor begynt å se mye på hva slags boløsninger det er mulig å få til, det jeg har kommer frem til nå er at jeg vil ha sofa på rommet. Med sjeselong, å bruke seng som sofa når du har besøk er i grunn ikke så mye kos i lengden.

Skap må jeg og ha, og jeg har bestemt meg for ett 2 meter bredt PAX skap fra ikea med skyvedører. Det for holde til klær og andre småting

Så må jeg bare ha hyller, den ekstra oppbevaringsplassen trengs. I alle fall en eller 2 plassert over sofaen.

Skrivepult er jo og ett must. Og der har jeg bestemt meg for igjen å gå på ikea for å kjøpe en EXPEDIT skrivepult. I tillegg til det må jeg igjen ha TV'en ett sted, men jeg håper å få hengt den på veggen.

Så var det sengen, den må jo og inn.. Skal ikke være lett men jeg har vert smart og funnet ut at jeg skal ha meg en skapseng! :) Og det blir knall! Åpne skapdørene og ned med en 1,40 eller 1,60 seng.

Det aller beste hadde jo vert å rett å slett bygge en platform til å ha sofaen på for å skape enda litt mer oppbevaringsplass men det blir litt vel mye stress og vanskelig å transportere senere. Så det kommer nok ikke til å skje med mindre jeg finner en veldig grei hybelvert..

Noen som har andre gode løsninger til hvordan jeg kan få mer gulv og oppbevaringsplass på ett 12-15 kvadratmeter rom?

Skrevet

En venninne av meg har det ganske høyt under taket på sin hybel og hun har hengt opp mange kroker som hun har poser og bokser med diverse hengene fra. Ser skikkelig stilig ut faktisk.

Skrevet

Nå har du jo funnet en løsning til sengen, men hva med "køyeseng" der sengen står på stolper? Dvs, en vanlig seng med ekstra lange bein, slik at du kan få plass til f.eks sofa under. Da slipper du iallfall unna litt stress med å måtte pakke sammen sengen hver dag, og du slipper å måtte ha ledig gulvplass til å "åpne skapet" :)

En annen lur ting er å anskaffe en sofa med såpass høye bein at du kan få plass til skuffer under. Enten vanlige sengeskuffer, eller litt lavere plastkasser (de har begge deler på ikea).

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå har du jo funnet en løsning til sengen, men hva med "køyeseng" der sengen står på stolper? Dvs, en vanlig seng med ekstra lange bein, slik at du kan få plass til f.eks sofa under. Da slipper du iallfall unna litt stress med å måtte pakke sammen sengen hver dag, og du slipper å måtte ha ledig gulvplass til å "åpne skapet" :)

En annen lur ting er å anskaffe en sofa med såpass høye bein at du kan få plass til skuffer under. Enten vanlige sengeskuffer, eller litt lavere plastkasser (de har begge deler på ikea).

Takker for forslag! :) Hadde jo vert helt perfekt om jeg fant en loftseng som passet perfekt sammen med en sofa da.

Skrevet

Jeg har sett sånne senger på ikea iallfall :) Hadde også en nabo for noen år siden som laget seg en sånn seng selv av en haug planker og en rammemadrass, men ville vel ikke anbefalt det hvis du ikke har et visst minimum av snekkerskills (jeg vet jeg ikke ville stolt på mine egne snekrekunnskaper til det formålet iallfall..hehe)

Forresten, når du skal kjøpe sofa så prøv å finn en som ikke er så altfor dyp, du kan spare litt gulvplass på det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett sånne senger på ikea iallfall :) Hadde også en nabo for noen år siden som laget seg en sånn seng selv av en haug planker og en rammemadrass, men ville vel ikke anbefalt det hvis du ikke har et visst minimum av snekkerskills (jeg vet jeg ikke ville stolt på mine egne snekrekunnskaper til det formålet iallfall..hehe)

Forresten, når du skal kjøpe sofa så prøv å finn en som ikke er så altfor dyp, du kan spare litt gulvplass på det.

Jeg sitter og ser på de fra IKEA, men for å stabilisere dem har de satt inn støtteplanker som gjør at det er nesten umulig å sette en sofa under dem. Fordi en 3 seter sofa er ca 40-50 centimeter lengre enn sengen i seg selv. Jeg ser jo helt klart hvorfor de har måttet gjøre det på den måten men da blir det å sette akkurat sofaen under senger veldig vanskelig..

Og for å spørre, hvor stabile er sånne senger? Med tanke på sengeaktiviteter ;)

Skrevet

Sofa under blir kanskje litt vanskelig da ja..

Men hva med andre møbler, f.eks lave bokhyller eller skrivepult?

Angående hvor stabile de er, jeg tror de er mer stabile enn de ser ut på bildene :) Vet om noen som har den som heter Tromsø fra IKEA (liker veldig på bildene iallfall), og de er fornøyde. Men spørs vel på hvor voldsomme sengeaktivitetene er ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Eller så kan jo hele sofaen droppes for kosekrok med bittelittegranne puter? Men stabiliteten i sengen er jo veldig viktig da.. MÅ være behagelige å sove i samt tåle moderate mengder sengeaktivitet... Får teste en IKEA seng i allefall, kanskje jeg må kjøpe noe ett annet sted som er mer solid eller bare gå for den originale tanken om skapseng.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Før du evt skaffer loftseng med plass til sofa under, bør du gå på Ikea og prøvesitte litt i en slik løsning. Det kan se veldig praktisk ut når man ser det utenfra, men for mange kan det bli innestengt og klaustrofobisk under sengen, slik at man ikke trives under der og arealet ikke brukes til å sitte på likevel. Det kan også føles ubekvemt å legge seg helt oppunder taket, kanskje uten å ha mulighet til å sette seg opp engang. Jeg ville heller gått for skapseng.

Oppbevaringstips: Kjøp plast/pappesker med lokk på Ikea, fyll med det du skal lagre (ikke ting du bruker daglig), stable oppetter veggen. Fest et kult stoff utenpå.

Egne plastkasser på hjul, med lokk, til å ha under seng/sofa for ekstra oppbevaring.

Monter garderobestang i flere høyder i klesskapet, så kan topper/skjorter som ikke rekker så langt, henge i flere etasjer. Du trenger ikke ta hele bredden, finnes som løs løsning som henges fra øverste garderobestang.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Om du kjøper en "Tromsø" loftsseng, der en variant er 140x200 cm, (egentlig 208 cm lang), vil jeg tro du kan ha en sovesofa under, f.eks type "Beddinge Håvet" som er 104x200 cm som vanlig sofa, og 140x200 cm utslått. D.v.s at du har 4 sengeplasser på en liten hybel, om du har planer om å ha besøk av venner evt. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...