Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en samboer som i dag jobber fra 5 om ettermiddagen til 4 i natt.

Regnes pinseaften som helligdag og vil han derfor ha krav helligdagstillegg?

Ser det ikke er merket som røddag, men min mor sier at i helsevesenet så får de likevel helligdagstillegg etter kl 12 på julaften, påskeaften og pinseaften. Er dette noe som gjelder alle som jobber på disse aften-dagene?

Takk for svar :klemmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det kommer ikke "av seg selv".

Det kommer an på hvilken tariffavtale som er på arbeidsstedet hans. De som jobber i helsevesenet, slik som din mor, jobbber i det offentlige og der er alle omdfattet av tariffavtale.

Siden jeg ikke vet hvor samboeren din jobber, så er det ikke godt å vite. Høres kanskje ut som han jobber i utelivsbransjen? Da har han antakelig ingen tariffavtale, for bare de færreste i utelivsbransjen er organisert og da har man heller ingen tariffavtale. Men de kan selvsagt ha inngått en egen avtale med arbeidsgiver.

Skrevet

Som Lilleba sier, så er ikke andre tillegg enn overtidstillegg regultert i lovverket. Så han får ikke helligdagstillegg med mindre tariffavtale, lokal klubbavtale eller arbeidskontrakt sier det.

Skrevet

Han får 100% tillegg om han starter å jobbe på en helligdag, så lurte på om pinseaften regnes som helligdag for alle etter kl 12? Men ser jo ut som om disse dagene ikke gjør det, og kommer an på særavtaler, og at han kun får helligdagstillegg om han jobber røde dager på kalenderen, noe pinseaften ikke er tydligvis :)

takk for svar!

PS. utelivsbransjen ja :)

Skrevet

Jeg jobber på bensinstasjon og vi får 100%.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...