Gå til innhold

Hvor bør man leie i Trondheim?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

For oss som ikke er godt kjent i byen, hvor bør man leie i Trondheim og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs jo hvor dere skal jobbe/studere og slikt. Er dere flere, med barn, orker dere bo midt i byen, eller skal det helst følge med en liten hageflekk?

Skrevet (endret)

Ila - Koselig, mange fine leiligheter og ikke så dyrt. Nærme sentrum og matbutikker.

Byåsen - En del av byåsen er sentralt, men de fleste hus/leiligheter ligger øde til og du må opp en svær bakke for å komme hjem etter å ha vært i byen. Men det er billig :)

Møllenberg - Masse leiligheter, nærme både sentrum og gløshaugen (hvis du er student der), mye å velge mellom både av billige og dyrere steder (og også veldig varierende standard).

Midtbyen - Mange små og dyre leiligheter, men man bor i det minste midt i byen :)

Nardo, Moholt, Steinan, Tyholt: Områder et stykke utenfor sentrum, mye sokkelleiligheter og liknende og forholdsvis billig. Passer bra hvis du vil bo nærmere turterreng enn sentrum :)

Dette er de områdene jeg kom på nå..alle har sine fordeler og ulemper, spørs hva du er ute etter :)

Endret av mias
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ila, midtbyen og møllenberg er av den dyrere sorten. Det positive er at det ligger helt mot sentrum, og at du derfor har handel og bussforbindelser i umiddelbar nærhet. Det negative er at det er håpløst å ha bil dersom du bor på disse stedene. Parkering er dyrt, og rushtrafikken er helt voldsom.

Byåsen: kjempefint for familier og turmennesker, men litt slitsom vei dit kanskje? ikke så bra bussforbindelser

Nardo, moholt, tyholt, valentinlyst: ligger nærme tøh og gløshaugen. ligger også nærme omkjøringsveien, slik at det er lett å komme seg ut og inn av byen. Slipper unna den verste rushtrafikken. Flere studentbyer, og jeg får inntrykk av at det er generelt rolige og trivelige steder. Mye billigere å leie her enn i midtbyen. Bra bussforbindelser, og det tar ca 30-45minutter hvis du går _sakte_ til midtbyen.

Loholt, lohove, "øvre" moholt, othillenborg: nærme dragvoll. Masse barnefamilier og eldre. Bra bussforbindelser, og flere turmuligheter i nærheten. Prisene her bruker å være en del billigere i sentrum, men selvfølgelig med varierende standard.

Tiller: langt unna både universitet/høyskole og sentrum. Hvordan leien er her, aner jeg ikke.

Det kommer mye an på hvilken person du er. Om du bor alene, med venner, med samboer, med barn osv. Og hvor du jobber/går skole, om du er mest ivrig med shopping, tur.. Om du har bil osv. Fortell litt mer om deg selv, så kan jeg svare deg bedre :)

Gjest najki
Skrevet

Byåsen: kjempefint for familier og turmennesker, men litt slitsom vei dit kanskje? ikke så bra bussforbindelser

Kommer jo virkelig ann på hvor på Byåsen man bor det... 5'ern går jo hvert 10.minutt. I tillegg har du buss nr. 8 og 19, samt trikken. Jeg vil si at det er et godt kollektivtilbud.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan si deg ett område du bør styre unna i alle fall: kalvskinnet/elvegata/Erling Skakkes gate. Her foregår det mye utrivelig aktivitet, det er oppsamlingsplass for de som er for rusa til å komme seg hjem, pluss at det er mange kommunale boliger der de som har såkalt "dårlig boevne" blir plassert. En jeg kjenner som bodde der fant en død narkoman i oppgangen sin en morgen da han skulle hente avisen, skikkelig ekkelt.

Ellers fra det er de fleste områdene bra på hver sin måte, det kommer jo litt an på hvilken pris du tenker, hvor du skal gå på skole, og om du foretrekker nærhet til marka eller nærhet til nattklubber.

Og forresten; når du ser på boligannonser, ikke ta det for god fisk om det står "gangavstand til Gløshaugen" for eksempel. Det kan bety hva som helst, fra 5 minutter til 1 time å gå, alt er jo gangavstand hvis man går lenge nok. Hvis det står "5 minutters gange til sentrum" betyr det egentlig 15 minutter, minst. Så sjekk hva avstanden egentlig er på gule sider eller noe.

Skrevet

De sentrale stedene på Byåsen har no veldig gode bussforbindelser...

Nå må vi ikke glemme Strindheim, Ranheim, Charlottenlund, Vikåsen og Jakobsli. Plasser utenfor byen, relativt billig leie pga mange sokkelleiligheter. Mange familier. Fra Strindheim kan man gå til byen, ikke fra de andre plassene. Eller jo, men det er en god gåtur, for å si det slik.

Etter å ha bodd på Lade, Ranheim, Vikhammer, Byåsen, Ila, Singsaker og Persaunet vil jeg si at jeg definitivt har tridves best på Singsaker og Persaunet. Akkurat passe langt ifra byen, flotte områder, gode bussforbindelser og koselige nabolag. Alt er igrunn tilgjengelig.

Lade og, forsåvidt, men er lenge siden jeg bodde der.

Byåsen er nok den plassen jeg har trivdes minst. Langt ifra byen, mye bakker, dårlige solforhold..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo virkelig ann på hvor på Byåsen man bor det... 5'ern går jo hvert 10.minutt. I tillegg har du buss nr. 8 og 19, samt trikken. Jeg vil si at det er et godt kollektivtilbud.

Ja, men det er veldig langt hvis man skal studere på Dragvoll for eksempel, da må man regne en time hver vei, bussen bruker jo dødslang tid, selv om den går ofte. Kjedelig å bruke to timer av dagen sin på å sitte på bussen hver dag.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ila er fint, men styr unna Ilevollen 3d. Mugg og råte og utleier prøver å lure deg for penger.

• Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Møllenberg trenger ikke være dyrt. Men det passer absolutt best for de som er studenter. Ville ikke bodd der hvis jeg hadde jobb og var ferdig med studentlivet.

Er du student er det den perfekte plassen med tanke på gangavstand til byen, det ligger jo forsåvidt midt i byen, rett ovenfor koselige Solsiden senter med sine flotte uterestauranter.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Møllenberg trenger ikke være dyrt. Men det passer absolutt best for de som er studenter. Ville ikke bodd der hvis jeg hadde jobb og var ferdig med studentlivet.

Er du student er det den perfekte plassen med tanke på gangavstand til byen, det ligger jo forsåvidt midt i byen, rett ovenfor koselige Solsiden senter med sine flotte uterestauranter.

Møllenberg er mye mer enn bare studentghetto. I området vi bor er det en salig blanding av enslige gamle damer, barnefamilier, studenter og andre. Stille og rolig i helgene er det også :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

(Jeg er student)

Jeg har bodd litt lenger opp enn Moholt, og trvides ikke der. Sikkert bra for barnefamilier ol, men ikke for en student. Kunne sykle til skolen/byen, men mye slit synes jeg.

Bor nå rett ved studentersamfundet. Trives utrolig godt!! Skolen er rett ved, parken rett ved. 10-15 min å gå inn til sentrum/utesteder.

Om du er student ville jeg ha bodd ved samfundet, øya, møllenberg, bakklandet eller ila :)

• 6 år senere...
Skrevet
Den 5/23/2010 at 0.58, Gjest AnonymBruker skrev:

Ila er fint, men styr unna Ilevollen 3d. Mugg og råte og utleier prøver å lure deg for penger.

Jeg og min familie (med to barn og gravid I 8.mnd) bodde der i 9 måneder. Det var tre vannskader og vi endte opp med regning. Da ble det avdekket råte på bad oppe og nede! Vi måtte flytte og huseier nektet å stille med midlertidig bosted. 

Fraråder alle å flytte der!! 

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare anbefale dere som skal på hybel/leilighetleting til høsten om å sjekke adressen på hybelrating.no :)

Anonymkode: aeb2c...f3e

AnonymBruker
Skrevet
Den ‎22‎.‎05‎.‎2010 at 17.07, Gjest AnonymBruker skrev:

Tiller: langt unna både universitet/høyskole og sentrum. Hvordan leien er her, aner jeg ikke.

? Ca 10 min med bil til midtbyen vel?

Jeg synes Heimdal er koselig. Mer landlig, men ikke så veldig langt fra midtbyen. Kort vei til Tiller også.

Det er også fint på Lade.

Vil du bo veldig nært midtbyen ville jeg valgt Lademoen. Svartlamon er kult sted for de som er litt alternative.

Anonymkode: 85ea1...dbe

AnonymBruker
Skrevet
Den 23.5.2010 at 0.50, addict skrev:

De sentrale stedene på Byåsen har no veldig gode bussforbindelser...

Nå må vi ikke glemme Strindheim, Ranheim, Charlottenlund, Vikåsen og Jakobsli. Plasser utenfor byen, relativt billig leie pga mange sokkelleiligheter. Mange familier. Fra Strindheim kan man gå til byen, ikke fra de andre plassene. Eller jo, men det er en god gåtur, for å si det slik.

Etter å ha bodd på Lade, Ranheim, Vikhammer, Byåsen, Ila, Singsaker og Persaunet vil jeg si at jeg definitivt har tridves best på Singsaker og Persaunet. Akkurat passe langt ifra byen, flotte områder, gode bussforbindelser og koselige nabolag. Alt er igrunn tilgjengelig.

Lade og, forsåvidt, men er lenge siden jeg bodde der.

Byåsen er nok den plassen jeg har trivdes minst. Langt ifra byen, mye bakker, dårlige solforhold..

Strindheim bor jeg, ikke bilig akkurat, men sentralt i forhold til det meste, god kollektiv trafikk og i næheten av ladestien. Mye familiefolk her:) Lade er også ganske billig, kommer an på standarden man skal ha, men forskjellern er jo hva slags type menneske man i utgangspunktet er. Som by-student er lademoen, buran rosendal og øya fine plasser. Dragvoll har også studentmiljø :)

Friluftsmennesker foretreker byåsen, ugla, lohove, jonsvannet, vikåsen.

Ranheim er bygd ut, et stykke fra byen (20 min med buss) , men veldig fint og flott der med eget strandpromenade, havn og fine turstier. Mye folk som bor der, så er et lite lokalsamfunn. Billig også, og storsett god standard. Butikk og treningsenter i området. Samme gjelder vel egentlig Olderdalen, Reppe og Vikåsen.

Tiller er i nærheten av City Syd, kort vei inn til byen via E6, billig.

Ila, dyrt, men fint. Gåavtand til byen. Mye ungt miljø, kort vei til marka.

Bakklandet, byens hjerte i gamlebyen. Dyrt, men fint.

Solsiden, Møllenberg: Dyrt, men variabel standard. Ung miljø. For sosiale mennesker.

Tyholt: Blanding av familie og studenter. Sånn passe prisklasse, og ikke så langt fra Strindheim, og kort vei med buss til Lerkendal. Fint strøk.

Tempe: Ung miljø, mest kollektiv, ved Lerkendal, mye trafikk, mye folk.

Anonymkode: ecb90...f6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...