Topplue Skrevet 22. mai 2010 #1 Skrevet 22. mai 2010 Ønsker å få ned strømforbruket mitt. Har planer om å skifte til sparedusj. Men hvordan gjør man det? Kan man gjøre det selv,eller trenger jeg rørlegger? Har en lampe på badet som bruker veldig mye strøm, har tenkt å få byttet den ut. Hvordan kan man gjøre det? Har også tenkt på å lage kompost, slik at jeg slipper å bruke penger på å kjøpe jord til blomstene mine, og jeg slipper å kjør bort avfall. Noen tips til dette? Kan man blande hage og mat avfall?
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mai 2010 #2 Skrevet 22. mai 2010 Det er jo bare å kjøpe seg et dusjhode på for eksempel clas ohlson, og det er lett å montere selv det har blitt gjort mye forskning på sparedusj, der det har blitt sagt at folk skruver opp varmen på vannet når de bruker sparedusj fordi det kommer så lite vann og at det derfor kjennes kaldere ut. Så hvis du begynner å skru opp varmen etter hvert, så vil jeg anbefale deg å montere på det gamle dusjhodet Spørs jo hvilken lampe det er.. Med mindre det er spot er det ikke verre en å skruve den ned og montere ny selv. Men du kan ta ut sikringene når du setter på plass den nye lampen, for det er mange som ikke forstår at ledningene ikke tar hensyn til deg. Ja, man kan fint blande hage og mat-avfall. Men husk at maten lukter utrolig mye verre enn hageavfallet.
Topplue Skrevet 22. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 22. mai 2010 Takk for svar,jeg er dessvere veldig lite handy av meg... Lampen er fra 70 tallet, sånn lysstoffrør. De rørene produseres visst ikke lenger fant jeg akkurat ut av så nå må jeg bytte.. hehe Men kompost, må man ha en spesialboks eller kan man bare samle det i en haug i hagen?
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mai 2010 #4 Skrevet 22. mai 2010 [quote name=Forever ' date='22 mai 2010 - 18:49' timestamp='1274546943' post='8092955] Takk for svar,jeg er dessvere veldig lite handy av meg... Lampen er fra 70 tallet, sånn lysstoffrør. De rørene produseres visst ikke lenger fant jeg akkurat ut av så nå må jeg bytte.. hehe
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mai 2010 #5 Skrevet 22. mai 2010 Hvis du ikke vil skifte hele lampen finner du sikkert lysrør på clas ohlson ja Kompost er jeg ingen ekspert på, men det kan være lurt å skaffe seg en "spesialboks" kun for matavfall dersom du vil ha god jord. Men det kan jo fort koste deg litt penger. Mange liker å lage en inngjerdning for hageavfallet, men det funker også fint å ha det i en haug jeg bruker en skråning bak huset for hageavfall.
Topplue Skrevet 22. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 22. mai 2010 Ja vet jeg får kjøpt lysstoffrør, men i butikken sa de at akkurat disse var gått ut av produksjon og at de ikke hadde noe annet jeg kunne bruke. Men du som hiver hageavfall i skråninger, da blir jo jorden liggende der og man får jo ikke brukt den? Eller står du å graver der? hehe
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mai 2010 #7 Skrevet 22. mai 2010 Hmm, da var du uheldig =/ det må være en rar dimensjon på rørene om det ikke finnes noen erstatning. Man kan jo godt grave den frem og vende gresset som allerede ligger der. Men jeg bruker ikke opp igjen jorden nei, for jeg synes ikke den er såpass som jorden man kjøper på sekk. Bruker ikke mye jord hvert år, så det er ikke de store besparelsene Jeg sparer heller inn på andre ting, som å etterisolere, fyre med ved, tenne masse lys om vinteren, skru av ting jeg ikke bruker, og bruke minimalt med lys når jeg ikke trenger varmen som lampene gir. Steker alltid brød mens jeg lager middag, legger aldri varme ting i kjøleskapet, bruker kjøleskapet når jeg skal tine kjøtt osv.. de største besparelsene mine er nok likevel når det gjelder maten.
Topplue Skrevet 22. mai 2010 Forfatter #8 Skrevet 22. mai 2010 Åj, det med varm mat i kjøleskapet / tine mat i kjøleskapet har jeg aldri tenkt på men det er jo så smart at det burde være en selvfølge!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå