Gå til innhold

Tilbehør til grillet laks

Spiralis

Anbefalte innlegg

Skal grille laks i ettermiddag.

Noen som har tips til noe nytt og uvanlig som tilbehør? Helst noe som er kjappt og/eller kan lages litt i før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grillede squash-skiver. Pensle med olje, dryss lett med salt/pepper og grilles møre. Grillet sjampinjong og halve tomater som får samme behandling som squashen er også førsteklasses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agurksalat!! Obligatorisk!!

Skjære agurk - MED SKALLET!! - i tynne skiver. Lage lake av eddik, vann, salt, pepper, sukker og dill.

La stå litt - og nyt til laks/ørret!!

Husk Kesam/rømme til!

Namm...blir grilling av sjømat neste gang, tror jeg...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grillede squash-skiver. Pensle med olje, dryss lett med salt/pepper og grilles møre. Grillet sjampinjong og halve tomater som får samme behandling som squashen er også førsteklasses.

Sier meg enig i denne! Fantastisk godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Coleslaw er kjempegodt sammen med laks (og alt annet av grillmat egentlig):

Kutt opp kål og sylteagurk. Bland det sammen med ei blanding med rømme og majones, blandingsforhold er smaksak men jeg liker å bruke dobbelt så mye rømme som majones. Tilsett en skvis med sitron og salt og pepper. Noen ganger så bruker jeg et krydder fra Santa Maria med pepper og hvitløk, det er også veldig godt.

Endret av Skya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetsalat (hjemmelaget hvis du har tid, men mange kjøpesalater er også godt).

Grønnsaker grillet i folie med krydder.

Ikke glem fiskesaus (obligatorisk på fisk spør du meg;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari kontrari

Ikke så veldig orginalt, men enkelt å lage: lag potetsalat med hele små (eller halve litt større) nypoteter med skall. Du trenger bare majones eller rømme (etter smak), salt og pepper, samt vårløk så vidt jeg kommer på. Hovedpoenget er at det skal være mer potet enn rømme, i hvertfall.

Ellers kan du lage foliepakker med grønnsaker klare på forhånd, også bare grille de når du griller laksen. Enkelt og sunt.

Frisk råkostsalat, klassisk agurksalat eller kanskje papaya-salat om laksen er krydret i orientalsk retning tilfører måltidet friskhet og noe syrlig - godt for å balansere laks som er litt "tyngre" i smaken. (Fikk lyst på grillet laks nå, jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salat av grillede squashskiver, grillede asparges (begge deler kan grilles i grillpanne) og ruccola med en dressing av presset sitron, olivenolje, salt og pepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coleslaw er kjempegodt sammen med laks (og alt annet av grillmat egentlig):

Kutt opp kål og sylteagurk. Bland det sammen med ei blanding med rømme og majones, blandingsforhold er smaksak men jeg liker å bruke dobbelt så mye rømme som majones. Tilsett en skvis med sitron og salt og pepper. Noen ganger så bruker jeg et krydder fra Santa Maria med pepper og hvitløk, det er også veldig godt.

Hodekål du mener her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangosalsa! (Det er i grunnen godt til all grillmat :) )

Noe du kjøper eller lager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Agurksalat!! Obligatorisk!!

Skjære agurk - MED SKALLET!! - i tynne skiver. Lage lake av eddik, vann, salt, pepper, sukker og dill.

La stå litt - og nyt til laks/ørret!!

Husk Kesam/rømme til!

Namm...blir grilling av sjømat neste gang, tror jeg...;)

Du kjører ikke noe olje i den laken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange svært fine innspill og håper på svar på oppfølgingsspørsmål. Jeg er svært glad i fiskemat på grillen og griller mye så jeg prøver ut mange av de ideene jeg leser om. :)

Endret av Spiralis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hodekål du mener her?

Ja, det er vel det det heter. Sånn vanlig grønn kål. Sånn som man bruker i fårikål også! :blond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det som er nevnt her, så synes jeg også det er godt med grillet tomat. Skjær en tomat i to, ta på masse pepper, på flatisden og grill dem. Evt. stek dem litt på panne (med "flatsiden" ned) hvis du er inne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abonnerer :) Her bruker vi som regel hjemmelaget potetsalat:

1 kg kokte skrelte poteter i terninger

2 ss Ravigottesaus

2 epler (med eller uten skall er en smakssak)i terninger

1 boks Rømme

2 ss fløte

2 ss majones

2 ts sitronsaft

2 ss hakkede sylteagurker

Litt salt og hvit pepper

Oppskriften kan fint halveres, serveres enten lunken eller kald. Nydelig å maule på senere på kvelden :). Vi bruker også en del grillede grønnsaker og da tar vi hva vi haver eller har lyst på dere og da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...