mee mee Skrevet 21. mai 2010 #1 Skrevet 21. mai 2010 Vi har da innsett et problem. Og det er vår katt og vår balkong. Vi bor i leilighet i 6 etg med balkong. Om dagen er katten ute, og om kveldene inne. Vårt problem er at han har funnet ut noe som er veldig spennende og farlig, nemlig å hoppe opp på gelenderet (rundt og av stål), balansere videre på vinduskarmen, og hoppe over til nabo balkongen, og så videre til neste balkong. Her snakker vi om et fall på ca 6 meter ned til asfalt hvis han skal falle. Tar ca 3 sekunder fra vi åpner døren, til han er over. Dette gjør han garantert på trass, for vi ser han er redd spesielt når det blåser mye. Han ligger også gjerne og ruller samtidig som han maler på nabo balkongen, og gliser bredt til oss. Hva skal vi gjøre? Naboene begynner å bli ganske lei, og vi er veldig redd for at han skal falle ned å skade seg hardt. Den eneste måten vi får han tilbake er å lokke med mat (matvraket vårt). Men det virker som han nå ser å det som en ekstra måte å få mat på. Vi har prøvd å blokkere den ene delen av balkongen, men han fant smutthullene som man kunne finne. Hva skal vi gjøre, kan ikke ha balkongdøren lukket til enhver tid i sommer.??
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mai 2010 #2 Skrevet 22. mai 2010 Dere bor i 6 etg og tror at det er bare 6 meter ned til asfalt? høres litt rart ut.. Nå klarer jeg ikke helt å se for meg hvordan balkongen deres er. Men dersom det ikke går an å ordne med netting eller andre hinder for katten, så vil jeg tro det ikke er lurt å slippe den ut med mindre dere er ute sammen med den. Jeg er generelt ikke glad for at folk har innekatter. Men skjønner også at folk "må" ha katt, for de er jo helt fantastiske etter min mening bør katter kunne være ute når de selv vil, men jeg skjønner at du blir nervøs med tanke på situasjonen. Å ha katt når man bor i 2 etg eller høyere må jo være håpløst. Det er sikkert helt uaktuelt å se etter andre bomuligheter?
Amys Skrevet 22. mai 2010 #3 Skrevet 22. mai 2010 Til siste anonyme bruker: Men TS har jo ikke en innekatt? Hun skriver at katten er inne på kvelden, ikke hele dagen. TS: Kan dere sette opp en slags skjerm eller noe på rekkverket? Altså en slags levegg foran rekkverket som pusen ikke klarer å balansere på, litt vanskelig å beskrive hva jeg mener Jeg har sett folk som har hatt slike for å beskytte mot vind, og skulle tro det hjalp mot trassige katter også..
Tabris Skrevet 22. mai 2010 #4 Skrevet 22. mai 2010 Hvis katten er ute på dagtid, så trenger den jo ikke å få lov til å være ute på balkongen i det hele tatt.
Aurora M. Skrevet 22. mai 2010 #5 Skrevet 22. mai 2010 Hvis du ikke synes det blir for skjemmende, så kan du jo ha hønsenetting et stykke opp fra rekkverket. Jeg gjorde det når mine var små. Det er uhyre lett for at de glir og faller ned en dag det har regnet litt f.eks. Jeg anbefaler også å sette et klorestativ eller et eller annet på verandaen slik at katten får sitte og se ut. Det er en kjent sak at de elsker utsikt! Ellers er det en fin ordning å ha katten inne på kveld/natt og la den få være ute på dagtid. Jeg prøver det samme med min (bor også i blokk). Ikke alltid det lykkes å få henne inn om kvelden, men da står hun som regel å venter utenfor om morgenen.
mee mee Skrevet 24. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 24. mai 2010 Som dere skjønte ja, den er ikke innekatt. Om dagen er den ute, og inne om kvelden og natten. Nå om sommeren er den bare inne om natta. Problemet er at vi får ikke lov å sette opp noe sperre på balkongen, fordi alle balkongene skal se like ut.. Jippi!! De er lagd av betong og stål. Vi bruker alltid å ha døren nå lukket, men når vi ikke er helt obs på at katten følger med, smetter den ut sammen med oss, over over på de andre. Men er det noen teknikker hvor du kan lære at den får ikke lov?? Den syns jo det er kjempemorsomt, fordi den vet den ikke får lov. Kan katter ha trassalder? Før gjorde den ikke dette.
Arkana Skrevet 24. mai 2010 #7 Skrevet 24. mai 2010 Vi hadde samme problem der vi bodde før. Vi satte opp hønsenetting rundt hele balkongen, fra gulv til tak. Så kunne katten gå fritt. Mye mulig det ikke var lov, men vi spurte ikke, bare satte det opp og hørte aldri noen klager.
Tabris Skrevet 24. mai 2010 #8 Skrevet 24. mai 2010 Den syns jo det er kjempemorsomt, fordi den vet den ikke får lov. Her tror jeg du tillegger katten litt for mange menneskelige egenskaper. Katter tenker ikke slik. Dere kan ha fremme en sprayflaske med vann som dere spruter på ham hver gang han forsøker å gå ut der, men det vil aldri være en garanti for at han en dag ikke gjør det hvis han får sjansen.
Amys Skrevet 24. mai 2010 #9 Skrevet 24. mai 2010 Her tror jeg du tillegger katten litt for mange menneskelige egenskaper. Katter tenker ikke slik. Dere kan ha fremme en sprayflaske med vann som dere spruter på ham hver gang han forsøker å gå ut der, men det vil aldri være en garanti for at han en dag ikke gjør det hvis han får sjansen. Jeg tror katter synes det er morsomt å være trassige jeg Katten som moren min hadde før drev til stadighet å hoppet opp på steder med stearinlys når moren min var i nærheten, og hun spratt selvfølgelig opp og ropte "NEI!" og lempet pusen ned igjen, også gikk det 10min før katten på nytt viftet med værhårene inne i flammene. Og dyret gjorde ekstremt sjelden sånn når moren min ikke var der.. Til TS: kan dere gjøre noe med vinduskarmen som katten bruker for å komme seg over? F.eks sette vinduet på gløtt hvis det er deres vindu, slik at det ikke blir plass til katten.
Elle Melle Skrevet 24. mai 2010 #10 Skrevet 24. mai 2010 Jeg hadde sørget for at katten ikke slapp ut i det hele tatt. (Katter kan faktisk stenges inne om man prøver hvis det er til deres eget beste.) Eller sikret tilstrekkelig med hønsenetting eller lignende. Om katten går i bakken i et fall som tilsvarer en bilulykke i 80km/t, da er det ikke kattens feil fordi den er uoppdragen. Jeg synes dere skal sørge for fysiske begrensninger som sikrer dyret fra eget vågemot.
mee mee Skrevet 24. mai 2010 Forfatter #11 Skrevet 24. mai 2010 Det pussige er som bruker sa, at den gjør det aldri alene, kun når vi er der. Balkongen er av betong, så litt vanskelig å feste noe. Men kan prøve. Sprayflaska skal få fast plass ute, takk for tipset!
Rosalie Skrevet 24. mai 2010 #12 Skrevet 24. mai 2010 Dette må dere finne en løsning på. Dersom jeg plutselig fikk en katt landende på balkongen min og jeg var ute selv, kunne jeg faktisk reagert med å kaste katta over kanten. Ikke for å være slem, men fordi jeg skvatt. Jeg er i tillegg veldig allergisk mot katt, og jeg ville måtte leid inn vaskebyrå dersom katta kom inn i leiligheten min før jeg kunne bodd i den. Og det er jo ikke utenkelig dersom balkongdøra står oppe når katta bestemmer seg for å på tur. En mulig løsning er å alliere seg med naboene og utstyre de med hver sin spruteflaske med vann. Avtal med naboene når balkongdør åpnes, slik at de kan være ute for å sprute på katta når hun prøver seg. Etter en del ganger vil hun med stor sannsynlighet slutte. Eller utstyr naboene med katt-vekk som de kan smøre utover verandakantene sine.
Chiquita Skrevet 24. mai 2010 #13 Skrevet 24. mai 2010 Pleksiglass? Dette vil ikke vises så godt som f.eks hønsenetting heller
Ella_Grey Skrevet 25. mai 2010 #14 Skrevet 25. mai 2010 (endret) Hva med myggnetting? Enten ha det i døra, eller stenge av deler/ hele av balkongen med det. Evt noe form for vollballnett eller lignende, som dere kan sette opp stolper i hjørnene og feste det i? Feste godt. En annen ting er at katter hater lukten av sitron og appelsin, så hva med å kutte opp en (med skall) og legge på en skål rett utenfor døren, evt strø litt pepper på for sikkerhets skyld. Og bare når det gjelder sprayflasken, ikke spray sånn at han blir så forfjamset og ikke klarer å beregne et hopp... Endret 25. mai 2010 av Ella_Grey
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. mai 2010 #15 Skrevet 25. mai 2010 Her tror jeg du tillegger katten litt for mange menneskelige egenskaper. Katter tenker ikke slik. Nja, hvordan katten egentlig tenker vet vi ikke, men katter synes ihvertfall det er morsomt når de får oppmerksomhet fra mennesker, og det får de når de gjør noe galt. Jeg hadde satt opp hønsenetting, uten å spørre, og sett om noen reagerte på det. Og kjøpt ett vanngevær, og sprayet katten hver gang den prøvde seg, siden det er en form for oppmerksomhet de fleste katter ikke liker.
miss_universum Skrevet 2. juni 2010 #17 Skrevet 2. juni 2010 Hei! Ville bare si, som en annen her også påpekte, at en spruteflaske kan skremme katten.. Så ville vært veldig forsiktig hvordan du brukte den, sånn at katten ikke faller ned pga. den. Selv om den ligger fint oppå rekkverket, så kan den bli skremt og miste balansen om den helt ut av det blå får en vannsprut i ansiktet. Det beste er nok å bli ekstra oppmerksom på når døren er oppe, at katten ikke kommer seg ut i det hele tatt. Det bør ikke være så vanskelig. Jeg bor i 2 etg. i et hus, og mine innekatter får ikke gå ut på verandaen engang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå