Gå til innhold

Skal endelig slippe pusekatten ut!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I sommer blir pusen min ett år gammel, og fordi jeg bor midt i byen har jeg fram til nå måttet holde henne inne. Men nå klarer jeg det ikke lenger, så nå skal jeg flytte til et sted med masse skog og natur så hun kan løpe fritt :danser:

Men da lurer jeg på et par ting.

Jeg har lest at man bør vente ca en måned med å slippe ut en katt på et nytt sted, dette gjelder vel også selv om hun ikke har vært ute før?

Hun er sterilisert, men hverken øremerket eller vaksinert. Når jeg skal slippe henne ut ca ved månedsskiftet juli/august, når er det seneste jeg kan ta henne med til dyrlegen og få gjort dette? Og ca hvor dyrt tror dere det vil bli? Har ikke råd akkurat nå så jeg hadde håpet jeg fikk tid til å spare bittelitt :)

:catmilk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun fikk forresten ormekur når hun steriliserte seg i februar. Hvor ofte må dette gjøres?

Skrevet

Så spennende å endelig slippe henne ut :)

Kan jo se an pus om hvordan hun roer i det nye hjemmet. Men mellom 2 og 4 uker er det greit å vente. Men så er det jo sommer, og er jo kjedelig å stenge henne inne eller igjen alt for at pus ikke skal komme ut også.

Kattene mine får ormkur 2-4 ganger i året. Men så vet jeg også at mine fanger mus/firfirsler/fugler og spiser det. Men er du usikker så hør med dyrlegen.

Dessverre er ormkuren ikke forebyggende, så pus kan gjerne få mark dagen etter at ormkuren er over.

Skrevet

I sommer blir pusen min ett år gammel, og fordi jeg bor midt i byen har jeg fram til nå måttet holde henne inne. Men nå klarer jeg det ikke lenger, så nå skal jeg flytte til et sted med masse skog og natur så hun kan løpe fritt :danser:

Jeg har lest at man bør vente ca en måned med å slippe ut en katt på et nytt sted, dette gjelder vel også selv om hun ikke har vært ute før?

Hun er sterilisert, men hverken øremerket eller vaksinert. Når jeg skal slippe henne ut ca ved månedsskiftet juli/august, når er det seneste jeg kan ta henne med til dyrlegen og få gjort dette? Og ca hvor dyrt tror dere det vil bli? Har ikke råd akkurat nå så jeg hadde håpet jeg fikk tid til å spare bittelitt :)

:catmilk:

Så bra! Det blir nok gøy for pus.

Ja, vent i hvertfall i 4 uker med å slippe ut katten.

Og den siste uken, kan du gå ut med henne hver dag i kattebånd, slik at hun blir vant til terrenget.

Den dagen du slipper henne ut, og noen dager fremover, burde du være ute med henne.

Du burde nok øremerke og vaksinere henne ja :) Vet ikke helt hvor mye det koster, men du kan jo ringe til din lokale dyrlege og spørre? Så kan du spare opp penger til du har råd.

Men min erfaring er at det kan være utrolig dyrt hos dyrlege.

Skrevet

Hun fikk forresten ormekur når hun steriliserte seg i februar. Hvor ofte må dette gjøres?

Gjør det etter behov. Noen anbefaler å ha en kattedo inne, slik at det kan være lettere å følge med på avføringen (for å se om alt er som det skal, om katten har mark o.l).

Skrevet

Hmm, jeg tror ikke det skal være nødvendig å vente en mnd med å slippe pus ut. Det kommer nok mer ann på pusen enn noe annet. Jeg ventet en uke før jeg slapp han ut, og var mye ute med han i begynnelsen. Det samme hvis jeg har han med på besøk hjem til foreldre over sommeren. Dette har fungert veldig bra, men min pus er også veldig sterkt knyttet til meg og er ikke ute mer enn en par timer om gangen før han må innom og sjekke om jeg fortsatt er der.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal flytte til en bygd er det stor sjanse for at dyrlegen der er billigere enn der du bodde før (hvis det var i en by). Hunden til mine foreldre måtte kastreres pga fare for kreft, i byen ville de ta 6000 for inngrepet, den lokale dyrlegen tok 2000.

Skrevet

Hmm, jeg tror ikke det skal være nødvendig å vente en mnd med å slippe pus ut. Det kommer nok mer ann på pusen enn noe annet. Jeg ventet en uke før jeg slapp han ut, og var mye ute med han i begynnelsen. Det samme hvis jeg har han med på besøk hjem til foreldre over sommeren. Dette har fungert veldig bra, men min pus er også veldig sterkt knyttet til meg og er ikke ute mer enn en par timer om gangen før han må innom og sjekke om jeg fortsatt er der.

Det anbefales da katter lett kan gå seg bort på nye stedet.

Men om man ikke vil være forsiktig og risikere at katten stikker av, får en bare slippe ut. Det er ingen som kan kontrollere hva katteeieren finner på å gjøre selv.

Skrevet

Jeg fikk en fem år gammel kastrert hankatt i slutten av april og han var inne i tre uker før jeg slapp ham ut. Da hadde han slått seg til ro inne og var ferdig med å utforske hver krik og krok.

Skrevet

Jeg holder henne heller inne en uke for mye enn en uke for lite ;) Tar ingen sjangser :jolie:

Skrevet (endret)

Jeg holder henne heller inne en uke for mye enn en uke for lite ;) Tar ingen sjangser :jolie:

Det er lurt! Akkurat slik tenkte jeg og da jeg var i din situasjon :) Har opplevd at pus har stukket av en gang for lenge siden det var ikke gøy :( Så best å være ekstra sikker :fnise:

Endret av MissMas
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, det gjelder uansett. Og når katten har vært innekatt før ser jeg heller ingen grunn til å stresse med å slippe den ut, den er vant til å være inne, og man venter heller en uke for mye enn for lite. At andre har hatt flaks når de har sluppet katten tidlig ut har mindre med saken å gjøre.

Hvor lang tid vaksinen bruker på å nå full effekt må du nesten spørre dyrlegen om, ID-merkingen ville jeg tatt ihvertfall 3-4 dager i forveien, for å være helt sikker på at katten har kommet seg fullstendig etter bedøvelsen.

Markkur skal kun gies dersom du har indikasjoner på at katten har mark, og det får de hovedsaklig gjennom å spise mus. De vanligste tegnene på mark er at katten spiser mer og mer mat, uten å legge på seg, eller også går ned i vekt. De får også mer og løs avføring som lukter verre enn vanlig. Det kan også hende at du ser hvite mark i rompa på den, eller i pelsen på bakparten.

Skrevet

ID-merkingen ville jeg tatt ihvertfall 3-4 dager i forveien, for å være helt sikker på at katten har kommet seg fullstendig etter bedøvelsen.

Det er ikke nødvendig med bedøvelse hvis man skal merke med chip, den settes bare med en sprøyte inn i nakkeskinnet.

Skrevet

Det anbefales da katter lett kan gå seg bort på nye stedet.

Men om man ikke vil være forsiktig og risikere at katten stikker av, får en bare slippe ut. Det er ingen som kan kontrollere hva katteeieren finner på å gjøre selv.

Jeg er klar over at katter lett går seg bort på nye steder og gjerne også søker tilbake til steder de bodde før om man flytter. Mente IKKE at man skulle kaste katten ut og stenge døren om det var sånn noen oppfattet det!

Jeg hadde han inne en uke så han ble kjent med meg og leiligheten, og så var jeg ute med han hver eneste dag i to uker. Etter det klarte han seg fint selv. Det kan helt sikkert ha noe med at han var en liten kattunge å gjøre, men jeg har gjort det samme både hjemme hos mor og hjemme hos far etter det. Han vet at han ikke er hjemme, men han forsvinner heller ikke. Katter skjønner ting fortere enn man tror! De lærer fort hvor maten blir servert, for å si det sånn!

Gjest Blubberella
Skrevet

Markkur skal kun gies dersom du har indikasjoner på at katten har mark, og det får de hovedsaklig gjennom å spise mus. De vanligste tegnene på mark er at katten spiser mer og mer mat, uten å legge på seg, eller også går ned i vekt. De får også mer og løs avføring som lukter verre enn vanlig. Det kan også hende at du ser hvite mark i rompa på den, eller i pelsen på bakparten.

Katten kan også få matt pels, litt flass i pelsen og virke generelt mer slapp når den har orm. Man merker på katten at den har orm hvis man følger litt med. Er forøvrig helt enig i at ormekur skal gis når katten har orm, og ikke "forebyggende".

Skrevet

De lærer fort hvor maten blir servert, for å si det sånn!

Ja, mang en katteeier har opplevd at katten har flyttet dit det er mat å få :fnise:

Skrevet

Ja, mang en katteeier har opplevd at katten har flyttet dit det er mat å få :fnise:

Huff ja, det er en uting. En ting er å gi en stakkars utsulta, tydelig forlatt pus mat, en annen ting er å "adoptere" en katt som tydelig har et hjem der den får mat og kos. :kjefte:

Skrevet

Huff ja, det er en uting. En ting er å gi en stakkars utsulta, tydelig forlatt pus mat, en annen ting er å "adoptere" en katt som tydelig har et hjem der den får mat og kos. :kjefte:

Ja, det er dårlig gjort mot eieren, synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...