Gå til innhold

Glade kaniner :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har jeg hatt med mine to små kaniner ut, og latt de løpe i hagen. Pusene tok vaktbikkjejobben med en gang, og har passet på dem hele dagen og kappløpt og lekt! Jeg ble så glad for å se at de koste seg så fælt og tenker jeg skal gjøre dette hele tiden mens jeg er hjemme. Leste litt rudnt på nettet, at dette ikke er ansvarlig, men jeg syns det er så stygt å ha de i det lille buret dagen lang. De verste slosskjempene av noen katter har også hilst på dem, og de ville også passe på :)

Er det ikke like greit å bare gjøre en vane ut av dette da? Klippe plenen for løvetann gjør de og ;)

eneste problemet er jo at de ble som små unger da jeg skulle ha dem inn nå. Sprelte og sparket, men jeg tør ikke la dem fly rundt i et råneparadis en fredagskveld.

Videoannonse
Annonse
Gjest Huffsa
Skrevet

Så lenge hagen er gjerdet inn og du sjekker til den hver halvtime ser jeg ikke problemet :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kaniner er etter min erfaring veldig stedbundne, det er sjelden de rømmer hvis de ikke blir skremt. Men det med å fange dem har jeg også opplevd kan være et problem. Mulig det går an å trene dem til å komme når du lokker, jeg vet ikke. Det beste er kanskje å lage en stor innhegning (Biltema selger sånne kompostgjerder som fungerer veldig bra) slik at det er lettere å fange dem inn, og sannsynligheten for at de skal rømme er enda mindre.

Skrevet

er ikke noe gjerde her, så jeg passet ekstra godt på. Merket de gadd ikke løpe ut på veien, men så klart, det kan jo bare ha vært engangsflaks!

Får vel manne meg opp til å spørre husvert om å sette opp et lite gjerde :)

Gjest Huffsa
Skrevet

Ville ikke latt løse kaniner aleine i hagen ihvertfall :)

Kan jo komme andre dyr som tar de, eller så kan de finne på å gå selv om kaniner ikke vandrer så voldsomt.

Du kan jo kjøpe et par pakker med kompostbinger på bil-tema og lage en innhegning?

Skrevet

Er en stor fan av kompostgjerdene fra BILTEMA. Noe jeg har begynt med i år, er å bruke passe stort transportbur til hus ute, for da er det bare å få de inn i det og så frakte de inn uten sprell og byks.

Skrevet (endret)

I dag har jeg hatt med mine to små kaniner ut, og latt de løpe i hagen. Pusene tok vaktbikkjejobben med en gang, og har passet på dem hele dagen og kappløpt og lekt! Jeg ble så glad for å se at de koste seg så fælt og tenker jeg skal gjøre dette hele tiden mens jeg er hjemme. Leste litt rudnt på nettet, at dette ikke er ansvarlig, men jeg syns det er så stygt å ha de i det lille buret dagen lang. De verste slosskjempene av noen katter har også hilst på dem, og de ville også passe på :)

Er det ikke like greit å bare gjøre en vane ut av dette da? Klippe plenen for løvetann gjør de og ;)

eneste problemet er jo at de ble som små unger da jeg skulle ha dem inn nå. Sprelte og sparket, men jeg tør ikke la dem fly rundt i et råneparadis en fredagskveld.

Hei! Det er bra at du ikke vil at de skal sitte i buret dagen lang. Det er ikke noe bra kaninliv.

Men du, kaniner kan faktisk rømme. Man kan være uheldig, så kan kaninen bli skremt og vips, så er den borte.

Hvis du ikke vil at det skal skje, kan jeg anbefale å ha dem i en innhegning (ikke bare av kompostbinger), ha dem i kaninbånd (noe som fungerer VELDIG bra!) eller å la dem gå løs inne.

Hvis du har kaninene ute slik som det, må du passe på hele tiden.

Det er ikke bare veier kaninen kan bli "tatt av", men også hauker, ørner, kråker, skjærer, slanger, andre slemme nabokatter, løsbikkjer, rever, gauper. Små barn!

Og husk på at kaniner kan dø av redsel. De kan bli så skremt at hjertet stopper. De er veldig nervøse dyr, og de hater som oftest å bli båret.

Men det å bli båret er noe de kan venne seg til.

Men noe annet er om det kommer andre dyr og løper etter kaninene, da kan de bli så redde at de dør.

Endret av MissMas
Skrevet

Er en stor fan av kompostgjerdene fra BILTEMA. Noe jeg har begynt med i år, er å bruke passe stort transportbur til hus ute, for da er det bare å få de inn i det og så frakte de inn uten sprell og byks.

Husk at du må legge revenetting på innsiden av kompostgjerdene :)

Kaniner kan sette fast hodene sine i de store hullene i kompostgjerdene.

Og hvis man bare har satt opp kompostgjerder uten planker eller noe mer stødig, må man passe på hele tiden og ikke la kaninen gå ute alene i flere timer osv :)

Skrevet

Husk at du må legge revenetting på innsiden av kompostgjerdene :)

Kaniner kan sette fast hodene sine i de store hullene i kompostgjerdene.

Og hvis man bare har satt opp kompostgjerder uten planker eller noe mer stødig, må man passe på hele tiden og ikke la kaninen gå ute alene i flere timer osv :)

Gått bra hitentil - har litt med retningen på veggene også ;)

Ellers så er de nesten aldri ute alene pga havørn

Skrevet

Gått bra hitentil - har litt med retningen på veggene også ;)

Ellers så er de nesten aldri ute alene pga havørn

Retningen? Nei, det har ingenting å si!

Hvor mye veier kaninene dine?

Hvis det er snakk om Belgisk Kjempe eller noe, går det nok bra.

Men det er mange som har brukt kompostbinger i lengre tid, og så plutselig en dag, har kaninen satt fast hodet og knekt både det ene og det andre.

Skrevet

min erfaring med dette er at når de blir mer og mer vant med å være ute, blir det også vanskeligere å få tak i de når de skal inn.. de skjønner etterhvert at når du kommer er det for å ta de inn i buret. mine gikk også lengre og lengre bort fra huset etter at de var vant med å være ute..

ville annbefalt deg å bygge en liten innheining til de isteden, så er du sikker.. ikke gøy å lete hele nabolaget rundt, og bruke flere timer på å få tak i de :S men selvfølgelig kjempe bra at du faktisk tar de ut, istedenfor at de stter i buret sitt hele dagen..! :jepp:

Skrevet

Retningen? Nei, det har ingenting å si!

Hvor mye veier kaninene dine?

Hvis det er snakk om Belgisk Kjempe eller noe, går det nok bra.

Men det er mange som har brukt kompostbinger i lengre tid, og så plutselig en dag, har kaninen satt fast hodet og knekt både det ene og det andre.

Her har vi ikke hatt problemer med hodet fastklemt.

Er dverg wedder så ikke så tunge.

Kommer an på kaninene også.

Skrevet

Her har vi ikke hatt problemer med hodet fastklemt.

Er dverg wedder så ikke så tunge.

Kommer an på kaninene også.

En dvergvedder har ikke noe problem med å sette fast hodet sitt i en kompostbinge.

Og en dvergvedder er faktisk en veldig liten rase som skal veie mellom 1,4 kg og 1,9 kg. Så hvis din dvergvedder er tung, er den enten en ekte blandingskanin, eller fryktelig overvektig.

En dvergvedder er en dvergkanin, og en av de minste rasene :)

Det er best å ta forhåndsregler :) Selvom det ikke skjedde noe i dag, kan det skje i morgen.

Jeg vet om mange som har hatt problemer med akkurat det, er derfor jeg synes det er så viktig. Hadde vært synd for kaninen om den måtte oppleve noe slikt, og er jo trist å miste kjæledyret sitt :(

Men det går nok helt greit å bare bruke kompostgjerder hvis man er der og passer på hele tiden :)

Skrevet

er ikke noe gjerde her, så jeg passet ekstra godt på. Merket de gadd ikke løpe ut på veien, men så klart, det kan jo bare ha vært engangsflaks!

Får vel manne meg opp til å spørre husvert om å sette opp et lite gjerde :)

Kaninen jeg hadde før kom når jeg ropte på ham og var veldig sosial men det kommer jo veldig ann på hvor mye tid du vil legge i det.

Kaniner kan hoppe ganske langt av gårde som regel holder de seg veldig på samme plass om de er på nye steder eller om kaninen er ung bare månder gammel. Så om du har hatt kaninne i lite bur og går over til og slippe dem løs på plenen vil de oftest ikke hoppe så langt de første gangene... Dette er ganske invididuelt men du burde nok skaffe deg et gjerde først som sist.

Noen kaniner hopper veldig høyt og noen er veldig flinke til å grave så du burde nok følge med likevel..

Skrevet

Jeg har hatt dvergveddere i varierende størrelse i flere år, og med kompostbinger i daglig bruk har mine kaniner aldri satt seg fast på noen måte. Unntaket er kaninunger/ungkaniner som ikke er fullt utviklet, men de har aldri satt seg fast hos meg. Dersom de skal stå uten tilsyn i utegård, er det viktig at det ikke er mulig å grave seg ut eller hoppe over. Det er lurt å ha netting både i topp og bunn (for å unngå at de graver seg ut eller blir angrepet av rovdyr). Det mange gjør er å grave ned nettingen i bunnen, slik at kaninene kan grave og rulle seg, men ikke grave seg ut. :P

Jeg synes det er supert at du ønsker å skape et mer aktivt liv for kaninene dine!

Lykke til :D

Skrevet

Jeg har hatt dvergveddere i varierende størrelse i flere år, og med kompostbinger i daglig bruk har mine kaniner aldri satt seg fast på noen måte. Unntaket er kaninunger/ungkaniner som ikke er fullt utviklet, men de har aldri satt seg fast hos meg. Dersom de skal stå uten tilsyn i utegård, er det viktig at det ikke er mulig å grave seg ut eller hoppe over. Det er lurt å ha netting både i topp og bunn (for å unngå at de graver seg ut eller blir angrepet av rovdyr). Det mange gjør er å grave ned nettingen i bunnen, slik at kaninene kan grave og rulle seg, men ikke grave seg ut. :P

Jeg synes det er supert at du ønsker å skape et mer aktivt liv for kaninene dine!

Lykke til :D

Ikke anbefal folk å bare bruke kompostbinger, vær så snill :)

Selvom det ikke har skjedd deg, har det skjedd mange andre! Så det blir veldig slemt å si at det "sikkert går bra", til tross for at mange andre har hatt problemer med det (selvom de har hatt dvergveddere).

Skrevet

Ikke hatt problemer med kompostvegger heller. Bruker det både ute og inne.

Skrevet

Hønsenetting i bunnen av stor innhegning funker også fint :)

Gjest loveli
Skrevet

Hadde en kanin som ble tatt av en rovfugl da den hoppet fritt i hagen slik. Etter det har jeg ikke turt å ha kaninene mine fri... :(

Skrevet

Ikke anbefal folk å bare bruke kompostbinger, vær så snill :)

Selvom det ikke har skjedd deg, har det skjedd mange andre! Så det blir veldig slemt å si at det "sikkert går bra", til tross for at mange andre har hatt problemer med det (selvom de har hatt dvergveddere).

Jeg anbefaler det gjerne jeg, har aldri hatt noe problem med det, og har vært en del av det norske kaninmiljøet i flere år, og de eneste tilfellene av uhell jeg vet om med kompostbinger er kaninunger som har satt seg fast (i liten grad - har kommet seg løs selv). Vil påpeke at når mine kaniner har stått i kompostgårder har de alltid vært under oppsyn. Stoler ikke på utegårder som ikke har netting i bunn eller topp, da jeg vet hvor lett en kanin kommer seg ut (eller et annet dyr kommer seg inn..).

Det optimale er jo selvsagt å bygge en utegård med netting nedgravd i jorden, med nettingvegger og nettingtak (firkantnetting - ikke hønsenetting)..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...