Gå til innhold

Trenger du bil ?  

64 stemmer

1. 1. Trenger du bil ?

• Nei, det går buss eller jeg sykler
    • Nei, jeg har ikke råd / er ikke villig til å bruke cash på det
    • Jeg MÅ ha bil - og det er greit
    • Jeg Må ha bil - desverre
    • Jeg trenger ikke bil men elsker friheten !

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Forleden dag regnet jeg ut hva det koster å ha bil i et år.. det var overraskende dyrt. Selv om jeg ikke har bil-lån (bilen er betalt).... Snakker da bare om utgifter som bensin, bro&tunnell, forsikring, represjoner, årsavgift osv. Har vært uheldig med flere reprasjoner (bilen er fra 2020 og pent vedlikeholdt)

Resultatet ble 50 000 kr for et år.

Vi bor et sted hvor man må ha bil, bor på landet. I fremtiden har vi en plan om å flytte nærmere byen hvor man kan bruke buss eller sykle.... gleder meg til den dagen jeg kan selge bilen.

Blien er et status symbol for mange, mange ser på den som frihet... jeg tror jeg blir mer fri den dagen jeg selger den....

Er det flere her som deler min oppfatning av det å ha bil ?

Endret av Stor&Sterk
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wohooo, future-car! :goodbye: ikke rart den er dyr i drift!

Gjest Marlo
Skrevet

Jeg vet det koster å ha bil, så nei, jeg blir ikke særlig overrasket når man sitter å regner ut kostnader på ett år.

Men at du har en bil fra 2020 er vel litt vel "out there" ;)

Skrevet

Wohooo, future-car! :goodbye: ikke rart den er dyr i drift!

he he he... tok en stund før jeg så den ! Altså fra 2002 skulle det være ! :skratte:
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg synes egentlig ikke det er så mye jeg. Her jeg bor ville jeg, mannen og sønnen kjøpt busskort hver måned om vi ikke hadde bil. Det ville kostet rundt 2000 kr pr mnd tilsammen, altså 24.000 kr i året. I tillegg har vi familie som bor et stykke unna (ca. 7-8 timers kjøring) som vi besøker 5-6 ganger i året. Da er det kjekt med en bil som ikke bruker mer enn en halvliter på mila, mye billigere enn om vi skulle reist med offentlig transport.

Når vi i tillegg tar med i regnestykket at vi med bil er langt mer mobile i forhold til aktiviteter for både stor og liten, samt enkel mulighet til å besøke venner som bor utenfor bykjernen, så er det absolutt verdt å ha bil. Mye penger ja, men offentlig transport er sannelig ikke gratis det heller.

Mvh Johanne

Skrevet

Om det å ha bil koster mer enn det smaker er noe hver enkelt person må bedømme, og jeg synes det å ha bil er vel verdt prisen.

Skrevet

Enig med Arkana.

Gjest Constanze
Skrevet

Bilen er et absolutt must for meg, er helt avhengig.

Kunne nok klart meg uten - men hverdagen hadde blitt langt mer komplisert. Dessuten elsker jeg frihetsfølelsen ved å kunne sette meg i bilen og kjøre når jeg får lyst til det. Har en gjeldfri bil, 2009-modell så kostnadene er kun drivstoff, bompenger og andre rene driftsutgifter.

Når jeg tenker meg om så tror jeg nærmest jeg hadde fått litt "klaus" om jeg ikke kunne kjøre bil når jeg ville. Det betyr ikke at jeg ikke bruker bena, jeg spaserer langt mer enn jeg kjører, men jeg må ha muligheten når jeg får lyst til det.

Skrevet

Vi har ikke bil, men vi skulle ønske vi hadde hatt en bil. Lånte bil av min far i et halvt år(han kjøpte ny, så vi kjørte den frem til den ikke var kjørbar mer :P) - utrolig deilig med den "friheten".

Vi håper vi får mulighet til å ha en bil etter sommeren. Det er dyrt, men veldig praktisk.

Skrevet

Å ha bil er vel verd prisen for min del. Jeg bor i en bydel, jobber i en annen og de fleste av mine venner og familie bor i en tredje. Skulle jeg ha basert meg på buss hadde jeg tilbragt utallige timer på bussen hver uke. Bare hver dag til og fra jobb sparer jeg 1 time og 20 min på å kjøre i steden for å ta bussen. I tillegg bruker vi gjerne bilen for å dra på tur i helger og ferier. Et liv uten bil er for meg utenkelig.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå bor vi i Oslo, og Oslo er kjent for veldig bra kollektivt transport, så det blir kanskje ikke det samme. Vi klarer oss fint uten bil, og jeg ville ikke gidde å bruke så mye penger på en bil. Men vi er medlemmer i bilkollektivet, så vi alltid har den friheten av å ha en bil når man må en plass langt, eller vil dra på en møbelbutikk litt utafor byen, og sånn. Genialt. :)

Skrevet

Kjører ca 2000-4000km i året med privatbilen. Så hvis jeg regner hva det koster å kjøre per kilometer så ser jeg at det blir dyrt.

2000km = ca 7,72kr per kilometer nesten 80kr per mil.

4000km = ca 4,21kr per kilometer nesten 45kr per mil.

Bruker ca 17000kr på kjøretøy i året inkludert veiavgift, drivstoff, bompenger, forsikring, og diverse andre utgifter.

Ble litt overrasket nå!

Skrevet

Jeg har hverken behov eller råd til å ha bil for øyeblikket, men når jeg er ferdig med studier kommer jeg garantert til å kjøpe meg bil. Har hatt bil tidligere og som flere her sier, det er verdt prisen.

Skrevet (endret)

Kjører ca 2000-4000km i året med privatbilen. Så hvis jeg regner hva det koster å kjøre per kilometer så ser jeg at det blir dyrt.

Bruker ca 17000kr på kjøretøy i året inkludert veiavgift, drivstoff, bompenger, forsikring, og diverse andre utgifter.

Ble litt overrasket nå!

Hehe, du må prøve å få kjørt litt mer gitt...

Tror jeg bikket 3000 km på et par små uker tidligere i vinter...

Edit: Må moderere det litt, var visst bare 1500 når jeg tenker meg om, men likevel...

Endret av aluminium
Gjest Marlo
Skrevet

oj, her ligger vi på nærmere 30 - 40.000 km i året :fnise:

Men vi bruker bilen MYE da

Skrevet

Kjører firma/service bil ca 25000km i året. Slipper derfor å kjøre til og fra jobb med privatbilen. Derfor sparer jeg privatbilen for ca 7000km i året.

Skrevet

Nei, det er ikke verdt prisen, derfor har vi heller ikke bil. Jeg tar heller bussen.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

1,6l gerrig bil fra tidlig 90-tallet som holder på å dette fra hverandre fordi den har blitt småskræsjet, noe mannen min gjorde. Er veldig billig i drift den. Ingen bom eller fergeutgifter heller.

Om den blir Eu-godkjent med skjeiv ramme neste år er en annen sak.

Skrevet

Bilen er absolutt verdt prisen. Så lenge man ikke må ha så fryktelig ny og flott bil så blir det ikke så dyrt heller. Jeg har en eldre Mercedes som går som ei klokke, aldri sviktet. Den kostet meg vel ca 20k og jeg har enda ikke gjort stort annet enn å skifte litt olje og filter.

Klart, den bruker litt bensin, nesten en liter, men for å være helt ærlig så har det ikke så mye å bety om den bruker 0,7 eller 0,9, iallefall ikke for min del. Forskjellen blir så liten. Først når man begynner å sammenligne med diesel som har nesten halve forbruket, da er jeg med på at det er en viss forskjell...

Med en såpass gammel bil blir det ikke allverdens i forsikring heller, så alt i alt så er bilholdet faktisk ikke så avskrekkende...

Skrevet (endret)

Har aldri regnet på det, men bil bare må jeg ha. Bor i utkantstrøk og buss går i beste fall en gang i timen - men ikke alltid dit jeg skal ;).

Kunne nok klart å komme dit jeg ønsker med sykkel, til fots eller buss, men det ville tatt veldig mye lenger tid og vært fullstendig upraktisk.

Det gjør meg så vanvittig mye friere i forhold til å reise, f.eks. Et eksempel er hvis jeg skal reise bort med fly. Da kan jeg fint komme meg til flyplassen uten bil, det går jo buss. Riktignok tar det nesten dobbelt så lang tid som å kjøre selv, pga alle de krinkelkrokene bussen skal innom, men det går an. Hjem kommer jeg imidlertid ikke. I allfall ikke før neste morgen, for bussene hit ut slutter å gå temmelig tidlig på kvelden. Så da ville taxi vært eneste utvei, eller overnatting til neste morgen - hvilket ikke arbeidsgiveren nødvendigvis ville satt pris på.

Men selv uten disse problemene tror jeg nok jeg ville ønsket å ha bil, til tross for kostnadene. Klarte meg brukbart uten den gang jeg bodde i Trondheim sentrum og ikke skulle lenger enn at den vanlige bybussen kunne frakte meg, men skulle jeg litt utom bykjernen var bil fint å ha selv den gang.

Endret av Cata

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...