Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #1 Skrevet 21. mai 2010 Jeg er ei jente på 23 år. Jeg veier ca 70 kg og er ca 167 cm høy. Jeg er ikke tykk, men jeg er ganske kraftig. Jeg har rett og slett for mye muskler, og siden jeg har et fettlag utenpå de er de ikke så definerte at man ser utenpå klær at det er muskler og ikke fett.. Jeg trener ikke styrke, kun kondisjon. Likevel har jeg veldig stor muskelmasse for å være jente. Har også kraftig beinbygning, noe som bare gjør problemet verre.. I en periode av livet mitt (jeg var 13-14) hadde jeg anoreksi. Spiste da et eple annenhver dag på det minste. Da veide jeg 50 kg, og har aldri vært så fornøyd med kroppen min som da. Mistet mye muskelmasse og hadde så og si ikke fett på overkroppen iallfall. Men jeg fungerte jo ikke da jeg ikke kunne reise meg uten store anstrengelser og at det svartnet for meg. Så nå har jeg spist normalt siden jeg ble frisk. Lurer på om det er noen som har noen tips til meg? Pga kraftige muskler og beinbygning så ser jeg jo svær ut uansett.. Vil gjerne få mindre muskler og gjerne litt mindre fett også. Men hvordan bør jeg gå frem for å gjøre dette uten at jeg sulter meg?
Rumohra Skrevet 21. mai 2010 #2 Skrevet 21. mai 2010 Hei! Jeg har egentlig ingen mirakelløsning for deg, men vil anbefale deg å begynne å danse! Gjerne raske selskapsdanser. Disse gir de lange, pene musklene og brenner fett (ikke masse, men litt).
Rumohra Skrevet 21. mai 2010 #3 Skrevet 21. mai 2010 Hvis jeg skal anbefale en "slankekur", er lavkarbo absolutt det jeg vet om flest gode resultater med. Du kan spise masse proteiner og animalsk fett, men må kutte ned på karbohydrater (spesielt lette). Er du da flink med kondisjonstreningen vil etterhvert dette forhåpentligvis gi resultatet på det "laget" ytterst som skuler musklene.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mai 2010 #4 Skrevet 22. mai 2010 Jeg er ei jente på 23 år. Jeg veier ca 70 kg og er ca 167 cm høy. Jeg er ikke tykk, men jeg er ganske kraftig. Jeg har rett og slett for mye muskler, og siden jeg har et fettlag utenpå de er de ikke så definerte at man ser utenpå klær at det er muskler og ikke fett.. Jeg trener ikke styrke, kun kondisjon. Likevel har jeg veldig stor muskelmasse for å være jente. Har også kraftig beinbygning, noe som bare gjør problemet verre.. I en periode av livet mitt (jeg var 13-14) hadde jeg anoreksi. Spiste da et eple annenhver dag på det minste. Da veide jeg 50 kg, og har aldri vært så fornøyd med kroppen min som da. Mistet mye muskelmasse og hadde så og si ikke fett på overkroppen iallfall. Men jeg fungerte jo ikke da jeg ikke kunne reise meg uten store anstrengelser og at det svartnet for meg. Så nå har jeg spist normalt siden jeg ble frisk. Lurer på om det er noen som har noen tips til meg? Pga kraftige muskler og beinbygning så ser jeg jo svær ut uansett.. Vil gjerne få mindre muskler og gjerne litt mindre fett også. Men hvordan bør jeg gå frem for å gjøre dette uten at jeg sulter meg? Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver! Har selv mye muskler til å være jente, men fettlaget utenpå gjør at jeg ser ganske kraftig ut og ikke så veltrent som jeg egentlig er. Har ca samme mål som deg. Jeg skulle gjerne blitt litt mindre også, men samtidig vil jeg ikke miste musklene mine heller som jeg har jobbet så hardt for Har begynt å trene litt mer kondisjon nå da for å se om det hjelper, men jeg tviler. Er nok maten som er problemet her. Spiser ikke for mye, men noe feil er det vel. På den andre side er det vanskelig å regulere maten siden jeg ikke er kvitt min SF. Trener du intervaller? Det skal fungere bra på fettforbrenningen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mai 2010 #5 Skrevet 22. mai 2010 Hei hei, kjenner meg igjen, jeg har selv gedigne muskler, spesielt i lår-legg-rompe området eller mye fotballspilling.. Fortsett med kardio, og spist regelmessig. Jeg anbefaler ikke lavkarbo, da vi ikke vet hvordan lavkarbo påvirker kroppen over lang tid, og det er det siste vi trenger. Man kan fint gå ned i vekt med et normalt kosthold, og hvis du trener MYE kardio (hvilket er bra for å slippe fett) så må du også spise mer. Kroppen vil nok gi deg beskjed om at den er mer sulten, jo mer du løper. Spis trege karbohydrater, f.eks til frokost en liten bolle med havregreyn med melk/lettyoghurt etc og en frukt, det holder lenge og du føler deg mett. 2.5-3 timer senere tar du f.eks 2 grove knekkebrød og 1 grov skive brød og legger på noe pålegg, ala kyllingskinke med en dært sennep på, litt jordbærsyltetøy, egg, ....alt mulig bare ikke for mye av det gode. Mellom lunch og middag tar jeg evt frukt, avocado, pære, neve nøtter... Middag; rent kjøtt a kylling eller fet fisk f.eks er kjempebra. 150 gram kjøtt, litt ris eventuelt, bønner, grønnsaker, litt potet. Til kvelds kan du ta en neve nøtter eller knekkebrød med pålegg på. Tunge, salte måltider kun 1 gang i uken. Jeg er selv en jogger og går ned i vekt rundt 500-800 gram per uke. Jeg trener ikke noe annet, og jeg spiser som nevnt ovenfor. J
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mai 2010 #6 Skrevet 22. mai 2010 Hvor lenge jogger dere da? Av ren nysgjerrighet jeg spør..
Kenneth199 Skrevet 22. mai 2010 #7 Skrevet 22. mai 2010 Kjører intervall trening 4x4 i oppover bakke eller på tredemølle. På tredemølle kjører jeg vanligvis: 3 min hastighet 10 stigning 6 2-3 min hastighet 7 stigning 1-2 3 min hastighet 10 stigning 6 2-3 min hastighet 7 stigning 1-2 3 min hastighet 10 stigning 6 2-3 min hastighet 7 stigning 1-2 3 min hastighet 10 stigning 6 ca en 21-24 min. Øker hastighet med 0.1-0.2 per økt. Har hatt god progresjon av dette med tanke på kondisjon. Hvis planen er å stramme inn litt, så ville jeg vurdert å kjøre supersett eller trisett. Med en nokså grei intensitet og en 8-12 reps per sett.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mai 2010 #8 Skrevet 22. mai 2010 Takk for svar. Jeg trener igrunn mest spinning. Følger da timer på treningssenteret mitt som er mellom 60 min og 90 min. Spinning skal visst være bra for fettforbrenningen, men jeg er litt usikker på om jeg har på for mye motstand. Jeg føler jeg må ha noe å jobbe mot, og får jo kjørt meg mye mer med skikkelig motstand på. Men tenker samtidig at det kanskje blir som styrketrening for bena, og at jeg heller burde satse på et kjappere tempo med mindre motstand. Ikke vet jeg.. Jeg kan jo forsøke å begynne å jogge isteden da. Men hvor lenge burde jeg satse på å jogge for at det skal ha noe effekt? Synes det blir litt kjedelig å jogge i mer enn 20 min - halvtime, spesielt på tredemølle.. Når det gjelder dansing så dansa jeg i 8 år, da jazzballett, ballett, moderne dans, osv men kan ikke si at jeg fikk noe særlig lange slanke muskler av det iallfall.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mai 2010 #9 Skrevet 22. mai 2010 Spinning er veldig bra for fettforbrenningen, og mange gjør vel heller den feilen at de har for lite motstand på. Min erfaring er og at er man disponert til å få litt større muskler så vil spinning være med på å gjøre lårmusklene større. Men, er det noe du trives med å trene så bør du jo ikke la være av den grunn. Jeg holder ikke ut 10min på tredemølla med jogging pga kjedsomhet, har prøvd alt..bra musikk, TV, variasjon mtp tempo og bakke. Derimot synes jeg tiden flyr fortere når jeg jogger ute. Har funnet en løype med en god blanding av oppover -og nedoverbakker og flatt terreng. Hvor lenge du burde holde på er jeg usikker på. Du kan jo prøve å variere mellom spinning, jogging, ellipse osv.
Atdetvar Skrevet 23. mai 2010 #11 Skrevet 23. mai 2010 (endret) http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10007016 Endret 23. mai 2010 av Atdetvar
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #12 Skrevet 23. mai 2010 jøss...... ts forteller om tidligere anoreksi, og alle anbefaler diverse slanke/treneprogrammer? har dere ikke tenkt på at de som har hatt spiseforstyrrelser gjerne er veldig tilbøyelige til å falle inn i forstyrrelsen igjen når de skal følge slike type programmer/telle kalorier/trene bestemt antall timer eller type aktiviteter etc? har dere heller ikke tenkt på at kanskje ts sitt kroppsbilde er noe forvridd utfra hvordan virkeligheten er? slik er det jo for veldig mange, ikke bare de som har slitt med sf. så til ts: mitt råd er at du legger opp til et løp du kan leve med resten av livet, og som ikke skader helsen din eller trigger tvangshandlinger som jo sf er. så er det jo slik at dersom man gjør enkelte øvelser mange ganger i uken med mye styrke, så vil dette kunne få den effekten du ikke ønsker. men dette skjer altså ikke om du trener med moderasjon, og dersom du varierer. den kroppsbygningen du har vil aldri forandre seg drastisk med mindre du faktisk får spiseforstyrrelser igjen. hvis du vil være frisk, så må du akseptere kroppen din - akkurat som alle andre må. så kan du innenfor en normal ramme spise sunt og variert, og trene moderat. men første steg for å bli frisk er altså å akseptere kroppen som den er - for du kommer alltid til å ha noe å utsette på deg selv, uansett hvordan du ser ut. grunnen til at du var fornøyd før var at du var syk, både fysisk og mentalt. du synes nok at utstikkende ben var pent, og at små fettlagre var kvalmt. det er ikke å være frisk. så slutt å straffe deg selv, og begynn heller å tenke på hva slags forhold du skal bygge opp til deg selv og kropen din - for det skal vare for resten av livet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. mai 2010 #13 Skrevet 25. mai 2010 Ja, jeg skal innrømme at jeg ikke akkurat har noe godt forhold til kroppen min. Jeg har vært misfornøyd siden jeg var 7 år, selv om jeg da så flott ut. Jeg har blitt fortalt at jeg var feit mange ganger av min egen far. Og har alltid sammenlignet meg selv med søsteren min som er slank (til tross for en stor appetitt). Jeg klarer rett og slett ikke å akseptere kroppen min sånn den er nå. Jeg beundrer virkelig de som klarer det, de som har en del kg for mye og likevel sprader rundt i shorts om sommeren. Jeg skulle virkelig ønske at jeg kunne gjøre det samme. Men tror ikke jeg har noe særlig forvrengt kroppsbilde lenger. Jeg klarer å se sannheten. Jeg ser at jeg ikke er feit, men jeg er likevel ikke fornøyd. Selvtillitten min avhenger mye av hvordan jeg ser ut, så jeg vil heller være hakket tynnere med mer selvtillit enn sånn jeg er nå med lite selvtillit. Jeg vet det ikke burde vært sånn, men slik er det..
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. mai 2010 #14 Skrevet 25. mai 2010 Jeg er ei svært oppegående jente som føler det på den samme måten. Jeg kan IKKE aksepterer den måten kroppen min ser ut. Jeg har ikke spiseforstyrrelser, jeg både spiser alt mulig og jeg trener. Jeg får ikke dårlig samvittighet av å ta en liten sjokoladebit eller et par øl. Men jeg føler ikke at denne kroppen er ment for å være MEG. Om man ikke er fornøyd, hvorfor skal det være dumt å forsøke å fikse på det ? MÅ man godta at "jaja, jeg har 17 kilo for mye, men det får jeg bare akseptere", hvis dette går utover trivselen hver dag? Det synes ikke jeg. Da prøver jeg heller å gjøre noe med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå