Gå til innhold

6åring som bæsjer på seg

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt på over 6 år som til tider bæsjer på seg, rett og slett fordi han ikke gidder gå på do(han har ikke tid...)

Vi har prøvd å snakke med ham, rose ham når han går på do, og selvsagt har det blitt kjefting og bestraffelse av ren frustrasjon. Han har ikke problemer og klarer fint å gå på do i lange tider, så plutselig kommer han inn i en periode hvor han ikke gidder(slik virker det på oss i allfall) Han har ikke noe forklaring på hvorfor han gjør det.

Noen som har noen tips/råd til hvordan vi kan få ham til å slutte?Må innrømme at jeg tenker jo på hvordan det blir når han begynner på skolen til høsten... Vil tro han kan bli fort mobbet hvis det skjer der....

Frustrert mamma

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aller først bil jeg bare si at jeg forstår frustrasjonen og fortvilelsen...

har slitt med det samme med min sønn, han går nå i 2.kl.

Akkurat det med å bæsje på seg har gått over nå, men vi fant ingen ordentlig løsning på det, det bare gled over etterhvert...

Men vi sliter med at han fortsatt tisser på seg. Men ALDRI om natten.

Fikk selv samme forklaringen på begge tingene, har ikke tid, merker ikke at det skjer osv.

Vil egentlig bare si at jeg forstår problemet, skulle ønske jeg kunne gi deg noen gode råd. men kanskje det etterhvert kommer noen som har det?

Dytter samtidig tråden litt opp...

bare vit at det er ikke eneste barnet som sliter med dette...

Skrevet

Aller først bil jeg bare si at jeg forstår frustrasjonen og fortvilelsen...

har slitt med det samme med min sønn, han går nå i 2.kl.

Akkurat det med å bæsje på seg har gått over nå, men vi fant ingen ordentlig løsning på det, det bare gled over etterhvert...

Men vi sliter med at han fortsatt tisser på seg. Men ALDRI om natten.

Fikk selv samme forklaringen på begge tingene, har ikke tid, merker ikke at det skjer osv.

Vil egentlig bare si at jeg forstår problemet, skulle ønske jeg kunne gi deg noen gode råd. men kanskje det etterhvert kommer noen som har det?

Dytter samtidig tråden litt opp...

bare vit at det er ikke eneste barnet som sliter med dette...

Kan dette være ett tegn på mistrivsel/regresjon. Har det skjedd noen store endringer i barnets omgivelser forut for disse periodene. Sjekk opp ordet regresjon på nettet og se om dette kan ha noe med ditt barn å gjøre.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å sende han på do til faste tider? (hver andre-tredje time) Er det spesiell tid på døgnet han har disse uhellene så send han på do oftere da.

Skrevet

Ingen store endringer i livet eller omgivelser.

Han har jo lange perioder hvor han ikke gjør det, så det er frustrerende når han plutselig får en periode hvor han gjør det, uten selv å vite hvorfor...

Fælt å si det, men det er jo godt å vite at det er fler som sliter med det samme

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Når barnet ditt tisser og i hvertfall bæsjer på seg. Har du prøvd å la barnet ditt skifte på seg selv, for å få følelsen av hvordan det er? Dette er ikke ment som straff, men når barnet er så stort og du vet at det ikke er noe annet i veien enn "latskap" og glemsel så burde det kunne gjøre det på egenhånd. Og kanskje skjønne at det er lettere å gå på do enn å måtte skifte klær selv.

Ellers har jeg god erfaring med faste tider. Fortell barnet at nå har du bestemt at da og da skal du el en annen voksen minne h*n om å gå på do. For noen kan dette bli litt masete og de finner ut at det er lettere å gå på do når det selv må på do, enn å bli mast på hele tiden.

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil tro at for enkelte barn så glemmer de rett og slett å gå på toalettet, så det har ikke med lathet eller sløvhet å gjøre i det hele tatt. De er rett og slett for opptatt med det de holder på med, at de glemmer helt å gå på toalettet. de fleste kommer over det av seg selv, men du kan jo sjekke med legen om det er noe som eventuelt er gale. Men ejg tror det er en forglemmesle

Skrevet

Når barnet ditt tisser og i hvertfall bæsjer på seg. Har du prøvd å la barnet ditt skifte på seg selv, for å få følelsen av hvordan det er? Dette er ikke ment som straff, men når barnet er så stort og du vet at det ikke er noe annet i veien enn "latskap" og glemsel så burde det kunne gjøre det på egenhånd. Og kanskje skjønne at det er lettere å gå på do enn å måtte skifte klær selv.

Ellers har jeg god erfaring med faste tider. Fortell barnet at nå har du bestemt at da og da skal du el en annen voksen minne h*n om å gå på do. For noen kan dette bli litt masete og de finner ut at det er lettere å gå på do når det selv må på do, enn å bli mast på hele tiden.

Helt enig!

Skrevet

Han må skifte og vaske seg selv, og dette er ikke ment som en straff. Vi oppererte med faste tider å få ham på do en periode, men det hjalp ikke. Han kunne gå på do når vi sa fra uten at det kom noe, og 1 time senere kunne han bæsje på seg.

Må innrømme at jeg heller mot at han glemmer seg fordi han er for opptatt, men han er jo så stor at han burde vite hva som skjer hvis han ikke går på do. Han syntes jo det er kjempe ekkelt og prøver å sjule det for oss.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

vi hadde samme problem i omtrent samme alder, og det begynte mye med at han ikke gadd. Siden ble det for ham en manglende kommunikasjon med egen kropp for å kunne klare å tolke de signalene han egentlig hadde lært da han var yngre, med det å kjenne på når han trengte å gå på do. vi kom i kontakt med en barnelege som var utrolig flink til å snakke med gutten og få ham til å skjønne at dette var noe han måtte jobbe med selv.

Og gutten VILLE jo egentlig ikke bæsje på seg. for det første ble han jo sår i rompa, og han var klar over at det luktet. I blant prøvde han å late som om det ikke hadde skjedd, men vi hadde en hund på den tiden som var mester i å avsløre ham, for når han hadde bæsjeuhell, så gikk bikkja og stemplet ham i rompa med snuten og pep...

I allefall, det gutten måtte gjøre var å til å begynne med gå på to hver time. Siden annen hver time, og etterhvert hver tredje time. Meningen var for det første at uhellene IKKE skulle skje, og dessuten at han skulle lære seg å kjenne på signalene kroppen ga ham, at han hørte etter hva kroppen hans fortalte ham, som legen sa.

En ting var det vi gjorde, men jeg tror det viktigste var at gutten snakket med legen, som fikk ham til å forstå at dette var noe han måtte jobbe med selv.

Så, jeg tror jeg ville anbefale en tur til en dyktig barnelege.

Skrevet

Husker at jeg pleide å skvette/tisse i trusa da jeg var på den alderen fordi jeg ikke gadd å gå på do. Var for opptatt med lek osv. Tror bare det gikk over av seg selv til slutt.

Gjest gjest
Skrevet

Ærlig talt...en 6-åring skal hverken bærsje eller tisse på seg!! Da må det være noe underliggende som er årsak! 6-åringer er jo skolebarn, og de skal være forbi det stadiet for lenge siden! Vurdert å ta kontakt med helsestasjon, fastlege???

Tenker på barnet, hvor utrolig pinlig dette må være hvis det skjer på skolen eller sammen med venner...kan jo få store problemer i forhold til mobbing..

Og ja; har barn selv, og begge var tørre da de var hhv 2 og 2.5 år..

Skrevet (endret)

Jeg tror at han ikke tenker over at han må på do, før han MÅ på do, omgående. Og da kan det jo være for seint, særlig hvis doen befinner seg et par minutter unna, som det er på skolen og når man leker.

Tror dere må jobbe litt med å få han til å kjenne etter sine kroppslige behov, før de melder seg så sterkt at han ikke kan kontrollere det. Når tarmen vil tømmes, så er det ofte ikke så veldig mye man kan gjøre med det. Å kjefte etterpå, er litt bortkastet.

AnonymBrukers regime med å ta ungen på do en gang i timen, virker litt voldsomt for meg, men grunnideen om å gå på do regelmessig for å kjenne etter hvordan det kjennes i kroppen, er bra. Det er ofte sånn man gjør det med unger som skal vennes til å gå på potte. Da tar man med seg barnet på do når man skal selv, f.eks. Eller setter ungen på potta til tider da man vet at de ofte må på do. F.eks en halv time etter frokost, eller noe lignende.

Endret av Mann 42
Skrevet

Ærlig talt...en 6-åring skal hverken bærsje eller tisse på seg!! Da må det være noe underliggende som er årsak! 6-åringer er jo skolebarn, og de skal være forbi det stadiet for lenge siden! Vurdert å ta kontakt med helsestasjon, fastlege???

Tenker på barnet, hvor utrolig pinlig dette må være hvis det skjer på skolen eller sammen med venner...kan jo få store problemer i forhold til mobbing..

Er ute etter råd og tips fra andre i samme situasjon, ikke din personlige mening om hva en 6åring bør eller ikke, så innlegget kunne du ha spart deg... Hadde du lest innlegget mitt ser du at det er akkuratt skolesituasjon jeg bekymrer meg for.

Han sluttet med bleie da han var 3 og klarte seg fint til han var litt over 5, så det er ca et års tid han har hatt slike perioder.

Takk til dere som har delt erfaringer. Skal kontakte lege på mandag, helsestasjonen her er ubrukelig desverre....

• Liker 3
Skrevet

Er han en slik unge som "forsvinner" inn i leken? Da kan det være så enkelt at han rett og slett ikke merker det, før det er for sent. Å ta han med til lege synes jeg høres fornuftig ut, kanskje det får gutten til å forstå alvoret. Hjelper fort hvis utenforstående sier ting, lettere å godta det.

Lykke til, håper det ordner seg før skolestart.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jobber i barnehage og har opplevd flere ganger at 5-6 åringer har hadt uhell, så det behøver ikke å bety at det er noe galt med sønnen din, men enkelte barn blir så opptatt av leken at de glemmer å gå på do, eller at de ikke vil bæsje på do i barnehagen så de går å holder seg til det er for sent...

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Vi hadde dette problemet en liten periode (tror det er ganske vanlig). Gutten vår hadde det av og til for "travelt" til å gå på do. Det jeg gjorde, var ganske enkelt å pakke inn små gaver (bare småting, men det er alltid kjempespennende med gaver). Hver gang han husket på å gå på do, fikk han en liten belønning. Skal si dette virket! Det gikk ikke lang tid før han hadde vent seg til å huske på dobesøkene, og problemet var borte.

Min erfaring, er at en kommer mye lengre med ros og belønning, enn med kjeft og negative sanksjoner. Vi har prøvt begge deler.

Skrevet

Ja, dette var jo et hjelpsomt og konstruktivt innlegg. :nei:

Til TS:

Jentungen min tisset på seg av og til selv etter skolestart, og hos henne var det rett og slett på grunn av at hun hadde det for travelt til å gå på do. Og når hun da f.eks. måtte le e.l. så gikk det som det måtte. Jeg var kjempefrustrert og oppgitt, men det eneste jeg kunne gjøre var å prøve å minne henne på å gå på do for eksempel før hun gikk ut, før hun gikk på skolen o.l.

Dersom problemet hadde vært avføring, hadde jeg nok kontaktet lege, tror jeg.

Lykke til!

Skrevet

For et bedritent svar, bedreviter!

For det første; jeg var selv sengevæter til i 7-årsalderen og lever i beste velgående.

For det andre så høres det ut som du ønsker å lage oppstandelse av bagateller. Vi mennesker er sammensatte og ja, det kan være bakenforliggende årsaker som gjør at man plutselig begynner å gjøre i buksen. Regresjon heter det, og er faktisk ganske vanlig, uten at det er noe særdeles unormalt av den grunn. F.eks er det vanlig at barn i perioder kan bæsje på seg ved flytting, nytt søsken etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...