Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #1 Skrevet 21. mai 2010 Jeg tenker å gå ned 3-4 kilo før bikiniværet setter inn for fullt, og i dag kjøpte jeg derfor en kartong med Tines 100 % naturlige eple- og mangojuice som helgekosedrikk. Da jeg så at kjæresten min hadde lagt en Coca-cola i kjøleskapet, sammenlignet jeg energinivået på de to drikkene, overbevist om at mitt valg av drikke var mye mindre fetende enn hans (ja, jeg er klar over at juice generelt ikke er spesielt sunt, men denne er ikke tilsatt sukker). Jeg fikk sjokk! 1 dl cola = 42 kcal, mens 1 dl juice = 47 kcal! Er denne juicen virkelig mer fetende enn cola? Hvordan kan det ha seg? En ting til: Er løping i trapper godt som oppstrammingstrening? Jeg tenker rumpe/lår/ben? Det er nemlig en lang, bratt trapp rett nedi gata jeg har begynt å springe opp gjentatte ganger hver morgen så kjapt jeg klarer. Får nesten blodsmak i munnen, og etter en serie intensive løp, er jeg så gelé i kroppen at jeg knapt klarer å stavre meg hjemover. Det er virkelig smertefull trening, men det er vel effektivt? Hvor lang tid vil det ta før jeg merker at underkroppen er fastere? Jeg er slank og har ikke mye fett som "polstrer" musklene.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #2 Skrevet 21. mai 2010 Drikk vann hvis det er så ille. Problemet til colaholikere o.l er at de ikke eier måtehold eller selvinnstikt, og drikker liter på liter uten å ense konsekvensene.
sophiaM Skrevet 21. mai 2010 #3 Skrevet 21. mai 2010 Vil si du er på god vei mot en stram rompe hvis du fortsetter trappetreningen din, men samtidig spiller viktige faktorer inn som for eksempel hvor lenge du trener hver gang, og hvor ofte
Gjest Niema Skrevet 21. mai 2010 #4 Skrevet 21. mai 2010 Kjenner jeg blir litt oppgitt av sånne ting. Det er ingen matvarer eller drikker som isolert sett er verken fetende eller slankende. Det er SUMMEN av hva man inntar som avgjør det hele. Juice er frukt i flytende form - trodde du frukt er kalorifritt i utgangspunktet? Nå er kaloriene fra juicen langt bedre for kroppen enn de tomme kaloriene colaen gir.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #5 Skrevet 21. mai 2010 Drikk vann hvis det er så ille. Hva er poenget med å være nedlatende? Til opplysning drikker jeg nesten bare vann, men avogtil føler vel de fleste for å kose seg med noe annet, enten det er juice, saft eller et glass vin. I mitt tilfelle valgte jeg å kjøpe en juice for å variere. Jeg tror det er viktig å unne seg noe annet enn det aller sunneste iblant, for å ikke gå på en massiv sprekk til slutt. Vil si du er på god vei mot en stram rompe hvis du fortsetter trappetreningen din, men samtidig spiller viktige faktorer inn som for eksempel hvor lenge du trener hver gang, og hvor ofte Ja, det er det jeg håper! For tiden prøver jeg å rekke en intensiv halvtime hver morgen. Ellers jogger jeg en halvtime annenhver kveld og går en times tur de dagene jeg ikke jogger. Har ikke tid til så mye mer trening enn dette for øyeblikket, da jeg er midt i eksamenslesing, men håper det skal funke kombinert med et sunt kosthold. Hater dessverre treningsstudio, synes det er så demotiverende og kjedelig! Synes trening er mye gøyere når jeg får være ute i naturen. Kjenner jeg blir litt oppgitt av sånne ting. Det er ingen matvarer eller drikker som isolert sett er verken fetende eller slankende. Det er SUMMEN av hva man inntar som avgjør det hele. Juice er frukt i flytende form - trodde du frukt er kalorifritt i utgangspunktet? Nå er kaloriene fra juicen langt bedre for kroppen enn de tomme kaloriene colaen gir. Vel, beklager at ikke alle vet dette. Jeg er ingen trenings- og kostholdsekspert, har alltid vært tynn som ei sild, og har derfor ikke satt meg skikkelig inn i disse tingene. Det er altså det jeg prøver på nå. Nei, jeg trodde ikke at frukt var kalorifritt, det har jeg aldri sagt, men jeg trodde en desiliter ren fruktjuice skulle inneholde mindre kalorier enn en desiliter brus. Jeg tror ganske mange deler samme misoppfatning. Jeg skjønner ikke at du gidder å svare i en tråd som gjør deg oppgitt. TS
Gjest Niema Skrevet 21. mai 2010 #6 Skrevet 21. mai 2010 Vel, beklager at ikke alle vet dette. Jeg er ingen trenings- og kostholdsekspert, har alltid vært tynn som ei sild, og har derfor ikke satt meg skikkelig inn i disse tingene. Det er altså det jeg prøver på nå. Nei, jeg trodde ikke at frukt var kalorifritt, det har jeg aldri sagt, men jeg trodde en desiliter ren fruktjuice skulle inneholde mindre kalorier enn en desiliter brus. Jeg tror ganske mange deler samme misoppfatning. Jeg skjønner ikke at du gidder å svare i en tråd som gjør deg oppgitt. TS Når jeg har kommet så langt som til å ha lest innlegget og "allerede er oppgitt" så kan jeg like gjerne svare Hehe. Ja du har nok rett i at mange deler samme misoppfatning, men jeg må få synes at det er rart at slik grunnleggende fakta går så mange hus forbi, spesielt når man henger på kosthold & trening her på KG. Det har blitt opprettet MANGE slike tråder.
Stillest vann Skrevet 21. mai 2010 #7 Skrevet 21. mai 2010 Nå er kaloriene fra juicen langt bedre for kroppen enn de tomme kaloriene colaen gir. Æh, nei. De andre næringsstoffene i juicen gjør den kanskje mindre usunn enn cola, men dette har lite med kaloriene i seg selv å gjøre. Uttrykket "tomme kalorier" brukes vel om mat/drikke som inneholder lite næringsstoffer annet enn sukker og/eller fett, men det er et temmelig upresist begrep. Men til tross for at fruktose har en (relativt) lav glykemisk indeks sammenlignet med sukrose, så klarer ikke leveren å bryte ned mye fruktose av gangen, den begynner i så fall å skille ut triglyserider (fett). Ikke bra for vekta.
Gjest Niema Skrevet 21. mai 2010 #8 Skrevet 21. mai 2010 Æh, nei. De andre næringsstoffene i juicen gjør den kanskje mindre usunn enn cola, men dette har lite med kaloriene i seg selv å gjøre. Uttrykket "tomme kalorier" brukes vel om mat/drikke som inneholder lite næringsstoffer annet enn sukker og/eller fett, men det er et temmelig upresist begrep. Men til tross for at fruktose har en (relativt) lav glykemisk indeks sammenlignet med sukrose, så klarer ikke leveren å bryte ned mye fruktose av gangen, den begynner i så fall å skille ut triglyserider (fett). Ikke bra for vekta. 100 % fruktjuice som IKKE er tilsatt sukker og IKKE er fra konsentrat - siden når ble den usunn? Og hvor skriver jeg at kaloriene har noe med dette å gjøre? Cola er, ja, "tomme kalorier." Dvs kalorier fri for næring. Juice som ikke er fra konsentrat blir det samme som å spise frukt omtrent. Og frukt inneholder vitaminer og enzymer og div som er bra som kroppen. Jeg antar for øvrig at det ikke er snakk om å helle nedpå hele literskartongen på èn gang - alt med måte.
Stillest vann Skrevet 21. mai 2010 #9 Skrevet 21. mai 2010 Hvis man drikker en liter "naturlig juice" ekstra om dagen, så legger man på seg. Det er vel usunt? Vi er vel ikke enige hva som regnes som næring, eller hvorvidt du skrev at kaloriene hadde noe med dette å gjøre, men det siste du skriver er jeg enig i.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mai 2010 #10 Skrevet 22. mai 2010 Såfremt man ligger under kalorioverskudd legger man ikke på seg.
Gjest Niema Skrevet 22. mai 2010 #11 Skrevet 22. mai 2010 Hvis man drikker en liter "naturlig juice" ekstra om dagen, så legger man på seg. Det er vel usunt? Det kommer jo an på kaloriinntaket for øvrig. Men jeg er enig i at en liter juice om dagen ikke er bra, men her snakker vi noen glass med juice som erstatning for cola i helgen og jeg kan ikke se at det skal være noe problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå