Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #1 Skrevet 21. mai 2010 Jeg er veldig opptatt av å gi kroppen min god og riktig næring. Frukt, grønnsaker, nøtter, cottage cheese/skyr, fisk, "superfoods" etc. Problemet mitt er at med alt jeg vil tilføre kroppen min så kommer jeg fort over kaloribehovet mitt (jeg vet det, har regnet på det). Mens saken er den at jeg ønsker å gå ned noen kilo. Hvor mye/lite er "nok" når det gjelder hver enkelt sunne matvare? Noen tanker?
stjernekyss Skrevet 21. mai 2010 #2 Skrevet 21. mai 2010 Det er ikke så veldig utradisjonelt Du trenger jo ikke å tilføre alt sammen på én dag, du kan spre det ut over uken, og sørge for at du plukker det ut sånn at du får i deg nok karbohydrater, proteiner og fett hver dag, men ulike superfoods hver dag Superfood
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #3 Skrevet 21. mai 2010 Jeg har det akkurat på samme måte, er også nesten "fanatisk" når det gjelder å få i meg mest mulig næring hver dag.. Jeg har 3 hyller med kosttilskudd (inkl superfoods og pulvere), og kan finne på å lage meg en ekstra smoothie om kvelden fordi jeg tenker at jeg ikke har fått i meg nok omega 3, protein eller frukt, selv om jeg ikke er sulten.. Jeg lever etter prinsippene til "Kjernesunn Familie-bøkene" og "Spis deg yngre", og blir nesten gal av å tenke på alt det næringsrike som finnes og som jeg burde ha i meg hver dag. Jeg lurte en stund på om jeg hadde ortoreksi, men ettersom det er lidenskap og ikke trang til å straffe meg selv som ligger bak mitt valg av matvarer, går jeg bort fra det. Jeg har faktisk aldri lyst på ting som inneholder sukker og transfett og denslags, det frister ikke i det hele tatt! Takke meg til en Raw "ostekake" eller en frisk smoothie! Er vel drøyt 5 kg over idealvekta, fordi jeg overspiser grønnsaker og tunfisk.. Ha ha.. Og er aldri sulten. Trener en del da, og vekta er pent fordelt, noe jeg gir riktig mat æren for selv om det blir for mye av den.. Sukk.. Dette hjalp vel ikke stort, jeg antar jeg bare prøver å si at du ikke er alene om å ha det sånn, og at jeg er glad for å høre at jeg ikke er alene.. Kommer til å følge med for å se om du får noen tips..
stjernekyss Skrevet 21. mai 2010 #4 Skrevet 21. mai 2010 AnonymBruker i innlegg #3: Det er ikke en trang til å straffe seg selv som ligger bak ortoreksi, men et ønske om å være så ren, sunn og naturlig som mulig. Det står en del om det her, blant annet noen "diagnostiske" spørsmål du kanskje burde ta stilling til. Tre hyller med superfoods og kosttilskudd høres både unormalt og dyrt ut.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #5 Skrevet 21. mai 2010 AnonymBruker i innlegg #3: Det er ikke en trang til å straffe seg selv som ligger bak ortoreksi, men et ønske om å være så ren, sunn og naturlig som mulig. Det står en del om det her, blant annet noen "diagnostiske" spørsmål du kanskje burde ta stilling til. Tre hyller med superfoods og kosttilskudd høres både unormalt og dyrt ut. Kriterier for Ortoreksi: Ifølge Bratman kan du være i faresonen for å utvikle ortoreksi dersom du: * Bruker mer enn tre timer om dagen på å tenke over hva du spiser Nei. Er elendig på planlegging, og tenker kanskje 1/2 time på saken. Imidlertid er mye av disse tankene til stede på kvelden. * Planlegger måltidene dine lang tid i forveien Se ovenfor. * Er mer opptatt av nærings- og kalloriinnholdet i maten du spiser enn smaken og gleden av å spise den Kaloriinnhold er helt uvesentlig (med unntak av at jeg vet at jeg spiser for mye til å gå ned i vekt, tipper jeg ligger på rundt 2200 kcal om dagen..), næringsinnholdet er derimot viktig. Men jeg KOSER meg med ALT jeg spiser, rett og slett fordi det finnes sinnsykt mye god og næringsrik mat! * Har fått redusert livskvalitet parallelt med at kostholdet har blitt sunnere Absolutt ikke, heller motsatt; har blitt kvitt en masse helseproblemer og har vel aldri vært så frisk i mitt liv! * Setter stadig strengere krav til deg selv Det gjør jeg forsåvidt kanskje, eller ihvertfall strengere krav til innhold i f.eks kosttilskudd. Det skal være økologisk og kvalitetsikret hvis det skal inn i min munn eller på min hud. * Opplever økt selvtillitt som følge av å spise sunt Ja. Og jeg føler meg også som en bedre person enn folk som spiser junkfood. * Har kuttet ut å spise mat du tidligere hadde glede av fordi du ønsker å spise den «riktige» maten Forsåvidt, men så liker jeg (helt oppriktig) ikke den maten lenger heller.. F.eks kvikklunsj smaker jo så søtt at jeg blir kvalm ved tanken. Smaken min har helt klart endret seg. * Din begrensede meny vanskeliggjør muligheten for å spise sammen med venner og familie Ikke egentlig, jeg pleier å ta med meg mat, og er også veldig glad i å lage mat (og flink til å lage ting som alle vil ha). * Får skyldfølelse hvis du gjør et unntak fra reglene dine Ikke akkurat skyldfølelse, men jeg kan bli veldig dårlig (fysisk), da jeg også har en del intoleranser. * Er i harmoni med deg selv og føler du at du har full kontroll over spisevanene dine, til tross for punktene nevnt ovenfor Jeg liker å føle at kroppen og hodet fungerer som de skal, og med unntak av det lille vekt"problemet", er jeg i harmoni. Men innimellom tenker jeg at jeg burde klare å slakke litt på krava.. Vil du fortsatt si at jeg er ortorektisk?
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #6 Skrevet 21. mai 2010 Jeg har det akkurat på samme måte, er også nesten "fanatisk" når det gjelder å få i meg mest mulig næring hver dag.. Jeg har 3 hyller med kosttilskudd (inkl superfoods og pulvere), og kan finne på å lage meg en ekstra smoothie om kvelden fordi jeg tenker at jeg ikke har fått i meg nok omega 3, protein eller frukt, selv om jeg ikke er sulten.. Jeg lever etter prinsippene til "Kjernesunn Familie-bøkene" og "Spis deg yngre", og blir nesten gal av å tenke på alt det næringsrike som finnes og som jeg burde ha i meg hver dag. Jeg lurte en stund på om jeg hadde ortoreksi, men ettersom det er lidenskap og ikke trang til å straffe meg selv som ligger bak mitt valg av matvarer, går jeg bort fra det. Jeg har faktisk aldri lyst på ting som inneholder sukker og transfett og denslags, det frister ikke i det hele tatt! Takke meg til en Raw "ostekake" eller en frisk smoothie! Er vel drøyt 5 kg over idealvekta, fordi jeg overspiser grønnsaker og tunfisk.. Ha ha.. Og er aldri sulten. Trener en del da, og vekta er pent fordelt, noe jeg gir riktig mat æren for selv om det blir for mye av den.. Sukk.. Dette hjalp vel ikke stort, jeg antar jeg bare prøver å si at du ikke er alene om å ha det sånn, og at jeg er glad for å høre at jeg ikke er alene.. Kommer til å følge med for å se om du får noen tips.. TS her, så godt å høre at jeg ikke er alene! Jeg har akkurat fått kjernesunn familie - slik gjør du det, og skal begynne på den når jeg (snart) er ferdig med Den grønne supermaten til David Sandoval ^^ Rå mat, supermat.. Fantastisk! Jeg fatter ikke hvordan jeg kunne stappe i meg så mye drit før :O
stjernekyss Skrevet 21. mai 2010 #7 Skrevet 21. mai 2010 Vil du fortsatt si at jeg er ortorektisk? Jeg har aldri sagt at du er ortorektisk Siden du har lest siden, har du også sett at dersom man svarer ja på to eller flere spørsmål kan man være i faresonen. Du har svart ja på to eller flere spørsmål. Jeg er ikke i en posisjon til å si noe om deg og din livsstil, jeg vet ikke hvor ille det skal være sunn livsstil regnes å være sykelig, men siden du selv tok opp at du har vært inne på tanken ville jeg kanskje vurdert å ta det opp med fastlegen, sånn at det ikke spinner ut av kontroll. Men jeg skjønner hva du mener. Sunn mat smaker bedre enn junk. Kvikklunsj har aldri vært godt (kjeks i sjokolade er bare feil), men jeg synes heller ikke godteri smaker noe godt lenger. Det er alt for søtt og man blir raskt kvalm. Takke seg til en frisk smoothie her også For min del er det vel heller de tre hyllene dine med tilskudd som jeg reagerte på med bekymring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå