Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #1 Skrevet 21. mai 2010 Hei, Jeg vurderer å bli selvstendig næringsdrivende om en stund, ved siden av den vanlige jobben min, for å se an og evt senere utvikle et AS. Hva er fallgruvene? Dette er salg av produkt, med ca 600-800,- fortjeneste per salg. Kan se for meg at jeg vil selge for 5000-10000 i mnd'en den første tiden (da min tid er begrenset pga min andre jobb). Ingen faste kostnader eller andre utgifter enn lønn til meg selv. (og eventuelle avgifter for fakturaprogrammer, og andre tjenester jeg må benytte meg av i forbindelse med oppstart). Hvor skal jeg begynne? Kan jeg forsikre meg mot kunder som ikke betaler på noe vis? Eller hvordan skal jeg beskytte meg mot slikt enklest mulig? Dette er altså salg til privatpersoner (bekjente, venner og familie i første omgang).. Første steg blir å registrere seg i Brønnøysund, og jeg ser jo det står en del info der.. Men jeg vil gjerne høre folks egne erfaringer i forhold til å starte opp for seg selv! (Jeg ønsker ikke å fortelle så veldig tydelig om produktet eller foretningsideen, så beklager om det blir litt difust, jeg tenker først og fremst på organisering av økonomi ol. Jeg vet at markedet er der og roper etter en tilbyder)
Nalla Skrevet 21. mai 2010 #2 Skrevet 21. mai 2010 Det du må være klar over er at ved å stå som selvstendig næringsdrivende er det ikke noe skille mellom hva som er deg som privatperson og hva som er bedriften. Dette er viktig når du skal selge varer, og dermed pådrar deg en leverandørgjeld (ofte). Hvis du ikke får solgt varene går dette ut over deg som privatperson! Om du har et AS kan ikke du gå personlig konkurs selv om bedriften gjør det dårlig. Du kan nok aldri forsikre deg om at kundene betaler, det har ikke jeg vært borti i alle fall. Eneste måten å få "forsikret" seg om dette er å få oppgjøret samtidig som varen overleveres. Når det gjelder økonomi er det en god del regler du må forholde deg til. Men som en liten bedrift, så slipper du unna en del saker som de litt større bedrifter/selskaper må tenke på. Jeg tror du også må ta en etablererprøve før du starter for deg selv (gjelder kanskje ikke for selvstendig næringsdrivende), og du kan sikkert få masse tips om økonomi osv fra Innovasjon Norge o.l. Lykke til!
missLynch Skrevet 21. mai 2010 #3 Skrevet 21. mai 2010 (endret) Hei, og lykke til som selvsetendig næringsdrivende! Kan bidra med skattetips Du må kontakte Skatteetaten, og få utskrevet en forskuddsskatt. Denne blir beregnet ut ifra hva du mener du kommer til å tjene dette året (neste års forskuddsskatt blir estimert ut ifra hva du har tjent). (Tjener du bedre enn antatt og stipulert skatt, får du en restskatt ved høstoppgjøret, dvs i oktober). Den skal betales 4 ganger i året. Vanligvis i mars, mai, september og november. Det er ditt ansvar å sette til side penger til dette- og porsjonere ut pengene slik at de kan bli betalt ved forfall. Endret 21. mai 2010 av missLynch
Sequax Skrevet 21. mai 2010 #4 Skrevet 21. mai 2010 Hei! Mitt aller fremste tips til deg er å sørge for at betalingen skjer forskuddsvis. Sånn driver jeg bedriften min, og trenger dermed aldri å bruke tid på å purre ( som jeg hadde HATET ). :gjeiper:
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #5 Skrevet 21. mai 2010 Tusen takk for tips dere! Hadde etablering og drift og regnskap på VGS, så jeg får vel bare sette meg litt ned med gamle lærebøker Sette opp noen kalkyler osv.. Leverandørgjeld blir det ikke før jeg faktisk selger varen, så den er grei Planlegger nok også å ta betalt på forhånd. Purring er noe herk.. Ettersom jeg fortsetter i min vanlige jobb, kommer jeg nok ikke til å ta ut noe særlig med lønn de første årene, så i forhold til å sette av skatt skal det gå fiint.. Tar gjerne i mot flere nybegynner tips!
monkey Skrevet 21. mai 2010 #7 Skrevet 21. mai 2010 heisann!! kostnader som du bør regne med: 1: etableringskostnader 2: registrere seg på MVA 3: Ringe skattekontor for forskuddskatt (3-4ganger i året) 4: levere terminoppgaver 4ganger i året¨(+betale forskuddskatt av ansatte+AGA) 5: hvis du betaler lønn til deg seg,må du betale AGA til kommunen også+forskuddskatt 6: årsoppgjør for mva,selvangivelse,lønnsoppgjør +++ andre ting vedrørende produktet: 1: feil eller mangler kan oppstå/reklamasjon 2: levering 3: betaling (hvorda sikre seg penger) 4: markedsføring
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå