Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #1 Skrevet 21. mai 2010 Da min bestefar døde fikk jeg og min mann kjøpe huset av min far (som arvet det). På tomta vår står det en garasje som pappa bygde mens bestefar levde og som alltid har vært regnet som pappas. Garasjen "fulgte ikke med" da vi kjøpte huset, og pappa bruker det enda. Pappa har sagt at om noen år skal vi få overta garasjen, mot en symbolsk sum. Grunnen til at vi må betale for det er fordi mine andre søsken ikke skal synes at det skal bli urettferdig at vi får garasjen gratis. Jeg tror ikke mine søsken har blitt forelagt forslaget og at dette er noe pappa har tenkt ut selv. Han er veldig opptatt av lik fordeling mellom oss søsken. For så vidt er jeg enig i prinsippet. Problemet er at garasjen i følge min mann (og meg også) er så upraktisk utformet at vi mest sannsynlig kommer til å rive den og bygge en ny. Kostnadene vi da får med riving og avlevering av skrot vil da komme på oss. Ergo kommer vi til å måtte kjøpe en upraktisk garasje som vil koste mer enn den smaker. Er det da riktig at vi skal betale "en symbolsk sum" for dette bygget (ser for meg 10-15.000)? Eller kan vi si at vi synes det er urimelig at vi skal betale for det fordi vi mest av alt kommer til å rive det. Håper noen kan svare meg. Liker ikke familiekonflikter.
Gjest molte Skrevet 21. mai 2010 #2 Skrevet 21. mai 2010 Jeg synes ikke det høres riktig ut at dere skal betale for garasjen, uten at jeg har noe videre greie på jussen i dette. Kan dere ikke forklare din fa at dere ikke ønsker å overta garasjen, og at dere vil rive den når han ikke vil bruke den selv lenger? Det går vel an iallefall å lufte disse tankene med faren din uten at det behøver å bli konflikter av det?
forum Skrevet 21. mai 2010 #3 Skrevet 21. mai 2010 Jeg synes ikke det høres riktig ut at dere skal betale for garasjen, uten at jeg har noe videre greie på jussen i dette. Kan dere ikke forklare din fa at dere ikke ønsker å overta garasjen, og at dere vil rive den når han ikke vil bruke den selv lenger? Det går vel an iallefall å lufte disse tankene med faren din uten at det behøver å bli konflikter av det? Ja, jeg kan selvsagt legge det fram. Jeg synes bare det er så vanskelig.
Gjest Iah Skrevet 21. mai 2010 #4 Skrevet 21. mai 2010 Selvsagt må du betale, selv om du har tenkt til å rive bygget. Det er klart du kan si at det ikke er aktuelt for deg å kjøpe det, men du kan ikke forvente å få garasjen gratis.
Gjest molte Skrevet 21. mai 2010 #5 Skrevet 21. mai 2010 Selvsagt må du betale, selv om du har tenkt til å rive bygget. Det er klart du kan si at det ikke er aktuelt for deg å kjøpe det, men du kan ikke forvente å få garasjen gratis. Hvis det var noen andre enn et familiemedlem som hadde noe oppført på min tomt, og som jeg ikke ønsket å ha der, ville jeg da ikke betalt for det, bare bedt dem om å fjerne det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #6 Skrevet 21. mai 2010 Selvsagt må du betale, selv om du har tenkt til å rive bygget. Det er klart du kan si at det ikke er aktuelt for deg å kjøpe det, men du kan ikke forvente å få garasjen gratis. Men om jeg sier at jeg ikke ønsker denne garasjen blir jo bare bygget stående. Garasjen kan vel ikke brukes av andre, for bygget står på min eiendom. Det finnes heller ingen avtale om at den som eier bygget har rett til å kjøre gjennom min eiendom for å bruke det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #7 Skrevet 21. mai 2010 Hva betyr det egentlig at garasjen "ikke fulgte med" da dere kjøpte huset? Altså, hva står i kontrakten om dette?
kontorstol Skrevet 21. mai 2010 #8 Skrevet 21. mai 2010 Siden det er deres tomt, kan ikke dere da kreve leie av faren din? Selvfølgelig kjedelig med tanke på familieforhold men...
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #9 Skrevet 21. mai 2010 Hva betyr det egentlig at garasjen "ikke fulgte med" da dere kjøpte huset? Altså, hva står i kontrakten om dette? Vi har vel egentlig ikke noe kontrakt om hva som fulgte med. Slik vi alle har forstått det kjøpte vi tomta med huset og garasjen til bestefar, ikke pappas garasje som sto på bestefars tomt. Som sagt bruker pappa garasjen enda. Den står på vår tomt, og han må også kjøre gjennom deler av tomta vår for å bruke den.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #10 Skrevet 21. mai 2010 Siden det er deres tomt, kan ikke dere da kreve leie av faren din? Selvfølgelig kjedelig med tanke på familieforhold men... I teorien kan vi sikkert det, men dette er ikke aktuelt. Men jeg innrømmer at det er litt irriterende å tenke på at han får låne gratis areal til oss (over mange år) mens vi må betale for en garasje vi ønsker skal rives. Problemet er at garasjen er ok teknisk, og for mange sikkert fullt ut brukbar.
kontorstol Skrevet 21. mai 2010 #11 Skrevet 21. mai 2010 Har du påpekt dette for han da? At han faktisk får låne tomt gratis....
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #12 Skrevet 21. mai 2010 For så vidt er jeg enig i prinsippet. Problemet er at garasjen i følge min mann (og meg også) er så upraktisk utformet at vi mest sannsynlig kommer til å rive den og bygge en ny. Kostnadene vi da får med riving og avlevering av skrot vil da komme på oss. Ergo kommer vi til å måtte kjøpe en upraktisk garasje som vil koste mer enn den smaker. Dette er ikke svar på spørsmålet ditt, men heller en alternativ tanke som kanskje kan være med i regnestykket... Slik jeg forstår det, er det to garasjer på tomten i dag, den som følger med huset, og den din far bruker. Det er altså grei plass på tomten. Hvis den er i god teknisk stand, men ikke funksjonell som garasje, hvorfor må dere rive den? Kan den da ikke brukes som en utebod/lagringsplass/vedbod/verksted/dukkestue/innredes til gjesterom, eller lignende? Da slipper dere unna med andre kostnader enn det som kreves av årlig vedlikehold, og dere får samtidig et ekstra rom som kan brukes til det dere har behov for.
forum Skrevet 23. mai 2010 #13 Skrevet 23. mai 2010 Har du påpekt dette for han da? At han faktisk får låne tomt gratis.... Beklager litt seint svar. Nei, jeg har ikke gjort det. Men jeg vurderer å trekke det fram den dagen "oppgjøret" kommer.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #14 Skrevet 23. mai 2010 Dette er ikke svar på spørsmålet ditt, men heller en alternativ tanke som kanskje kan være med i regnestykket... Slik jeg forstår det, er det to garasjer på tomten i dag, den som følger med huset, og den din far bruker. Det er altså grei plass på tomten. Hvis den er i god teknisk stand, men ikke funksjonell som garasje, hvorfor må dere rive den? Kan den da ikke brukes som en utebod/lagringsplass/vedbod/verksted/dukkestue/innredes til gjesterom, eller lignende? Da slipper dere unna med andre kostnader enn det som kreves av årlig vedlikehold, og dere får samtidig et ekstra rom som kan brukes til det dere har behov for. Garasjen egner seg ikke til annet enn lagringsplass. Ikke er den pen heller, merkelig og upraktisk takvinkel og portsystem. Arealet garasjen står på er den eneste plassen på tomta vi kan lagre større ting som krever plass (feks båt, bil, campingvogn). Utformingen av garasjen gjør at det er vanskelig å bruke den til slike ting.
Alvina Skrevet 23. mai 2010 #15 Skrevet 23. mai 2010 Dette burde ikke være et stort problem, så lenge dere synes det er ok at han bruker den i noen år til og vedlikeholder den selv. Si fra på en pen måte at dere ikke har behov for garasjen den dagen han ikke trenger den, men at hvis noen av søsknene vil hjelpe til å rive den og ønsker å bygge den opp igjen på sine tomter, er det i orden for dere. Da trenger dere ikke betale noe og de som ønsker garasjen/materialene får de gratis mot å rive det ned og transportere det bort. Dere kan også annonsere garasjen som et rivingsprosjekt eller flytteobjekt som selges billig når det blir aktuelt. Eller dere kan rive den og benytte materialene til et annet bygg hvis dere har behov for det, hvis ingen er interessert. Da har dere gitt alle berettige arvinger i familien en sjanse til å få garasjen over på sine egne tomter hvis de vil.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #16 Skrevet 23. mai 2010 Dette burde ikke være et stort problem, så lenge dere synes det er ok at han bruker den i noen år til og vedlikeholder den selv. Si fra på en pen måte at dere ikke har behov for garasjen den dagen han ikke trenger den, men at hvis noen av søsknene vil hjelpe til å rive den og ønsker å bygge den opp igjen på sine tomter, er det i orden for dere. Da trenger dere ikke betale noe og de som ønsker garasjen/materialene får de gratis mot å rive det ned og transportere det bort. Dere kan også annonsere garasjen som et rivingsprosjekt eller flytteobjekt som selges billig når det blir aktuelt. Eller dere kan rive den og benytte materialene til et annet bygg hvis dere har behov for det, hvis ingen er interessert. Da har dere gitt alle berettige arvinger i familien en sjanse til å få garasjen over på sine egne tomter hvis de vil. Ja, kanskje dette kan være løsningen? Men helt ærlig, om dere var mine søsken, hadde dere syntes vi var vrange / urimelige om vi forelo dette?
Tobbi Skrevet 23. mai 2010 #17 Skrevet 23. mai 2010 Ja, kanskje dette kan være løsningen? Men helt ærlig, om dere var mine søsken, hadde dere syntes vi var vrange / urimelige om vi forelo dette? Jeg ville ikke syntes det var urimelig. Det koker ned til hvorvidt det er riktig at dere skal betale for noe dere egentlig ikke ønsker å kjøpe og ikke har noen intensjoner om å bruke. DET høres urimelig ut.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #18 Skrevet 23. mai 2010 Dersom dere allikevel må rive den, kan dere jo spørre dine søsken om de vil ha den? Garasjen kan vel flyttes??.. Og dersom de ikke vil det, så kan vel heller ikke faren din kreve at dere skal betale for den? Eller så kan kanskje dere flytte garasjen på deres tomt, dersom det var problemet.. De flytter jo hus nå til dags også..
yxnyx Skrevet 24. mai 2010 #19 Skrevet 24. mai 2010 Jeg hadde aldri i verden giddi å begyne å bråke med familien om 10- 15 000 kr! Tenk deg om: det er det virkelig ikke verdt. La faren bruke garasjen så lenge han vil, og betal de symbolske pengene for den når den dagen kommer. Lar dere garasjen stå som den er har dere ekstra lagringsplass til ting og tang som dere har betalt 10- 15 000 for. River dere og bygger nytt har dere betalt 10- 15 000 for en tomt som gir dere ekstra lagringsplass til båt, campingvogn etc. Slik ville i alle fall jeg tenkt på det. At tomta opprinnelig hørte til deres hus får jo mindre betydning, så lenge bestefaren din lot faren din bygge og disponere et bygg der. Det blir nesten som et sted jeg bodde tidligere: der hadde den forrige eieren gitt naboen tillatelse til å bygge garasje helt inntil tomtegrensa. Det "stjal" helt klart av vår tomt og var stygt, og jeg ville aldri sagt ja til det. Men når det først var gjort, var det lite jeg kunne gjøre med saken.
Gjest Blondie65 Skrevet 24. mai 2010 #20 Skrevet 24. mai 2010 Det er i grunnen ikke så vanskelig dette her: Når din far enten går bort eller ikke vil bruke garasjen mer er garasjen uten tomt hans eiendom. Dvs. at du og dine søsken arver garasjen. Dere må da betale deres søsken ut av garasjen for at dere skal beholde den, eller de må betale leie for tomten og garasjen minus sin egen arveandel for å overta den. Dermed burde man kunne komme til at garasjens verdi er materialene den er bygget av (dvs. samme som en over her har foreslått) og at den som ønsker å overta materialene må betale ut de andre. Det kan jo kanskje være at materialene har null verdi - i så fall må dere ikke betale ut noen. jeg er litt uenig i at det er synd dere må betale for en garasje dere ikke ønsker å bruke all den tid dere ikke har sikret dere mot nettopp dette da dere kjøpte tomten. Men med litt kloke formuleringer kan dere komme til det samme resultatet, hvis dere setter verdien som en haug materialer som står på deres tomt der dere krever leie. Dere må rett og slett gjøre det slik at de som skal overta må forstå at det betyr flytting eller riving, dermed blir det en null verdi ut av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå