straamann Skrevet 16. juli 2012 #21 Skrevet 16. juli 2012 Tørr hvitvin, men med god fylde og lite krydder i smaken gjør seg ofte bra til sushi - kan med andre ord fort bli dyrt... Puligny Montrachet er kjempe godt til sushi Det kommer litt an på hvilken produsent, årgang og ikke minst hvilke sushibiter du spiser. Wasabien kan for eksempel være riktig skummel. Generelt synes jeg personlig det blir litt råflott å sprette en hvit burgunder til Sushi, når f.eks en champagne til 400 kr passer enda bedre. Burgundere er ofte meget fyldige viner, mange også eiket, og med mindre friskhe enn rieslingene. Til et vanlig sushimåltid behøver man ikke fylde 9-10, og et eventuelt eikepreg kan kræsje mer enn det gjør godt med de fine nyansene i fisken + salt soya og sterk wasabien.
Gjest gjest17 Skrevet 17. juli 2012 #22 Skrevet 17. juli 2012 Nå er ikke jeg noen ekspert akkurat, men kan komme med noen anbefalinger: 2011 er forresten en meget god årgang hva gjelder Riesling (tysk), enda bedre enn 2010 som også var eksepsjonelt god. Tysk vin generelt er veldig underpriset, siden de sliter med ryktet om vasne, søtladne viner pluss et fryktelig forvirrende kvalitetssystem som egentlig ikke sier noe om kvaliteten i det hele tatt. Det er derfor vanskelig å orientere seg innen tysk vin, men nye enkle klassifikasjoner er på vei. Fra Rheingau leverer den glimrende produsenten Georg Breuer slanke, friske og transparente rieslinger. Anbefaler Riesling Sauvage til 140 kr, om du har litt mer penger og ønsker mer fylde Terra Montosa Riesling til 250 kr. Breuer har mye godt oppover prisstigen også, men da koster det nesten mer enn det smaker etter min mening. En annen god produsent fra Rheingau er Josef Leitz, hans Rheingau Riesling Trocken (ca 120 kr) er en av bestselgerne på polet i sin kategori, og ikke uten grunn. Frisk og relativt fyldig med pittelitt restsødme gjør dette til en meget anvendelig matvin, og en er også god i glasset alene. Leitz har også noen litt sære vinmarker der du får terroir-preg til under 200-lappen, forsøk Rüdesheimer Bischofsberg Riesling spätlese Trocken til 155 kr eller Rüdesheimer berg Rottland Riesling Trocken til 190 kr. Fra Nahe kommer Dönnhoff med to gode Rieslinger i basisutvalget, enn tørr og en med noe restsødme, begge til ca 115 kr. Verdt å prøve. Det er hvertfall en start! Tusen takk for mange gode tips, skal prøves ut til helga :-)
Supraspinatus Skrevet 19. juli 2012 #23 Skrevet 19. juli 2012 Denne har jeg hatt god erfaring med til sushi http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/hvitvin/tyskland/van-volxem-saar-riesling-2010/sku-5902501 Jeg er dog ikke helt enig med at man må ha en knusktørr vin til sushi. Jeg opplever ofte at folk er påtatt snobbete når det kommer til hvitvin og gjerne forhåndsdømmer litt søtere hvite som skvip. Det finnes en mengde søte kvalitetsviner, spesielt riesling, og gjerne fra mosel, som er utmerket til litt syrligere fiskeretter som sushi. Og kanskje ceviche. Har også hatt god erfaring med denne produsenten: http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/sok?query=Jos.+Christoffel+jr.+%C3%9Crziger+W%C3%BCrzgarten+Riesling+&countresult=true Drakk dog en spätlese fra 94 sist, og den finner jeg ikkenpå polet lenger. Men jeg vil tro det finnes andre gode årganger også.
straamann Skrevet 19. juli 2012 #24 Skrevet 19. juli 2012 Denne har jeg hatt god erfaring med til sushi http://www.vinmonopo...010/sku-5902501 Jeg er dog ikke helt enig med at man må ha en knusktørr vin til sushi. Jeg opplever ofte at folk er påtatt snobbete når det kommer til hvitvin og gjerne forhåndsdømmer litt søtere hvite som skvip. Det finnes en mengde søte kvalitetsviner, spesielt riesling, og gjerne fra mosel, som er utmerket til litt syrligere fiskeretter som sushi. Og kanskje ceviche. Har også hatt god erfaring med denne produsenten: http://www.vinmonopo...ountresult=true Drakk dog en spätlese fra 94 sist, og den finner jeg ikkenpå polet lenger. Men jeg vil tro det finnes andre gode årganger også. Ikke uenig i at litt sødme kan være fint, spesielt dersom det er mye wasabi i bitene. Dessuten kan litt restsødme være velkomment, særlig i vinene fra Mosel-Saar-Ruwer som er det kjøigste området for tysk riesling, og som dermed generelt har den skarpeste syren. Da trengs det noen ganger litt restsukker for å balansere syren i vinen, men vinen vil likevel fremstå relativ tørr.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå