Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #1 Skrevet 21. mai 2010 Hei! Jeg skal forhåpentligvis begynne på UiT til høsten og er derfor på jakt etter bolig i Tromsø. Har regnet ut at jeg får en ca 6500 kroner i mnd av studielån, men finner ingen boplass som jeg har råd til. Hvordan går dere andre studenter frem for å finne noe som man har råd til med et studielån? 8kvm med deling av bad/kjøkken/oppholdsrom koster 2000 pluss strøm, men jeg trenger litt større plass enn det. De fleste som er på en 20 kvm er det 4000+ og i tillegg strøm/internett. Hvordan klarer dere dette? Bor et stykke unna Tromsø og har ingen kjenninger der, så kan ikke bo via bekjentskap. Føler bare jeg må leve på et par hundre kroner i mnd om jeg skal ha en grei plass å bo.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #2 Skrevet 21. mai 2010 Du må nok enten godta å bo trangt (altså type 8-10 kvadrat) eller få deg en deltidsjobb og bo på en 20+ kvadrat!
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #3 Skrevet 21. mai 2010 Jeg sier bare: Velkommen til studenttilværelsen! Det er slik vi lever!
Gina_ Skrevet 21. mai 2010 #4 Skrevet 21. mai 2010 Jeg sier bare: Velkommen til studenttilværelsen! Det er slik vi lever! Sign. Anbefaler deg å få en deltidsjobb, det hjelper godt!
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #5 Skrevet 21. mai 2010 Uff, nå gruer jeg meg bare.. 6 år på et bitte lite rom lyser ikke akkurat god livskvalitet.. :/ Men man blir vell vant med det meste..
Fantomina Skrevet 21. mai 2010 #6 Skrevet 21. mai 2010 (endret) - Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #7 Skrevet 21. mai 2010 Du har nok ikke så mye valgt. Bo billig og trangt, eller få deg en deltidsjobb. Evt. jobb i alle ferier slik at du har litt ekstra å rutte med ellers i året. Mange bor jo i bofellessakap, som er en veldig grei løsning i forhold til f.eks. studentboliger via samskipnaden osv. Greit nok at soverommet gjerne er lite, men i bofellesskap har en jo stue, kjøkken osv. i tillegg. Hvis du ikke vil flytte inn sammen med noen du ikke kjenner så kan du jo prøve deg på studenthybel den første tiden, og når du blir litt kjent finner du nok sikkert noen du kan flytte sammen med. Selv kjenner jeg ikke en eneste person som har gått gjennom studietiden uten å jobbe (enten deltid hele året gjennom eller i dt minste i feriene)
Gjest Gnuffisen Skrevet 21. mai 2010 #8 Skrevet 21. mai 2010 Får prøve å finne meg deltidsjobb ved siden av.. Har allerede samboer hvor jeg bor nå, men han kan ikke flytte pga han har et eget vedbruk her.. Har egentlig ganske stort behov for privat liv, men får bare satse på at jeg finner et bra kollektiv eller noe slikt. De fleste er jo i samme båt som meg så.. Da får jeg heller bare krysse fingrene for at jeg vinner i Lotto i morgen, slik at jeg kan kjøpe meg en liten leilighet..
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #9 Skrevet 21. mai 2010 Man har rundt 8760,- i måneden (jada, jeg vet en del går med til pensumbøker o.l, depositum o.l i starten). Jeg har bodd på et studenthjem med alt inkludert i år, hvor to deler kjøkken og bad og i tillegg har en 12m^2 hybel, og dette har gått strålende. Nå er jeg riktignok mann, men jeg ville ikke hatt behov for mer plass.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #10 Skrevet 21. mai 2010 Ja, sånn er det å være student! Enten bor vi på små kott, ellers så jobber vi. Å jobbe litt er forresten helt ok. Det finst mange fine deltidsjobber som er både sosiale og morsomme!
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #12 Skrevet 21. mai 2010 Synes ikke synd på studenter for å si det slik.
Gjest Badabing Skrevet 21. mai 2010 #13 Skrevet 21. mai 2010 Man får litt ekstra i starten av hvert semester, og disse er det viktig å fordele utover. Jeg er et svakt menneske og har gjerne shoppet dem bort, men etter at jeg ble flinkere til å fordele dem slik at jeg har hatt en buffer, har jeg hatt bedre råd. Få deg en deltidsjobb. Det kommer an på hvor tunge studier du har, men jeg har i alle fall fint klart å jobbe en dag i uka, pluss hver tredje helg (på sykehjem), og da har jeg hatt ganske god lønn utbetalt. Mye tillegg på sykehjem, og bedre betalt enn i butikk. Bo i bofellesskap. Slik vil man ha ålreit standard, samtidig som man ikke bor seg i hjel. Dessuten (om man bor med trivelige folk), går det an å spleise på middag sammen. Det er dyrt å spise alene i Norge. Da jeg gjorde det, gikk det i mye spaghetti med ketchup på. Med en gang jeg flyttet med noen, fikk jeg bedre råd når jeg kunne spleise på middag. Slutt å snuse/røyke om du gjør det. Bortkastete penger, og noe av det lureste man kan gjøre er å slutte. Man har rett og slett ikke råd til det som student. Og etter hvert blir man veldig flink til å handle på butikken! Man vet hva som er billigst, hvor det er billigst, hvor de har tilbud og i ferskvaredisken har de ofte halv pris på mat som går ut på dato dagen etter. Lykke til som student!
Gjesten Skrevet 21. mai 2010 #14 Skrevet 21. mai 2010 Støtter virkelig hun over: Hvis du snuser eller røyker: Slutt med det! Det er den største bortkastningen av penger du kan finne på, sånt kan man ikke nødvendigvis unne seg selv som student. Jeg synes du burde ta det lille rommet, så eventuelt fortsette å lete etter noe annet. Det går an å flytte vettu, du sitter ikke fast i 6 år selv om du tar den lille nå.
aluminium Skrevet 21. mai 2010 #15 Skrevet 21. mai 2010 Kjøp deg litt lokalaviser og se etter kjellerleiligheter osv., de er ofte rimelige. Ellers er det bare å følge med og se om det dukker opp noe som kn være aktuelt, de beste hyblene går først for å si det sånn. Om du må betale leie et par måneder før du flytter inn, så er ikke det noe å lure på. Jeg selv var heldig og fant meg en kjellerleilighet på ca 35kvm i Bergen for ca 3500,- + strøm. Da går det faktisk an å leve på 6500,-...
thirteen Skrevet 21. mai 2010 #16 Skrevet 21. mai 2010 (endret) Jeg flytter til Tromsø for å fortsette studiene til høsten, har fått meg en helt fin hybelleilighet på mellom 20 og 25 kvm(huseier var ikke helt sikker på hvor stort det var), den betaler jeg 4000,- for i måneden og det er inklusiv strøm, internett og kabeltv.. Da har jeg 2500 igjen av studielånet, noe som vil være greit å leve for, men siden jeg har et lite luksusproblem siden jeg har jobbet å tjent "godt" det siste året, så er jeg på utkikk etter en jobb i tillegg.. En dag i uken og annen hver helg bedrer studentøkonomien betraktelig. Jeg vil anbefale deg å legge en annonse på http://www2.uit.no/ikbViewer/page/tavla/markedsplassen, jeg fikk 2 svar samme dag som jeg la ut annonse der Endret 21. mai 2010 av thirteen
*Numi* Skrevet 21. mai 2010 #17 Skrevet 21. mai 2010 Det er ikke bare lønnsomt med jobb ved siden av studiene for å spe på studielånet. Det er også lønnsomt når det kommer til jobbsøking senere.
Bringebærjenta Skrevet 21. mai 2010 #18 Skrevet 21. mai 2010 Jeg har nettopp fått ny studenthybel på 50 kvm fordi jeg ikke ønsker å bo på 25 lengre- Det betyr at jeg også må tjene mer, men det er et valg jeg gjør fordi jeg er så lei av å ikke kunne snu meg uten å komme borti noe. Det skal bli nydelig med større plass. Så man må prioritere. De aller fleste studenter har en deltidsjobb, hvis ikke må man leve veeeldig sparsommelig, og jeg vet ikke om en eneste person som klarer det. I alle fall ikke i Oslo, hvor prisene er så høye. Men det går sikkert an. Det kommer jo an på hva man ønsker seg
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mai 2010 #19 Skrevet 22. mai 2010 Jeg bodde på studenthybel der jeg hadde eget bad og delte kjøkken med fire andre. Det funka kjempefint. Det var deilig å ha badet for seg selv. Hybelen var på 12 kvadrat, det er vel standard? Og kjøkkenet brukte jeg ikke så mye uansett. Nå bor jeg stort og fint, men iblant savner jeg min lille hule fra studentdagene. Man kan jo gjøre det riktig så koselig. Men jeg skal innrømme at da jeg hadde bodd sånn i fire år så var jeg veeeeldig klar for noe større. Jeg husker godt første dagen i toroms leilighet etter studiene: Jeg gikk fra rom til rom (stue, kjøkken, soverom, bad og gang) og bare kjente på hvor deilig det var å ha mer enn ett rom!
aluminium Skrevet 22. mai 2010 #20 Skrevet 22. mai 2010 Det er ikke bare lønnsomt med jobb ved siden av studiene for å spe på studielånet. Det er også lønnsomt når det kommer til jobbsøking senere. Det er riktig. Kan man vise til at man har gjort noe ved siden av studiene, vært sosial, så kan man faktisk også slippe litt på karakterene. Jeg personlig har gått for å jobbe i ferier, og det funker for meg. Så har jeg heller fri og jobber med studier ellers...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå