Barcelone Skrevet 9. juni 2010 #21 Skrevet 9. juni 2010 De som nå blir fornærmet for at dette nevnes igjen, les et annet sted. Det som koster er alt dette dillet som ikke ser så mye ut pr stk men som fort blir en formidabel utgift sammenlagt. Jeg nevner: Håndlagte invitasjoner - flott alternativ: masseproduserte pene laget på pc Save the day - kort - flott alternativ: informer de som bor lengst unna / trenger vite det om dato pr tlf, sms, eller e-post. Masse stoff og dill for å pynte bygdelokalet - flott alternativ: hva med å fokusere på bordet istedenfor det røde stoffet i stolene og den gulnede panelen? Ingen - og da mener jeg faktisk absolutt ingen - andre enn bruden og evt. dennes mor bryr seg om stolene har dyrt sateng stoff og veggene er drapert i stoffrosetter eller om det er lokalets stoler og vegger "eu naturell" som vises. Kirkeprogram - flott alternativ: salmeboken Dokurver - flott alternativ: drit i hele dokurven og la folk ha neglesaks, neglelakk og ekstra tambong og strømpebukse med seg selv dersom det er nødvendig Fri bar - flott alternativ: la folk betale drikken etter maten selv eller del ut et visst antall bonger. 3 retters middag for 50 gjester - flott alternativ: de 25 nærmeste til middag, heidundrandre kaffefest for en haug senere på kvelden. Fotograf som fotograferer hele dagen/kvelden - flott alternativ: avtal med noen av de gjestene du vet pleier å ta bilder om å ta bilder eller legg frem engangskamera på bordene. Levende musikk - flott alternativ: ferdig innspilt musikk på pc/mp3 anlegg, Dyre bordekorasjoner fra blomsterforhandler - flott alternativ: pynt med løv og kvist, perler, "roseblader" etc og enkle snittblomster. Eksempel: et tulipanhode flytende i et vinglass. Og sånn kunne jeg holdt på ... Det er ikke en av disse som er dyr - det er når alt dette blir satt sammen at 1000-lappene flyr. Deilig å se at det er flere med samme mentalitet som meg. Skjønner meg ikke på alt dillet folk bruker penger på og som ingen legger merke til!
Gjest Iril Skrevet 9. juni 2010 #22 Skrevet 9. juni 2010 Jeg er enig med Blondie65 jeg også. Var innom et bryllupsforum før jeg giftet meg og ble helt matt av alt folk brukte penger på. Har vært i en del bryllup, og har aldri noensinne lagt merke til spesialproduserte servietter eller bordpynt til flere tusen kroner.. Skjønner ikke vitsen med alle disse detaljene som kun bruden bryr seg om..
Marshmallow Skrevet 9. juni 2010 #23 Skrevet 9. juni 2010 Jeg synes bridal-collection til butikkjeden Monsoon har mange fine brudekjoler og annet bryllupstilbehør til en rimelig pris. http://www.monsoon.co.uk/Monsoon-Bridal/icat/bridal&bklist=icat,4,shop,women,bridal
LilleVillemo Skrevet 9. juni 2010 #24 Skrevet 9. juni 2010 Jeg blir så glad av sånne tråder som dette Vi har nemlig ikke så mye penger, men vil så gjerne bli gift alikevell... Så jeg kjøper inn litt etter litt. Drømme kjolen henger i skapet, en vakker blå silkekjole som jeg har betalt 60 kr for i danmark. Men jeg har en plan, og handler etter den! Så slipper jeg alt det dillet som ser så fint ut i butikken... Gøy å lese alle dere andres gode tips, må skrive litt mer jeg nå. Og forresten, lys, det er det mye penger å spare på. Vi har kjøpt kubbelys, som jeg har dekorert med bånd og skal stå på speiler. Det ble veldig rimelig med lys fra ikea og bånd i metersvis. Også varer de hele festen :rødme:
Sola^ Skrevet 9. juni 2010 #25 Skrevet 9. juni 2010 Tusen takk for mange gode råd! Ser nå at det er penger å spare mange steder.. Jeg visste ikke at det var gratis å gifte seg i kirken man sogner til, men da vet jeg det. Smart. Ingen av oss kommer fra store nok gårder til å huse mange, men noen få skal gå, og ideen med bare de nærmeste til middag og "resten" til kaffe var jo kjempelur! Nokon i slekta gifta seg på ein gard og bygde stort partytelt med platting på tomta. Det var lokalet
Anglofil Skrevet 10. oktober 2010 #27 Skrevet 10. oktober 2010 (endret) Nei, det må man ikke. Og vi hadde i utgangspunktet et budsjett på omkring 50 000 kr. Selv valgte jeg å doble budsjettet, for selv om jeg har valgt en brudekjole til 1000 kr og skal lage invitasjoner og bordkort selv, fant jeg raskt ut at det er ikke alltid like lett å få til de billige løsningene som jeg så for meg på forhånd. F.eks så var vi nødt til å finne lokaler som passet til både vielse og fest. Det fant vi ut faktisk ikke var like enkelt å få som vi først trodde. Ellers så kostet f.eks fotograf ganske mye, vi kjenner heller ingen som er hobbyfotografer på et slikt nivå at vi tør å faktisk gi dem oppgaven av å fotografere bryllupet vårt. Vi prioriterer fotograf siden det er ganske viktig for oss. Mitt store punkt ift bryllupet er likevel alkoholen. Personlig kunne jeg gjerne hatt et alkoholfritt bryllup, evt så skulle jeg gjerne sett at gjestene betalte selv for det under festen (evt. fikk bonger). Til maten vil det selvsagt bli servert alkohol. Men her er vi uenige, brudgommen og jeg, og jeg aner egentlig helt hva vi skal gjøre. Lokalene vi skal ha bryllupsfesten i tillater ikke å ha medbragte drikkevarer, ergo må vi kjøpe der. Og det er dyrt. Ekstremt dyrt. Og plutselig ble bryllupet ganske mye dyrere enn planlagt. Takk og lov for at jeg er flink til å spare.(..) Så for å si det slik: jeg har mine dyrekjøpte erfaringer, jeg trodde aldri vi kom til å bruke så mye penger som vi kanskje må gjøre, i tillegg så angrer jeg jo på nå at jeg ikke tok til takke med andre lokaler. Men, spist er spist, depositumet er betalt for lenge siden, og det får bare stå til. Vi er ikke de som uansett pleier å bruke penger på tullball, så får man heller bare tenke som så at det blir en heidundrandes fest - og heller nyte den. Jeg har ikke tenkt til å gå rundt å angre, selv om del kunne vært gjort annerledes. Jeg vet ihvertfall nå, at det er dumt å gifte seg i lokaler hvor man ikke ta med alkoholen selv. Det er vel vår største utgiftspost. Nå ser det dog ut til at våre foreldre kanskje skal bidra, og da blir det kanskje ikke så ille allikevel. Mvh Yvonne Endret 10. oktober 2010 av Yvonne
Gjest Harriet Skrevet 10. oktober 2010 #28 Skrevet 10. oktober 2010 Nei, selvsagt trenger man ikke bruke en haug med penger på et bryllup. Da vi giftet oss så var det å spare til hus det absolutt viktigste for oss. Vi valgte derfor å gifte oss i det stille. Bare vi to og forlovere på tinghuset, på restaurant etterpå og avslutning hjemme bare vi to .. Det var en SÅÅÅ romantisk og nydelig kveld at vi aldri kommer til å glemme den. Helgen etter hadde vi familien på smørbrød og kaker .. Hvis jeg ikke hadde gjort det som vi gjorde så hadde jeg valgt å reise bort - bare oss to. Å bruke 100.000 på et bryllup er totalt fjernt for meg, men så har jeg heller aldri drømt om å være prinsesse for en dag - tvert imot - føler meg som en prinsesse hver dag, jeg Vi valgte å bygge hus istedet for å svi av store summer på en fest det som regel bare er brudeparet som koser seg. Jeg har vært i et eneste bryllup som er verd å huske - og det var en bryllupsfest, uhøytidelig med deilig koldtbord, kaker, masse drikke og dans til tidlig morgen. DET var fest og moro fra ende til annen.
momo Skrevet 10. oktober 2010 #29 Skrevet 10. oktober 2010 Bryllup må ikke være dyrt nei. Vi innviterte 60 gjester, leide billig lokale, hadde koldbord, lagde innvitasjoner og kirkeprogram selv. Kjole fra ebay. Bil lånte vi fra bilforhandler helt gratis. Fikk en fetter som er hobbyfotograf til å ta bilder. Musikk tatt opp på cd`r. Dress til rundt 2000. Ellers ble det brukt en del penger på kake da jeg forelska meg i pascal bryllupskake, og fikk bakt noen anre fantastiske kaker hos konditor. Så ble vel hår og sminke en del. Og brudebuketter. Bryllupsreise til danmark en weekend. Ble vel ca 50000 kr. Nå er jeg skilt, og skal jeg gifte meg igjen skal det gjøres ennå billigere. Mindre gjester, mer hjemmelaget, brudebukett hjemmelaget, sminke selv, frisør si man er gjest, ikke brud, men neste gang profesjonell fotograf. Men godt mulig jeg aldri gifter meg igjen. Og fælt og si det, men tenk så surt å ha brukt flere hundre tusen, så ryker ekteskapet noen år etterpå.
Gjest Harriet Skrevet 10. oktober 2010 #30 Skrevet 10. oktober 2010 Bryllup må ikke være dyrt nei. Vi innviterte 60 gjester, leide billig lokale, hadde koldbord, lagde innvitasjoner og kirkeprogram selv. Kjole fra ebay. Bil lånte vi fra bilforhandler helt gratis. Fikk en fetter som er hobbyfotograf til å ta bilder. Musikk tatt opp på cd`r. Dress til rundt 2000. Ellers ble det brukt en del penger på kake da jeg forelska meg i pascal bryllupskake, og fikk bakt noen anre fantastiske kaker hos konditor. Så ble vel hår og sminke en del. Og brudebuketter. Bryllupsreise til danmark en weekend. Ble vel ca 50000 kr. Nå er jeg skilt, og skal jeg gifte meg igjen skal det gjøres ennå billigere. Mindre gjester, mer hjemmelaget, brudebukett hjemmelaget, sminke selv, frisør si man er gjest, ikke brud, men neste gang profesjonell fotograf. Men godt mulig jeg aldri gifter meg igjen. Og fælt og si det, men tenk så surt å ha brukt flere hundre tusen, så ryker ekteskapet noen år etterpå. Helt enig med deg. Prisen på bryllupet har ihvertfall ingenting å si for lengden på ekteskapet. Og jeg har familie som brukte nær hundretusen på bryllupet sitt - og ekteskapet holdt i tre år. Det må være litt bittert iettertid. De er begge gifte på nytt, han valgte da et langt billigere alternativ.
FruN Skrevet 11. oktober 2010 #31 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg har ikke tenkt på å la være å si jeg er brud...hmm... Hvorfor blir det så mye billigere? Mindre stæsj rundt tiden hos frisøren? Blomster, den er jeg enig i. Men hvordan forklare mindre bordoppsatser, når man gjerne vil ha en brudebukett som ser ut som akkurat det? Ellers har jeg gode ideer om hvordan jeg vil ha alle blomstene og slikt Ellers har vi et større budsjett. Siden vi skal ha 3-retters på hotell (vi har dog ikke bestemt helt hva enda), regner vi 1000kr pr.pers. Vi holder det alkoholfritt fra vær side, men baren på hotell er fri til å bruke. Vi regner mellom 50-60 gjester, så bare middagen blir dyrere enn hele festen for noen :S Vi drar det litt inn på andre ting da Jeg ordner lys og bordpynt billig, musikken er et anlegg med egenkompnert spilleliste, overnatting på hotell er inkludert siden vi har festen der, kirken er jo gratis siden vi sogner til den (og den er så overdådig at det mest sannsynlig ikke blir mye pynting der..), bilder fra festen skal vi være så "frekke" å spørre om kopier fra gjestene, dessuten har vi et par flinke hobbyfotografer blandt gjestene. Trykksaker lager vi og selv. Noe virkelig budsjett har vi ikke satt opp annet enn til middagen. Men tror vi skal greie det meste ganske rimelig
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2010 #32 Skrevet 11. oktober 2010 Det hyggeligste bryllupet jeg har vært gjest i var et "godt gammeldags låvebryllup" med levende musikk og spekemat. Det var mange gjester (ca 80 tror jeg), men det ble vist ikke dyrt likevel. Lokalet var jo gratis (måtte vaskes og ryddes mye først, men..) og maten kjøpt på Rema1000 og det lokale slakteriutsalget. Det var også kjøpt inn en del alkohol, men ikke ubegrensede mengder (så de som ville drikke seg snydens måtte evt ta med selv). Jeg fikk tre glass vin og et glass Baileys, så jeg syntes jeg ble godt traktert Selv giftet jeg meg i ro og fred på en ambassade og hadde en "vennefest" etterpå. Den festen ble heller ikke dyr. Vi hadde den i "storstua" til svigers og laget all maten selv. Det gikk polvarer for ca 4000 kr og det ble den største utgiften.
Gjest Airi Chikako Skrevet 11. oktober 2010 #33 Skrevet 11. oktober 2010 (endret) Jeg har vært i et eneste bryllup som er verd å huske - og det var en bryllupsfest, uhøytidelig med deilig koldtbord, kaker, masse drikke og dans til tidlig morgen. DET var fest og moro fra ende til annen. Høres ut som mitt drømmebryllup Blottet for all slags formell dilldall og topp stemning Har vært på så mange kjedelige og i overkant skikkelige bryllup - hos oss blir det lagt vekk på festen tenker jeg! Endret 11. oktober 2010 av Airi Chikako
Suru83 Skrevet 12. oktober 2010 #34 Skrevet 12. oktober 2010 Vi valgte derfor å gifte oss i det stille. Bare vi to og forlovere på tinghuset, på restaurant etterpå og avslutning hjemme bare vi to .. Det var en SÅÅÅ romantisk og nydelig kveld at vi aldri kommer til å glemme den. Ååååå, sånn vil jeg også ha det! :rødme:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå