superior Skrevet 21. mai 2010 #1 Skrevet 21. mai 2010 Jeg skal ikke gifte meg. Ennå. Men jeg har vært i mange bryllup hos venner i det siste, og alle ser ut til å ha et gigantisk budsjett. MÅ et bryllup koste mange hundre tusen...? Det er sikkert massevis av sånne tråder fra før. Men jeg trenger egentlig bare noen som forteller meg at jeg ikke må ta opp lån for å gifte meg. Da forblir jeg heller samboer gitt. Jeg vet at man kan gifte seg "i stillhet", men siden jeg og han begge kommer fra store gårder, så regner de fleste med storslått bondebryllup. Det kan ikke jeg betale for...
Shamira Skrevet 21. mai 2010 #2 Skrevet 21. mai 2010 Hei. NEI!!!! Bryllup behøver ikke koste skjorta. Fordelen er h vis man planlegger god tid i forveien, så kan man kjøpe inn etterhvert. Vi har endt opp med en totalkostnad på kr : 45 000 ca tror jeg. Da er kjole og alt inkludert. Et lite tips er å sjekke litt rundt omkring når det gjelder brudebuketten, priser kan variere veldig. Jeg bestemte meg for type bukett og så undersøkte rundt og tro meg prisene var enormt stor forskjell. Men lån er ikke nødvendig mener jeg.
Heart7086 Skrevet 21. mai 2010 #3 Skrevet 21. mai 2010 Vel, som du sa i begynnelsen av innlegget ditt, TS, det finnes mange lign. tråder! Søk! Vi ender på 30-40 000,-(middag til ca 50 personer, noen få, få er invitert til kaffe i tillegg) Bruk det du har, og planlegg i god tid! Kjøp inn alt du kan i forveien, se etter tilbud, osv. Du sier dere kommer fra "bondefamilie", ingen som jakter der? Vi jakter selv og fikk hele middagen til rundt 1000 lappen(husker ikke akkurat tall, men for 15-20 kg elgkjøtt betalte vi c 500,- 25,- PR. KG)
Gjest Iril Skrevet 21. mai 2010 #4 Skrevet 21. mai 2010 Vi endte på under 30.000, og da hadde vi middagen og alt på hotell. Man trenger ikke ta helt av, pengene renner bort når man får det for seg at man må ha servietter med monogram og dyre bordpyntgreier. Vi gjorde det meste selv, hadde helt vanlige hvite servietter og gadd ikke invitere "pliktgjester".
Gjest Spinell Skrevet 21. mai 2010 #5 Skrevet 21. mai 2010 Jeg er heller ikke gift, men kommer ikke utenom dette forumet i ny og ne Det finnes flere måter å redusere kostnadene på, og hvis dere holder selskapet på en av gårdene dere kommer fra, har dere i alle fall kommet et stykke på veg. Mat og drikke er jo en stor utgiftspost, men med kreativitet og egeninnsats på forhånd kan kostnadene reduseres en hel del. Treretters fra en dyr restaurant er naturlig nok dyrere enn buffet der en har laget det aller meste selv på forhånd Som regel er det ingen problem å be enkelte venner og familiemedlemmer om å stille med en kake, så sparer en litt der også. Har en anledning til å kjøpe drikkevarer i utlandet er det også penger å spare. Så mange brukte brudekjoler som det finnes på Finn, er det heller ingen grunn til å handle brudeantrekk til en femsifret sum. Se ellers den tråden som heter "det fineste bryllupet jeg har vært i" (eller liknende).
Lachesis Skrevet 21. mai 2010 #6 Skrevet 21. mai 2010 (endret) Vårt budsjett er på 40000-45000. Vi blir ca 80 stk. Vi har gryterett til gjestene som 3 herlige familiemedlemmer lager for oss. Kjøtt kjøper vi i Sverige. Tilbehør blir enkel salat, baguetter og ris. Vi kjøper all alkohol og brus i Sverige som vi tar litt etter litt hver gang vi er der. Vi kjøper kun konjakk og Baileys til kaffen og vodka til drinker. Ellers blir det øl, cider, rødvin og hvitvin. Brudekjolen min ble kjøpt på E-bay til 900,- Bryllupsringene er av Titan og gull og derfor mye billigere enn mye annet. Det dyreste vi har er lokalet. Vi har leid det f.o.m. fredag morgen t.o.m. søndag kveld. Dette betaler vi 10000 for og da er vasking inkludert. Alt vi trenger å gjøre er å få søppel ut i containeren. Blomster kjøper vi uten å nevne ordet bryllup. Da går prisen ned betraktelig. Vi har bedt om buketter i forsjellige størrelser og med forskjellige blomster. Alt vi har bedt om er at det skal gå i for det meste blått, lilla, og hvitt. Min brudebukett får jeg hjelp til å binde av en venninne som har jobbet i blomsterbutikk i mange år. Ellers har vi en diger familie som ønsker å hjelpe. Mange lager kaker, flere møter opp på fredagen og hjelper oss å pynte lokalet med pynten vi har kjøpt på ymse steder. Dersom du ønsker å holde kostnader nede så er det en god ide og smette innom Nille, Indiska og ellers holde et øye med "krimskrams" butikker når de har salg. Fant ut at for en pose med hvite roseblader måtte jeg betale 35,- for på en typisk bryllupsbutikk, men da jeg smatt bort på Indiska hadde de samme mengde på tilbud til 25,- Småting hjelper. Hold deg unna unødvendige ting som servietter med monogram. Kjære vene, jeg skal tørke meg rundt munnen med den, ikke ta den med hjem. Invitasjonene lager vi selv. Vi har et morsomt karikaturbilde av oss selv som vi printer ut på baksiden av invitasjonene som vi skriver selv på pc'n. Personlig og billig. Nå er jeg fullstendig klar over at det ville blitt mye dyrere uten vår fantastiske familie som virkelig strekker seg langt for å gjøre dette til en flott fest, men det er mulig å holde budsjettet nede. Dette er i allefall vår måte å gifte oss på, men jeg vil ikke si noe negativt om folk som gjør det billigere eller dyrere enn oss. Alle må få lov til å gjøre dagen sin perfekt for seg selv. Endret 21. mai 2010 av Lachesis
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #7 Skrevet 21. mai 2010 Nei, så klart trenger det ikke koste mye. Du kan få det nesten så billig du bare vil. Å gifte seg i kirken du sogner til er gratis, kjolen kan du kjøpe i vanlig butikk og blomstene kan du plukke selv. Maten kan være spleiselag fra familie og venner, invitasjoner via SMS eller E-mail. For de osm ikke vil ha det fult så enkelt kan du jo legge litt penger i det som du synes er viktigst. Mye av kosten ligger i antall gjester om du ikke har mulighet til at familie stiller med maten som ble foreslått over her, da blir det catering og det er jo alltid en liten kost x antall gjester. Vi har brukt litt over 200.000 totalt, men det er fordi vi ville ikke fordi vi følte vi måtte. Vi har ikke tatt opp lån men lagt til side litt og litt hver måned i ca 1,5 år og har fått råd til alkkurat det vi ville ha. Ikke tale om at vi skulle ta opp lån, synes man skal ha det bryllupet man har råd til. Det viktigste er at man blir gift.
Gjest Blå Fisk Skrevet 21. mai 2010 #8 Skrevet 21. mai 2010 Vårt bryllup kostet vel tilsammen 15-20.000. Jeg kjøpte kjole på e-bay til rundt en tuspenlapp og sminke til rundt en tusenlapp (Ikke nevn at du skal gifte deg. De fleste store parfymeriene har sminkører som kan legge sminke billig). Håret tok forloveren min som er frisør seg av. Mannen kjøpte en vanlig dress som han kunne bruke senere og til rundt 2.000. Vi inviterte de nærmeste vennene og familien til middag, og var ca 30 stykker til den. Vi hadde kjøpt koldtbord til rundt 5.000 kroner og fyllt på selv med litt kylling og salat. Hadde mat i massevis. Vin kjøpte mamma i sverige, så det eneste vi måtte kjøpe her var øl. Kaken var ikke en typisk bryllupskake, men en stor hvit dame, og ellers bakte familie og venner til oss Vi hadde åpen ivitasjon til alle andre venner til kaffen, og hadde da konjakk og bailyes til den. Lagde invitasjonene selv, og skrev på disse at siden vi var "fattige studenter" så holdt vi dessverre bare alkohol til middagen og kaffen. Det var helt greit. Ikke en negativ reaksjon på den. Nattmat lagde svigerfar på forhånd. Gryte med hjemmelagde rundstykker til. Det var kjempebra. Blomstene bandt mannens bestemor, som har vært gartner i mange år. Ellers går det jo litt penger på brus, kaffe, ekstra kaker, men det trenger ikke å koste stort. Vi sparte penger på at vi ikke hadde lokale. Vi feiret utendørs. Det går helt fint om man vet at været vil være fint. Vi sparte også på at vi brukte forlovelsesringene som gifteringer og
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #9 Skrevet 21. mai 2010 Jeg har ikke giftet meg, men det går selvsagt an å gjøre det ganske rimelig selv om det er stort Hvis dere kommer fra store gårder kan dere kanskje ha festen på en av gårdene, så slipper dere å leie lokaler. Ei jeg vet om hadde langbord i en gammel gjødselkjeller (det var selvsagt lenge siden den hadde vært brukt til dét), andre har fine storstuer. Personlig synes jeg det høres mye finere ut enn et leid lokale, fordi man har tilhørighet der. Enig i det andre skriver om jakt, jeg kjenner noen som kjøper hjortekjøtt til ca 70 kr kiloen, da må de partere selv, men det blir jo mye fin mat for bra pris. Kan godt hende noen i familien vil bidra med kjøtt som gave, eller noen kan låne jaktterreng billigere mot at dere får noe av viltet. For eksempel. Godt mulig det fortsatt blir dyrt da, men for meg virker det som det er de bryllupene som arrangeres på hoteller og restauranter der stedet står for matlaging og alkoholservering, som er de alle dyreste. Løsninger hvor man kan finne en rimeliger, men god leverandør av mat, kjøpe inn alkoholen selv osv blir fort mye billigere. Jeg var forresten i et bryllup som likner på det en i en annen tråd er beskriver, med masse gjester, hvor vi bidro med noe til koldtbordet selv, og det var kjempevellykket (sikkert mye fordi det var utrolig hyggelig med så mange gjester som kjente hverandre litt og mye gjennom de ulike forbindelsene til brudeparet). Men mulig du synes det blir feil i forhold til det som forventes i deres sammenheng da.
Snart Frue Skrevet 21. mai 2010 #10 Skrevet 21. mai 2010 Vi endte på under 30.000, og da hadde vi middagen og alt på hotell. Man trenger ikke ta helt av, pengene renner bort når man får det for seg at man må ha servietter med monogram og dyre bordpyntgreier. Vi gjorde det meste selv, hadde helt vanlige hvite servietter og gadd ikke invitere "pliktgjester". Må bare spørre hvordan dere fikk til denne prisen? Hva slags middag hadde dere og hvor mange gjester? Hvem betalte drikke? osv osv... Dette hørtes veeeeeldig rimelig ut!
Gjest Iril Skrevet 21. mai 2010 #11 Skrevet 21. mai 2010 (endret) Eh, vi gjorde ikke noe spesielt for å "få til" prisen egentlig. Vi hadde ca 30 gjester, hadde stor buffet og vi betalte drikke til maten + kaffe avec eller hva det heter til kakene, mineralvann hele kvelden. Baren på hotellet var åpen, men omtrent ingen kjøpte noe der. Det konsumeres veldig lite alkohol i vår omgangskrets, og vi ble nok litt reddet av at mange er avholds. Selve bryllupskaken + en marsipankake var bestilt hos konditor, mens gulrotkake, verdens beste og kransekake var laget av venner. Buketten min var en helt vanlig bukett, men helt nydelig. Må innrømme at vi ble ganske overrasket selv da vi fikk "sluttregnskapet", vi hadde budsjettert med det dobbelte. Endret 21. mai 2010 av Iril
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #12 Skrevet 21. mai 2010 Oi! Ser at vi har budsjettert i overkant av hva de fleste her har gjort! Vi tenker på å gifte oss neste år, med en ca 50-60 gjester, og vi regnet med at vi måtte ut med ca 150-175 tusen! Tror vi kan nedjustere litt ja!
Bintou Skrevet 22. mai 2010 #13 Skrevet 22. mai 2010 Nå giftet vi oss i et u-land, da Hadde en enorm fest, (ca 100 gjester) og brukte vel 5000 tilsammen. Der er det jo vanlig at venner og familie hjelper til med matlaging, og vi hadde festen hjemme i det store huset til tanta hans. Men vi betalte selv det som kostet selvfølgelig. Brukte 2000kr på vielsen foran dommer, 30kr på kjolestoff, 100 kr på skredder, 50 kr på sko, ca 2500 på mat og drikke (avholds alle sammen, så sparte jo masse på alkohol sånn sett), ringene fikk vi i gave av mannens lillebror som er læregutt hos gullsmed, hår og sminke gjorde jeg selv, 50 kr for fotograf og prints (ikke helt vakkert - må ta nye bilder ved en senere anledning), bryllupskaka fikk vi som bryllupsgave av vennene våre, musikkinnslag av venner og ellers utvalg på pc som vi spilte over anlegg. Vi skal jo ha en liten feiring i Norge også, tenkte vi.. da gjør vi det på samme måte - man tager hva man haver, og skal ikke ruinere oss på noe vis. Det som er viktig er at de vi er glad i er til stede Har perfekt lokale som blir tilnærmet gratis, og kommer til å servere hjemmelaget mat og be familie lage kaker. Kjolen og utstyr har vi jo allerede!
Gjest Blondie65 Skrevet 22. mai 2010 #14 Skrevet 22. mai 2010 De som nå blir fornærmet for at dette nevnes igjen, les et annet sted. Det som koster er alt dette dillet som ikke ser så mye ut pr stk men som fort blir en formidabel utgift sammenlagt. Jeg nevner: Håndlagte invitasjoner - flott alternativ: masseproduserte pene laget på pc Save the day - kort - flott alternativ: informer de som bor lengst unna / trenger vite det om dato pr tlf, sms, eller e-post. Masse stoff og dill for å pynte bygdelokalet - flott alternativ: hva med å fokusere på bordet istedenfor det røde stoffet i stolene og den gulnede panelen? Ingen - og da mener jeg faktisk absolutt ingen - andre enn bruden og evt. dennes mor bryr seg om stolene har dyrt sateng stoff og veggene er drapert i stoffrosetter eller om det er lokalets stoler og vegger "eu naturell" som vises. Kirkeprogram - flott alternativ: salmeboken Dokurver - flott alternativ: drit i hele dokurven og la folk ha neglesaks, neglelakk og ekstra tambong og strømpebukse med seg selv dersom det er nødvendig Fri bar - flott alternativ: la folk betale drikken etter maten selv eller del ut et visst antall bonger. 3 retters middag for 50 gjester - flott alternativ: de 25 nærmeste til middag, heidundrandre kaffefest for en haug senere på kvelden. Fotograf som fotograferer hele dagen/kvelden - flott alternativ: avtal med noen av de gjestene du vet pleier å ta bilder om å ta bilder eller legg frem engangskamera på bordene. Levende musikk - flott alternativ: ferdig innspilt musikk på pc/mp3 anlegg, Dyre bordekorasjoner fra blomsterforhandler - flott alternativ: pynt med løv og kvist, perler, "roseblader" etc og enkle snittblomster. Eksempel: et tulipanhode flytende i et vinglass. Og sånn kunne jeg holdt på ... Det er ikke en av disse som er dyr - det er når alt dette blir satt sammen at 1000-lappene flyr.
Frøken Helene Skrevet 22. mai 2010 #15 Skrevet 22. mai 2010 De som nå blir fornærmet for at dette nevnes igjen, les et annet sted. Det som koster er alt dette dillet som ikke ser så mye ut pr stk men som fort blir en formidabel utgift sammenlagt. Jeg nevner: Håndlagte invitasjoner - flott alternativ: masseproduserte pene laget på pc Save the day - kort - flott alternativ: informer de som bor lengst unna / trenger vite det om dato pr tlf, sms, eller e-post. Masse stoff og dill for å pynte bygdelokalet - flott alternativ: hva med å fokusere på bordet istedenfor det røde stoffet i stolene og den gulnede panelen? Ingen - og da mener jeg faktisk absolutt ingen - andre enn bruden og evt. dennes mor bryr seg om stolene har dyrt sateng stoff og veggene er drapert i stoffrosetter eller om det er lokalets stoler og vegger "eu naturell" som vises. Kirkeprogram - flott alternativ: salmeboken Dokurver - flott alternativ: drit i hele dokurven og la folk ha neglesaks, neglelakk og ekstra tambong og strømpebukse med seg selv dersom det er nødvendig Fri bar - flott alternativ: la folk betale drikken etter maten selv eller del ut et visst antall bonger. 3 retters middag for 50 gjester - flott alternativ: de 25 nærmeste til middag, heidundrandre kaffefest for en haug senere på kvelden. Fotograf som fotograferer hele dagen/kvelden - flott alternativ: avtal med noen av de gjestene du vet pleier å ta bilder om å ta bilder eller legg frem engangskamera på bordene. Levende musikk - flott alternativ: ferdig innspilt musikk på pc/mp3 anlegg, Dyre bordekorasjoner fra blomsterforhandler - flott alternativ: pynt med løv og kvist, perler, "roseblader" etc og enkle snittblomster. Eksempel: et tulipanhode flytende i et vinglass. Og sånn kunne jeg holdt på ... Det er ikke en av disse som er dyr - det er når alt dette blir satt sammen at 1000-lappene flyr. Amen!
Tabris Skrevet 22. mai 2010 #16 Skrevet 22. mai 2010 Jeg var i et bryllup som kostet brudeparet 4000 kroner. De giftet seg hos sorenskriveren, inviterte forlovene med på en liten middag på et hotell, og hadde deretter nærmeste familie og venner over på kaffe og hjemmelagde kaker etterpå. Et annet par jeg kjenner giftet seg midt på sommeren og inviterte sine nærmeste til grillfest i hagen. Så det er alt hva man gjør det til.
superior Skrevet 8. juni 2010 Forfatter #17 Skrevet 8. juni 2010 Tusen takk for mange gode råd! Ser nå at det er penger å spare mange steder.. Jeg visste ikke at det var gratis å gifte seg i kirken man sogner til, men da vet jeg det. Smart. Ingen av oss kommer fra store nok gårder til å huse mange, men noen få skal gå, og ideen med bare de nærmeste til middag og "resten" til kaffe var jo kjempelur!
Gjest Spinell Skrevet 8. juni 2010 #18 Skrevet 8. juni 2010 Ingen av oss kommer fra store nok gårder til å huse mange, men noen få skal gå, og ideen med bare de nærmeste til middag og "resten" til kaffe var jo kjempelur! Å leie et vanlig forsamlingslokale på "landet" gjør heller ikke de helt enorme innhuggene i budsjettet. Det er de lokalene som både står for servering og selve lokalet som er dyrest. Lokaler av typen "Folkets hus", "Skytterhuset" e.l. (som det finnes mange av rundt omkring), der en enten bestiller catering eller på annen måte står for maten selv, er som regel mye rimeligere. Sørg for å sjekke hvordan kommunen tolker sjenkebevillingsregelverket i disse lokalene. Ambulerende sjenkebevilling kan absolutt være aktuelt (det koster noen få hundrelapper).
superior Skrevet 8. juni 2010 Forfatter #19 Skrevet 8. juni 2010 Mtp. innkjøp av ringer - er det vanlig at begge har forlovelsesring, eller bare hun? Hvor mye "forventer" en å måtte legge i ringer (kan kanskje bruke forlovelsesringen som giftering, og spare litt der?)
Gjest Blondie65 Skrevet 8. juni 2010 #20 Skrevet 8. juni 2010 Mtp. innkjøp av ringer - er det vanlig at begge har forlovelsesring, eller bare hun? Hvor mye "forventer" en å måtte legge i ringer (kan kanskje bruke forlovelsesringen som giftering, og spare litt der?) Det er en nymotens greie at man kjøper nye ringer til bryllupet - det skyldes vel at folk er forlovet i åresvis før bryllupet står. I Norge er et vanlig at begge har ringer. Priser aner jeg ingenting om, men tipper at du kan få alt fra forholdsvis billig til nesten så dyrt som det ikke går å forestille seg. Beste tips - gå innom en gullsmed og sjekk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå