Gjest reebok Skrevet 20. mai 2010 #1 Skrevet 20. mai 2010 Har et eksempel på en leilighet til salgs: - Rekkehusleilighet (eieform: Andel) - Prisantydning 1.000.000,- - Fellesgjeld 200.000,- - Totalpris 1.200.000,- - Felleskostnad per måned 2.244,- I selve annonsen står det: "Lånevilkår: Pr. 18.12.2009. Annuitetslån. Rentesats 3,85 med en effektiv rente på 3,93 over lånets totale løpetid. Totale løpetiden er 25 år med innfrielsesdato 15.01.2035. Terminbeløp kr. 62351,- inkl. avdrag og renter for hele borettslaget. Pr. enhet vil dette utgjøre ca. 1039,- pr. mnd. Vi gjør oppmerskomt på at terminbeløpet vil endre seg i takt med den generelle rentenivået." "Omkostninger: 430,- (tinglysing av skjøte) 430,- (tinglysing av pantobligasjon) 202,- (pantattest til långivers bank) -------------------------------------------------------- 1062,- Kr (omkostninger totalt)" "Omkostninger som kommer i tillegg til kjøpesum kr. 26 032,- i omkostninger pr. enhet." Herregud så mange tall å forholde seg til!! La meg da se om jeg har skjønt det rett: Hvis jeg skulle kjøpt denne, måtte jeg først fått et lån i banken på 1.000.000,- og betalt månedlige avdrag på dette, deretter betalt en felleskostnad på 2.244,- per måned, og så et terminbeløp på 1.039,-? I tillegg måtte jeg betalt 1.062,- i omkostninger, samt 26.032,-?
Østlandet Skrevet 21. mai 2010 #2 Skrevet 21. mai 2010 Du har forstått noe riktig men ikke alt. Prisen på leiligheten er 1.200.000,- Men de tilkommer disse omkostninger. Dette er vanlig) 430 + 430 + 202 = 1062 Omkostninger i tillegg, vet jeg ikke helt, ut fra det du skriver, men kan det være honorar til megler? Uansett, så blir da den totale prisen/kostnaden: 1.227.094,- Helt riktig, som du sier, at du selv må akaffe de første 1 mill, ved hjelp av lån, eller egenkapital. (Noe egenkapital må du ha, da du ikke får lånt hele summen i bank) Resten er delt opp i en fellesgjeld for alle leiligheter. Forholdsvis etter størrelse. Dette går inn i felleskostnadene. (Altså de 1039,-) Lånevilkårene er satt opp slik, rett og slett for informasjonens skyld. Dette har jo også absolutt interesse. Vet ikke om jeg klarte å forklare, men kort. Du må finansiere 1 mill + de mindre kostnader selv. I tillegg får du felleskostnadene på 2244,- Hva annet, som inngår i felleskostnadene skrives ikke. Men, det kan være Tv avtale, bygningsforsikring, renovasjon, vaktmestertjeneste...etc. Strøm er som regel aldri en del av felleskostnadene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå