Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #1 Skrevet 20. mai 2010 80-100 meter unna huset vårt står det daglig en hund ute og uler. Formiddag, ettermiddag, kveld. Ikke nødvendigvis 24/7, men hver eneste dag hører jeg den. Jeg begynte å bli oppmerksom på det etter påske (har de fått seg ny hund? har de flyttet inn nylig? har hunden tidligere pleid å være inne? - jeg vet ikke), og ettersom jeg går sykmeldt for tiden, observerer jeg hunden til alle døgnets tider. Gjennom trærne kan jeg skimte at den gjerne står foran ei verandadør, muligens har den en innhegning der. Til å begynne med var det egen irritasjon som var greia. Ungene legger seg rundt 20, og det er umulig å ha vinduet åpent. Høres også gjennom vinduet, og ungene klager på den evindelige ulingen. Men etterhvert har jeg begynt å synes synd på hunden, han kan umulig leve noe godt liv, er helt tydelig ulykkelig. Nå har ikke jeg peiling på hunder - jeg regner med at en hun som kjeder seg og står alene en stund kan lage lyd og at det ikke dermed er sagt at hunden har det ille, men jeg synes dette er litt over the top. Uten å spesielt lytte, tror jeg glatt at jeg hører hunden i tilsammen 3-4 timer hver dag. Og sannsynligvis hører jeg den ikke dersom det er ungeglam i huset (ofte), eller jeg har musikk/tv på (utover kvelden). Så jeg vil tro at den uler langt mer enn jeg hører. Jeg regner med at den er veldig mye alene hjemme, for dersom de hadde vært inne selv, tviler jeg sterkt på at de hadde holdt ut ulingen... Hadde det vært en unge, ville jeg sendt bekymringsmelding til barnevernet... (altså, selvfølgelig ikke en unge som stod utenfor verandadøra og ulte, men en unge som jeg var usikker på om hadde det bra). Funker dyrebeskyttelsen på tilsvarende måte, mon tro? Jeg har lite lyst til å gå bort og fortelle dem at hunden deres uler og er til irritasjon i et tett bebodd boligområdet, ei heller utfordre dem på hvorvidt hunden har det godt. Hadde huset vært innenfor vårt borettslag, ville jeg sendt en e-post til styret, men huset står akkurat på utsiden av grensen. Hva ville andre ha gjort? Som sagt, utgangspunktet var irritasjon over hunden (dvs. eierne, selvfølgelig), men nå tenker jeg mest på hunden...
Tabris Skrevet 20. mai 2010 #2 Skrevet 20. mai 2010 Ja, du kan ringe inn en bekymringsmelding til dyrevernet. Evt. til Mattilsynet, det er vel kanskje den offisielle instansen nå? Der kan du også være anonym om du ønsker det. Fint at du bryr deg. Hunder som uler slik hver dag roper på flokken sin og er som oftest temmelig ensomme, ja.
Gjest reebok Skrevet 20. mai 2010 #3 Skrevet 20. mai 2010 Nå svarer jeg ut i fra at jeg selv er hundeier, dog har jeg aldri min hund stående ute alene. Men hadde jeg gjort det, eller at hunden min sto og ulte innendørs mens jeg er på jobb, hadde jeg satt stor pris på om noen sa fra. Ikke på en morsk, sint måte, men på en opplysende måte. Det er jo ikke sikkert hundeeierne er klar over at hunden deres står og uler dagen lang, men på en annen side kan de jo umulig være borte dag og hele kvelden? Kanskje de rett og slett ikke bryr seg/ikke vet hva de skal gjøre. I så fall ville jeg, som nevnt her, ringt dyrebeskyttelsen e.l. og spurt dem om hva som er prosedyre. Altså; først og fremst ville jeg spurt naboene om de er klar over problemet. Dernest (om de er det, men virker som de ikke bryr seg) ringt dyrebeskyttelsen Lykke til!
Nyxe Skrevet 21. mai 2010 #4 Skrevet 21. mai 2010 Jeg har hatt hund med seperasjons angst. Eneste måten å kurere det på fikk jeg beskjed om var å ignorer den når den gaulte og ble den stille skulle jeg vente en liten stund for så å gå ut og hente henne /slippe henne inn i stuen. (Altså, belønne at hun var stille og ikke sytingen) Hadde også en nabo som klaget på gaulingen til bikkjen min (som egentlig varte ikke så voldsomt lenge og jeg gikk aldri ifra henne lenger enn til å gå på do, eller gå ut med bosset etc.) og hun hadde jo en slik dannet hund Som gaulte de fulle 8 timene hun var på jobb, og dette var hun ikke klar over når jeg nevnte det senere. Nå er begge hundene kurert og trent til å være stille som kirkemus. Så snakk med naboen din men gjør det med et åpent sinn, for du vet jo ikke hva sitasjonen er Når det er gjort og du fremdeles ikke er fornøyd kan du jo ta kontakt med autoritetene som har med dette å gjøre. (Aner ikke om det er mat tilsynet eller dyrebeskyttelsen)
Gjest Distiller Skrevet 21. mai 2010 #5 Skrevet 21. mai 2010 Du kan kontakte Dyrevernsnemda. http://www.mattilsynet.no/dyrevern/dyrevernnemda
Gjest Huffsa Skrevet 21. mai 2010 #6 Skrevet 21. mai 2010 Jeg ville snakket med eierne først i hvertfall Jeg hadde en nabo som hadde nettopp fått seg valp og lot valpen (9uker)stå aleine ute i regnet uten ly hver natt. Den sto og hyyylte når jeg la merke til det en morgen, og når jeg sto opp dagen etter (klokken 05.30) og den sto ute igjen mens det høljet ned, gikk jeg og ringte på til han åpnet og sa til han at han ikke kunne la valpen stå ute når det regnet fordi den kunne bli syk og den trengte å være med dem siden den var så liten. De hadde ikke den ute om natten mer ( Den bjeffer, konstant, når den er ute, så ville hørt det), så det hjalp jo 1
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #7 Skrevet 21. mai 2010 Høres ut som vår hund. Han uler og bjeffer hele dagen, selv om vi er hjemme. Må han stå ute i hundegården er det et marertitt, slipper vi han bare ut på verandaen er det også et mareritt. Dette er da en hund med store seperasjonsproblemer, og jeg beklager meg da også til stadigheter ovenfor naboene.
Gjest Huffsa Skrevet 21. mai 2010 #8 Skrevet 21. mai 2010 Høres ut som vår hund. Han uler og bjeffer hele dagen, selv om vi er hjemme. Må han stå ute i hundegården er det et marertitt, slipper vi han bare ut på verandaen er det også et mareritt. Dette er da en hund med store seperasjonsproblemer, og jeg beklager meg da også til stadigheter ovenfor naboene. Hvorfor kan dere ikke ha hunden inne eller prøve å fjerne seperasjonsangsten?
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #9 Skrevet 21. mai 2010 Men én ting er separasjonsangst - hvor mange timer kan man egentlig forvente at en hund skal stå alene ute, og synes det er ok? Er det mulig å kurere ensomhet hos en hund? Greit nok at man kan venne den av med å ule, men gjør det hunden til en lykkeligere hund? Er ikke ulingen et tegn på at den ikke synes noe om å stå ute så lenge alene, når eierne øyensynlig ikke er hjemme?
Bringebærjenta Skrevet 21. mai 2010 #10 Skrevet 21. mai 2010 Du kan også skrive et brev? Hvis du synes det er ubehagelig å si ifra mener jeg. Så lenge det er et vennlig, opplysende brev.
Nyxe Skrevet 22. mai 2010 #11 Skrevet 22. mai 2010 Akkurat seperasjonsangst hos hunder tror jeg det er bare tull å si den har det skikkelig fælt selv om den ikke uler lengre. Det handler litt om at han må rett og slett klare å stole på at du har tenkt til å komme tilbake. Og Bikkjen får stå ute til den er stille, samme hvor mange timer det tar. Tar du den inn tidlig bare en eneste gang så har den lært mer den ene gangen han hylte og fikk beløning enn han har lært de seks månedene du har brukt på å trene den til å bli vant til å klare seg litt selv. Jeg er heller ikke slem. Jeg passer på at hunden har vann, skygge og ly og alt som måtte være. Jeg lar den jo ikke stå ute i snøen i 12 timer og lurer på hvorfor den ikke holder kjeft..
Kamikatze Skrevet 22. mai 2010 #12 Skrevet 22. mai 2010 Plages du av uvesenet ofte og lenge av gangen, og særlig rundt leggetid, er dette en ordensforstyrrelse, og politiet er rett adresse. De kontakter videre det som trengs av eier og eventuelt mattilsynet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mai 2010 #13 Skrevet 22. mai 2010 Hvorfor kan dere ikke ha hunden inne eller prøve å fjerne seperasjonsangsten? Vi har hunden inne mesteparten av dagen, han står ute når vi er på jobb eller ute å handler. Han raserer hele huset om han får være inne alene. Ikke kan han stå i bur heller. Han har allerede nesten ødelagt hundeburet sitt...
Piper Skrevet 22. mai 2010 #14 Skrevet 22. mai 2010 Men én ting er separasjonsangst - hvor mange timer kan man egentlig forvente at en hund skal stå alene ute, og synes det er ok? Er det mulig å kurere ensomhet hos en hund? Greit nok at man kan venne den av med å ule, men gjør det hunden til en lykkeligere hund? Er ikke ulingen et tegn på at den ikke synes noe om å stå ute så lenge alene, når eierne øyensynlig ikke er hjemme? Noen hanhunder uler, fordi tisper i nærmiljøet har løpetid. Det behøver ikke være seperasjonsangst.
Piper Skrevet 22. mai 2010 #15 Skrevet 22. mai 2010 Vi har hunden inne mesteparten av dagen, han står ute når vi er på jobb eller ute å handler. Han raserer hele huset om han får være inne alene. Ikke kan han stå i bur heller. Han har allerede nesten ødelagt hundeburet sitt... Om hunden din står ute og uler hele dagen, er det faktisk deres ansvar å sørge for at den ikke gjør det. Naboene deres skal ikke lide, fordi dere har en hund som dere ikke håndterer. De fleste hunder kan læres opp til å være hjemme alene, men det krever tid og tålmodighet. Kanskje dere kan prøve i sommerferien, når dere har fri likevel.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #16 Skrevet 23. mai 2010 Om hunden din står ute og uler hele dagen, er det faktisk deres ansvar å sørge for at den ikke gjør det. Naboene deres skal ikke lide, fordi dere har en hund som dere ikke håndterer. De fleste hunder kan læres opp til å være hjemme alene, men det krever tid og tålmodighet. Kanskje dere kan prøve i sommerferien, når dere har fri likevel. Nå beklager jeg først om jeg kaprer litt av debatten. Men jeg har tidligere laget en tråd om at jeg ikke får lov av samboeren å omplassere hunden, selv om vi ikke klarer å handtere den.
Piper Skrevet 24. mai 2010 #18 Skrevet 24. mai 2010 Nå beklager jeg først om jeg kaprer litt av debatten. Men jeg har tidligere laget en tråd om at jeg ikke får lov av samboeren å omplassere hunden, selv om vi ikke klarer å handtere den. Da må dere sørge for å klare å håndtere den, for hunden er deres ansvar. Naboene deres skal ikke måtte lide, på grunn av at dere ikke har kontroll på hunden. Gå på kurs, om dere må det. Og det gjelder hele familien, ikke bare den ene.
Lalle Skrevet 24. mai 2010 #19 Skrevet 24. mai 2010 Det er ikke så lett å si fra, når man ikke vet hvorfor hunden hyler og piper. Vi har samme problemet her i nabohuset, men det er om natta. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si fra, rett og slett håper at andre gjør det. Lykke til
Pinkyh Skrevet 26. mai 2010 #20 Skrevet 26. mai 2010 Mann deg opp og gå å si i fra. Helst før du blir så irritert at du blir usaklig når du skal snakke med de. Det er hvertfall mitt råd først og fremst. Snakk med de, og prøv å finn en løsning alle kan bli fornøyd med. Du trenger jo ikke si at du er bekymret for hunden og ymte frampå at du mener de kanskje misligholder hunden sin, men si at du er plaget med at den uler hele kvelden. Kanskje det er så enkelt som at de sier de skal ta inn hunden sin, også er du kvitt problemet. Uansett så er det første skrittet du burde ta, også kan du heller ta det derfra når du har snakket med de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå