Gå til innhold

Når huseieren selger huset..

Anbefalte innlegg

Gjest Gnuffisen
Skrevet

Hei!

En venninne av meg sitter nå med et kjempeproblem. Hun leide hos et koselig par, og kontrakten var grei med tre måneders gjensidig oppsigelse.

Nå har dette paret solgt huset sitt, men presisert ovenfor henne at hun ble "solgt" med huset, og at hun skulle få fortsette og bo der.

Idag kom den nye eieren ned i leiligheten og sa: "Hei, jeg er den nye huseieren og jeg trenger leiligheten din. SØnnen min og hans barn skal bo i hoveddelen og jeg skal bo i leiligheten. Du må finne deg ny leilighet da jeg skal ha denne raskest mulig."

Noen som vet hvilke rettigheter hun har? Hvem hun eventuelt kan høre med?

Kan han kaste henne ut helt uten videre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gnuffisen
Skrevet

Jeg vil anta de nye eierne er bundet av kontrakten hun har, dvs at hun kan bli kastet ut med oppsigelsestiden på 3 måneder gjelder fortsatt.

Det står litt om det her:

http://www.sit.no/internett/raadgiving/answer.jsp?questionid=5741

http://www.sit.no/internett/raadgiving/answer.jsp?questionid=1421

Okej, så jeg kan prøve å roe henne med at han mest sannsynlig ikke kan kaste henne ut før oppsigelsestiden er over..?

At den oppsigelsestiden du skrev i kontrakt med tidligere huseier, vil gjelde for den nye også, om han ikke vil tegne ny kontrakt?

Skrevet

Okej, så jeg kan prøve å roe henne med at han mest sannsynlig ikke kan kaste henne ut før oppsigelsestiden er over..?

At den oppsigelsestiden du skrev i kontrakt med tidligere huseier, vil gjelde for den nye også, om han ikke vil tegne ny kontrakt?

Jepp. :)

Skrevet

Tråden er ryddet.

Phaedra,mod

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Og uansett kan de ikke gi henne dårligere vilkår enn husleieloven sier, dvs tre måneders oppsigelsestid på langtidsleie.

Skrevet

Hei!

En venninne av meg sitter nå med et kjempeproblem. Hun leide hos et koselig par, og kontrakten var grei med tre måneders gjensidig oppsigelse.

Nå har dette paret solgt huset sitt, men presisert ovenfor henne at hun ble "solgt" med huset, og at hun skulle få fortsette og bo der.

Idag kom den nye eieren ned i leiligheten og sa: "Hei, jeg er den nye huseieren og jeg trenger leiligheten din. SØnnen min og hans barn skal bo i hoveddelen og jeg skal bo i leiligheten. Du må finne deg ny leilighet da jeg skal ha denne raskest mulig."

Noen som vet hvilke rettigheter hun har? Hvem hun eventuelt kan høre med?

Kan han kaste henne ut helt uten videre?

Den opprinnelige kontrakten blir videreført til ny eier. Spørsmålet er da om man har lov til å si opp en leietaker bare for at noen andre skal få bo der... på en annen side så bør man kanskje flytte på seg når man er uønsket.

Skrevet (endret)

De kan "kaste henne ut" med grunn at de skal bruke leiligheten selv, men ikke med dårligere vilkår enn leiekontrakten. Dvs 3 mnd oppsigelsestid.

"Utleier må på sin side ha en saklig grunn for å si opp leieforholdet (se husleielovens § 9-5). Som saklig grunn regnes bl.a. at utleier selv skal bruke boligen, at boligen skal rives eller bygges om eller at leieren misligholder leieavtalen."

Hentet herfra

Endret av kontorstol
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Den opprinnelige kontrakten blir videreført til ny eier. Spørsmålet er da om man har lov til å si opp en leietaker bare for at noen andre skal få bo der... på en annen side så bør man kanskje flytte på seg når man er uønsket.

da min gamle husvært solgte huset som jeg leier i, så hadde jeg en måneders oppsigelse. de nye husværtene sa vi fikk fortsette å bo, de skulle sette opp prisen litt. Hvis vi ikke ville fortsette å bo, måtte vi være ute innen de tok over noen måneder senere, men vi valgte å fortsette å bo. Men da de flyttet inn, skrev vi ny kontrakt med dem, siden det var høyere husleie og nye folk.

Skrevet

da min gamle husvært solgte huset som jeg leier i, så hadde jeg en måneders oppsigelse. de nye husværtene sa vi fikk fortsette å bo, de skulle sette opp prisen litt. Hvis vi ikke ville fortsette å bo, måtte vi være ute innen de tok over noen måneder senere, men vi valgte å fortsette å bo. Men da de flyttet inn, skrev vi ny kontrakt med dem, siden det var høyere husleie og nye folk.

Han kunne uansett ikke ha kastet dere ut på dagen om dere ikke skrev under og heller ikke kreve at dere skulle være ute på den dagen han overtok boligen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

En ny huseier har ikke automatisk rett til å sette opp husleien sånn uten videre; i utgangspunktet skal han forholde seg til den gamle kontrakten. Husleien kan settes opp, men det er regler for hvor ofte dette kan gjøres og hvor mye den kan settes opp med slik at huseiere ikke kan tredoble leia for å få folk til å flytte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...