Branna Skrevet 20. mai 2010 #1 Skrevet 20. mai 2010 Hei. Moren min sendte meg denne over e-post, visstnok en kur som skal virke superbra. Jeg er ikke interessert i noen jojo-slanking, og i hvert fall ikke en diett hvor man skal spise det samme hver dag, så denne er ikke noe for meg. Jeg tror mer på å spise normale, varierte måltider og å trene ofte. Noen som har noen synspunkter om denne dietten? Vil ha noen gode argumenter for å overbevise moren min. Dietten er som følger: Spesialdiett over 7 dager (Formål: å gå raskt ned i vekt, brukes til hjertepasienter før kirurgi: Og så er den veldig sunn!) Suppe: 2 bx. tomater, hele eller hakket 2 store purrer eller 2 pk. vårløk eller 3 store løk 2 kylling- eller kjøttbuljonterninger 1 pk. nudler 1 bunt stangselleri 2 bx. brekkbønner eller andre grønne bønner (kan sløyfes) 2 grønne paprika 0.8 kg gulrøtter eller kålrot 2-3 ts. salt 2 ts. pepper Persille, frisk eller tørket Evt 2 ss. hvitløkspulver og 1. ss. chilipulver Kutt grønnsakene i små biter. Ha dem i en kjele og hell over tomatene/bønnene. Knus nudlene og buljongterningene og ha det oppi kjelen. Hell på vann til alt er dekket. Kok til grønnsakene er møre. Dette blir en kjempekjele som varer lenge. Ta suppe fra kjelen og varm opp i en mindre kjele til måltidene. Suppe skal aldri varmes opp mer enn 2 ganger. Denne suppen skal du spise mye av hver dag, jo mer jo bedre. Den er med på å forbrenne fett og renser kroppen. Og den har nesten ingen kalorier... Drikke til alle dager: Drikk juice uten tilsatt sukker, skummet melk, urte-te, kaffe og vann, vann, vann.. Ikke noe med kullsyre eller søtningsstoffer! Dag 1 Spis suppen til alle måltider og så mye frukt og bær du vil utenom banan. Vannmelon er veldig bra for søthungeren. Dag 2 Spis suppen til alle måltider. Spis i tillegg kokte eller rå grønnsaker, men IKKE ris, mais eller tørre bønner. Du KAN spise en bakt potet til middag med LITT smør. Ikke noe frukt denne dagen. Dag 3 Spis så mye suppe, frukt, bær og grønnsaker du vil. Ikke potet i dag. Etter i dag skal du gå ned minst 2 kilo. Dag 4 Du må spise minst tre bananer i dag (og drikke mye skummet melk, hvis du liker det). Kroppen trenger kalsium og proteiner, og det stagger også søthungeren. Ellers spis bare suppen. Dag 5 Biff og tomater til middag. Du kan spise fra 280-500 g. biff! Spis inntil 4 tomater ved siden av. (Veldig godt å steke de halve i panna, bruk LITT smør til stekingen.) Ikke NOE annet. Ellers spise suppen. Dag 6 Biff og grønnsaker, spis så mye du vil av det. INGEN POTET! Men suppen, naturligvis... :-) Dag 7 Brun ris og grønnsaker. Lag gjerne risotto! (Du kan ha på litt soya-saus.) Og suppe, suppe, suppe... ETTER DENNE UKEN SKAL DU HA GÅTT NED MELLOM 4, 5 OG 7,7 KILO. På biff-dagene kan du bytte ut biffen med kylling uten skinnet, eller evt. fisk. Fortsett med dette programmet så lenge du vil, og merk forskjellen mentalt og fysisk.
Gjest asanti Skrevet 20. mai 2010 #2 Skrevet 20. mai 2010 Denne skal jeg prøve! Har allerede fått sambo med på den.
Wiggins Skrevet 20. mai 2010 #3 Skrevet 20. mai 2010 Jeg har sett utallige varianter av dette opplegget på dette forumet og andre steder på nettet. Problemet er som med alle andre kurer: Det er et midlertidig opplegg, og du får i deg alt for lite næring, slik at du vil miste muskelmasse og få nedsatt forbrenning. Dermed vil du ha lett for å legge på deg når du begynner å spise normalt igjen, gjerne mer enn du gikk ned. Hvor ofte skal det måtte sies? Rakst ned = raskt opp igjen. Hvis du virkelig er overvektig er det eneste som hjelper å endre livsstilen varig til et sunnere kosthold med mer mosjon.
Gjest Elfrida Skrevet 20. mai 2010 #4 Skrevet 20. mai 2010 (Formål: å gå raskt ned i vekt, brukes til hjertepasienter før kirurgi: Og så er den veldig sunn!)Uff, er du veldig overvektig og skal ha hjertekirurgi du da. Lykke til!
Branna Skrevet 20. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 20. mai 2010 (endret) Jeg har sett utallige varianter av dette opplegget på dette forumet og andre steder på nettet. Problemet er som med alle andre kurer: Det er et midlertidig opplegg, og du får i deg alt for lite næring, slik at du vil miste muskelmasse og få nedsatt forbrenning. Dermed vil du ha lett for å legge på deg når du begynner å spise normalt igjen, gjerne mer enn du gikk ned. Hvor ofte skal det måtte sies? Rakst ned = raskt opp igjen. Hvis du virkelig er overvektig er det eneste som hjelper å endre livsstilen varig til et sunnere kosthold med mer mosjon. Ja, det var det jeg tenkte. Ville bare ha det fra flere enn meg selv. Det er moren min som er pådriver for denne dietten, mens jeg har som sagt ikke troen på slike lyndietter. Dessuten prøver jeg å si til henne at det ikke er hvor mange kiloer man mister som teller, fordi man mister muskelmasse før fett. I tillegg er det jo en del vann i kroppen som varierer fra dag til dag. Men hun vil visst ikke høre, og vil nå at vi skal prøve denne kuren sammen. Nå skal det også sies at hverken hun eller jeg er overvektige. Greit, jeg er litt lubben, som er grunnen til at jeg begynte å trene, men hun er faktisk ganske slank. Så jeg skjønner liksom ikke hvor hun vil hen med dette. Føler at hun indirekte kaller meg feit... Edit: PS: det virker som en del trekker forhastede slutninger. Hvis dere leser startinnlegget mitt så ser dere at jeg ikke har noen tro på denne kuren. Endret 20. mai 2010 av Branna
Gjest Elfrida Skrevet 21. mai 2010 #6 Skrevet 21. mai 2010 Moren din skal altså heller ikke ha hjertekirugi? Hvorfor i all verden gå på en diett som er ment for slike, hvis eneste formål er å gå ned i vekt raskt. Man forblir jo ikke der.
Gjest Vilma Skrevet 21. mai 2010 #7 Skrevet 21. mai 2010 (endret) Ingen som skal ha hjertekirurgi blir sulteforet før operasjonen. Den har hatt diverse navn opp igjennom, ofte et sykehusnavn. Noe som har ført til at sykehusene har gått ut og avkreftet at de bruker denne kuren, og at de har noen tilknytning til den. Endret 21. mai 2010 av Vilma
Gjest Elfrida Skrevet 21. mai 2010 #8 Skrevet 21. mai 2010 Ingen som skal ha hjertekirurgi blir sulteforet før operasjonen. Neida, det er selvsagt bare sprøyt det dietten hevder, men det er jo helt ulogisk å kaste seg over en slik diett hvis det står svart på hvitt at den er ment for folk som skal ha hjertekirurgi. Akkurat som det er et slags kvalitetsstempel - det er vel heller enda et hint om at vektnedgangen ikke vil vare.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå