Gå til innhold

Skal gå ned cirka 8 kilo og lavkarbo er uaktuelt

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lagt på meg en del og skal gå ned noen kilo. Da jeg sjekket saldoen, etter mange ekstra utgifter, var det bare 800 kroner som jeg må klare meg med i tre uker. Da kan det ikke bli lavkarbo. Jeg røyker, men planen var å slutte 2.pinsedag.

Jeg har basisvarer som fisk, noe kjøtt i fryseren, ris, pasta, salt, mel, krydder og par pakker frosne grønnsaker pluss gulrøtter, løk og noe grønt som tomat, paprika, issalat, purre i kjøleskapet. Bør jeg forvelle det eller lage til gryteretter som jeg fryser ned?

Jeg går turer men er plaget med ryggsmerter pga. stillesittende jobb og lite trening. Jeg skulle melde meg inn på et treningsenter, men nå har jeg ikke råd så jeg må eventuelt gjøre gymnastikk hjemme på stuegulvet. Jeg skal ikke gå ned åtte kilo på tre uker, men har dere noen forslag til hva jeg kan spise med dette budsjettet som både er sunt og ikke blir for ensformig? Jeg blir også takknemlig for forslag til øvelser på gulvet... Jeg er helt utrent. Å sette på litt musikk og danse for å tøye litt ut tenkte jeg å begynne med.

Det er to år siden sist jeg tok en innsats med styrketrening så det knirker både her og der...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Havregryn er jo billig, og gir langsomme karbohydrater. Du kan lage havregrøt enten med vann eller melk, eller bare helle grynene i en skål og spise dem med melk.

Ellers da... skal vi se... pasta? Kjøper du First Price pasta så har du en del middager. Kiwi og Meny har også en First Price pastasaus som skulle holde til i hvertfall to middager, hvis du ikke gjør noe av å ha det samme til middag to dager på rad.

Tunfisk er også billig og grei mat.

Det var det jeg kom på i farta, jeg er ingen stor kokk eller gourmet dessverre.

Skrevet

Hvis du spiser for mye havregryn kommer du til å legge på deg btw! Men det er helt genial frokost! Btw, kan du gjøre styrketrening? Det er en veldig lur måte å gå ned i vekt! Å da trengs det ikke like mye fysisk bevegelse av hele kroppen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Grønnsakssuppe, lapskaus, lasagne (til hvit saus, bruk mel, melk og smør. Til kjøttsaus, bruk et glass med spagettisaus og putt oppi masse grønnsaker om du vil). Det er tre retter du får mye ut av, også er det bare å fryse ned i porsjoner. Jeg elsker lasagnen, den får jeg fint delt i 6 deler dvs 6 middager, med salat som tilbehør.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan noen styrkeøvelser som ikke trenger mer enn par vekter, en gummimatte (det har jeg) og en stol, og har trent aktivt før selv om det er lenge siden og jeg ikke har noen gevinst av det mer. I vinter gikk jeg nesten ikke og da jeg tok opp igjen gåturene, merket jeg det på anklene og i korsryggen så jeg er helt utrent ja.

Men jeg er ganske kreativ på kjøkkenet, men har ikke stekovn, kun to kokeplater. Tenkte kjøpe tørkede erter og lage suppe med grønnsaker og evt. kjøtt som jeg fryser ned i porsjoner. Jeg kan også lage tomatsaus fra bunnen av og lapskaus. Men grønnsaker er dyrt, og jeg kommer til å trenge andre husholdningsting enn bare ren mat...

Jeg kan handle grønnsaker nede i byen hvor det er mye billigere. Det jeg tenker er at jeg trenger mer ris, litt krydder som pepper som snart er tomt, tomat i box, tørkede erter, grønnsaksbuljong og de havregrynene som er nevnt ja. :)

Jeg er ikke så glad i havregrøt daglig, men har kanel og sukker i hus. Men jeg blir raskt sulten etter en porsjon havregrøt til frokost, merkelig nok.

I fryseren har jeg cirka 3 kg laks, par koteletter, en pakke fiskekaker, fire pølser, 1 kg elgkjøtt, okseknoker og 2 kg sei. Så jeg er heldig sånn da, men å lage elgkjøtt uten å ha tyttebær engang...og uten gjester. Det er litt stusselig.

Jeg gikk en tur nå og tenkte på all den fine brennesla som vokser opp nå, så jeg kan kjøre på brennelsesuppe også.

Huff. Skal dette gå bra når jeg har tenkt å slutte å røyke også. Det må jeg jo eller så må jeg låne penger og det har jeg ikke lyst til. Men jeg vet at jeg får søtsug når jeg kutter røyken. Jeg får bruke tiden til å hamstre brennelse og forbrenne energi og få med meg en venninne som også er nærmest blakk, men som er slank. Men det er jo ikke noe jeg skal gjøre daglig.

Så jeg kan ha havregrøt til frokost.

En gryterett eller suppe til middag.

Et knekkebrød til kvelds og kanskje til lunsj, men har ikke mye pålegg som kan vare i tre uker hvis jeg ikke lager pålegg av det jeg har i fryseren eller bruker restemat. Er ikke glad i syltetøy.

Dette blir noen uker der jeg garantert går ned i vekt, så det er jo litt positivt. Hvilke grønnsaker har sesong nå og er rimelig å kjøpe?

Jeg må glemme lavkarbo, men gå for en mellomting.

Skrevet

Bønner på boks er bilige, metter godt, fyller opp en hvilken som helt rett og passer nesten til alt av kjøtt (og vegetarretter). Tomat og mais på boks er ofte billigere en friske, men like nyttige og gode i matlaging. Innvandrerbutikker selger ofte varer som ris og boksmat billigere og i større kvanta enn supermarkeder. Jeg har også funnet at varer som bulgurhvete, couscous og bokhvete er billigere enn mange andre alternativer, og de inneholder mye mer fiber og protein enn andre stivelseskilder.

Jeg er helt dust på å forklare øvelser i skriftlig format, men der er en dose surfing uvurderlig. Det finnes tonn av tips og treningsvideoer, med grundige beskrivelser av øvelser på f.eks youtube. Google blir kjapt min venn hvis jeg trenger inspirasjon eller nye innspil til hvordan trene enkelte muskelgrupper. Du kan gjøre utrolig mye bare ved å ta utgangspunkt i din egen kroppsvekt og et par manualer :)

Skrevet

Om du vil danse litt, som du skrev i åpningsinnlegget, anbefaler jeg deg å laste ned en treningsvideo med Zumba. Det er en ca 40 minutters økt, som er kjempeartig å holde på med! Det er en slags blanding av dans og aerobic, uten for vanskelige eller for heftige øvelser. Morsom musikk, spesielt inspirert av afrikansk og latinamerikansk :)

Prøvde selv lavkarbo, men måtte gå over til sunn mat da kontoen plutselig inneholdt mindre penger enn forventet *kremt*. Men anbefaler egg :) Egg er nokså rimelig og kan brukes både til frokost og lunsj. Du kan jo kjøpe grovt brød på butikken, skjære det opp, fryse ned, og ta ut antall skiver du trenger når du trenger de, så er de ferske der og da. Ellers anbefaler jeg også havregrynsgrøt, billig og bra!

Du sier du har en del grønnsaker og kjøtt, så grønnsakssuppe er jo helt kurant, og lager du mye er det jo enkelt og bare varme opp de neste dagene :)

Men, jeg ville helt klart startet med å lage en plan. Både budsjett og hva du kommer til å spise hver dag. Da får du oversikt :) Og skal du fortsette å røyke, røyk paramount (61,- for 20 røyk) eller Smart (55,- for 18 røyk). Litt penger spart der også i stedet for en 20 pkn prince til 77 :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis du spiser for mye havregryn kommer du til å legge på deg btw!

Det gjelder for absolutt alt som kan spises, da.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du kan kjøpe en pose linser på en innvandrerbutikk, det er kjempebillig og sunt. La dem velle i vann, og så kan du lage mye godt av dem. Du kan blamde dem i gryteretter for å få den til å vare lenger, eller finmale dem og blande dem med kjøttdeig.

Skrevet

Hvis du spiser for mye havregryn kommer du til å legge på deg btw! Men det er helt genial frokost!

Det skal noe til å spise seg feit på havregryn. Havregryn gir en god og langvarig metthetsfølelse, og stabilt blodsukker.

Skrevet (endret)

Selvfølgelig, men når det gleder gulrot f.eks må du spise ganske ekstreme mengder for å legge på deg. Jeg snakker om å spise store posjoner med havregrøt uten å være særlig i bevegelse. Det er mye kalorier i havegrøt, det er "gode" kalorier, men fremdeles ganske masse kalorier. Det er ca 350 kalorier per hundre gram i havregrøt, i chips er det ca 500. Hvis du itillegg må ha en del sukker på blir det ikke langt unna ca 400 kalorier. Dermed er det endel kalorier. Men igjen det er "snille" kalorier.

Anbefaler havegrøt med eple og kanel! Jeg likte egentlig ikke havregrøt, men etter jeg smakte den har jeg spist det nesten hver dag! Litt dyrere enn den vanlige frokosten, men kjempe god!

God og billig snacks til søtsug er frukt med vanlije kesam! Namnam! Eller så kan du ta naturell youghurt med digg og ha grønnsaker til!

Endret av Konstantin
Skrevet

Fine linker Lotte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...