Gå til innhold

Alenetur i Danmark

Anbefalte innlegg

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Vi har fått en utfordring i anledning sommerferien

Nå har noen påpekt at jeg skriver veldig mange detaljer de slett ikke behøver for å svare. Jeg ville savnet dem selv, om jeg satt «på andre sida av bordet», men det kan godt være de har rett for det. Altså prøver jeg en ny variant denne gangen: Problemstillingen så kortfattet som overhodet mulig i neste avsnitt i HI, detaljer i videre innlegg. Forstår du presis problemstillingen etter HI, og mener du har nok info til å gi et godt svar: Ikke les mer, bare svar. Det kan altså godt være at dette fullt ut er nok for å svare. Bare husk at svar på det som ikke VAR problemstillingen hos oss alltid merkes «kan ikke sette seg inn i et problem, så ikke bryet verd å legge vekt på når vi tar en avgjørelse», ignoreres og går rett i bossbøtta, det samme med svar som antyder «kan ikke holde meg til saken». Så er det opp til enhver selv å ta stilling til hvor mye detaljer man mener man selv trenger for å gi et nyttig svar. :) Mener selv at man har det vesentlige nedenfor, om man har NOK får hver enkelt avgjøre.

Problemstillingen er altså: Hvorfor bør våre to gutter (ikke) gis lov til ei reise med rammer som «kortbeskrevet» i neste avsnitt og mer detaljbeskrevet i neste innlegg? (Vi har selv et synspunkt, det blir fulgt om vi ikke får gode og etterprøvbare (for oss) argumenter i annen retning, men vi ønsker om mulig flere øyne som ser på spørsmålet og deres syn på dette. Gode råd har sjelden gitt dårligere løsninger enn å ta avgjørelser alene, men det er – som alltid – vi som avgjør om råd er gode for oss i saker vi selv tar avgjørelse og selv må stå til ansvar for avgjørelsen i.)

Guttene starter i 10. klasse i høst. Reisa er sju døgn, går sammen med voksen vi er trygg på til «knutepunkt A» i Danmark. Herfra reiser guttene videre på egen hånd etter planer lagt hjemmefra, med forhåndskjøpte billetter stor del av strekningen. Reisa videre inkluderer tre – fire bytter av kommunikasjonsmidler, alle må kunne karakteriseres som lette ut fra alder og med god tidsmarginer, ingen skjer i større byer. Den omfatter ca 18 timer, en forhåndsreservert overnatting på egen hånd utenfor storby er med i opplegg/tid. De skal ellers bo hos venner av oss, bosatt i landsby, med gutt (venn) på deres alder, men i hytte på eiendommen. Vennene lever sitt eget liv i perioden, og har intet tilsyn med dem, utover at de er invitert på middag 2. og 6. reisedag, samt at våre gutter skal kjøre med dem til «knutepunkt B» dag 7. Her skal guttene avvente en time eller to på SMS vedr detaljer for å møtes «innen synsradius» herfra og reiser så videre hjem sammen med samme person som ved utreise. Det alt vesentlige av tida fra reisedag 3 på ettermiddagen til reisedag 6 på kvelden skal tilbringes ved organisert arrangement i utkanten av en mindre by 30 – 40 min sykkeltur (på dansk manér, ikke stresstur) fra der de bor, de vil ha sykler til disposisjon. Vi kan hver morgen ved å ta en telefon få vite «møtt opp/ikke møtt opp» her om det er viktig for oss, kontroll utover det mht tilstedeværelse er tilnærmet 100 % umulig der og da, men kan lett kontrolleres med å ta en telefon eller to ei uke seinere. De vil dag 3 – 5 ha middag servert her, mat utover det nevnte ordner de med selv. Alkoholmessige forhold regnes som uproblematiske og vi har en avtalt plan mht telefoner/SMS.

Ønsker du flere detaljer for å svare, finner du dem i neste innlegg, vår avgjørelse tas lørdag rundt kl 1100.

Videoannonse
Annonse
Gjest Vito - nr to
Skrevet

Så et innlegg KUN for dem som kan tenke seg flere detaljer enn HI for å kunne gi et best mulig svar :)

Normalt har vi lite ferie om sommeren, pga virksomheten vår, i år blir mulighetene absolutt 0, all ferie som kan flyttes må flyttes for alle ansatte, oss inkl. Guttene (starter i 10. etter ferien) skal likevel ha sin ferie, flytting av ferie kan ikke gjøres for skoleelever, men de må jo sysselsette seg selv. De har allerede laget seg et sykkelturopplegg for fem dager sammen med en venn, dette har vi sagt OK til og planene er på plass, uke to har de også planer for hjemme. Men det er ei uke tre også...

Guttene har nå fått interesse for å seile, vi har også avgjort å kjøpe båt(er), men mulighet for å lære seilkunsten under kyndig veiledning finnes ikke i nærheten. De vil derfor gjerne delta på et grunnleggende kurs i seiling beregnet på ungdomsskoleelever ved en dansk skole, våre venner der (gutten deres er guttenes venn) har tipset om dette. Guttene kan da bo hos våre venner, i ei søt 6 kvm gjestehytte i hagen, de vil ha alt de trenger, inkl adgang toalett/vask døgnet rundt. Frokost/matpakke ordner de seg selv, «aftensmad (middag) vil de ha på skolen hvor kurset går. Kurset starter ettermiddag dag 1 og varer til kveld dag 4 (frivillig eksamen av «båtførerprøven»-type dag 5, de kan ikke delta her, siden de ikke er danske statsborgere, de har for øvrig norsk båtførerprøve, men lærte ikke mye SEILING da :) ). Kursdagene er intensive kan man si, de går fra 0800 til kl 2030 (start dag 1 kl 1600, slutt dag 4 kl 1800). Teorikveld dag 1, mest praksis dag 2 – 4.

De praktiske detaljer for å få til et opplegg som dette er på plass: Guttene reiser en morgen med en nabo/husvenn som er langtransportsjåfør og kjører fast rute via Danmark, har middag sammen med ham i «trailersalongen» på ferja, kommer til Danmark på kvelden, følger ham videre. Settes av i et veikryss, følger skilt til teltplass herfra, sjekker inn (plass forhåndsreservert), slår opp teltet sitt. Pakker tidlig neste morgen, spiser matpakke smurt hjemme dagen før, sjekker ut, tar buss (rutetid avklart fra Norge) til en liten togstasjon. Venter her en time, tar så tog til en stasjonsby med lite, kompakt sentrum, togbillett forhåndskjøpes fra Norge. Venter et par timer, ser seg da om, handler seg mat til frokost for dagene framover, har lunsj (vi har vært her selv, vet bakeri finnes, byen har ganske sikkert kafeteria også) og reiser videre med tog til en litt større by. Vennen møter på stasjonen, han viser vei til et sted hvor de kan leie sykler. Sykler sammen til vennen (drøyt en times tur etter rolig dansk sykkelskikk, bor i en liten landsby på 40 – 50 hus), «innretter» seg i hytta. Herfra er 30 – 40 min rolig dansk sykkeltur til skolen hvor kurset holdes, vennen blir med en tur hit for å vise vei før middag kl 1900, bruker ellers ettermiddag/kveld sammen med vennen/familien.

Alle i huset skal på arbeid dagen derpå (kursdag 1 for guttene), så guttene ordner seg selv: Besøker en av vennens venner de kjenner i landsbyen om han er hjemme, sykler en tur (kanskje til/forbi skolen, for å være sikker på at de virkelig VET vei, har ellers med godt kart) etc. Ordner seg lunsj der det faller seg på «teltturvis» selv (ser for seg stekt skinke fra boks, kald rødkål fra glass og «posepotetmos», har med «stormkjøkken»/papptallerken/campingbestikk) og møter til kurskvelden. Kursdag 2/3 blir det å sykle til skolen tidlig og hjem for å legge seg. Kursdag 4 er de ferdig til kl 1800, har da middag med familien. Pakker, rydder pent opp og vasker etter seg. Følger neste morgen familien til sykkelutleiestedet (familien har stativ for tre sykler på bilen), via et arrangement de også ønsker å delta på og videre «mot ferjehavna». Settes av ved et bakeri med kafédel som selger smurte rundstykker + kalde småretter som «håndmadder» («snitter» egnet for å spise uten kniv/gaffel), kjøttboller/rødbetsalat, stekt fisk/rugbrød, kyllinglår/potetsalat, leverpostei/rugbrød, etc. Får seg mat, venter her til de får en SMS (sannsynligvis drøyt en time etter at de kom), går da ½ km til en bedrift (godt synlig fra bakeriet, vil også ha sett på utreise) og venter på vår venn i nabolaget som henter dem her ca ½ time etter at de fikk SMS. Følger ham hjemover, blir med ham i «trailersalongen» på ferja, spiser (varm) kveldsmat her, kommer hjem rundt kl 0700 på morgenen. Stuper i køya, og sover til de våkner av seg selv...

Mange vet det sikkert allerede, men for sikkerhets skyld: Guttene våre har tatt et klart avholdsstandpunkt, det samme standpunkt har våre danske venner og deres gutt, så vi ser overhodet ingen fare for at de plutselig skal henfalle til danske (u)vaner under sin nyvunne frihet. Vi vet også fra våre venner at skolen som står for opplæringa har knallhard nulltoleranse for å bruke/befinne seg påvirket av alkohol på skolens «domicil».

Vi synes turen høres helt OK ut, og er egentlig klar til å si ja. Opplevde ei på søndag som var rimelig sjokkert over at vi kunne tenke på å sende gutter som enda ikke har fylt 15 ei uke til Danmark når ferjerederiene nektet dem som var ti år eldre å ta så mye som en svipptur dit, men mener sammenligningen langt fra blir relevant. Ser det slik: Guttene kunne reist lengre/farligere i Norge om vi skrev en reisetillatelse. Sikkert uten også, om de ville, ut fra voksent utseende/voksen atferd. Danmark framfor Norge ser vi ikke problem i ut fra deres alkoholstandpunkt. Landet er generelt ikke farligere, de er fullt i stand til å uttrykke seg på engelsk om de forviller seg (dansker flest klarer nå – med litt velvilje – en norsk dialekt også. :) ) Rømme hadde de klart å gjøre på en bedre måte... Vi vil få telefon fra sjåføren når de forlater bilen tirsdag, SMS fra guttene før de legger seg da, SMS når de har møtt sin venn onsdag, telefon fra familien om kvelden onsdag, SMS hver kveld t o m lørdag og telefon fra sjåføren når han har møtt dem søndag. Om en telefon/SMS ikke kommer, tar vi en kontrolltelefon, får vi ikke da kontakt omgående begynner vi å arbeide...

Hva mener dere andre, lov eller ikke lov, og hvorfor? Guttene vil gjerne ordne påmelding, vi har lovet et svar til lørdag før kl 1200. Er altså selv innstilt på å si ja til opplegget da, men godt begrunnet svar som indikerer at vi nå er i ferd med å gjøre noe mindre lurt vil jo få oss til å tenke gjennom saken på ny. :)

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Mener du opplegget skissert i HI (+ evt forrige innlegg) er greit, har jeg også to helt praktiske tilleggsspørsmål:

1)

Bør guttene ha med seg gave®? Mener selv to gaver: Enkel blomsterbukett + «noe» til foreldrene, «noe» til deres egen venn. Våre tanker: Kokebok (begge foreldrene er interessert i «genuin mad») evt et (norsk) glassfat til foreldrene, ei norsk bok til deres egen venn (han liker å lese, leser selv nynorsk, imponerende av dansk fjortenåring eller hva?) Guttene liker våre tanker mht bøker. Typiske «suvenirer» er uaktuelt, de er selv i Norge ei langhelg minst hvert 3. år.

2)

Hvor mye dansk valuta bør guttene (samlet) ha med seg? Guttene sier «DKK 3 500 holder rikelig» vi sier «DKK 3 500 overlever dere for, men dere bør ha minst DKK 4 000, gjerne motverdien av NOK 5 000» (altså ca DKK 4 700 – 4 750). Nå lurer vi på hva andre mener om den saken.

Kurs (inkl middag/materiell)/teltplass/buss/leie av to sykler koster mellom DKK 2 400 og DKK 2 500. I tillegg må de ha nok til å kjøpe seg den maten (de råvarene) de trenger til frokost/matpakke + en lunsj, her er tyder lista deres på en handel for DKK 300 – 400 (litt lett tas med hjemmefra). Utover det må de ha noe å spise lunsjtid fra take-away/bakeri to dager, en enkel bukett blomster og «annet». De har også et depositum på DKK 200 som skal betales, dette vil 99 % sikkert være refundert før siste dags lunsj skal betales, men får de en skade på syklene er jo dette tapt. Normale «uforutsette» ting som lappesaker/sykkelverktøy/førstehjelpsutstyr/skrivesaker har de med, men det kan jo alltid dukke opp noe annet likevel.

Bør legge til at de uansett har med minimum 2 000 kr i norske penger. Mye av dette KAN veksles i nødsfall, mat på ferja til/fra Danmark er inkl i billetten når de er med en lastebil/vogntog, tax-free-handel (utover hva som tygges om bord) er ikke tillatt da, eneste norske penger de egentlig TRENGER (les: vil få brukt) på turen er 200 – 300 kr til ferjebilletter innenlands. Det er likevel ikke akkurat lett å ordne veksling når man er opptatt kl 0800 – 2040 og kriseveksling av valuta på hotell er både stress og heller sjelden «big business»...

Skrevet

Tror guttene får en kjempefin tur, og tenker at det er fint å vise dem at dere stoler på de, de er konfirmert nå:)

Ville nok sendt med ekstra penger, eller ett krisekort etc, bare I tilfelle.

Ville også sendt med en liten gave til de som låner ut sengeplass:)

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Tror guttene får en kjempefin tur, og tenker at det er fint å vise dem at dere stoler på de, de er konfirmert nå:)

Ville nok sendt med ekstra penger, eller ett krisekort etc, bare I tilfelle.

Ville også sendt med en liten gave til de som låner ut sengeplass:)

Takk for kommentar. Akkurat det du nevner har jeg stilt to konkrete spørsmål om i innlegg 3. Har du noen mer konkrete kommentarer her?

Skrevet

Jeg leste alle detaljene, men kan godt hive inn egne synspunkter:)

1- jeg ser ikke helt poenget med å dra på stormkjøkken, tenker det vil være enklere og like godt å lage en salat / smørbrød og ta med. Evt lunsjkaker eller lignende fra butikken de handler proviant i:) likeledes, mat I danmark er billigere og nokså lik norsk mat, så ville ikke tatt med noe. Blir nok å drasse på uansett, og de skal jo sykle.

2- synes en gave er på sin plass, kokebok, fat, fenalår etc, men tenker at blomster kanskje vil bli sykkelknust, og det er jo mai, masse blomster I hagen! Dette er meg da, ville satt større pris på noe som varer (blomst å plante I hagen?) Men vet jo at mange setter stor pris på buketter.

3- 5000 er sikkert mer enn nok, men ville sendt med ett bankkort eller noe bare I tilfelle. Kjipt hvis noe skjer. Nå er det vel uansett ikke krise, de har så mange voksne rundt seg, men jeg er av typen som ikke reiser noe sted uten to kort og penger på begge, og bruker ikke en tredel av det jeg har med.. nå skal det sies at jeg ser mulige katastrofer hvor enn jeg reiser da:)

4- hvorfor ikke litt tax-free? En stor pose m&m må vel nesten få lov til å være obligatorisk når to gutter er alene på tur?

Gjest SmallTalk
Skrevet

4- hvorfor ikke litt tax-free? En stor pose m&m må vel nesten få lov til å være obligatorisk når to gutter er alene på tur?

Dette er mitt største spørsmål også. Hvorfor ikke tax-free handel? Tax-free betyr ikke utelukkende sprit-, øl- og tobakkshandel.

Utover dette så har jeg ikke noe annet å si, annet enn at det er bedre å sende med dem litt for mye penger fremfor litt for lite penger. Og at jeg også lurer på hva poenget med å ta med seg mat og stormkjøkken er. Jeg antar at de klarer å gå på butikken for å handle mat selv... :klø:

Skrevet

Du kunne jo her i stedet for en mangesiders "utredning" like godt bare spurt om vi synes det er ok å la to 9-klassinger ta en ukes tur i Danmark i sommer hvor de skal bo hos venner av familien...

Og svaret er jo selvfølgelig ja. Det finnes da ingen som helst grunn til at de ikke skulle få lov til det om de er vanlige normalt fornuftige gutter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...