Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å leie?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg lurer på hvorfor det er så vanskelig å finne et sted å bo når man har hund? Nå har jeg vært på boligjakt i et halvt år, men får avslag på alle leiligheter/hus jeg ser på. Må en virkelig omplassere/ta livet av hunden for å få seg et sted å bo? Eller hva om jeg flytte inn uten hund og "tilfeldigvis" få meg hund senere? :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Evnt lete "riktig"

Lag en annonse på FINN av typen "søker bolig", legg med bilde for å skille deg ut og nevn at du har hund.

Da tar de som ikke bryr seg om hundeholdet kontakt istedet.

Gjorde det samme i fjor og nevnte da at jeg/sambo kom til å anskaffe oss katter, til tross for det fikk vi napp på maks 3 dager. Vi fikk appåtil flere steder å velge mellom.

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Jeg forstår at enkelte huseiere kvier seg for å leie ut til folk med hund, fordi det kan være veldig ulikt syn på hvordan et ok hundehold skal være.

En kan for eksempel være bekymret for økt slitasje (kloring på gulv, dørkarmer osv) og sjenerende hundeglam.

Siden slike ting ikke oppdages før folk har flyttet inn er mange gjerne føre var.

(PS: er hundeeier selv, men er usikker på om jeg ville leid ut til hundeeiere.)

Endret av Spinell
Gjest Marlo
Skrevet

Hopp selvfølgelig over de annonsene hvor det står spesifikt med uthevet skrift "ingen husdyr". Har man dyr så kan man ikke være så alt for kresen på leilighet.

Som jeg skrev i en annen tråd nyss, så har jeg aldri hatt problemer med å leie, til tross for at jeg har en diger dobermann (har hatt opp til 3 hunder samtidig av forskjellige raser).

Jeg tar med meg hunden når jeg møter min potensielle fremtidige huseier. Jeg forteller at jeg har god kontroll på bikkja, at jeg trener med henne jevnlig, at hun er stille og rolig, men selvfølgelig som hunder flest - liker å leke, kan bjeffe en gang i blandt <-- her understreker jeg at min hund ofte bjeffer når fremmede går på gårdsplassen, noe huseiere har oppfattet som betryggende.

Min nåværende huseier er redd hunder, men jeg fikk likevel leie da han så at jeg hadde 1) kontroll på bikkja og 2) det finnes positive ting også med å ha hund

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Evnt lete "riktig"

Lag en annonse på FINN av typen "søker bolig", legg med bilde for å skille deg ut og nevn at du har hund.

Da tar de som ikke bryr seg om hundeholdet kontakt istedet.

Gjorde det samme i fjor og nevnte da at jeg/sambo kom til å anskaffe oss katter, til tross for det fikk vi napp på maks 3 dager. Vi fikk appåtil flere steder å velge mellom.

Har hatt en annonse på Finn i en mnd nå, hvor jeg har nevnt det at jeg har hund. Resultat: ingen respons. :tristbla:

Har vært og sett på flere leiligheter hvor eier sier at hunder ikke er noe problem, men det virker allikevel som at det har noe å si når avgjørelsen blir tatt. De sier for eksempel at de ønsker fornuftige folk, men spør ikke engang om jeg har jobb. Da sier det meg at de allerede har bestemt seg når de hører ordet hund.

Og jeg forstår de som ikke ønsker det. Hadde bare trodd at det skulle være flere der ute som ikke hadde noe i mot det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hopp selvfølgelig over de annonsene hvor det står spesifikt med uthevet skrift "ingen husdyr". Har man dyr så kan man ikke være så alt for kresen på leilighet.

Som jeg skrev i en annen tråd nyss, så har jeg aldri hatt problemer med å leie, til tross for at jeg har en diger dobermann (har hatt opp til 3 hunder samtidig av forskjellige raser).

Jeg tar med meg hunden når jeg møter min potensielle fremtidige huseier. Jeg forteller at jeg har god kontroll på bikkja, at jeg trener med henne jevnlig, at hun er stille og rolig, men selvfølgelig som hunder flest - liker å leke, kan bjeffe en gang i blandt <-- her understreker jeg at min hund ofte bjeffer når fremmede går på gårdsplassen, noe huseiere har oppfattet som betryggende.

Min nåværende huseier er redd hunder, men jeg fikk likevel leie da han så at jeg hadde 1) kontroll på bikkja og 2) det finnes positive ting også med å ha hund

Kanskje det er det som er løsningen? Å ta med seg hunden på visning. :jepp:

Har alltid latt hunden være hjemme, ettersom jeg har tenkt at den bare skaper et negativt inntrykk. Men det er sant som du sier at dersom en ser at hunden faktisk ikke gjør så mye utav seg, så gir det nok et bedre inntrykk enn om den er hjemme.

Men når folk ikke skriver noe om hundehold i annonsen, skal jeg bare la være å nevne hunden før en evt visning? :lur:

Gjest Marlo
Skrevet

Jeg har vært åpen og ærlig fra 2. sekund :fnise: Altså, jeg sier ingenting med en gang, men får en god tone med huseieren først.

Vær litt frempå, vis hvem du er samtidig som du prøver å finne en god tone med eieren, spør spørsmål og ikke vent på at han/hun skal spørre :)

Skrevet

Jeg tror også det kan være en god idè å ta med seg hunden! :jepp:

Og angående deg med doberman, der er ironien i at de som ikke kjenner den, er redd den.

Jeg som hundeeier ville heller leid ut til noen med stor hund enn liten hund, fordi min erfaring er bedre oppdragelse på store hunder! ;)

Store hunder er ofte roligere enn små, fordi eier ofte er mer engasjert i trening osv.

Gjest Marlo
Skrevet

Det er nok mye sant i det du snakker om der ja.

Små hunder er jo ofte kjente for å skvette litt her og der innendørs, være litt mer gneldrete etc, mens store hunder er ofte roligere og mer trente (i mangel på bedre forklaring)

Gjest Badabing
Skrevet

For å få napp kan det også være lurt å skrive litt om hunden din. Ikke lyve så klart, men skrive det som er positivt med akkurat din hund. For eksempel at den er rolig og ikke spinner rundt på parketten, at det ikke er en vakthund, så den bjeffer utrolig sjelden osv. Det gjorde i alle fall at venninnen min fikk seg leilighet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...