Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjorde du da du var i Krakow? hva må jeg få med meg og hva MÅ jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva gjorde du da du var i Krakow? hva må jeg få med meg og hva MÅ jeg gjøre?

Dagstur til Auschwitz er et must. Anbefaler også å besøke den jødiske bydelen i Krakow.

Skrevet

auschwitz, birkenau, saltgruvene, og masse shopping. de har ett digert kjøpesenter med over 300 butikker, pluss masse butikker i gamlebyen. mye sidegater, boder osv. som er egentlig bedre enn senteret.

• 2 uker senere...
Skrevet

Vår 4 dagerstur ga oss disse opplevelsene (i tillegg til hverandre da- vi var på 3.date;-) )

Planlagte utflukter (opplevelser):

Wawelhøyden med katedralen (utepils i solen etterpå) (Jeg klatret tårnet og fikk sett den flotte utsikten over byen)

Auschwitz, Birkenau

Mariakirken (utenfor turisttidene- så vi bare kikket oss rundt)

la Boheme i operaen (før det nye operahuset ble åpnet, gammelt teater-, hadde egen balkong (sånn du se på film), penkjole og champagne i glasset) (Kostet oss 300.- pr.pers inkl drikke)

Kazimeyer (med fare for skrivefeil) ("jødekvartalet")

Impulsive opplevelser:

Cafe Europejiska (?)- bohemcafe på Rynek Glowny- spenndene samtale med to gamle bohemfruer (en musikerkone og en kunstnerfrue). Kaffe, søt likør og en mikroskopisk kjeks.

Diverse utepils på Rynek Glowny (torget), hvor man også hørte trompetisten fra Mariakirken ("obligatorisk")

Kveldsgudstjeneste i katolsk kirke (husker ikke navn) søndag kveld (er ikketroende- men en fantastisk opplevelse å overvære en kirke så full at dørene sto åpne for at folk ute på gaten kunne være med)

Russisk familierestaurant, med ekte kaviar og vodka (delvis planlagt, men måtte lete oss frem så fikk oppleve litt av "hverdags- Krakow" utenfor turistløypene)

Polsk bakgårskneipe med tradisjonskost

Diverse utesteder og tilhørende samtaler med både andre turister og fastboende

"Hit og dit-vandring" (vår private tradisjon- legger ut på gatevandring uten kart og mål- opplever de mest fantastiske steder- i Krakow endte vi på en fantastisk liten jazzcafe i samtale med etpar kunstnere)

Middager (kvelds) på flotte restauranter (flere omtalt i Michelin, kostet "ingenting", kelnere med hvite hansker, sølvfat, gourmet etc)

Nå skal det sies at vi er veldig utadvente og nysgjerrige turister, så vi kommer alltid i kontakt med andre, slik at mange av de flotteste opplevelsene er resultat av dette. Polakker (generaliserer sikkert litt men) er fantastiske åpne og imøtekommende mennesker som gjerne både skravler og hjelper:-)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Auschwitz, Birkenau, saltgruvene, kirkebesøk, masse shopping, øl og drinker på torget, markeder, besøk i den jødiske delen osv osv. Fantastisk nydelig by :hjerte:

Skrevet (endret)

Dette er fra en tråd hvor jeg tidligere har svart på samme spørsmål så og si som TS har.

Det har vært mange Krakow-tråder. Her er noe jeg skrev i en annen Krakow-tråd. Jeg og sambo var der på kjærestetur for et par år siden.

Gode restauranter (som alle ligger i gamlebyen hvor vi bodde):

Chimera - (adr. Sw. Anny 3) Restauranten er delt i en salatbar-restuarant og en a la carte restaurant - spiste 2 ganger på sistnevnte (dvs. de lokalene som er innerst) Kjempegod service og ikke dyrt!

Trattoria Soprano - (adr. Sw. Anny 7) en italiensk restaurant. Bl.a. nydelig pizza. Perfekt lunch-sted (spiste der flere ganger). Billig. Vi var 2 og betalte vel 100 norske kroner for 2 pizza, øl, vin og kaffe.

Pod Aniolami - (adr. ul. Grodzka 35) Polsk restaurant. Kanskje min favoritt. Spiste nydelig svineknoke der. Dette er en kjeller-restaurant men det er også kjempekoselig å spise oppe i bakgården hvor det er masse planter, blomster og fugler som synger! (det er glasstak over bakgården så det går også an å sitte der i dårlig vær)

Cherubino (ul. Tomasza 15) Koselig restaurant med nydelig mat dette også.

Ellers er det jo mye rav-smykker å få kjøpt. Alt fra dyrere smykker i gullsmedbutikker til billigere varianter i hallen nede på torget.

Av annen shopping så var det skobutikker overalt, og det var billig!!

Forøvrig er det mange jazz-klubber i gamlebyen. Vi var mye på en som heter Jazz Club u Muniaka (ligger i gaten ul. Florianska, helt nederst mot det store torget).

Hvis dere har tid anbefales det å besøke saltgruvene utenfor byen. Imponerende og storslagent.

http://www.salt-mine.pl/home.php?action=&a...language=2&

Denne siden var forøvrig til stor hjelp for oss:

http://www.cracow-life.com

Endret av Lizzee
Skrevet

Vi var også innom denne vinbaren - Bodega Marques - flere ganger. De serverer småretter og tapas. Fint sted å stikke innom for et glass vin og en snack. Ligger sentralt i gamlebyen.

Også har du det store shoppingsenteret Galleria Krakowska som ligger rett utenfor gamlebyen, ved togstasjonen.

Skrevet

Anbefaler at du setter av tid til følgende:

* Dagstur til Auschwitz (Auschwitz I og Auschwitz II-Birkenau)

* Dagstur til saltgruvene i Wieliczka

* Ett besøk i den jødiske bydelen Kazimierz

* Gamlebyen ved Wawelhøyden og slottet

Ellers er jo en utepils på torvet ikke å forakte. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...