Gå til innhold

Hvordan omtaler du barnets mor/far?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvilken av disse variantene bruker du? Og ved cirka hvilken alder forandrer dette seg eventuelt? Hvilken relasjon har du til barnet?

- Skal du være sammen med mamma i dag?

- Skal du være sammen med moren din i dag?

- Skal du være sammen med mammaen din i dag?

- Skal du være sammen med Lise (navnet på mammaen) i dag?

- Annet?

Til små barn sier jeg mamma/mammaen din. Til voksne sier jeg moren din. Men så er det en aldersgruppe midt i mellom der jeg blir så vinglete og ikke vet hva som høres rett og feil ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg omtaler min mor som mamma, men prater jeg med vennene mine så sier jeg mor. Jeg er 20.

Til små barn sier jeg det som barna sier, de jeg vet sier mor bruker jeg mor, men de fleste barna jeg kjenner bruker mamma så da bruker jeg også det. Til de voksne blir det for dumt å si mamma, da sier jeg mor, slik som jeg også bruker når jeg prater med venner.

Skrevet

Jeg omtaler min mor som mamma, men prater jeg med vennene mine så sier jeg mor. Jeg er 20.

Til små barn sier jeg det som barna sier, de jeg vet sier mor bruker jeg mor, men de fleste barna jeg kjenner bruker mamma så da bruker jeg også det. Til de voksne blir det for dumt å si mamma, da sier jeg mor, slik som jeg også bruker når jeg prater med venner.

Skrevet

Gjør det samme som estrellea her.Når barn kommer opp i ca 9 års alder sier jeg "moren din" til unger når jeg snakker med dem merker jeg.De er såpass store da.De liker at vi syns de er "store" i den alderen.

Gjest marylinm
Skrevet

Jeg er 25 og sier fortsatt mamma :)

Gjest Maria
Skrevet

Jeg er 25 og sier fortsatt mamma :)

De fleste sier vel fortsatt mamma og pappa uansett hvor gamle de blir? Det ts spør om i tråden er ikke hva du kaller dine foreldre, men om du snakker med andre hva kaller du DERES foreldre.

Når jeg snakker med venninner sier jeg "kommer moren din på besøk i helga?". Til barn sier jeg "når skal du hjem til mamma?"

Hvis det er barn jeg ikke kjenner særlig godt sier jeg nok "moren din" i ganske tidlig alder (kanskje fra skolealder?). Mens med barn jeg kjenner godt og kjenner moren godt så blir det gjerne til at jeg sier "mamma" om moren deres til de nærmer seg tenårene.

Skrevet

Til mine egne barn ville jeg sagt "pappa", til andres barn ville jeg sagt "pappaen din". Sier også det når jeg snakker med mannen min om svigerfar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...