Gjest frida Skrevet 20. mai 2010 #1 Skrevet 20. mai 2010 Datteren min på 10 har begynt å utvikle seg litt. Selv var både jeg (15år første mens osv.)og faren veldig sent utviklet, men har jo hørt at de kommer tidligere i puberteten nå. Synes jo det er veldig tidlig dersom hun skulle få mensen i løpet av det kommende året...hvor gamle var deres døtre?
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2010 #2 Skrevet 20. mai 2010 Vår eldste datter var 12 da hun fikk mensen. Vår yngste var nesten 14 før hun fikk mensen, men allerede da hun var ni, fikk hun kjønnsbehåring, økt svette og andre tegn på at hun skulle være tidlig ute. Men det "stoppet" opp og hun er egentlig nå seint utviklet. Lav av vekst og minst utviklet av hele venninneflokken. Så det betyr ikke at din 10-åring er rett rundt hjørnet for å få mensen.
Gjest navnelapp Skrevet 20. mai 2010 #4 Skrevet 20. mai 2010 Mi datter fekk mensen sommaren etter at ho fylte 12.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2010 #5 Skrevet 20. mai 2010 I klassen til datteren min var det flere som fikk i 10 års alder, men de var store og tildels lubne/overvektige. Datteren min er også stor, men fikk ikke mensen før året etter, dvs 11.
Gjest Iah Skrevet 20. mai 2010 #6 Skrevet 20. mai 2010 Jeg fikk mensen da jeg var 11, mamma fikk mensen da hun var 15.
Miss Puddel Skrevet 20. mai 2010 #7 Skrevet 20. mai 2010 Jeg var tolv, men kusinene mine var ni da de fik.
Gjest Tanika Skrevet 20. mai 2010 #8 Skrevet 20. mai 2010 Jeg har ingen datter, men jeg var selv 14 da jeg fikk mensen (det året jeg fylte 15, født sent på året). Jeg var så lettet da jeg endelig fikk den, tror jeg var den siste i klassen faktisk. Jeg utviklet meg ikke spesielt seint med tanke på pupper og hårvekst, men jeg var høy og tynn. Tror de fleste barna i dag har noen kg ekstra, som kanskje kan påvirke utviklingen.
Sessipn Skrevet 20. mai 2010 #9 Skrevet 20. mai 2010 Jeg var 10 da jeg fikk mensen selv om jeg ikke var tidlig utviklet ellers
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #10 Skrevet 20. mai 2010 Jeg har ingen døtre, men jeg selv fikk mensen da jeg var 10 år (det er nå 24 år siden). 10 år er ikke veldig tidlig. Men 10-åringer er kanskje litt uforberedte på mensen i forhold til eldre jenter. Jeg husker at vi akkurat såvidt hadde rukket å snakke bittelitt om menstruasjon på skolen bare 3-4 uker før jeg fikk min første blødning. Jeg skjønte hva det var, men hadde ikke begrep om hva jeg skulle gjøre med det. Det var så flaut at jeg turte ikke snakke med noen om det. Mamma oppdaget det jo fort når hun skulle vaske klær... Og siden hun var av den litt gammeldagse sorten som syntes det var pinlig å snakke om menstruasjon og slikt, så fikk jeg minimalt med veiledning. Jeg fikk en pakke bind og beskjed om at hvis det kom blod på trusene så måtte jeg legge dem i en bøtte med kaldt vann (da var det lettere å få vekk blodet i vaskemaskinen senere). Noe mer prat rundt dette ble det ikke. Jeg håper foreldre i dag snakker med døtrene sine om mensen i god tid før den kommer, sånn at de er godt forberedt og kanskje kan føle en form for stolthet istedet for den skammen og usikkerheten jeg følte. (Jeg var over 20 før jeg følte det var enkelt å handle bind på butikken...)
Virilja Skrevet 20. mai 2010 #11 Skrevet 20. mai 2010 Jeg var 13 da jeg fikk min mens, men begynte med utvikling allerede da jeg var 10. Men det stoppet liksom opp litt. Så det behøver ikke bety at datteren din får mensen med en gang:)
Helen Skrevet 20. mai 2010 #12 Skrevet 20. mai 2010 Dattera mi var 11 år, det samme var jeg, begge søstrene mine og moren min også. Det har lett for å gå i arv når man får mensen, men det er helt klart unntak der også.
Evighet Skrevet 20. mai 2010 #13 Skrevet 20. mai 2010 Det er vanlig for jenter å komme i puberteten et sted mellom 9- og 15-årsalderen. Ikke alle, men de fleste får vel da mensen omtrent 1-1,5 år etter at brystene har begynt å utvikle seg. Dersom du tror at mensen ikke er langt unna, bør du vel kanskje forberede henne litt, og passe på at hun alltid har et bind med seg i skolesekken. Da slipper hun forhåpentligvis å bli en av disse jentene som skriver inn til ungdomsblader om røde bukser og tårer :gjeiper:
Tulle Skrevet 20. mai 2010 #14 Skrevet 20. mai 2010 Jeg var tolv. Men da fikk jeg det en gang, og neste mens kom ikke før da jeg var nesten 14.
Gjest Caylee Skrevet 20. mai 2010 #15 Skrevet 20. mai 2010 (endret) Jeg var nesten 14, bare en måned unna (ps: jeg har ingen datter ) Endret 20. mai 2010 av Caylee
Lilywhite Skrevet 20. mai 2010 #16 Skrevet 20. mai 2010 Jeg har ikke barn selv enda, men jeg fikk mensen selv den måneden jeg fylte 13. Min søster var 14 eller 15, husker ikke helt... og mamma var 12. Så er ikke alle som får mensen tidligere enn generasjonen før. Men mange av venninnene mine hadde mensen allerede, så jeg følte meg nesten unormal som fikk den da jeg var 13 (10-11 år siden).
Gjest "gjest" Skrevet 20. mai 2010 #17 Skrevet 20. mai 2010 Jeg var 9 år. Det er pinadø 26 år siden...
Kosteskaft Skrevet 20. mai 2010 #18 Skrevet 20. mai 2010 Min datter er 11 år pluss noen måneder, smått begynt og få pupper, økt svette er lenge siden. Men ikke noe mens enda. Jeg fikk mensen på 13 års dagen min. Hurra!
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #19 Skrevet 20. mai 2010 Min mor fikk mensen når hun var 12, og helt siden jeg fylte 12 har hun forberedt meg på dette med mensen. Jeg fikk ikke mensen før jeg var 14 og halvt, og var da den siste i klassen min, hehe. Da har jeg visst om mensen og venta på det i 2 år, pga mamma. Bedre det enn å få det å bli kjempeskremt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #20 Skrevet 20. mai 2010 Datteren min fikk "hofter" og "5-kroner" (bryster) da hun var 9-10. Jeg kjøpte "lady-shaver" til henne det året hun fylte 12, fordi hun ønsket å fjerne hårene under armene. Mensen fikk hun da hun var 13,5 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå