Gjest Lyh Skrevet 20. mai 2010 #1 Skrevet 20. mai 2010 Hei! Jeg og min samboer har bestilt oss en weekend tur til Dublin i sommer. Vi har aldri vært der før så da trenger vi tips for hva vi kan finne på der. Hva må man se, hva kan man se ?
Mermaid Blues Skrevet 20. mai 2010 #2 Skrevet 20. mai 2010 Heisann, så koselig - dere kommer til å få en kjempetur Jeg var nettopp i Dublin og Belfast sammen med samboeren, kan nevne noen av tingene vi gjorde: - Guinness Storehouse. Selvguidet tur gjennom 250 år av Guinness-historie, med masse morsomme fakta og selvsagt smaksprøver underveis - Jameson Distillery. Guidet tur gjennom bygningen til det orginale distilleriet, og masse interessant informasjon om whisky-produksjon i Irland. Smaksprøver her også - Christ Church Cathedral. Fantastisk flott katedral med masse historie, og ikke minst den mest bisarre severdigheten: en mumifisert katt som angriper en mumifisert rotte! - Dublinia. Interaktivt museum som viser Dublins historie fra vikingtiden, via middelalderen og frem til moderne arkeologi. Kjempespennende, og ganske artig - St. Stephen's Green. Vakker park midt i sentrum med masse fine statuer og lokale Dublintryner som myser i det ukentlige kvarteret med sol. - Grafton Street. Gågate med drøssevis av butikker, cafeer og små historiske drypp - stamcafeen til James Joyce ligger blant annet her. - Phoenix Park og Dublin Zoo. Var nesten litt jackass for meg som har heftig pollenallergi, men parken var flott, og dyreparken driver aktivt avlsarbeid av truede arter med sikte på å gjeninnføre til naturlig habitat. De har blant annet en gorillababy for øyeblikket. - Ha'penny bridge. Vakker gangbro over Liffey som fikk klengenavnet sitt etter bompengene man måtte betale for å krysse den da den ble bygd (en halfpenny). Vi kjøpte Dublin Pass, kosta €44 for et to-dagers pass (på nett) og det ga gratis inngang på ca alt av attraksjoner, samt gratis drikke på et par restauranter. Kan anbefales Frankie's steakhouse i Temple Bar hadde kjempegod og rimelig mat, samt herlige kaker =) God tur
Molly80 Skrevet 20. mai 2010 #3 Skrevet 20. mai 2010 Her var det ikke mye å legge til! Vi tok en sånn turistbuss en dag som kjørte rundt til de ulike stedene man bør besøke. Kjekt, fikk litt oversikt. Ellers brukte vi "Gatelangs" boka for Dublin og gikk rundt, brukte veldig lite buss etc. Den boka var super! God tur!! Et av mine favorittreisemål. Anbefaler å finne en loka pub eller to, vi storkoste oss på små lokale
Sofie1 Skrevet 13. juni 2010 #4 Skrevet 13. juni 2010 Enig med de over. Dersom du vil ha deg en kveld med god mat samt artig underholdning med Riverdance kan jeg anbefale en tur på Arlington Hotell. Se linken: http://www.arlington.ie/ Kvelden kan så avsluttes på en utrolig morsom irsk Pub - vi fikk ett favoritt sted i The Oliver St. John. Her var vanvittig høy stemning og masse liv. http://www.gogartys.ie/pub/ God tur!
Puserjenta Skrevet 13. juni 2010 #5 Skrevet 13. juni 2010 Hei. Det beste vi gjorde i Dublin var guidet tur i Kilmainham Gaol, vi var utrolig heldig med guiden som var kjempeflink. Dublin zoo var det mest bortkastede. Dyr med altfor liten plass, fikk vondt av selene som hadde ett lite basseng og svømte rundt og rundt og rundt. Guinnesmuseet er jo et must, men jeg syns at selve museet (man går rundt på egenhånd) er litt kjedelig, men sikkert kult hvis man interesserer seg for det. Sambo sier at her får man den beste Irish stew. Akkurat som at på jameson får man den beste Irish coffee. Sambo anbefaler puben brazen head (verdens eldste),porterhouse (mikrobryggeri) spiller livemusikk på kvelden. pubmaten på O`Neils er bra. Jeg har bare vært i Dublin en gang men sambo har vært der 3 ganger. Men vi skal selv dit på ferie snart, og vi gleder oss stort. God tur
Gjest Lyh Skrevet 14. juni 2010 #6 Skrevet 14. juni 2010 Tusen takk for svar! Skal notere ned alt og se om vi får med oss alt Vi skal være der i 5 5 dager så vi har jo kjempe god tid
ToveM Skrevet 14. juni 2010 #7 Skrevet 14. juni 2010 Dublin er en flott by, og ikke altfor stor. Få med dere en forestilling med Riverdance, noen restauranger har dette som underholdning.
Gjest Airi Chikako Skrevet 14. juni 2010 #8 Skrevet 14. juni 2010 Heisann, så koselig - dere kommer til å få en kjempetur Jeg var nettopp i Dublin og Belfast sammen med samboeren, kan nevne noen av tingene vi gjorde: - Guinness Storehouse. Selvguidet tur gjennom 250 år av Guinness-historie, med masse morsomme fakta og selvsagt smaksprøver underveis - Jameson Distillery. Guidet tur gjennom bygningen til det orginale distilleriet, og masse interessant informasjon om whisky-produksjon i Irland. Smaksprøver her også - Christ Church Cathedral. Fantastisk flott katedral med masse historie, og ikke minst den mest bisarre severdigheten: en mumifisert katt som angriper en mumifisert rotte! - Dublinia. Interaktivt museum som viser Dublins historie fra vikingtiden, via middelalderen og frem til moderne arkeologi. Kjempespennende, og ganske artig - St. Stephen's Green. Vakker park midt i sentrum med masse fine statuer og lokale Dublintryner som myser i det ukentlige kvarteret med sol. - Grafton Street. Gågate med drøssevis av butikker, cafeer og små historiske drypp - stamcafeen til James Joyce ligger blant annet her. - Phoenix Park og Dublin Zoo. Var nesten litt jackass for meg som har heftig pollenallergi, men parken var flott, og dyreparken driver aktivt avlsarbeid av truede arter med sikte på å gjeninnføre til naturlig habitat. De har blant annet en gorillababy for øyeblikket. - Ha'penny bridge. Vakker gangbro over Liffey som fikk klengenavnet sitt etter bompengene man måtte betale for å krysse den da den ble bygd (en halfpenny). Vi kjøpte Dublin Pass, kosta €44 for et to-dagers pass (på nett) og det ga gratis inngang på ca alt av attraksjoner, samt gratis drikke på et par restauranter. Kan anbefales Frankie's steakhouse i Temple Bar hadde kjempegod og rimelig mat, samt herlige kaker =) God tur Veldig god oversikt Guinness Storehouse var ikke det store for meg, men Jamesson kan jeg anbefale Og få med det Kilmanham Gaol! Der satt flere av frigjøringsheltene fengslet. Og Dublin Pass er verdt det!
Vibi Skrevet 14. juni 2010 #9 Skrevet 14. juni 2010 Ta en tur innom Brazen Head pub, den ligger i bridge street. God og billig mat her, samt god live musikk hver dag. Ellers kan jeg anbefale en tur til Howth med t-banen. Kjempefin liten øy utenfor Dublin med masse koselige puber og lunchsteder.
tineline Skrevet 14. juni 2010 #10 Skrevet 14. juni 2010 ja, jeg skulle også akkurat til å nevne Howth. En times tid med lokaltog, og dere er i verdens mest sjarmerende fiskelandsby. Spiste min beste fiskemiddag noensinne på en av de kombinerte fiskeutsalgene/restaurantene der. Gå dit hvor det er flest folk! Og reiser dere til Howth må dere få med dere National Transport Museum, en lagerhall full avgamle trikker og busser, som koster 2 euro og er noe av det rareste og mest sjarmerende jeg har sett på museumsfronten. Skal dere få inntrykk av det virkelige Irland, er det en god idé å trekke ut av Dublin for en dag.
meja Skrevet 21. juni 2010 #11 Skrevet 21. juni 2010 (endret) Hvor lang tid tar det fra flyplassen til sentrum? Tog eller buss? Hva koster det? Endret 21. juni 2010 av meja
Gjest Airi Chikako Skrevet 21. juni 2010 #12 Skrevet 21. juni 2010 Det tar vel max et kvarter med buss, koster 6 euro for en dagsbillett. Enkeltbillett er billigere, men da må man ta vanlig rutebuss. Mer konkret husker jeg ikke.
Jesse Skrevet 23. juni 2010 #13 Skrevet 23. juni 2010 Vi var på guidet busstur til Wicklow Mountains, med firmaet Wild Wicklow Tours, helt fantastisk!! (og jeg er i utgangspunktet veldig skeptisk til typiske turistturer) Fikk virkelig se det typiske irske landskapet
Puserjenta Skrevet 29. juni 2010 #14 Skrevet 29. juni 2010 Hvor lang tid tar det fra flyplassen til sentrum? Tog eller buss? Hva koster det? Vi tok buss fra Dublin by ( o connell street) og det kostet 6 euro. Den går fram og tilbake. Det er den grønne bussen og man kan betale på bussen. Det tok vel ca 15-20 min. (har ikke med saken å gjøre, men butikken Pennys er det samme som Primark, hvis man vil shoppe billig)
Gjest Airi Chikako Skrevet 29. juni 2010 #15 Skrevet 29. juni 2010 (endret) Vi tok buss fra Dublin by ( o connell street) og det kostet 6 euro. Den går fram og tilbake. Det er den grønne bussen og man kan betale på bussen. Det tok vel ca 15-20 min. (har ikke med saken å gjøre, men butikken Penneys er det samme som Primark, hvis man vil shoppe billig) Har ikke noe med saken å gjøre, men Pennys har en grusom etisk standard... Og det er masse andre fine butikker. Endret 30. juni 2010 av Airi Chikako
Elena Skrevet 30. juni 2010 #16 Skrevet 30. juni 2010 Alilang Korean Restaurant (Parnell Street), the Hugh Lane Gallery for den kunstinteresserte, Book of Kells og Trinity College samt Malahide Castle litt utenfor byen. Penney's er billig, men vær obs på at klærne er lagd av små barn og at kvaliteten er deretter. Barn har jo ikke peiling på kvalitet!
Gjest Airi Chikako Skrevet 30. juni 2010 #17 Skrevet 30. juni 2010 Alilang Korean Restaurant (Parnell Street), the Hugh Lane Gallery for den kunstinteresserte, Book of Kells og Trinity College samt Malahide Castle litt utenfor byen. Penney's er billig, men vær obs på at klærne er lagd av små barn og at kvaliteten er deretter. Barn har jo ikke peiling på kvalitet!
Gjest Dhanu Skrevet 1. juli 2010 #18 Skrevet 1. juli 2010 Airi Chikako, så enig man vel kan være i dine etiske standarder, så er vel ikke dette tråden for den diskusjonen? Ts vil ha reisetips til Dublin Jeg syns det er kjempekoselig å ta turen ut til Howth. Verdens beste fish 'n chips! Parken Stephens Green er en herlig oase midt i byen. Jeg trenger slike fristunder når jeg er i Dublin, for det er en veldig bråkete by syns jeg. Men det er selvfølgelig en del av sjarmen! Ellers har jeg prøvd Viking Splash Tour et par ganger, som starter rett ved inngangen til Stephens Green, rett ved det store kjøpesenteret. En annerledes omvisningstur som foregår både til lands og til vanns i en merkelig kombinert buss-båt-greie. Harry - og kjempegøy. Nordmenn får ekstra oppmerksomhet! Jeg syns Guiness-bryggeriet er morsomt. Utrolig utsikt fra tårnet, der man får servert en Guiness. Dyreparken er morsom hvis man har med unger (det har vi hatt). Men dersom vi hadde reist uten unger, ville jeg ikke brukt tid på den. Det fins langt bedre dyreparker andre steder i verden. Temple Bar er et helt spesielt område og det er et must å ta turen hit. Fordelen med Dublin er at det meste er sentralt og lett tilgjengelig - vi går rett og slett mye rundt i sentrum når vi er der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå