Gjest cooke Skrevet 20. mai 2010 #1 Skrevet 20. mai 2010 (vet ikke helt om dette er riktig forum...) Jeg har et barn med en tidligere samboer. Jeg har full omsorg og får skatteklasse 2. Vil jeg miste skatteklasse2 om jeg gifter meg med min nye samboer? Jeg har forstått det slik at jeg beholder skatteklasse2 selv om jeg har ny samboer, men om det er korrekt eller ikke vet jeg ikke hundre prosent, så korriger dette gjerne Er det andre ting som gjør at jeg kan gå i økonomisk tap dersom jeg gifter meg med min nye samboer? Er jo litt teit at et ekteskap vil unngås av økonomiske spm, men når økonomien er trang nok fra før...
Gjest jomfrua Skrevet 20. mai 2010 #3 Skrevet 20. mai 2010 Du mister skatteklasse 2 om du blir samboer også
Gjest cooke Skrevet 20. mai 2010 #4 Skrevet 20. mai 2010 Takk for svar, og da kan jeg like gjerne gifte meg :D
Gjest Amanda Skrevet 20. mai 2010 #5 Skrevet 20. mai 2010 Takk for svar, og da kan jeg like gjerne gifte meg :D Nå er det mange år siden jeg giftet meg, og trodde ikke jeg ville tape noe mer økonomisk enn om jeg var samboer. Men det jeg oppdaget når min sønn begynte på videregående og jeg er student selv, uten inntekt, så blir min manns inntekt lagt til grunn for stipend. Sønnen min får ingenting, mens min venninnes(hun tjener lite) datter får 2000 pr mnd. Min venninne har hatt samboer i mange år, men hans inntekt blir ikke lagt til grunn. Dette synes jeg er rimelig surt, for ikke nok med at min mann må forsørge meg under utdannelsen, men jeg føler at han må forsørge min sønn også. Og det føles urettferdig når noen har bodd sammen i flere år enn meg og min mann, at et giftemål skal være det som skiller om ungdommen får stipend eller ikke.
Gjest navnelapp Skrevet 20. mai 2010 #6 Skrevet 20. mai 2010 (endret) Så vidt eg veit mistar du ikkje skatteklasse to når du er samboar med ein annan enn barnefaren viss du er åleine om det økonomiske ansvaret for barna. Dette gjeld også om du har delt ansvar med din tidlegare mann. Endret 20. mai 2010 av Alt godt
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2010 #7 Skrevet 20. mai 2010 Så vidt eg veit mistar du ikkje skatteklasse to når du er samboar med ein annan enn barnefaren viss du er åleine om det økonomiske ansvaret for barna. Dette gjeld også om du har delt ansvar med din tidlegare mann. Vi har delt økonomi, mannen min mistet skatteklasse 2 (han har særkullsbarn) da vi ble samboere, selv om jeg ikke betaler for hans barn.
Gjest navnelapp Skrevet 20. mai 2010 #8 Skrevet 20. mai 2010 Sjekk det, ei venninne har det motsett. Ho har skatteklasse 2 fordi ho er åleine om det økonomiske ansvaret sjølv om ho er sambuar. Avklart med skatteetaten.
Helen Skrevet 20. mai 2010 #9 Skrevet 20. mai 2010 (endret) Man mister ikke skatteklasse 2 når man er samboer, det er fordi samboere ikke har forsørgeransvar for hverandre eller for samborens barn. Men får samboere barn sammen da faller skatteklasse 2 bort. Endret 20. mai 2010 av Helen
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #10 Skrevet 20. mai 2010 Jeg lurer også på det samme, men ikke angående skatteklasser og slikt. I mitt tilfelle har jeg god kontroll på økonomien min, ingen inkassosaker osv. Samboeren min har rotet det til for seg tidligere, så han har en fæl gjeldssak på seg (så ille at han faktisk håper på å bli slått personlig konkurs, ellers blir han gjeldsslave resten av livet). I dag har han et ryddig forhold til penger, men fortiden henger ved han... Blir jeg ansvarlig for hans økonomiske rot hvis vi gifter oss?
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #11 Skrevet 20. mai 2010 Blir jeg ansvarlig for hans økonomiske rot hvis vi gifter oss? Ektefeller har et gjensidig ansvar for å forsørge hverandre, så ja.
Harlekin Skrevet 20. mai 2010 #12 Skrevet 20. mai 2010 Ektefeller har et gjensidig ansvar for å forsørge hverandre, så ja. Men er det ikke slik at ektefellene er eneansvarlig for gjeld som har oppstått FØR de gifter seg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå