Gå til innhold

Hvordan få en fra Albania til Norge?

bluebaby

Anbefalte innlegg

Gjest Morten H

Viss du leser på nettet om albania og schengen står det at albania og serbia har fått fri utreise, og ikke kosovo. De har fått det, har snakket med mange albanere, og de kan reise fritt til Norge nå. Selvfølgelig sikkert noen unntak her også, men det er slik det er nå med albania og schengen.

Dette er feil.

Albania er ikke visumfrie til Schengen. Derimot har du rett i at Serbia er det. Makedonia og Kosovo er også blitt visumfrie, men ikke Bosnia-Herz. og Albania. De to sistnevnte er dog inne i forhandlinger om å bli visumfrie.

Det betyr at en albaner må søke om (og få innvilget!) enten besøksvisum eller oppholdstillatelse dersom han ønsker å besøke Norge, eller noen av de andre landene i Schengen-samarbeidet. Man kan ikke uten videre få innvilget oppholdstillatelse eller visum dersom man er utvist tidligere pga feks ulovlig opphold i et Schengen-land. Det er ofte dette som blir problematisk dersom en normann treffer en albaner uten lovlig opphold i feks Hellas. Dette forfi albaneren ikke har lovlig tillatelse der, og må dra til Tirana å levere inn søkanden om å komme til Norge. Dette kan da bli litt kronglete, siden albaneren har hele livet sitt i Hellas.

Hvorfor dine albanske venner har gitt deg annen info må du nesten spørre dem om, men jeg stiller meg spørrende til at du er så skråsikker og nedlatende i dine innlegge bare på bakgrunn av "ting du har hørt"..

Se også European Voice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er riktig da? Jeg vet at de kan være her på ferie i tre måneder. Skal de være lenger, må de da søke om oppholdstillatelse..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er riktig da? Jeg vet at de kan være her på ferie i tre måneder. Skal de være lenger, må de da søke om oppholdstillatelse..?

En person fra Albania, må SØKE om C-visum for å besøke Norge. Dette gis for max 90 dager, og man kan ikke arbeide.

En albaner med oppholdstillatelse i et annet Schengen-land kan besøke Norge i max 90 dager, så fremt det fremgår av passet at han/hun har gyldig oppholdstillatelse i det andre Schengen-landet. Skal denne personen bo i Norge, så må han søke om det. Søknaden skal leveres inn i det Schengen-landet han bor i, og han kan ikke reise inn i Norge før tillatelsen er gitt.

Det er ikke mulig å få oppholdstillatelse i Norge basert på ufaglært arbeid, for andre enn dem som er statsborgere i et EU eller EØS-land. Alternativet for mange blir da feks å søke om oppholdstillatelse som faglært eller å gifte seg med en nordmann. kravene her er strenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albanere kan være i Norge i opptil 3 måneder, etter det må de søke.

Ja vel, ja..

Og dette har du kilder til, regner jeg med? :popcorn:

Eller er også dette "noe du har hørt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nylig besøk av en albaner. Han var her i litt over en måned...

Null problemer! Han måtte ikke søke noe "C-visum".

Jeg vet derimot at noen albanere som har driti seg ut papirløse i Hellas f.eks må være i Albania i 5 år. De kan ikke til Hellas i de 5 årene, og tror det gjelder resten av verden også, men det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å HERRE Albanere har ikke fri visum enda,men det snakkes om å få det.Derfor må man søke visum hvis dem vil komme til Norge.Det lengste de kan være her er 3 måneder på besøks visum.Personen som skrev at Serbia,Bulgaria++ har fått fri innreise til Norge snakker sant.Bosnia og Albania har enda ikke fått det.Ring til Udi hvis du ikke tror oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange albanere har oppholdstillatelse i Italia eller Hellas f.eks. De kan reise fritt i endel land i opptil 3 måneder. Selv om de har albansk pass.

Så det er forskjell på albanerne, alt er ikke likt for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde Albania fikk fri visum til schengen i forrige uke om jeg ikke tar feil... Kosovo derimot må fortsatt ha visum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde Albania fikk fri visum til schengen i forrige uke om jeg ikke tar feil... Kosovo derimot må fortsatt ha visum...

Kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok etter litt googling, sett at det jeg har fått beskjed om nok bare er på vei til å skje og albania har nok ikke blitt visumfritt. Men vil understreke: Kosovo er heller ikke visumfritt (tror det er unntak om du er serber og dermed har serbisk pass...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner dere kjæresten min eller? det tviler jeg på. Men det gjør jeg, og jeg vet at han er en god person. Det er jeg sikker på at kjæresten til ts er også.

Albanere verre enn pakistanere? Herregud, er du rasist eller?? De er nå ikke dårlige mennesker bare fordi noen fra landet de bor i er kriminelle og dreper. Det betyr IKKE at alle gjør det.

Viss du leser på nettet om albania og schengen står det at albania og serbia har fått fri utreise, og ikke kosovo. De har fått det, har snakket med mange albanere, og de kan reise fritt til Norge nå. Selvfølgelig sikkert noen unntak her også, men det er slik det er nå med albania og schengen.

Til alle dere som slenger drit til ts og andre som har kjærester: dere har i grunn ikke noe her å gjøre. Hun spør dere om hjelp, og å si at kjæresten hennes kun er ute etter penger og papirer er stygt gjort. kanskje er de ute etter det, kanskje ikke. det vet vel ikke dere??

Nei, vi vet ikke noe og ikke hvilken religion han praktiserer og hvordan han ser på det. Som mor (har bare sønner) ville jeg advart sterkt mot et ekteskap, samtidig ville jeg ventet mye av han.

Unnskyld meg, lever du i lykkelandet fordi din kjæreste er ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riktig! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.jasiden.no/Nyhetsarkiv/EU/Visumfrihet-for-Albania-og-Bosnia-Herzegovina

Les!

Jeg lever ikke i noe lykkeland, jeg skal heller ikke gifte meg, men jeg gir ikke opp en person jeg er glad i bare fordi dere tar alle albanere under ett og sier de er dårlige mennesker.

Nei, det er mennene man snakker om. Ikke kvinnene. Og selvsagt finnes det unntak, men å gamble på at kulturen ikke betyr noe for en albaner er høyrisikosport. Og høyrisikosport bør man advare mot. Uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er mennene man snakker om. Ikke kvinnene. Og selvsagt finnes det unntak, men å gamble på at kulturen ikke betyr noe for en albaner er høyrisikosport. Og høyrisikosport bør man advare mot. Uansett.

Jeg sier ikke at jeg ikke tror kulturen betyr noe. Kjæresten min har en helt annen kultur enn meg, det er vi begge klar over. Men han dreper ikke, han stjeler ikke, og han er ikke stygg med meg på noen måte. Vi har merket store forskjeller på hvordan vi ser på ting, men det går ann å prøve å møtes på halv-veien :-)

Fordi mennesker har en annen kultur enn oss, betyr ikke det at den kulturen de har er feil og den vi har er riktig.

Og det gjelder heller ikke alle albanske menn. Norske menn voldtar kvinner for eksempel, det betyr jo ikke at alle norske menn gjør det? Vær litt forsiktige før dere uttaler dere så sterkt om andre mennesker ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...