bluebaby Skrevet 19. mai 2010 #1 Skrevet 19. mai 2010 Altså jeg er da forelsket i en jeg traff på ferie for 1 år siden, og kom nettopp hjem derfra igjen.. Og da tatooverte han navnet mitt på armen sin, ganske stort.. Ja, vi er kjærester! Så jeg vil nå påstå jeg betyr litt for han, at det ikke er bruk og kast.. ?? Og siden det er økonomiske problemer i Hellas, skjønner jeg han heller vil vi skal bo i Norge og jobbe her.. Men først må han jo reise hjem til Albania da.. Men jeg trenger råd og hjelp....??? Jeg kan ingenting om dette visum styret.. Hvilket visum, hva som er best osv.. En dag vil vi sikkert gifte oss, men vil ikke forhaste oss for at det skal bli lettere å komme til Norge.. Men er det det som må til, så er jeg villig til det.. Jeg vil bare få han hit og vi kan leve sammen... Men steg for steg, alt av papirstyr osv - jeg har vært på UDI.no, men ble ikke såå mye klokere.. Derfor vil jeg heller høre med noen av dere som kanskje har vært gjennom det??? Ei venninne sa det er best med besøksvisum i 3 mnd, prøve å bo sammen og se utviklinga, men det kan være vanskelig.. Hvertfall for hans del nå som han ikke har jobb, siden det er økonomiske problemer i Hellas.... Men minner igjen om råd, tips og hjelp!!
Gjest ida Skrevet 20. mai 2010 #2 Skrevet 20. mai 2010 Altså jeg er da forelsket i en jeg traff på ferie for 1 år siden, og kom nettopp hjem derfra igjen.. Og da tatooverte han navnet mitt på armen sin, ganske stort.. Ja, vi er kjærester! Så jeg vil nå påstå jeg betyr litt for han, at det ikke er bruk og kast.. ?? Og siden det er økonomiske problemer i Hellas, skjønner jeg han heller vil vi skal bo i Norge og jobbe her.. Men først må han jo reise hjem til Albania da.. Men jeg trenger råd og hjelp....??? Jeg kan ingenting om dette visum styret.. Hvilket visum, hva som er best osv.. En dag vil vi sikkert gifte oss, men vil ikke forhaste oss for at det skal bli lettere å komme til Norge.. Men er det det som må til, så er jeg villig til det.. Jeg vil bare få han hit og vi kan leve sammen... Men steg for steg, alt av papirstyr osv - jeg har vært på UDI.no, men ble ikke såå mye klokere.. Derfor vil jeg heller høre med noen av dere som kanskje har vært gjennom det??? Ei venninne sa det er best med besøksvisum i 3 mnd, prøve å bo sammen og se utviklinga, men det kan være vanskelig.. Hvertfall for hans del nå som han ikke har jobb, siden det er økonomiske problemer i Hellas.... Men minner igjen om råd, tips og hjelp!! Det er vanskelig for unge menn fra det området å få besøksvisum, spesielt når han er arbeidsledig. Har han utdannelse?
Gjest brutal_mann Skrevet 20. mai 2010 #3 Skrevet 20. mai 2010 Spør om fyren er en ressurs eller ikke. Hva kan han bidra med i arbeidsmarkedet? Hvor fort klarer han å lære seg språket. Hva vil han gjøre for Albania i fra Norge (slik at en unngår å tappe landet for hjernekraft). Hvor innstilt er han på å tilpasse seg norsk kultur. Det er de viktigste spørsmålene.
Gjest I Grosny Skrevet 20. mai 2010 #4 Skrevet 20. mai 2010 Er du millionær? Mange Norske menn har hentet utemlandske bruder. Det er ikke greit hvis man har vanlig lønn, fordi man må forsørge sin kjære i mange år. Er du i stand til å gjøre dette i 5 år? Du tar på deg en oppgave mange velstående menn, og litt færre kvinner har gjort. Å hente en brud/brudgom , er ett mye større ansvar enn å ha bikkje. Vi snakker om ansvaret for å introdusere og utdanne en utlending. Og også å forsørge. Ta gjerne kontakt med meg om bryllupsfotografering. Det er dyrt, men det blir bra.
Gjest Tanika Skrevet 20. mai 2010 #5 Skrevet 20. mai 2010 Det første jeg tenker er: lykkejeger. Kjenner flere som har brent seg på å importere menn fra Jugoslavia og omegn. Det har ikke endt godt for å si det sånn. 4
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #6 Skrevet 20. mai 2010 Er du millionær? Mange Norske menn har hentet utemlandske bruder. Det er ikke greit hvis man har vanlig lønn, fordi man må forsørge sin kjære i mange år. Er du i stand til å gjøre dette i 5 år? Du tar på deg en oppgave mange velstående menn, og litt færre kvinner har gjort. Å hente en brud/brudgom , er ett mye større ansvar enn å ha bikkje. Vi snakker om ansvaret for å introdusere og utdanne en utlending. Og også å forsørge. Ta gjerne kontakt med meg om bryllupsfotografering. Det er dyrt, men det blir bra. Nå må du gi deg.... Jeg giftet meg med min mann fra utlandet da jeg var student, har aldri vært noen forsørger av han ei heller behøved det.
Gjest Rocky Skrevet 20. mai 2010 #7 Skrevet 20. mai 2010 Du sier du traff han i Hellas. Vet du om han var der på Schengen-visa? Schengen-visa er normalt rimelig enkelt å skaffe og han kan da oppholde seg i Norge rimelig lenge. Har han en annen form for oppholdstillatelse i Hellas kan han besøke Norge i tre måneder.
Gjest I Grosny Skrevet 20. mai 2010 #8 Skrevet 20. mai 2010 Nå må du gi deg.... Jeg giftet meg med min mann fra utlandet da jeg var student, har aldri vært noen forsørger av han ei heller behøved det. Arbeidsmarkedet er vanskelig for utlendinger nå. Pkt. en er å bli god nok i språk. Flinke folk kan klare det på ett år. Da blir det mulig å få seg ufaglært jobb som miljøarbeider og sånt. Elektrikere fra Albania har trøbbel. Man får ikke tatt fagbrev i Oslo før man er folkeregistrert i Oslo, og det blir man ikke før man har fått de nødvendige tillatelser. Mange av de flinkeste klarer seg med svart arbeid. Har han bra utdannelse? 1
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #10 Skrevet 20. mai 2010 Det første jeg tenker er: lykkejeger. Kjenner flere som har brent seg på å importere menn fra Jugoslavia og omegn. Det har ikke endt godt for å si det sånn. jepp spessielt albanere.De er muslimer og foreldrene deres hadde aldri tilatt å gifte seg med en kristen.Jeg vet dette veldig godt og vet om flere tilfeller. En mann albaner er gift med en norsk dame,hun har både vært i albania møtt hans familie og alt.Han fortalte etter at de fyller 3 år skal han skille seg og få kjærsten hans som er i albania til norge.Synes så synd på denne norske dama som er overlykkelig og skjønner ingen ting. Jeg vil bare advare deg 1
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2010 #11 Skrevet 20. mai 2010 Dere må nok gifte dere hvis han skal bo her permanent,hvis han ikke har noe annet som gjør at han kan bo her,men er ikke helt sikker på hvordan det er. Da må du iallefall tjene over en viss sum og må dokumentere det for politiet osv.Tror kanskje også at dere må bo i hvert deres land i et år før han kan komme og bo her. Og når han kommer hit så må han gå på norskkurs.Og han kan ikke jobbe før han har fått arbeidstillatelse,og han må jo kunne litt norsk for å få seg en jobb.Men mange jobber jo svart:)Bare vær forberedt på at ting kan ta tid,og husk å skaffe alle nødvendige papirer ellers tar det ekstra tid.
Bintou Skrevet 20. mai 2010 #12 Skrevet 20. mai 2010 Jeg er midt i prosessen (er gift og venter i 11.mnd'en på UDI). Send meg en melding hvis det er noe spesifikt du lurer på
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #13 Skrevet 20. mai 2010 jepp spessielt albanere.De er muslimer og foreldrene deres hadde aldri tilatt å gifte seg med en kristen.Jeg vet dette veldig godt og vet om flere tilfeller. En mann albaner er gift med en norsk dame,hun har både vært i albania møtt hans familie og alt.Han fortalte etter at de fyller 3 år skal han skille seg og få kjærsten hans som er i albania til norge.Synes så synd på denne norske dama som er overlykkelig og skjønner ingen ting. Jeg vil bare advare deg Jeg er enig med deg. Og folk fra disse landene, og kanskje særlig albanere, har en helt annen mentalitet i fohold til dette med ærlighet og redelighet, enn det vi skandinavere har blitt oppdratt til. Kjenner noen albanere, og har sett en del av hvordan de er. De er gjerne blide og hyggelige til begynne med, men når man blir litt bedre kjent, oppdager man sider ved dem som er veldig lite flatterende. De er som regel oppdratt til først og fremst å dekke sine egne behov, uten å tenke på hva andre måtte mene. Det er en del av kulturen deres. Det er ikke sikkert alle albanere oppfører seg slik, men muligheten er stor, siden de har med seg en helt annen kultur i bagasjen enn det vi er vant til her. Jeg vil råde ts til å styre unna denne mannen. 1
Konservativ Mann Skrevet 20. mai 2010 #14 Skrevet 20. mai 2010 Er det noe vi har nok av her i Norge nå, så er det albanere. Ta deg sammen, TS!
bluebaby Skrevet 20. mai 2010 Forfatter #15 Skrevet 20. mai 2010 Jeg ba ikke om negativitet! Jeg bar om råd, tips og hjelp!!!
Maxi Skrevet 20. mai 2010 #17 Skrevet 20. mai 2010 Abbonerer på denne tråden, er delvis i samme situasjon.
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #18 Skrevet 20. mai 2010 Jeg er enig med deg. Og folk fra disse landene, og kanskje særlig albanere, har en helt annen mentalitet i fohold til dette med ærlighet og redelighet, enn det vi skandinavere har blitt oppdratt til. Kjenner noen albanere, og har sett en del av hvordan de er. De er gjerne blide og hyggelige til begynne med, men når man blir litt bedre kjent, oppdager man sider ved dem som er veldig lite flatterende. De er som regel oppdratt til først og fremst å dekke sine egne behov, uten å tenke på hva andre måtte mene. Det er en del av kulturen deres. Det er ikke sikkert alle albanere oppfører seg slik, men muligheten er stor, siden de har med seg en helt annen kultur i bagasjen enn det vi er vant til her. Jeg vil råde ts til å styre unna denne mannen. Akkurat det erfarte min venninde også.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2010 #19 Skrevet 21. mai 2010 Dere bør iallefall bo sammen en stund så du ser om han forandrer seg,noen viser sitt sanne jeg først når du "sitter i saksa".Ikke at alle menn fra de landene er slik ,jeg kjenner en jente som er gift med en fra kroatia og det virker som de har det veldig bra.Selv om det er jo nok litt forskjell på de landene.
Gjest halo Skrevet 21. mai 2010 #20 Skrevet 21. mai 2010 Makan til fordommer da!! SElv gift med en albaner, alle vennene hans er like forksjellige type folk som min egne venner. KAn ikke dra alle under en kam! Jeg dro ned til Kosovo og giftet oss der, ikke noe problemer med UDI el noenting. Han kom til Norge to uker etter meg og vi er veldig happy sammen ennå, åtte år som gift!! Selvfølgelig er kulturen annerledes, men som alt annet har dette både sine positive og negative sider. Han er vant til at jentene ordner og styrer hjemme, men aldri hatt noen annen kjæreste som rydder og vasker så mye som han faktisk! Han er romantisk, øm, praktisk, snill, morsom, verdens beste kar! Syns det er synd at folk ser på andre folkeslag på den måten som folk gjør her i tråden hvertfall, albanere er SÅÅÅÅ mye forskjellige folk, noen bra, noen dårlige, akkurat som oss nordmenn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå