Gå til innhold

Something old, something new...

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hm er bare nysgjerrig på om dette er vanlig i norsk tradisjon for mange? Tenkte det er importert fra England kanskje tidlig 1900 eller noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal ikke følge den tradisjonen..

Skrevet

Her har det vært tradisjon at det er forloveren som ordner dette og gir til bruden...hvordan blir det da?? Jeg kan jo ikke si at jeg "gir" henne brudekjolen som somehting new??

Det eneste jeg har er strømpebåndet som er blått...

Jeg hadde forresten en 50-øring i skoen, samme nytten som en penny. Kjente den ikke!

Skrevet

Something old - min avdøde mormors perlesmykke (perler er en del av temaet)

Something new - kjolen bl.a.

Something borrowed - sløret, evt. strømpebånd

Something blue - en blå hjerteøredobb i lapis lazuli som min avdøde far kjøpte til meg hektet fast i underskjørtet et sted.

And a penny in her shoe - skal vel klare å finne en penny et sted!Tror jeg taper den fast på undersiden :-P

Gjest Blondie65
Skrevet

Her har det vært tradisjon at det er forloveren som ordner dette og gir til bruden...hvordan blir det da?? Jeg kan jo ikke si at jeg "gir" henne brudekjolen som somehting new??

Det eneste jeg har er strømpebåndet som er blått...

Jeg hadde forresten en 50-øring i skoen, samme nytten som en penny. Kjente den ikke!

Det er forloveren som skal påse at dette er på plass samt "ad besørge snøring av brudens korsett". Jeg har lett etter dette sitatet selv, det var en forlover som brukte dette i talen sin, og vedkommende listet da opp hva bruden hadde for saker som falt under kategoriene i verset. Det ble en veldig bra tale av det som jeg dessverre ikke kan gjengi innholdet av fordi det i dette tilfellet var såpass spesielle saker at det er lett gjenkjenbart. :)

Skrevet

Something old - min avdøde mormors perlesmykke (perler er en del av temaet)

Something new - kjolen bl.a.

Something borrowed - sløret, evt. strømpebånd

Something blue - en blå hjerteøredobb i lapis lazuli som min avdøde far kjøpte til meg hektet fast i underskjørtet et sted.

And a penny in her shoe - skal vel klare å finne en penny et sted!Tror jeg taper den fast på undersiden :-P

Det finnes flere nettbutikker som selger gamle mynter. Prisen er ikke avskrekkende, stort sett mindre (og til dels mye mindre) en en drink ute på byen! Kan lete opp noen linker om du vil?

Skrevet

Noe gammelt - Ett smykke som har gått i arv

Noe nytt - Kjole med div tilbehør

Noe lånt - veska

Noe blått - strømpebåndet og truse

Mangler mynten...men må det være en sixpence?

Skrevet

Mangler mynten...men må det være en sixpence?

Nope, jeg brukte 50-øring. :jepp:

Skrevet

Det skal vel være en "silver sixpence". Det er ikke lenger gangbar mynt i UK (pennyene er brune), men jeg har sett det selges sixpence mynter i sølv i butikker som har ting til bryllup, og på nett finnes det også. Man kan få dem ned i £4 - £5.

Gjest Pippelipp
Skrevet

En solvmynt i skoen, er ogsaa norsk tradisjon, men det maa vaere solv, for solv sender onde aander vekk. Jeg skal ha solvmynt til kirkebryllupet. Til det sivile bryllupet fulgte jeg den engelske tradisjonen bare for moro skyld:

Old: Alle smykkene, bortsettfra oreringene var arvestykker

New: Kjolen og alt rundt omkring

Borrowed: Det hadde jeg glemt helt til vi satte oss i bilen for aa kjore til raadhuset, da laante jeg en kulepenn av far og puttet den i veska, funket det ogsaa :)

Blue: Skoene, halssmykket og strompebaand

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...