lilleGrethe Skrevet 19. mai 2010 #1 Skrevet 19. mai 2010 someting old something new something borrowed something blue disse tingene som skal bringe lykke til ekteskapet, har dere dem med? Og isåfall, hva velger dere? Foreløpig har jeg følgende: someting old - ? something new - det meste, kjolen f.eks. something borrowed - ? something blue - en liten blå sløyfe som jeg har sydd på underskjørtet (se her for oppskrift). Er det noen som har forslag til noe gammelt og noe lånt? Det kan jo være en og samme ting forsåvidt, men jeg har ikke kommet på noe.. Og så hører jeg gjerne hva dere andre har også Tror forresten jeg dropper sølv-penny i skoen, det blir sikkert ikke så godt å gå med..
Gjest Flode Skrevet 19. mai 2010 #2 Skrevet 19. mai 2010 someting old -> øredobbene jeg skal bruke something new -> kjolen etc. etc. something borrowed -> hadde tenkt på veska, men så oppdaget jeg her om dagen at det hadde jeg kjøpt sammen med alt "kjoleunderskjørtdiadeemsjalkorsettrusestrømperstrømpebåndkjede+++" på brudesalongen... Altså står jeg uten noe lånt enn så lenge... something blue -> strømpebåndet
Idnar Skrevet 19. mai 2010 #3 Skrevet 19. mai 2010 Something old: smykke og den blå tingen Shomething new: kjolen, og alt som hører til Something borrowed: smykke Something blue: En blå sommerfugl pynteting i buketten (som blir hvit og rosa)
Solstrålejenta Skrevet 20. mai 2010 #4 Skrevet 20. mai 2010 someting old: brudekjolen something new: diverse tilbehør f.eks sløret, smykker etc something borrowed: veske lånt av mamma something blue: strømpebånd med blå sløyfe Jeg hadde forøvrig også en penny i skoen... Tenkte faktisk ikke på at den var der Forslag til lånte/gamle ting kan jo være smykker, veske, strømpebånd, hårnål...
Lisa78 Skrevet 20. mai 2010 #5 Skrevet 20. mai 2010 someting old: skoene. something new: kjolen og div.stash. something borrowed: Smykke,armbånd og øredobber som jeg låner fra min mor. something blue: Blått strømpebånd.
lilleGrethe Skrevet 20. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 20. mai 2010 Jeg hadde forøvrig også en penny i skoen... Tenkte faktisk ikke på at den var der Kanskje jeg kan låne penny av deg, da, så slår jeg tre fluer i en smekk?
Sunshine Skrevet 20. mai 2010 #7 Skrevet 20. mai 2010 Jeg har: Noe gammelt: Konfirmasjonsringen til min avdøde søster Noe nytt: Alt tilbehør til kjolen Noe lånt: Noe blått: Tenkte ha blå truse eller strømpebånd med blå sløyfe
Barcelone Skrevet 20. mai 2010 #8 Skrevet 20. mai 2010 Noe gammelt: Et smykke Noe nytt: Kjolen Noe lånt: Har jeg glemt. Godt det er lenge til enda... Noe blått: tror kanskje jeg skal ha noe blått i brudebuketten
Solstrålejenta Skrevet 20. mai 2010 #9 Skrevet 20. mai 2010 Kanskje jeg kan låne penny av deg, da, så slår jeg tre fluer i en smekk? Skal sjekke om jeg har den hjemme fortsatt, men er litt usikker... Hvis ikke kan du jo låne/få et strømpebånd...
hegejenta30 Skrevet 20. mai 2010 #10 Skrevet 20. mai 2010 Kom til å tenke på akkurat dette selv i helga... og har endte opp med at jeg har dette: Gammelt: Nytt: kjolen med alt tilbehør Lånt: Blått: strømpebånd med blå sløyfe på (litt usikker på hvor behagelig det er å ha på seg bare), også tenkte jeg kanskje å lakke tåneglene blå - de vises jo ikke da jeg ikke har sko med åpen tå.
Cæmis Skrevet 20. mai 2010 #11 Skrevet 20. mai 2010 Something old: et smykke sett av øredobber og kjede jeg har fått av kjæresten Shomething new: kjolen Something borrowed: smykke fra svigermor (armbånd) Something blue: strømpebåndet
Shamira Skrevet 20. mai 2010 #12 Skrevet 20. mai 2010 someting old- Et hjerte jeg fikk i hvitt gull fra min samboer på min fødselsdag something new- Undertøyet mitt something borrowed- skoene mine something blue- kjolen min, den er kvit og blå samt strømpebåndet mitt det er blått.
lilleGrethe Skrevet 21. mai 2010 Forfatter #13 Skrevet 21. mai 2010 Skal sjekke om jeg har den hjemme fortsatt, men er litt usikker... Hvis ikke kan du jo låne/få et strømpebånd... Strømpebånd funker også fint
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #15 Skrevet 21. mai 2010 Egentlig engelsk, og stammer fra Victoriatiden... Det eneste jeg har så langt er en "Silver sixpence", den er fra 1887, så jeg slkår jo egentlig to fluer i en smekk på den, siden den er så gammel!
Lachesis Skrevet 21. mai 2010 #16 Skrevet 21. mai 2010 Something old: et armbånd jeg arvet etter mamma. Something new: kjolen. Someting blue: Skal ha blå blomster i buketten. Something borrowed: Låner tiara av min kusine.
andemor Skrevet 21. mai 2010 #17 Skrevet 21. mai 2010 er ikke dette en amerikansk tradisjon? Ja, det lurte jeg på også. Det her er ikke noe jeg tenker på i hvertfall. Men nå blir det fakstisk sånn at jeg låner et gammelt smykke med noe blått i.
HedvigS Skrevet 21. mai 2010 #18 Skrevet 21. mai 2010 Verset går slik originalt: Something old, something new Something borrowed, something blue And a silver sixpence in her shoe. Alle tingene har en symbolsk betydning, og stammer fra England. Sixpence var gangbar mynt i England mellom 1551 til 1967, men de fleste mener at verset fikk sin opprinnelige form i Viktoriatiden. Dersom alle elementene er tilstede under vielsen vil det bli et lykkelig ekteskap i følge overtroen. Det gamle symboliserer kontinuiteten mellom bruden og hennes familie og det som har vært. Den nye står for optimisme og håp og det nye ekteskapet. Noe lånt, som helst skal være fra en lykkelig gift slektning eller god venn er for at lykken skal smitte over, men og symboliserer at bruden alltid kan stole på at venner og familie vil stille opp i vanskelige tider. Blått er en gammel gammel bryllupsfarge, og har røtter tilbake til romertiden. Bruder bar da blått for å symbolisere kjærlighet, ydmykhet og trofasthet. i kristen tradisjon har jomfru Maria båret blått, og dermed ble renhet/jomfruelig assosiert med blåfargen. Det var heller ikke uvanlig for bruder sent på 1800 tallet å ha blåe kjoler. Det er et gammelt ordtak som går "Marry in blue, lover be true.". Sixpencen er for rikdom og økonomisk sikkerhet, og bør etter sigende være i den venstre skoen.
lilleGrethe Skrevet 22. mai 2010 Forfatter #19 Skrevet 22. mai 2010 Takk for interessant info HedvigS!
kaprifolen Skrevet 23. mai 2010 #20 Skrevet 23. mai 2010 GAMMELT: Tiaraen min 92 år gamle bestemor brukte. Og smykke hun fikk til dåpen. NYTT: Kjolen, undertøy, slør, sko, strømper LÅNT: Underskjørt, og sett med armbånd og ring BLÅTT: Strømpebånd, og safirer i smykke. Merket forresten ingenting til verken silverpennyen eller strømpebåndet, til deg som var redd for det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå