Saaraa Skrevet 19. mai 2010 #1 Skrevet 19. mai 2010 Hei.. Jeg begynte min første roaccutane kur i januar 2008. Ikke fordi jeg hadde så kjempe mange og store kviser, men nok til at det virkelig var plagsomt. Og i tilegg når det hadde vart fra 18 års alderen til jeg ble 24 så var det liksom nok. Ihvertfall så endte jeg den kuren samme året i april.. Huden ble kjempe fin! Etter ca 6 mnd det jeg smått å få noen kviser tilbake. I mai 2009 ble det ille igjen og jeg ble satt på enda en kur. Huden ble igjen kjempe fin etter jeg avsluttet kuren i september. Etter ca 6 mnd igjen begynte kvisene på nytt å dukke opp, og igår begynte jeg min tredje kur på med roacuttane. Jeg håper virkelig de ikke dukker opp igjen etter jeg har endt denne kuren. Trodde det ga permanent effekt, i det minste langvarig tenkte jeg. Men 6 mnd er jo ingen ting. Er det noen som har erfaringer med det samme, og ble det bra etter gjentatte kurer med roaccutane? Håper noen med samme erfaring kan gi meg noen gode råd her.
Aryia Skrevet 19. mai 2010 #2 Skrevet 19. mai 2010 Bruker du ordentlig hudpleie i tillegg? Og er oppmerksom på kostholdet?
Saaraa Skrevet 19. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 19. mai 2010 Jeg vet ikke hva du legger i riktig hudpleie. Har prøvd det meste, men tilslutt endt opp med helt greie produkter fra apoteket som ikke tetter porene. Og når det gjelder kostholdet så har faktisk hudlegen sagt til meg at det påvirker ikke talgproduksjonen noe, men jeg spsier forde et ganske variert og greit kosthold. Drikker 2-3 liter vann hver dag også. jeg vet ike hvor mye kostholdet har å si egentlig. Men uansett så er jo roaccutane så sterke medisiner at effekten burde jo vare mer enn bare 6 mnd. Eller hva?
Zinnia Skrevet 19. mai 2010 #4 Skrevet 19. mai 2010 Hei.. Jeg begynte min første roaccutane kur i januar 2008. Ikke fordi jeg hadde så kjempe mange og store kviser, men nok til at det virkelig var plagsomt. Og i tilegg når det hadde vart fra 18 års alderen til jeg ble 24 så var det liksom nok. Ihvertfall så endte jeg den kuren samme året i april.. Huden ble kjempe fin! Etter ca 6 mnd det jeg smått å få noen kviser tilbake. I mai 2009 ble det ille igjen og jeg ble satt på enda en kur. Huden ble igjen kjempe fin etter jeg avsluttet kuren i september. Etter ca 6 mnd igjen begynte kvisene på nytt å dukke opp, og igår begynte jeg min tredje kur på med roacuttane. Jeg håper virkelig de ikke dukker opp igjen etter jeg har endt denne kuren. Trodde det ga permanent effekt, i det minste langvarig tenkte jeg. Men 6 mnd er jo ingen ting. Er det noen som har erfaringer med det samme, og ble det bra etter gjentatte kurer med roaccutane? Håper noen med samme erfaring kan gi meg noen gode råd her. Jeg synes ikke det høres bra ut å ta tre kurer med roaccutan, som du sier, det er veldig sterke medisiner. Er det i ansiktet de kommer tilbake eller hele kroppen? Jeg har selv tatt to kurer, siste var i 03/04. Jeg fikk tilbake kviser på kroppen ca ett år etter første kuren, men ansiktet holdt seg ok såvidt jeg husker. Så jeg fikk en kur til, men jeg vet ikke om jeg hadde gjort det igjen, hadde jeg visst det jeg vet i dag om roaccutan. For de aller fleste går det heldigvis helt fint, men det er rapportert veldig mange skumle senvirkninger selv om det ikke er bevist noen sammenheng nødvendigvis. Jeg er glad for å ha fått roaccutan og det har hjulpet meg masse bare sånn at det er sagt, jeg fikk et nytt liv med de pillene! Men i ettertid har jeg sensitiv hud med eksemutbrudd i tide og utide, jeg røyter abnormale mengder hår, slimhinnene i nesen slår seg vrang hver vinter, blir fort sliten i øynene, og jeg har hatt problemer med trøtthet og ingen energi. Det siste har jeg vært og tatt flere blodprøver for nå i vår, de finner ingenting galt. Men på tidligere blodprøver har de funnet stoffskifteforstyrrelser (som ble normale igjen), og en annen tydet på at jeg kunne ha økt sjangse for beinskjørhet. Jeg sier ikke at alle disse plagene skyldes roaccutan, men jeg hadde ikke blitt forbauset om enkelte ting hadde sammenheng med roaccutanen. Jeg bare synes det er viktig at man vet mest mulig om middelet, både de gode og mindre gode sidene (selv om mye er ubevist, men for de som vil være føre var), siden det er en såpass alvorlig kur. Man kan google accutane for mer info. Jeg synes forresten det høres veldig rart ut at legen din lar deg gå på kuren om i sommerhalvåret (om jeg forstod det rett var kur nr. 2 på sommeren i fjor?), og at du får begynne på en ny nå. Før var dette ihvertfall strengt forbudt, har det skjedd en endring nå nylig?
Aryia Skrevet 20. mai 2010 #5 Skrevet 20. mai 2010 Jeg ville droppet alt som heter roaccutane om jeg var deg, det hjelper jo tydeligvis ikke over tid. Og god hudpleie får du ikke på apotek Etter min mening ihvertfall. Jeg mener også at kosthold har en del å si. Jeg, og MANGE andre, merker endring i huden om en spiser enkelte matvarer, på samme måte som det vil kunne gi utslag ellers i kroppen. Noen har det slik at om de spiser nøtter, så får de kviseutbrudd, for eksempel. God hudpleie får du anbefalt av hudpleier, kanskje MD Formulations vil være noe for deg som har slik problemhud? Er ikke hudpleier, så skal ikke uttale meg for mye om hvilke produkter du bør bruke. Dra til hudpleier, få anbefalt produkter og få med deg prøver hjem. De aller fleste produktene får du billig på ebay, feelunique, lookfantastic osv. Behandling hos hudpleier er også et bra alternativ, i mine øyne ett bedre alternativ enn hudlege. Hvorfor tilføre kroppen et så heftig medikament som det roaccutane tydeligvis er når det ikke hjelper?
Pjukset Skrevet 20. mai 2010 #6 Skrevet 20. mai 2010 Enig med Aryia, kosthold har vanvittig mye å si. Matintoleranser man ikke er klar over kan bidra til kviser, men særlig så er inntak av sukker og hvete ofte synder til dårlig hud. Jeg hadde alltid kviser og gusten hud før, gikk til hudpleiesalong og kjøpte det "beste som fantes" etter råd fra hudpleier. La om kostholdet, mye grønt, ikke sukker o.l, ikke ferdigmat, tilskudd av omega 3-6-9, organisk hudpleie fritt for kjemikaler (som ofte irriterer huden og gir kviser!), og huden min har aldri sett bedre ut.
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #7 Skrevet 20. mai 2010 Har du sjekket at det ikke skyldes hormonelle faktorer, f eks PCOS o.l? En gynekolog med ultralydapparat kan vel hjelpe til å svare på det. Ellers vet jeg ikke helt når det gjelder kosthold, men jeg må i hvert fall etter hvert holde meg unna melkeprodukter (kan spise mindre mengder ost og yoghurt, tror jeg), ellers får jeg masse røde nuppeaktige kviser på nederste del av kinnet. Jeg har aldri hatt andre hudproblemer og hadde tidligere heller ikke noe problem med melk, så tror det er noe som har kommet etter hvert som jeg har blitt eldre. Jeg ville også bedt om en vurdering fra en eller flere andre leger enn den du bruker, det høres i grunn voldsomt ut å gå på flere slike kurer så kort etter hverandre, men jeg er ikke noen ekspert på området. Bare vit at du har rett på å høre flere legers mening
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #8 Skrevet 20. mai 2010 Enig med Aryia, kosthold har vanvittig mye å si. Matintoleranser man ikke er klar over kan bidra til kviser, men særlig så er inntak av sukker og hvete ofte synder til dårlig hud. Jeg hadde alltid kviser og gusten hud før, gikk til hudpleiesalong og kjøpte det "beste som fantes" etter råd fra hudpleier. La om kostholdet, mye grønt, ikke sukker o.l, ikke ferdigmat, tilskudd av omega 3-6-9, organisk hudpleie fritt for kjemikaler (som ofte irriterer huden og gir kviser!), og huden min har aldri sett bedre ut. Hvilke produkter bruker du, da huden din er så fin?
Mari90 Skrevet 20. mai 2010 #9 Skrevet 20. mai 2010 Høres utrolig frustrerende ut :S Jeg gikk på Roaccutan vinteren 07/08. Ble helt kvitt akne på rygg og bryst, var spesielt plaget på ryggen. Nå har jeg INGENTING noen av stedene. I ansiktet har jeg fortsatt en del, men det ble mye bedre, spesielt i pannen. Har ikke opplevd at det har gått tilbake til sånn det var, selv om det ikke er perfekt nå... Merkelig at det bare går tilbake til sånn det var for deg, kan jo være noe annet som gjør at du får akne...
Pjukset Skrevet 20. mai 2010 #10 Skrevet 20. mai 2010 Hvilke produkter bruker du, da huden din er så fin? Alt som er organisk, bruker mye produktene til Green People som fåes kjøpt på Vita. Men kosthold er roten til alt godt. Kviser er gjerne et resultat av ubalanse i tarmen, og det bør heller løses med riktig mat o.l fremfor å proppe i seg medisiner - som aldri tar årsaken til problemet.
Saaraa Skrevet 21. mai 2010 Forfatter #11 Skrevet 21. mai 2010 Jeg synes ikke det høres bra ut å ta tre kurer med roaccutan, som du sier, det er veldig sterke medisiner. Er det i ansiktet de kommer tilbake eller hele kroppen? Jeg har selv tatt to kurer, siste var i 03/04. Jeg fikk tilbake kviser på kroppen ca ett år etter første kuren, men ansiktet holdt seg ok såvidt jeg husker. Så jeg fikk en kur til, men jeg vet ikke om jeg hadde gjort det igjen, hadde jeg visst det jeg vet i dag om roaccutan. For de aller fleste går det heldigvis helt fint, men det er rapportert veldig mange skumle senvirkninger selv om det ikke er bevist noen sammenheng nødvendigvis. Jeg er glad for å ha fått roaccutan og det har hjulpet meg masse bare sånn at det er sagt, jeg fikk et nytt liv med de pillene! Men i ettertid har jeg sensitiv hud med eksemutbrudd i tide og utide, jeg røyter abnormale mengder hår, slimhinnene i nesen slår seg vrang hver vinter, blir fort sliten i øynene, og jeg har hatt problemer med trøtthet og ingen energi. Det siste har jeg vært og tatt flere blodprøver for nå i vår, de finner ingenting galt. Men på tidligere blodprøver har de funnet stoffskifteforstyrrelser (som ble normale igjen), og en annen tydet på at jeg kunne ha økt sjangse for beinskjørhet. Jeg sier ikke at alle disse plagene skyldes roaccutan, men jeg hadde ikke blitt forbauset om enkelte ting hadde sammenheng med roaccutanen. Jeg bare synes det er viktig at man vet mest mulig om middelet, både de gode og mindre gode sidene (selv om mye er ubevist, men for de som vil være føre var), siden det er en såpass alvorlig kur. Man kan google accutane for mer info. Jeg synes forresten det høres veldig rart ut at legen din lar deg gå på kuren om i sommerhalvåret (om jeg forstod det rett var kur nr. 2 på sommeren i fjor?), og at du får begynne på en ny nå. Før var dette ihvertfall strengt forbudt, har det skjedd en endring nå nylig? Han sa jeg burde vente med kuren til høsten, men jeg ville selv begynne med den nå. Gikk jo på den sommeren ifjor også og var veldig flink med å beskytte meg fra solen. Jeg har heldigvis ikke hatt noen bivrikninger mens jeg har gått på disse kurene. Vært veldig tørr selvfølgelig, men ikke noe særlig utenom det. Jeg har heller aldri hatt kviser andre steder på kroppen, det er bare i ansiktet. Og det er faktisk ikke så mye, men det er noe helt tiden og slik har det vært i mange år nå. Slitsomt! Håper bare det gir en langvarig effekt denne gangen. Ble også enig med hudlegen min om å bruke differin jevnlig etter endt behandling. Det er jo endel år siden du gikk på denne kuren, hvordan syns du det går nå? Har du vært kvisefri alle disse årene eller har du også hatt et tilbakefall? Mari90: Du sier du har fått litt kviser igjen. Det er det samme som skjedde med meg. Jeg fikk ikke fullt så mye som da jeg startet kuren første gangen, men trodde man ble nesten helt kvisefri av denne kuren. Arya: Grunnen til at jeg går tilabke til roacuttan er fordi det er det enest som faktisk har gitt meg den beste og mest langvarige effekten ( selvom 6 mnd for en roaccutan kur er lite) Jeg har prøvd veldig mye opp gjennom årene. Dermalogica, md, vært jevnlig hos hudpleier og prøvd noe som heter blålys osv osv.. Inegn ting hjalp meg.
Saaraa Skrevet 21. mai 2010 Forfatter #12 Skrevet 21. mai 2010 Har du sjekket at det ikke skyldes hormonelle faktorer, f eks PCOS o.l? En gynekolog med ultralydapparat kan vel hjelpe til å svare på det. Ellers vet jeg ikke helt når det gjelder kosthold, men jeg må i hvert fall etter hvert holde meg unna melkeprodukter (kan spise mindre mengder ost og yoghurt, tror jeg), ellers får jeg masse røde nuppeaktige kviser på nederste del av kinnet. Jeg har aldri hatt andre hudproblemer og hadde tidligere heller ikke noe problem med melk, så tror det er noe som har kommet etter hvert som jeg har blitt eldre. Jeg ville også bedt om en vurdering fra en eller flere andre leger enn den du bruker, det høres i grunn voldsomt ut å gå på flere slike kurer så kort etter hverandre, men jeg er ikke noen ekspert på området. Bare vit at du har rett på å høre flere legers mening Hva er PCOS? Hudlegen min tok noen hormonprøver før jeg begynte min andre kur på roaccutane. Det var den gangen snakk om testosteron, østradiol noen noen til hvis jeg ikke husker helt feil. Men hvilke andre hormonprøver syns du jeg burde få sjekket da? Jeg drikker ikek melk lenger, men har hørt at ost ikke har noe å si. Så ost spiser jeg faktisk endel av. Går det ikke an å ta noen prøver for å sjekke om det virkelig er melkeprodukter kvisene kommer av?
Aryia Skrevet 22. mai 2010 #13 Skrevet 22. mai 2010 (endret) Hva er PCOS? Hudlegen min tok noen hormonprøver før jeg begynte min andre kur på roaccutane. Det var den gangen snakk om testosteron, østradiol noen noen til hvis jeg ikke husker helt feil. Men hvilke andre hormonprøver syns du jeg burde få sjekket da? Jeg drikker ikek melk lenger, men har hørt at ost ikke har noe å si. Så ost spiser jeg faktisk endel av. Går det ikke an å ta noen prøver for å sjekke om det virkelig er melkeprodukter kvisene kommer av? Det er jo bare å ta prøver for å sjekke ut hvilke matallergier/intoleranser du har, spør legen din - han/hun vet. PCOS Og anbefaler fortsatt at du prøver deg frem i hudpleie"jungelen", det er sykt mye å velge i og det kan ta tid og finne de produktene som er rett for deg og det kan ta litt tid før du ser virkningen. Men når virkningen kommer og huden blir bedre, så vil den ikke gå tilbake til å bli dårlig igjen med mindre du kutter ut produktene eller tilfører noe annet som gir utbrudd. Edit: Her ser du et bilde som kan gi deg en pekepinn på hvor i kroppen "feilen" ligger. Endret 22. mai 2010 av Aryia
Zinnia Skrevet 23. mai 2010 #14 Skrevet 23. mai 2010 Han sa jeg burde vente med kuren til høsten, men jeg ville selv begynne med den nå. Gikk jo på den sommeren ifjor også og var veldig flink med å beskytte meg fra solen. Jeg har heldigvis ikke hatt noen bivrikninger mens jeg har gått på disse kurene. Vært veldig tørr selvfølgelig, men ikke noe særlig utenom det. Jeg har heller aldri hatt kviser andre steder på kroppen, det er bare i ansiktet. Og det er faktisk ikke så mye, men det er noe helt tiden og slik har det vært i mange år nå. Slitsomt! Håper bare det gir en langvarig effekt denne gangen. Ble også enig med hudlegen min om å bruke differin jevnlig etter endt behandling. Det er jo endel år siden du gikk på denne kuren, hvordan syns du det går nå? Har du vært kvisefri alle disse årene eller har du også hatt et tilbakefall? Ansiktet er stort sett ganske bra. Jeg kan få litt tette porer og kviser innimellom, men de er veldig små da, og lett å dekke over med sminke. Jeg får jevnlig komplimenter på at jeg har fin hud i ansiktet til tross for arr etter gamledager. Så det virker som om det bare er meg selv som legger merke til urenhetene som av og til kommer. I dag er jeg mer plaget av tørrhet og eksemflekker i ansiktet enn kviser. Kroppen er det litt værre med, her får jeg mer kviser og nupper i tillegg til eksem. Men hadde stort sett bra hud på kroppen i mange år etter kuren. Dette har dessverre blitt værre i det siste, vurderer å ta en tur til hudlege eller hudpleier.
Pjukset Skrevet 23. mai 2010 #15 Skrevet 23. mai 2010 . Kroppen er det litt værre med, her får jeg mer kviser og nupper i tillegg til eksem. Men hadde stort sett bra hud på kroppen i mange år etter kuren. Dette har dessverre blitt værre i det siste, vurderer å ta en tur til hudlege eller hudpleier. Prøv deg uten sukker/hvete i noen mnd'er, så skal du se både nupper og eksem forsvinner.
Zinnia Skrevet 23. mai 2010 #16 Skrevet 23. mai 2010 Prøv deg uten sukker/hvete i noen mnd'er, så skal du se både nupper og eksem forsvinner. Jeg ser at du mener denne kommentaren godt, og jeg tar det til etterretning og skal fortsette og passe på kostholdet mitt, slik jeg allerede gjør. Og jeg er enig i at i de fleste tilfeller vil det hjelpe på med et bedre kosthold. Men det er ikke alltid at det er nok. Og det er allerede en stor påkjenning for de som lever med synlige hudproblemer, enten det er psoriasis, eksem, eller masse kviser. Om folk da i tillegg går rundt med fordommer og tror at vi som har dette ser sånn ut fordi vi sitter hjemme og stapper i oss feil mat, eller ikke vasker oss, så hjelper ikke akkurat det på. Det er som oftest ikke tilfelle, og det er et stort nok stigma allerede å gå rundt slik. Alle "feil" på kroppen trenger ikke nødvendigvis være selvforskyldt.
Pjukset Skrevet 23. mai 2010 #17 Skrevet 23. mai 2010 Jeg ser at du mener denne kommentaren godt, og jeg tar det til etterretning og skal fortsette og passe på kostholdet mitt, slik jeg allerede gjør. Og jeg er enig i at i de fleste tilfeller vil det hjelpe på med et bedre kosthold. Men det er ikke alltid at det er nok. Og det er allerede en stor påkjenning for de som lever med synlige hudproblemer, enten det er psoriasis, eksem, eller masse kviser. Om folk da i tillegg går rundt med fordommer og tror at vi som har dette ser sånn ut fordi vi sitter hjemme og stapper i oss feil mat, eller ikke vasker oss, så hjelper ikke akkurat det på. Det er som oftest ikke tilfelle, og det er et stort nok stigma allerede å gå rundt slik. Alle "feil" på kroppen trenger ikke nødvendigvis være selvforskyldt. Jeg har verken sagt eller ment at problemer med kroppen er selvforskyldt, eller at du har et dårlig kosthold. Jeg hadde et normalt kosthold selv, hadde masse "småproblemer" som kraftige allergier, utslett, nupper, kviser, dårlig fordøyelse, etc. Legers svar på problemer som vanlig: proppe i meg medisiner, uten at det gjorde at plagene forsvant. Havnet hos en alternativ terapeut, lang historie kort; kuttet ut absolutt alt som var av sukker, tilsetningsstoffer, hvete, o.l, spiste mye mer rå/dampet grønnsaker, og sakte men sikkert forsvant plagene en etter en. Jeg trodde at det å kutte ut sukker innebar å kutte ut godteri, men jeg forstod fort at det var jo søren meg sukker o.l i absolutt alt; juice, frokostblandinger, mye pålegg, halvfabrikat, osv osv osv. Alt jeg hadde spist tidligere jeg selv trodde var sunt, viste seg å ha mye skjult sukker. Selvsagt skal du få gjøre som du vil, men jeg tør nesten garantere deg at du vil merke enorm bedring i huden din.
Zinnia Skrevet 23. mai 2010 #18 Skrevet 23. mai 2010 Jeg har verken sagt eller ment at problemer med kroppen er selvforskyldt, eller at du har et dårlig kosthold. Jeg hadde et normalt kosthold selv, hadde masse "småproblemer" som kraftige allergier, utslett, nupper, kviser, dårlig fordøyelse, etc. Legers svar på problemer som vanlig: proppe i meg medisiner, uten at det gjorde at plagene forsvant. Havnet hos en alternativ terapeut, lang historie kort; kuttet ut absolutt alt som var av sukker, tilsetningsstoffer, hvete, o.l, spiste mye mer rå/dampet grønnsaker, og sakte men sikkert forsvant plagene en etter en. Jeg trodde at det å kutte ut sukker innebar å kutte ut godteri, men jeg forstod fort at det var jo søren meg sukker o.l i absolutt alt; juice, frokostblandinger, mye pålegg, halvfabrikat, osv osv osv. Alt jeg hadde spist tidligere jeg selv trodde var sunt, viste seg å ha mye skjult sukker. Selvsagt skal du få gjøre som du vil, men jeg tør nesten garantere deg at du vil merke enorm bedring i huden din. Jeg er enig i det du skriver, jeg er bare ikke alltid så flink å ordlegge meg. Jeg mente ikke at du påstod noen av de tingene, jeg mente innlegget mitt mer generelt. For noen som bare leser tråden og ikke har så mye erfaring med temaet, vil kanskje kommentaren bli tolket slik at det støtter opp om slike fordommer jeg beskrev over. Det er ikke et stort problem, men jeg har møtt på en del rare holdninger om emnet tidligere i det virkelige liv, og det er ikke alltid så positivt. Man kan lett bli litt hårsår av slikt . Og når man ikke merker bedring er det lett å få dårlig samvittighet og selvtillit, og begynne å lure på om det er en selv det er noe galt med. Derfor ville jeg bare belyse saken fra flere sider. Jeg er også helt enig i det du skriver om leger og medisiner, som jeg skrev i første innlegget mitt; hadde jeg visst den gang hva jeg vet i dag, hadde jeg neppe tørd å ta roaccutan to ganger. Jeg spiser og lever ganske sunt, men er i en prosess nå hvor jeg prøver å ta det til neste nivå, og da kommer jeg til å bruke ditt eksempel som en inspirasjon.
Farrah Skrevet 23. mai 2010 #19 Skrevet 23. mai 2010 Jeg gikk til hudlege i fjor høst etter å ha slitt med kviser i ansiktet i ca 6-7år. Hun sa også at kosthold ikke har noe med kviser å gjøre når man sliter så mye med det og tydelig er over "ungdomshuden".Det er rett og slett sykdom i huden. Jeg begynnte på en tablettkur(slags antibiotika) som jeg nå har gått på i noen mnd, pluss at jeg fikk anbefalt hudpleieprodukter som jeg også startet med. Fikk beskjed om at jeg med min type hud bare må bruke gode hudpleieprodukter og rene sminkeprodukter og det har jeg gjort. Har blitt mye bedre og er veldig fornøyd!
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #20 Skrevet 23. mai 2010 Hei! Jeg må bare svare på dette. Det virker som om veldig mange av dere på dette forumet er inspirert av bloggen til Hilde Christina. Det er lett å se både når det gjelder sminke og hudpleie. Hilde Christina har sikkert noe smart å komme med, men jeg tror vi alle skal stole på hudleger. Hvis en hudlege mener det er behov for medisinering, så er ikke det fordi han eller hun vil loppe oss for pengene våre. Har man store hudproblemer over flere år, så tror jeg nok ikke "god og trygg" hudpleie fra md formulations og decleor er greia. Faktisk er nok planteoljene i decleor sine produkter irriterende for veldig mange med hud som avviker fra normalen. At produkter fra apoteket ikke er bra, er jo en ganske dristig uttalelse. Man bør lese litt om ph, aha og bha. La roche posay lager noen veldig gode bha-produkter, blant annet. La roche posay lager også noen av de beste og mest beskyttende solkremene på markedet. Det er kanskje bedre å ty til medisinering, og spare seg selv for arr, dårlig selvtillit osv. For ikke å snakke om å spare seg for de høye prisene på produkter som kanskje ikke har noe for seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå