Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mai 2010 #1 Skrevet 19. mai 2010 Jeg og en venninne bor sammen i en liten leilighet. Venninnen min har fått seg kjæreste, og han er hos oss mye. Må innrømme at dette irriterer meg litt, selvom jeg ikke sier noe til henne. Kjæresten hennes er en flott kar og jeg liker han godt, men leiligheten vår er liten og har plass til to. Så at det er et ekstra menneske her kjennes godt. 3 stk som skal dusje, og jeg føler at strømregningen fyker til værs. Nå har han vært her i over en uke. Har dere andre som bor i kollektiv noen 'regler' på kjærestebesøk? Er det jeg som er helt teit som tenker sånn?
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mai 2010 #2 Skrevet 19. mai 2010 Jeg er helt enig med deg. Man må kunne ha besøk av kjæresten av og til, men kjæresten må ha sosiale antenner nok til å forstå at en uke er for lang tid, og at han må dusje hjemme hos seg selv.
Hapzen Skrevet 19. mai 2010 #3 Skrevet 19. mai 2010 Noen jeg kjenner krevde at kjæresten i kollektivet måtte være med å betale. Så da delte de strømregningen på 5 (istedenfor 4) for de 3 mnd han hadde vært der. Det måtte han bare finne seg i og det gjorde han.
Louie Skrevet 28. mai 2010 #4 Skrevet 28. mai 2010 Jeg skjønner deg godt, men jeg skjønner også dem. Kjip sak. Hvis det hadde vært meg, og min kollektivkompanjong var en god venn ville jeg bitt det i meg og unnet han forelskelsen.
Kladd Skrevet 28. mai 2010 #5 Skrevet 28. mai 2010 Skal innrømme at jeg ikke tenkte stort over dette da de jeg bodde med før med hadde kjærester på besøk. Eneste kjipe var at disse jentene ofte var litt "dalledukker" og brukte lang tid på badet. (Vi hadde ett bad på 5 personer + besøk.) Men dersom det begynte å gå lang tid (over en måned feks), så hadde jeg nok begynt å reagert. Kjæresten min bodde hos meg i ca tre uker til sammen i vinter, da han ikke hadde egen hybel for en liten periode. Men vi dusjer alltid sammen da, så strømregninga gikk nok ikke så mye opp. Du får hinte frampå at de får dusje sammen, vet du
Rosalie Skrevet 28. mai 2010 #6 Skrevet 28. mai 2010 Jeg bodde alltid i større kollektiv (mellom 4 og 7 hybler) i studietiden, og i de kollektivene var det alltid minst en ekstra på overnatting. MEN kjærester holdt seg stort sett på hybel/soverom og tok ikke opp plass i fellesarealet annet enn når de var på do, dusjet eller lagde og spiste middag. Og de stilte naturligvis bakerst i dusj- og matlagingskøen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mai 2010 #7 Skrevet 28. mai 2010 Jeg og min venninne flyttet sammen for å studere og flyttet inn i treromsleilighet sammen. Leiligheten kostet tror jeg.. 6000 i leie? Det er noen år siden. Min kjæreste begynte å være der mye, altså rundt 4-6 dager i uken i snitt i flere måneder. Vi løste det ved at han begynte å betale min venninne direkte 1000kr i mnd for leie. Slik at jeg (+ han) betalte 4000 og hun betalte 2000 i leie. Delte på tre. Vi gjorde lite med strømregningen ettersom han ikke var der på fulltid + at han disponerte bil og stadig kjørte oss på forelesninger og på handleturer uten å be om bensinpenger. Det var jeg som foreslo husleie fordelingen etter at han hadde vært der mye i over tre uker. Min venninne var stadig lite hjemme (ofte hos sin type eller hos søsteren sin og mye på farten) så hun synes ikke han invaderte henne. Leiligheten var også på 80 kvadrat så vi hadde tumleplass. Snakk med venninna di du. Hun ser sikkert saken fra din side også.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mai 2010 #8 Skrevet 28. mai 2010 Tilbringer han mer enn 50% av tida der har han begynt å flytte inn, og da bør han dele på utgiftene, slik jeg ser det. Ta det opp med henne, og hør hva hun tenker om det. Da jeg bodde i kollektiv var kjæresten min der de fleste helger, og kanskje en overnatting i uka i blant, og veide opp for det med å kjøpe inn en del matvarer og ta sin del av renholdet. (Også kjøpte han seg litt goodwill ved å ta enkelt vedlikehold av leiligheten, siden han var håndverker.)
Mir Skrevet 28. mai 2010 #9 Skrevet 28. mai 2010 hadde samme problem engang. Jeg spurte utleier om personen faktisk hadde flyttet inn siden hun var der hele tiden. Nei, det hadde hun ikke såvidt utleier visste om. Det ble ordning i form av enten betaling eller mindre betaling for de andre, siden de faktisk ble fortalt at det var 3 personer som skulle dele på 1 dusj/bad/kjøkken, og ikke 4 personer.
Gjest mari kontrari Skrevet 28. mai 2010 #10 Skrevet 28. mai 2010 Hmm, nå ble jeg litt bekymret for at de jeg bor med skal syns at kjæresten min er her for ofte. Han er her vel typisk tre netter i uken, av og til hele helgen, og dusjer da her av og til. Men på en annen side er jeg nesten like mye i hans leilighet, så da går det opp i opp, kanskje? Han er forøvrig veldig flink til å ikke bare hjelpe meg med å vaske opp etter oss, men tørker også av benker, tar ut av oppvaskmaskinen ol. Og vi er mye på rommet mitt når vi ikke spiser, for å unngå at noen føler de "innvaderer" en romatisk kveld i stuen - stuen er jo for alle. Men det høres litt mye ut i ditt tilfelle, hvis han mer eller mindre har flyttet inn burde det gå an å ta det opp på en fin måte, foreslå å dele strømregningen på tre eller noe. Mener du kan finne grafer og tall for strømforbruk på nettsidene til strømlevereandøren din, så da kan du jo sjekke om forbruket faktisk har gått opp (og ikke bare prisen), så har du noe å vise til. Håper det ordner seg, i hvertfall
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2010 #11 Skrevet 28. mai 2010 Jeg skjønner deg godt! om han hadde vært hos dere halve tiden, og hun hos han halve tiden, så gjør det ingenting. Men det er slitsomt når det er så liten plass. Da burde de kanskje være på rommet sitt litt oftere? OG HAN BURDE BETALE vil han er der mer nå. Jeg bodde med to venninner i en leilighet engang, vi hadde hvert vårt store soverom, og kjøkken og bad på deling. Den ene venninnen vår hadde mye besøk av kjæresten sin, men de var alltid på rommet hennes, så det plagde ikke oss. Men han sov der hver eneste natt i flere mnd og brukte vår strøm og varmtvann. Vi tre venninnene hadde forskjellige tider da vi var ute av huset, så innimellom kunne f.eks. jeg være helt alene hjemme noen timer, og da hadde jeg min fritid da jeg kunne spille musikk og slå meg løs ;-) men da jeg satt på rommet mitt og hørte på musikk på full guffe, banken det på døren, og der stod kjæresten til venninne mi og spurte om jeg kunne skru ned musikken, for han prøvde å lese!!!?? han satt på rommet til venninna mi og studerte. Jeg syns det var frekt av han å spørre om det, når han hadde bodd der i flere mnd og ikke betalte noenting, og han kunne da gå hjem til sin hybel og lese ... men jeg bet det i meg. Like etterpå bodde en venninne av oss tre venninnene i 2 uker hos oss, mens hun ventet på å flytte inn i en leilighet, og venninna mi med kjæresten syns hun burde betale for å bo der de 2 ukene, men jeg og den andre venninna mi sa nei, det er jo bare 2 uker. Og kjæresten hennes hadde jo bodd der i et halvt år uten å betale noe!!!
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2010 #12 Skrevet 28. mai 2010 Hmm, nå ble jeg litt bekymret for at de jeg bor med skal syns at kjæresten min er her for ofte. Han er her vel typisk tre netter i uken, av og til hele helgen, og dusjer da her av og til. Men på en annen side er jeg nesten like mye i hans leilighet, så da går det opp i opp, kanskje? Han er forøvrig veldig flink til å ikke bare hjelpe meg med å vaske opp etter oss, men tørker også av benker, tar ut av oppvaskmaskinen ol. Og vi er mye på rommet mitt når vi ikke spiser, for å unngå at noen føler de "innvaderer" en romatisk kveld i stuen - stuen er jo for alle. Men det høres litt mye ut i ditt tilfelle, hvis han mer eller mindre har flyttet inn burde det gå an å ta det opp på en fin måte, foreslå å dele strømregningen på tre eller noe. Mener du kan finne grafer og tall for strømforbruk på nettsidene til strømlevereandøren din, så da kan du jo sjekke om forbruket faktisk har gått opp (og ikke bare prisen), så har du noe å vise til. Håper det ordner seg, i hvertfall Ditt tilfelle høres da bra ut, dere tar hensyn, og dere er på rommet istedenfor å invadere stua(men dere kan sikkert spørre på forhånd om dere vil ha enn kveld helt alene på stua), og dere er ca.halve tiden her og der. Det kan bli feil viss han begynner å kreve ting, spesielt når han ikke betaler noe. Det er jeg som har skrevet linken rett under ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå