Gå til innhold

Må man skatte av å bo gratis?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi har mulighet til å arve et hus, eller bo der gratis. Er det sannsynlig at arveavgiften forsvinner de neste årene? Og er det mulig å bo gratis, eller sier herr skattefut at det får man ikke lov til?

Videoannonse
Annonse
Gjest Vito - nr to
Skrevet

Vi har mulighet til å arve et hus, eller bo der gratis. Er det sannsynlig at arveavgiften forsvinner de neste årene? Og er det mulig å bo gratis, eller sier herr skattefut at det får man ikke lov til?

For å avklare litt i første omgang: Dersom huseier ikke er død, kan dere nok ikke - juridisk - arve huset. I så fall blir det heller ikke snakk om noen skatteplikt for dere, om det ikke finnes noen sammenheng mellom bolig og stilling dere har/arbeid dere utfører. Derimot må HUSEIER da skatte for leieverdien, altså det boligen kunne vært utleid til. At dere har "underpris" i forhold til det er huseiers problem, ikke skattefuten, dersom ANDRE enn huseier selv bo på adressa, la huset stå tomt er derimot helt OK.

Skattefuten avgjør det beløpet, men er normalt veldig realistisk i verdsettelsen, det er sjelden noen tanke om "små mye som mulig", mye mer "hva er (litt lav, men realistisk) markedsleie.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Huset eies av min far, men min bestemor bodde der og er nå død. Kan vi ikke få forskudd på arv av mine foreldre for å ta over huset? :klø:

Hvorfor må huseier skatte for en sum han ikke får inn forresten? Det har jo virkelig ingen fornuft.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du kan få forskudd på arv, eller gave. Da må du betale arveavgift. Om den vil endres er jo vanskelig si, men fribeløpet er jo nettopp økt.

I utgangspunktet skal du betale skatt av fordelen ved å bo der gratis. Men det er jo også slik at man kan motta 1/2 G i gave fra hver av foreldrene sine årlig, så om begge foreldrene dine eier kan det jo tenkes at du kan komme deg unna skatten ved at dette anses som en gave deg.

Det er mulig at faren din ikke får fradrag for kostnader til vedlikehold av boligen så lenge du bor der vederlagsfritt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...