Gå til innhold

Hvor mye tid bruker du på kjæledyret ditt?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier, jeg bare lurer på hvor mye tid dere bruker på kjæledyrene deres.. uansett om du har en hest, en katt eller en gullfisk, så krever jo de fleste dyr en del kos og stell..

Grunnen til at jeg lurer er at jeg vil gjerne skaffe meg et dyr, men det må være et som passer til meg og min livssituasjon.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Katt. Hu er alene hjemme (ute eller inne) når vi er på jobb men bortsett fra det ligger hun stort sett hos oss i senga om natta (hvis hun velger å være inne) og sammen med oss i sofaen på kveldstid. Nå er hun mye ute så da begrenser kosen seg selv.

Gjest Huffsa
Skrevet

Kattene er det vel 30-60 min om dagen.

Bikkja er det en 2-3 timer +

De styrer selv hvor mye tid jeg bruker på de. Hender at jeg koser med kattene 2 timer en dag, og 10 min en annen. De kommer på fanget når de vil ha kos.

Bikkja er det jo børsting, turer, mat, kos, lek osv. Han er med meg nesten 24/7 så bruker jo egentlig hele dagen på han, men jeg tenker mer på ting jeg må gjøre hver dag.

Skrevet

Er lettere å gi råd hvis du sier litt mer om livssituasjonen din!

Hvor mye tid har du?

Skrevet

Fisk trenger ikke kos fra mennesker, men de trenger å få skifte vannet sitt, få mat osv.

Men kjæledyr trenger endel oppmerksomhet.

Jeg vil si at katter trenger litt mindre oppmerksomhet enn en hund.

Men ikke tro at katter ikke trenger mye oppmerksomhet de også! :)

Vet ikke helt hvordan jeg skal kunne regne ut hvor mye tid jeg bruker på kjæledyr, men jeg klapper kattene mine veldig mye hver dag. De kommer bort og vil ha kos, de skal ha mat og vann.

Men det er egentlig ikke så mye styr med katter, i hvertfall ikke hvis de er over 6 mnd. (Det er nå forskjell på katter og, men jeg generaliserer litt).

En hund skal gå tur hver dag, og den er veldig glad i oppmerksomhet.

Så det blir endel mer oppmerksomhet til hunden.

Gnagere trenger endel oppmerksomhet de og, for at de ikke skal bli sky. Jeg har aldri hatt gnagere, men jeg har hatt kaniner.

Man kan godt sitte i hverfall noen timer hver dag med kaninene, og klappe og stelle.

Hvis du absolutt vil ha et dyr, men ikke har tid til kos og stell, er kanskje fisk det beste. Eller edderkopp?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tid ja... er hjemmeværende så pusler rundt med både kattene og kaninene hele dagen. Men tidsmessig ang morgenstell så går det fort 30 minutter. Elles går det fort en liten time på å bytte på doen til kaninene og støvsuge bøss/støv (men ikke hver dag) Ellers blir det en del klapping og kos hele dagen.

Skrevet

for tiden er jeg hjemme pga en skade og jeg venter på behandling. Vi har fire hester, to hunder, tre katter og to rotter. Jeg bruker stort sett all den tiden jeg ikke bruker på mann og barn på hestene og hundene. Kattene koser jeg med når de ber om det, (en av dem er liksom "atpåklatten vår" og sover som regel sammen med meg og mannen min, så han får masse kos av oss, de to andre kattene er ungenes og sover sammen med dem om de ikke er ute. Rottene er også ungenes, så jeg bruker ikke så mye tid på dem, jeg bare overvåker guttene med at jeg passer på at de bruker tid på dem.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en katt som er ute mesteparten av dagen, og ofte hele natten, så den bruker jeg ikke noe særlig tid på lenger. Fyller opp mat og vann koppen ca annenhver dag, klapper og koser når den kommer til meg. Katter er slik at de ofte velger selv når de vil bli koset med. Nå i flått sesongen går det med noen få minutter ca annenhver dag til å sjekke om det er noen udyr i pelsen..

Skrevet

Går tur med hunden hver dag ca 1 1/2 time, samt litt lydighet, lek og masse kos :)

Kattene kommer når de vil ha kos, men det er foring flere ganger om dagen.

Så ja, det blir til at skal man ha dyr så må en beregne å ha tid til dem.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre katter og en papegøye! Katter er jo veldig liten jobb da. -Gi mat, slippe ut eller inn, kose med dem når de kommer å setter seg på fanget, og det er jo som regel når man allikevel sitter foran tv og ikke gjør noe spesielt. Papegøye er litt mere jobb, som krever mye oppmerksomhet og tid!

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg driver på med hester og bruker 3-4 timer nesten hver dag med de (trener hester for andre) Når jeg har hatt min egen hest på stallen har det alltid vært 2-4 timer daglig.

Har hatt flere rotter og de brukte jeg en time på hver dag. De trengte å aktiviseres og burvask tok også litt tid. Må tørke over og rydde litt i buret hver dag og når rottene var ute, så måtte jeg passe litt på de for de var så fulle av energi og "gode" ideer. Gosj som jeg savner rottene mine... det er så trist at de lever så kort...

Hunden jeg hadde, brukte jeg mye tid på. 20-30 mins hver morgen. 1-3 timer på ettermiddagen og en kort tissetur på kvelden. Og så var hun jo med meg hele tiden ellers.

Har vært fosterhjem for katt og siden de har vært rene innekatter, så har de krevd en del oppmerksomhet og aktivisereing, lek og kos.

Skrevet

Har nå for tiden 2 hunder, 5 fisker, hamster, 3 undulater, 6 katter (to voksne og fire nyfødte kattunger) og noen hybel kaniner ! :fnise:

Bruker all den tiden jeg har til overs på dem, og så er de jo en dag av hverdagen, men fanatisk blir det ikke ! Så er vi jo mange som bor sammen i denne familien og har alltid hatt mer enn 5 dyr og av alle mulige slags vesener. Alt ifra hest til krabbe ! Så disse her lever GODT når det kommer til stell, kos osv ! (:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi har katt så det kan være veldig variende. Jeg har jo det faste som må gjøres. Mat og vann, vasking av skåler, rensing av do, børsting, rydde opp etter han! I tillegg blir det noe ekstra støvsuging pga røyting og "dra kvister og søle inn i huset-påfunn"

Har han vært ute hele natten så ser vi han nesten ikke. Da sover han tungt hele dagen. Han kan være veldig kosete, men fordeler det på oss begge.

Enkelte dager er han i mase og rampe-modus. Da kan jeg fly som en gal etter han, plukke opp blomsterpotter og annet han har revet ned.

Ja, kjæledyr tar tid, men de gir så utrolig mye tilbake :rødme:

Gjest ThatWoodcut
Skrevet (endret)

Vi har to hunder og tre katter.

Hundene er ute når vi er på jobb/skole, så blir det tur når vi kommer hjem og tur på kvelden. Hvor lang turen blir kommer anpå dagsformen vår, dagsformen til hundene og været. Når de er inne er de som regel i gangen, og da koser jeg litt med dem når jeg går forbi. På kvelden når det er rolig i huset er de inne i stuen og da sloss vi om sofaen eller ser på tv sammen. Ja, de ser på tv...skikkelige tv-slaver!

Kattene flyr rundt som de vil. De kommer som regel løpende for å hilse og få litt kos når vi kommer hjem etter jobb/skole og så stikker de igjen. Er de inne koser jeg litt med dem når jeg går forbi, og de hopper opp på fanget hvis de vil ha mer oppmerksomhet. De er veldig pratsomme så det hender jeg bare prater med dem mens jeg f.eks. ser på tv og de ligger og slapper av.

Både hundene og kattene har maten i "katteform". Altså de kan gå og spise når de vil. Så vi bare fyller opp skålene når de er tomme.

Edit:

Vi er tre stykker i familien da, så hvis jeg ikke ser dyrene en dag betyr jo ikke det at de ikke får den kosen og stellet de trenger...men detter er min hverdag :)

Endret av ThatWoodcut
Skrevet

Har en hest og en katt. Hesten bruker jeg minimum 1 time om dagen på - og da rir jeg ikke. Normalt bruker jeg fra 3 timer og oppover i stallen, trives rundt en 4-6 timer. Katten er mye ute nå om sommeren, og kommer og går som han vil. Men likevel krever han noe. Han skal ha kos, labber skal tørkes om de er våte og sølete, har han ikke kommet inn til jeg skal legge meg, setter jeg klokken på 02 slik at jeg kan rope på han, han skal ha mat og vann..

Hvis du ikke har all verden med tid, og bor slik til at du har hage/skog, så kan katt være en ideell løsning. De er selvstendige dyr som klarer seg for det meste selv. De oppsøker deg når de ønsker oppmerksomhet, og går og legger seg når de er fornøyde. Men likevel har katter en stor personlighet,og det er umulig å ikke bli glad i de små hårdottene :rødme:

Gjest ThatWoodcut
Skrevet

Apropos det green lady sa om at katter ordner seg selv:

Våre katter får mindre mat nå på sommeren fordi de fanger mus og jordrotter, og er de litt småsultne fra før tar de fler og det hjelper også bonden vi leier hos ettersom jordrottene ødelegger avlingen.

Hvis du velger katt så hver forberedt på å få en mus eller fugl i gave, og at katten kommer med fangsten og skal leke med den og spise den rett ved siden av deg.

Det gjør våre i hvert fall :fnise:

Skrevet

Apropos det green lady sa om at katter ordner seg selv:

Våre katter får mindre mat nå på sommeren fordi de fanger mus og jordrotter, og er de litt småsultne fra før tar de fler og det hjelper også bonden vi leier hos ettersom jordrottene ødelegger avlingen.

Hvis du velger katt så hver forberedt på å få en mus eller fugl i gave, og at katten kommer med fangsten og skal leke med den og spise den rett ved siden av deg.

Det gjør våre i hvert fall :fnise:

Katten min fanger bare fluer, edderkopper, humler og mygg, han :ler: Og jakter på helikoptere, men enda ikke kommet hjem med et :fnise:

Gjest ThatWoodcut
Skrevet

Katten min fanger bare fluer, edderkopper, humler og mygg, han :ler: Og jakter på helikoptere, men enda ikke kommet hjem med et :fnise:

Helikoptere har ikke vi sett så mye av vi heller...

Det spørs vel litt hvor man bor når det gjelder fangsten vil jeg tro...en venninne har en katt og hun bor i et stort boligområde hvor musen omtrent er utryddet fordi alle har katt :fnise:

Skrevet (endret)

Hihi, lo godt av den Green Lady !

Fiskene; Får mat ett par ganger i uken og bytter vannet annen hver uke CA. (Jeg er sikkert ikke verdens flinkeste fiske eier. Men de lever no!) Tar meg often en 5 minutter til å se på gjengen og passe på at ingen er blitt syk og må i karantene akvariumet.. :)

Tarantellen; Hun får ca 4 siriser over to uker om sommeren og enda sjeldenere om vinteren. Når hun har fått mat passer jeg på å fjerne det som er igjen. Også må buret byttes ca hver halv år i min erfaring.

Pusen sin stel tar 10 minutter. Bytte mat og drikke hver dag og en stor kropps massasje sånn at jeg kjenner om han har fått flått.

Hundene; Som valp var det tisse pause hver 3 timer. Og dette gjaldt hele natten. Gjennomsnitts turen liger på 1 og en halv timer. Men pels stellet til cockeren tar uendelig med tid.. Også skal de aktiviseres med hjerne trim også.

Marsvinene; de får kos en 20 minutter hverdag og drikke bytter jeg 2-3 ganger dagen. Skal ærlig si jeg bare fjerner det værste av avfallet i buret i uken og vasker hele saken annen hver uke på det aller minste. Er nok litt lat med den..

Vanskelig å si hvor lang tid alt tar, men detter vel minimum det dyrene trenger. Det går noen timer til i kos og lek som ikke her FULLSTENDIG nødvendig men litt mer for meg selv fordi jeg liker dem :)

Endret av Nyxe
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en katt som er ute mesteparten av dagen, og ofte hele natten, så den bruker jeg ikke noe særlig tid på lenger. Fyller opp mat og vann koppen ca annenhver dag, klapper og koser når den kommer til meg. Katter er slik at de ofte velger selv når de vil bli koset med. Nå i flått sesongen går det med noen få minutter ca annenhver dag til å sjekke om det er noen udyr i pelsen..

Bytter du ikke vann hver dag??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...