Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mai 2010 #1 Skrevet 19. mai 2010 Har en del spørsmål, er nå 18 + 4 1. Når burde jeg slutte å ligge på magen? 2. når begynner det å lekke fra bryst? 3.hvordan var støy nivået ditt da du fødte? 4. hvorfor kan man ikke løfte tungt? 5. hva kan man gjøre for å sove bedre om natten? 6. Har en hund som er veldig avhengig av meg, vil dette bli noe problem etter barnet er født? - sikkert mange dumme spørsmål men skulle gjerne hatt svar på de fordet
Pupsilure Skrevet 19. mai 2010 #2 Skrevet 19. mai 2010 Du kan ligge på magen helt til det blir ubehagelig Jeg ligger fortsatt på magen og er 28 uker. Du kan sove med en stor pute, ammepute f.eks. mellom knærne og anklene
Marikke Skrevet 19. mai 2010 #4 Skrevet 19. mai 2010 Grunnen til at vi ikke skal løfte tungt er noen hormoner som skilles ut når man er gravid. De gjør at leddene blir løsere. Det er sånn for at ungen skal få plass i bekkenet, men "bivirkningene" er at leddene tåler litt mindre nå enn ellers.
SummerJoy Skrevet 19. mai 2010 #5 Skrevet 19. mai 2010 Har en del spørsmål, er nå 18 + 4 1. Når burde jeg slutte å ligge på magen? 2. når begynner det å lekke fra bryst? 3.hvordan var støy nivået ditt da du fødte? 4. hvorfor kan man ikke løfte tungt? 5. hva kan man gjøre for å sove bedre om natten? 6. Har en hund som er veldig avhengig av meg, vil dette bli noe problem etter barnet er født? - sikkert mange dumme spørsmål men skulle gjerne hatt svar på de fordet 1. Du kan ligge til det føles ubehagelig for deg selv. 2. Det begynner normalt og ikke lekke før etter fødselen. (1-2 dager etterpå) 3. Temmelig høyt. Brølende løve er vel en bra beskrivelse. Klarte ikke la være... 4. Vet ikke 5. - 6. Det vil ikke bli noe problem så lenge du er nøye med og inkludere hunden og la den få alenetid med deg også etter at babyen er født. Ta hunden med på badet og la den lukte på bleiene til babyen. Og legg deg av og til ned på gulvet sammen med hunden og kos med bare den.
-Englefjes- Skrevet 19. mai 2010 #6 Skrevet 19. mai 2010 1. Når det ikke føles behagelig lenger. 2. Jeg hadde noen melkelekkasjer rundt uke 30 (tror jeg), men det stoppet opp igjen. Kom i gang igjen etter fødselen. 3. Jamret meg nok litt under åpningsriene, og på slutten av åpningsfasen kom det ganske høye lyder fra meg. Under pressriene kom primalbrølene. 4. Man kan løfte ganske tungt om man ikke har komplikasjoner, men ikke tyngre enn hva man ville gjort normalt sett. Hva som er "tungt" varierer forøvrig veldig fra person til person, så man må bare kjenne etter.
Aftensol Skrevet 19. mai 2010 #7 Skrevet 19. mai 2010 1. Når burde jeg slutte å ligge på magen? Hvis du får vondt bør du slutte med det 2. når begynner det å lekke fra bryst? Jeg begynte ikke å lekke før etter at babyen ble født, mens noen så å si lekker fra dag en.. 3.hvordan var støy nivået ditt da du fødte? Blir nok brølende løve på meg også Jeg klarte heller ikke å la være Og det gjeldeer nok mange.. Jeg var på føden i 2 dager før jeg fødte, og hørte en del fødsler... 4. hvorfor kan man ikke løfte tungt? Pga hormonene som noen nevner over meg.. 5. hva kan man gjøre for å sove bedre om natten? Jeg måtte ha en pute under magen når jeg sov på siden og en mellom lårene.. Det var eneste måten jeg fikk sove på.. 6. Har en hund som er veldig avhengig av meg, vil dette bli noe problem etter barnet er født? Har du kjæreste eller noen som kan hjelpe de første ukene? Tenkte da helst på turer.. Det er ganske mye styr hvis babyen spiser ofte og sakte, og ikke minst å kle på babyen for å gå en liten tur med hunden... Men ellers så burde det nok gå bra De jeg kjenner som har hatt hund har hatt lekegrind til babyen slik at h*n kan ligge i den å sove mens mammaen tar oppvasken eller gjør andre ting.. Nå kommer det litt an på str på hunden, men det litt større når jo opp til en vugge hvis de hopper opp med frembeina og kan da velte en eventuell vugge...
Livinita Skrevet 19. mai 2010 #8 Skrevet 19. mai 2010 Har en del spørsmål, er nå 18 + 4 1. Når burde jeg slutte å ligge på magen? Jeg lå halvveis på skrå på magen helt til slutten av svangerskapet 2. når begynner det å lekke fra bryst? For meg begynte det i uke 17. 3.hvordan var støy nivået ditt da du fødte? Hoho, under pressriene kom det noen skrik og diverse banneord Men for meg var det fysisk umulig å være helt stille. På de vanlige riene pusta jeg meg bra gjennom, derfor lagde jeg ikke noe lyd 4. hvorfor kan man ikke løfte tungt? Når? Jeg løfta lite pga. bekkenløsning jeg. 5. hva kan man gjøre for å sove bedre om natten? Jeg sleit VELDIG med å sove på slutten. Jordmor anbefalte lav rolig musikk, men jeg må ha det STILLE når jeg sover :gjeiper: Sovna mange ganger ikke før 3-4 på natta, og våkna i 8-9 tida , slitsomt! Men har ikke noen andre tips igrunn. Kanskje prøve å sove med ei pute mellom beina, da følte jeg meg veldig stabil og lå ganske godt 6. Har en hund som er veldig avhengig av meg, vil dette bli noe problem etter barnet er født? Har ingen hund selv, så kan ikke svare på det - sikkert mange dumme spørsmål men skulle gjerne hatt svar på de fordet
Gjest imli Skrevet 19. mai 2010 #9 Skrevet 19. mai 2010 Eg sov på magen heile svangerskapet igjennom - begge gongene Hadde aldri nokre spesielle problemer med å sove. Lakk heller aldri frå brystene før etter fødsel. Ganske høgt støynivå sånn heilt på slutten av fødslane. Det blir sannsynlegvis det vondaste du nokon gong kjem til å oppleve.
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mai 2010 #10 Skrevet 19. mai 2010 Eg sov på magen heile svangerskapet igjennom - begge gongene Hvordan er det mulig? Må jo kjennes ut som og sove på en ball. Hadde følt at jeg skviste ungen iallefall...
Gjest imli Skrevet 19. mai 2010 #11 Skrevet 19. mai 2010 Hvordan er det mulig? Må jo kjennes ut som og sove på en ball. Hadde følt at jeg skviste ungen iallefall... Tja, eg låg jo litt på sida då, med det ein beinet trekki opp. Var vel heller aldri spesielt stor, og magen var ganske jevnt fordelt på ein måte. Ikkje noko fotball...
-Englefjes- Skrevet 19. mai 2010 #12 Skrevet 19. mai 2010 Tja, eg låg jo litt på sida då, med det ein beinet trekki opp. Var vel heller aldri spesielt stor, og magen var ganske jevnt fordelt på ein måte. Ikkje noko fotball... Sånn var det for meg også.
leirbål Skrevet 19. mai 2010 #13 Skrevet 19. mai 2010 Jeg sover bedre når jeg er passe mett, har bena litt høyere enn resten av kroppen. Og når jeg har en ekstra dyne rullet sammen mellom bena. Er det noe jeg pleier å trenge i løpet av natten henter jeg det før jeg legger meg, så jeg slipper å stå opp unødig. Og riktig temperatur. allikevel sover jeg dårlig og alt for lite. (Ligger lenge før jeg sovner, og våkner tidlig.) Jeg tror lite/ dårlig søvn er noe enkelte må leve med på lik linje med kvalme og bekkenløsning.
Gjest Vilma Skrevet 19. mai 2010 #14 Skrevet 19. mai 2010 (endret) 1. Jeg sov på magen til det ikke var mulig lengre. 2. Ikke før en uke eller så etter fødselen. 3. En fødsel der jeg hørtes i nabobyen og en fødsel der jeg ikke lagde noe lyd. Endret 19. mai 2010 av Vilma
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mai 2010 #15 Skrevet 19. mai 2010 Tusen takk for alle svar! Nå føler jeg meg litt klokere. :D
Mamaloco Skrevet 20. mai 2010 #16 Skrevet 20. mai 2010 1. Til det blir ubehagelig for deg selv, som andre også sier 2. Dette tror jeg er veldig forskjellig. De fleste jeg har hørt om, begynner ikke å lekke før like innpå fødsel eller like etterpå. Men jeg begynte å lekke rundt uke 24 og fra uke 26-27 måtte jeg begynne med ammeinnlegg. Dette gjelder også et par venninner av meg. 3. Støynivået når jeg fødte? Under åpningsriene var det en fin blanding av brøl og jamring, samt litt gråt. Gråt fordi jeg måtte ha drypp hele veien, derfor ble riene mer intense enn de normalt ville vært. Derfor fikk jeg også epidural (noe jeg egentlig ikke ønsket, men det måtte nesten til..) og den hjalp såpass mye at jeg nesten ikke kjente smerte under pressriene. (ellers så er det bare jeg som ikke husker de smertene..) Derfor var det ikke mye lyd det kom fra meg på slutten. 4. Hormoner 5. Tja, ikke godt å si. Det er ikke stort man får gjort, tror jeg. Men sørg for at du har en behagelig sovestilling og at du ikke har det for varmt. Sov naken og få mannen til å gi deg litt massasje før du legger deg. Og gå på do når du må Lykke til videre
helenaa Skrevet 20. mai 2010 #17 Skrevet 20. mai 2010 Det er ikke sikkert at du kommer til å lekke fra brystene - jeg har aldri gjort det, verken i svangerskapet eller etterpå. Soving kan være vanskelig, særlig mot slutten. Jeg endte ofte opp i en lenestol i stua... Jeg tror jeg gryntet litt under fødselen, og husker i alle fall at jeg sa: "nå er det vondt" Det var helt mot slutten. Jeg syntes egentlig ikke det var så vondt. Dvs, det var jo veldig vondt, men tror jeg hadde forberedt meg på at det skulle være helt usannsynlig vondt. Lystgass og det faktum at fødselen var over etter bare 7 timer (fra vannet gikk) gjorde det hele til en helt grei opplevelse. Jeg gleder meg faktisk litt til neste gang.
addict Skrevet 20. mai 2010 #18 Skrevet 20. mai 2010 Jeg begynte å lekke melk i uke 18 og har gjort det siden
Gjest Catwoman Skrevet 21. mai 2010 #19 Skrevet 21. mai 2010 1. Når burde jeg slutte å ligge på magen? Når du føler det ikke er behagelig lenger. Husker ikke når jeg sluttet med det - men det var ganske tidlig, før magen ble stor. Var så redd jeg skivste babyen. Men da mener jeg ligge ordentlig rett ut på magen - sånn halvveis på sida/halvveis på magen hender det jeg gjør litt enda uten å tenke meg om (er 38 uker) men da det blir så mye protester fra babyen, at jeg snur meg fort. 2. når begynner det å lekke fra bryst? Har aldri lekket noe. Har kommet noen dråper bare nå og da fra uke 30 ca, men ikke mye. 3.hvordan var støy nivået ditt da du fødte? har ikke født enda 4. hvorfor kan man ikke løfte tungt? De sier vel at man kan gjøre det kroppen er vant til å gjøre. Jeg har en jobb med mye løfting - ikke mer enn 15-20 kg pr løft, men gjennom hele dagen så det blir fort noen tonn . Løftet som vanlig frem til ca femte måned - da begynte jeg å få diverse vondter i magen og beskjed av legen om at da måtte jeg kutte ut løftingen - og da forvant vondtene og.
wahaj Skrevet 21. mai 2010 #20 Skrevet 21. mai 2010 1. Når burde jeg slutte å ligge på magen? Når det føles ubeghagelig for deg. 2. når begynner det å lekke fra bryst? Kom et par dråper hvis jeg klemte, men begynte ikke å lekke før 4 dager etter fødselen. 3.hvordan var støy nivået ditt da du fødte? Veldig rolig, brukte heller energi på å puste, eller holde pusten da jeg presset. 4. hvorfor kan man ikke løfte tungt? det har du fått svar på 5. hva kan man gjøre for å sove bedre om natten? stort sett ingenting 6. Har en hund som er veldig avhengig av meg, vil dette bli noe problem etter barnet er født? Det kan bli et problem, du må bare være veldig inkluderende med hunden, at den får være med å skifte bleie på badet, ect. Og den må også få mye oppmerksomhet, og "hilse" på babyen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå