Gå til innhold

blodpropp?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen :)

Jeg lurer på hva som er symptomer på blodpropp egentlig? Jeg har prøvd å søke på google, men der kommer det opp en del "ekstreme" tilfeller. Har forstått det sånn at man kan ha blodpropp uten å ha noen ekstremt vonde og ekle symptomer også? Klara klok og lommelegen hjalp ikke såå mye heller, da dette går så mye på fakta. jeg vil gjerne høre andres erfaringer. Den er forsåvidt ikke rød/varm eller hoven (det er det som er grunnen til at jeg fortsatt sitter å slapper av foran pcen istedenfor å freake. Jeg er hypokonder, og selvom blodpropp i noen tilfeller høres EKSTREMT mye verre ut enn det er, så er jeg redd..).

Er bare det at jeg har en rar følelse i leggen (den stråler litt opp i kneet og til låret, og ned i selve foten også). Det kjennes ut som at den skal til å dovne bort (altså ikke slik "prikking" når den faktisk HAR dovnet bort, men en sånn øm og rar følelse man får først), samtidig som det kjennes ut som en mild krampe. Er altså ikke så ekstremt vondt, men veldig ubehagelig.

Jeg snuser og tok også en liten overdose Marzine i dag tidlig (den delen er ikke noe å diskutere, men jeg nevner det i tilfelle det bare er derfor jeg har det sånn). i tillegg har jeg lavt stoffskifte. Går ikke på p-piller, men tok en pille i forgårs, da jeg skulle prøve å utsette mensen. Det glemte jeg forøvrig i går så da gav jeg meg heller på det.

Skrevet

Er ikke faren for blodpropp størst av langvarig bruk, og ikke en pille da? Aldri hørt at man er i faresonen "med en gang", heller når man faktisk har brukt pillene et par uker/måneder.

Tviler uansett på at EN pille kan utløse noe sånt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vet det, jeg bare tok det med just in case. Har forsåvidt brukt p-piller i tre år da, men har latt være de siste to mndene.

Men det er også andre ting som kan føre til blodpropp. Samtidig vil jeg helst høre at "neei nå må du slutte å overdrive, det der er så langt fra symptomer på det som det går an", sånn at jeg stresser ned!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du har blodpropp, symptomene du beskriver høres ikke ut som en blodpropp.

Forekommer disse symptomene hele tiden, eller var det bare en liten stund? -Om det var bare en liten stund kan jeg se for meg at du har sittet eller stått slik at en nerve her kommet i klem eller noe. At du har mer en krampefølelse får meg også til å tenke at det kan være noe muskulært du kjenner på..

Symptomene på blodpropp i leggen er (som oftest) at du blir hoven i beinet, beinet blir rødt, og det er ømt og smertefullt. Dersom du legger beinet høyt så skal det hjelpe på smertene. Når du kjenner på leggen kjennes den veldig hard ut, som om du har skikkelig stramme muskler.

Håper dette var litt til hjelp ;)

Gjest Tanja
Skrevet

Er ikke faren for blodpropp størst av langvarig bruk, og ikke en pille da? Aldri hørt at man er i faresonen "med en gang", heller når man faktisk har brukt pillene et par uker/måneder.

Fare for blodpropp er størst de 3 første månedene man har begynt på p-piller.

Gjest Tanja
Skrevet

Fare for blodpropp er størst de 3 første månedene etter man har begynt på p-piller.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du har blodpropp, symptomene du beskriver høres ikke ut som en blodpropp.

Forekommer disse symptomene hele tiden, eller var det bare en liten stund? -Om det var bare en liten stund kan jeg se for meg at du har sittet eller stått slik at en nerve her kommet i klem eller noe. At du har mer en krampefølelse får meg også til å tenke at det kan være noe muskulært du kjenner på..

Symptomene på blodpropp i leggen er (som oftest) at du blir hoven i beinet, beinet blir rødt, og det er ømt og smertefullt. Dersom du legger beinet høyt så skal det hjelpe på smertene. Når du kjenner på leggen kjennes den veldig hard ut, som om du har skikkelig stramme muskler.

Håper dette var litt til hjelp ;)

Hm, takk :)

den er ikke hoven, så det er vel derfor jeg ikke har friket enda :P hehe..

Det er bare veldig ubehagelig. Er litt ømt og krampeaktig, samtidig som den er doven. har vært sånn siden jeg våknet i halv 7-tiden i dag.

Gjest Spinell
Skrevet

Er det ikke bedre å ringe legen og stille spørsmålet der enn å bruke tid på å fundere her inne?

Gjest Gjest
Skrevet

Har slik hele svært ofte i bena mine, men det er IKKE blodpropp.

Enkelte ganger er det bare en åre som har flyttet litt på seg av en uvant bevegelse, det kan gjøre rimelig vondt.

Nå har jeg det slik også at jeg får små blodutredninger i huden. Skal ha et navn men husker ikke hva det heter. Det blir først rimelig vondt, sårt og ømt og litt dovent etter noen dager skyter det ut små blå årer i en rose eller strek. Heller ikke dette er farlig, men kan være smertefult og ser jo ikke noe pent ut når en får mange av disse.

Har du vært i lite aktivitet og/eller sittet med press på muskler, årer eller nervetråder kan dette også gi samme ubehaget. Det samme kan komme fra press på ryggen at en har ligget så enkelte kropsdeler nesten har sovnet. Dette kan skje i løpet av natten om en sover tungt eller ligger litt kjært.

Da hjelper det bare å opp å gå og være i bevegelse.

Har du i det siste gjort uvant arbeid eller bevegelse kan det rett og slett være gangsperre.

Da kan det også krible litt i musklene (leamus) om disse musklene ikke er i mye daglig bruk.

Nå har jeg også brukt p-piller av flere slag i årevis, uten å få blodpropp av den grunn. Enkelte sorter er svært kjent for å gi blopropp også har kommet frem i senere år.

Prøvde ut litt forskjellig før jeg ga opp pga. jeg fikk en del bivirkninger ellers (søvnløshet, store humørsvigninger, trøtt, svimmel, kvalm og ubehagelig)

Du kan også få slike smerter forde du fokuserer og kjenner etter for mye. Siden du har et kjent problem med å være hypokonder, kan det godt tenkes du på en måte fremkaller plagene selv.

Vil tro også helseangst er nært knyttet til å være hypokonder, og angst kan føre til de merkeligste reaksjoner.

Nei... så lenge det ikke er rødt og/eller hovent tror jeg du kan slappe helt av.

Men føler du deg ikke helt sikker så ta en tur til legen. Ville ikke forundre meg om legen ikke fant ut noe feil og plagene går over ganske kort tid etterpå.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk gjest :) Det er veldig betryggende å høre!

Det har vært sånn siden i gårkveld, og ble verre når jeg våknet i dag tidlig. Men du nevnte at det kan skje om man sitter mye stille?

Jeg har aldri vært spesielt aktiv, men jeg går veldig mye på jobb. Har vært forkjølet og hatt migrene noen dager nå, så da har jeg tilbragt mye av dagene på sofaen eller i seng.

Er bare utrolig ekkelt med den følelsen i foten, samtidig som det av og til kjennes ut som at noe "løsner". Nesten som om noe forflytter seg der inne :gjeiper:

Gjest ung mor
Skrevet

sliter med hypotyreose selv, så kjenner til at vi har mange rare kroppslige symptomer..

Det finnes ingen mulighet for å få blodpropp etter 1 pille!!!

Selv reagerte jeg på alt av p- og mini piller, men fungerer helt utrolig bra på p -ring. Anbefaler deg den. og siden du i tillegg kaller deg for "hypokonder", vil jeg anbefale deg å sjekke at blodprøvene din (TSH, F3 og FT 4) er som de skal!!!

Mange som sliter psykisk pga feil verdier......

Skrevet

Om du er engstelig, så få en sjekk hos legen. Blodpropp kan oppstå uten at det nødvendigvis er noe "kjent" som trigger det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk dere :)

Ja jeg vurderer å ta en legesjekk, men tenker ikke det er nødvendig å haste til legevakta sålenge det ikke blir verre enn nå (har ikke gått over nei). Kan heller se det an til Fredag eller etter helgen :) Om legen ikke finner noe galt så får jeg be om å ta en ny stoffskifteprøve, sånn i tilfelle det er "bare stoffskiftet" IGJEN.

Jeg vet allerede at jeg er hypokonder og jeg har helseangst - men jeg har det siste året blitt veldig flink til å slå meg til ro med at det ER ikke nødvendigvis farlig å ha vondt et sted en liten periode. :)

Har forsåvidt tatt ufattelig mange blodprøver og verdiene skal være helt normale etter det jeg vet. Kan du forklare hva forkortelsene står for? Altså hva de sjekker når de tar de prøvene? Du har samtidig et poeng - leser man om lavt stoffskifte så har det så UFATTELIG mange forskjellige symptomer! Nesten hva som helst kan være tegn på hypothyreose. :o

-TS

Skrevet

Jeg fikk blodpropp (DVT) etter to år på Trionetta. Tror den oppsto dagen etter er hardt løp, men jeg tolka det som at jeg bare var sliten etter løpet. Det føltes først litt som en muskelstrekk.

Etter noen dager gikk det ikke over, slik det burde. Hvor langt jeg greide å bøye og strekke beinet i ulike retninger var begrenset og foten ble snart rødere og varmere enn den andre. Det ble dessuten svært tydelige venetegninger på leggen.

Siden jeg eller var frisk og rask, var i god form og ikke røykte, sendte legen meg til en fysioterapaut som masserte foten. Det ble ikke bedre, heller værre og jeg fryktet en verre muskelbrist.

Jeg ble sendt til ultralyd av beinet som fort avslørte en blodpropp bak kneet som hadde vokst seg helt opp til lysken, og som stoppet blodtilførselen til leggen. Fysiobehandlingen kunne ha løsnet proppen og blodstrømmen ført den til lunger, hjerte og hjerne. Heldigvis skjedde ikke dette!

Videre på akuttmottaket fikk jeg medisiner som løste opp DVT-en. I ettertid har det vist seg at jeg var arvelig disponert for DVT, men ingen i familien hadde likevel fått det før meg.

I dag går jeg på en høydosering av blodfortynnende medisiner, må bruke støttestrømpe og kan ikke bruke prevensjon med østrogen. Den ene leggen er 2 cm tykkere enn den andre og har fortsatt sterke venetegninger. Dette kunne vært unngått dersom DVT-en ble oppdaget tidligere.

Gå til legen og få en skikkelig undersøkelse må moralen være!

Skrevet

Fritt T3 og T4 heter det vel-- og TSH er stoffskifte verdier som legen bruker for å måle deg...

"alt normal!" er et svar vi alt for ofte (!!!) får av legen vår, selv om det ikke nødvendigvis er korrekt. Alt for mange leger sammenligner våre stoffskifte svar med svarene de vil få fra normale, friske mennesker.. Siden jeg antar at vi begge er to "friske unge" kvinner, vil nok tsh på ca 0.5 til 0,2 (for min del!) være det beste området å ligge på.. Selv om du kan ligge under o,5 vil legen din likvel avfeie deg med at "alt er bra". Det viktigste du derfor gjør er enten å notere ned verdiene, eller be han skrive ut sist prøve resultat for deg. Du vil da sannsynligvis også få med alle andre, så som jern, kalium, kolesterol, blodsukker osv. Du bør følge med selv, og etter en stund vet du best selv hvor du føler deg best. Synes også du bør se, og kanskje spør her:

http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/

Håper du er helt "frisk"! :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

humm nå ble jeg urolig igjen.. Men har forstått det sånn at man faktisk kan gå en stund med dette også? Jeg vet også mange sliter med smerter i forbindelse med stoffskifte, så jeg bør nok kanskje få dette sjekket i første omgang?

Fritt T3 og T4 heter det vel-- og TSH er stoffskifte verdier som legen bruker for å måle deg...

"alt normal!" er et svar vi alt for ofte (!!!) får av legen vår, selv om det ikke nødvendigvis er korrekt. Alt for mange leger sammenligner våre stoffskifte svar med svarene de vil få fra normale, friske mennesker.. Siden jeg antar at vi begge er to "friske unge" kvinner, vil nok tsh på ca 0.5 til 0,2 (for min del!) være det beste området å ligge på.. Selv om du kan ligge under o,5 vil legen din likvel avfeie deg med at "alt er bra". Det viktigste du derfor gjør er enten å notere ned verdiene, eller be han skrive ut sist prøve resultat for deg. Du vil da sannsynligvis også få med alle andre, så som jern, kalium, kolesterol, blodsukker osv. Du bør følge med selv, og etter en stund vet du best selv hvor du føler deg best. Synes også du bør se, og kanskje spør her:

http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/

Håper du er helt "frisk"! :)

Tusen takk :) Jeg visste ikke at det eksisterte eget forum for stoffskifteproblemer! Har lett litt etter dette. Føler ofte det er en sykdom som ingen "tror" på. Er man trøtt og sliten hele tiden - ja da er man bare lat, og løsningen er selvsagt å bare komme seg ut i frisk luft og trene litt. Når det ikke hjelper så er man bare ikke flink nok til det. Lavt stoffskifte er da ingen "unnskyldning" siden jeg går på medisiner og skal være "frisk".

Er nok enig i at man får høre "alt er bra!" litt for ofte. Husker forrige legesjekk når det ble tatt masse prøver og blodtrykk. Moren min jobber i helsevesenet og spurte meg om verdier og hva blodtrykket lå på. Tja det ble ikke jeg fortalt noe om, så jeg måtte bare si det som det var at det visste jeg ikke, for legen sa bare at alt var helt normalt. :snurt:

At TSH var stoffskifteverdier burde jeg kanskje visst, siden det er det eneste som blir krysset av på når jeg tar stoffskifteprøver. Hurra for hukommelsen min :fnise:

Jeg går nok under "frisk ung kvinne" ja, om man ikke regner med stoffskiftet. har hatt mye plager til tross for at stoffskiftet har vært tilnærmet stabilt det siste året. Går på 100 mg/dag nå, og det er vel det som regnes som normal vedlikeholdsdose, men sliter alikevel med mye smerter (ja dette er normalt. grunnen til at jeg reagerte på det denne gangen var fordi det er en sånn utrolig ubehagelig smerte i bare den ene leggen, istedenfor i begge beina eller hele kroppen, som er mer "normalt" for meg), tretthet, hukommelse som ikke fungerer, jeg fryser, blir lett syk og mye mye annet.

Skal ta å registrere meg på forumet du linket til jeg :yvonne:

Gjest Gjest
Skrevet

Fikk blodpropp etter et par uker på p-pille. I følge legen oppsto proppen i leggen, men jeg merket ingenting. Proppen beveget seg til lungen. Gikk lenge med vondt i ryggen (det føltes slik) før legen mistenkte at jeg hadde blodpropp og jeg ble sendt på sykehus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...