Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, så har det blitt vedtatt, det det har vært snakk om i mange år: Førerkortet blir prikkbelastet for alvorlige forseelser i trafikken fra neste år.

8 prikker i løpet av 3 år og du mister lappen; 2 prikker for å kjøre 15 km for fort i 70-sone f.eks. Og man blir belastet ved kjøring mot rødt lys, og for ikke å overholde vikeplikt blant annet.

Hva synes vi? Er det fare for at mange av oss kommer til å miste lappen? Eller vil det få deg til å kjøre penere i trafikken?

..og kan du trafikkreglene? Sjekk deg selv her(delta i konkurranse om du får alt rett)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en bra plan. Jeg støtter den fult ut.

Det har aldri vært meningen at du skal "leke" i trafikken, uansett.

Skrevet

Det synes jeg også, Barbie. Kravene er ikke umenneskelige. Og kan det bidra til færre drepte og skadete i trafikk, så er jo det virkelig bra.

Fremskrittspartiet gikk, som eneste parti, imot vedtaket. Hva er Fremmskrittspartiets løsning på å få redusert antall trafikkofre, mon tro?

Skrevet

Synes det virker helt ok.

Etter 16 år med førerkort ville jeg ikke hatt mange prikker..

Gjest Anonymous
Skrevet
Det synes jeg også, Barbie. Kravene er ikke umenneskelige. Og kan det bidra til færre drepte og skadete i trafikk, så er jo det virkelig bra.

Fremskrittspartiet gikk, som eneste parti, imot vedtaket. Hva er Fremmskrittspartiets løsning på å få redusert antall trafikkofre, mon tro?

Hva får deg til å tro at dette vil føre til en nevneverdig reduksjon i antall trafikkofre? Det er jo fortsatt ikke noe større sjanse for at man blir tatt for forseelsen. Det er nok ikke så mange som er notoriske verstinger i trafikken, OG som blir tatt for det til at prikkbelastningen i seg selv vil hjelpe. Jeg har på 13 år aldri blitt tatt for å ha kjørt for fort, glemt å blinke, kjøring på rødt lys, farlige forbikjøringer o.l., og ja jeg har gjort litt av alt :oops:

Skrevet

Hva får deg til å tro at dette vil føre til en nevneverdig reduksjon i antall trafikkofre? Det er jo fortsatt ikke noe større sjanse for at man blir tatt for forseelsen. Det er nok ikke så mange som er notoriske verstinger i trafikken, OG som blir tatt for det til at prikkbelastningen i seg selv vil hjelpe. Jeg har på 13 år aldri blitt tatt for å ha kjørt for fort, glemt å blinke, kjøring på rødt lys, farlige forbikjøringer o.l., og ja jeg har gjort litt av alt :oops:

Godt poeng, Gjest, man burde øke kontrollene på veiene også for at dette skal ha den tilsiktete effekt.

Og forøvrig: Hva må til for at du skal skjerpe deg - og slutte med å gjøre "litt av alt" som du skriver? Vil ikke tanken på prikkbelastning ha noen effekt på deg? Skal du kjøre ned et menneske før du slutter med grisekjøring?

Aggi ikke logget

Skrevet

I Los Angeles har de noe som heter "3 strikes and you're out". Dvs at hvis du bryter loven tre ganger (samme hva de skulle være) - så blir du låst bak lås og slå leeenge etter å ha fått den tredje prikken.

Dette har en stor prevangtiv effekt, og jeg vil anta det er mange som tenker seg om etter å ha fått en prikk eller 2, også her i Norge.

Skrevet

Det er et flott forslag, og det er helt utrolig at det har tatt omlag 15 år å utarbeide disse planene.

Bare synd at politietaten verken har penger eller ansatte nok til at dette går som planlagt. Rart at ingen tenker på det :o

Uansett så er det utrolig mange sjåfører som ALDRI skulle hatt førerkort i det hele tatt, og jeg håper de får svi litt nå. Selv om det kun er for et halvt år av gangen.

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

I utgangspunktet så høres dette helt flott ut, men det er lite poeng i det hele om ikke kontrollene langs veiene økes adskillig. Og det er ikke bare de som "leker" i trafikken som ligger tynt ann for disse prikkene. Også de som har kjørt bil i flere år, men som ikke overholder pliktene om å overholde de trafikkregler de engang lærte (være det seg blinklys, mobil, fartsavpassning etc etc) eller setter seg inn i de nye/holder kunnskap vedlike.

Men som sagt, jeg ser lite poeng i noe strengere straffer når sjansen for å bli tatt er alt for lav. I det siste er det heldigvis blitt hyppigere kontroller, men det er desverre ikke nok å bare holde dem rundt skoler og på europaveier. Senest i forgårs ble en 9 år gammel gutt påkjørt rett utenfor huset til mine foreldre - midt inne i et boligfelt. Akkurat typiske plasser man aldri blir oppdaget.

Gjest Anonymous
Skrevet

Manji, synes du virkelig at Kalifornistans lov om livstidsfengsel etter tre lovbrudd er ok?

Skrevet

Greit nok det. Men det finnes nok av historier om folk som blir tatt gang på gang for å kjøre uten sertifikat...Sjansen for å bli tatt er jo ikke så veldig stor om du ikke kjører for fort.

Enkelte lærer ikke av å miste lappen. Kanskje straffen burde vært strengere?

Skrevet

Jeg bruker bil mye i jobbsammenheng, og må mange ganger haste avgårde.

Likevel tenker jeg på andres og min egen sikkerhet. Og det er godt å få påminnelser innimellom slik at jeg ikke blir sløv og tråkker ivei på gasspedalen.

Kommer jeg fram i kiste får jeg ikke gjort mye nytte for meg.

Skrevet

Prikkbelastning er bra! Nå kan ikke lenger de med rumpa full av penger bare kjøpe seg ut av forseelsene lenger.

Skrevet
Manji' date=' synes du virkelig at Kalifornistans lov om livstidsfengsel etter tre lovbrudd er ok?[/quote']

Hvis den tredje prikken kom av et nytt Barneheia drap, så kanskje. Jeg er mer tilhenger av rehabilitering og psykiatrisk hjelp.

Uansett, det var traffik-forbrytelser jeg tenkte på. :wink:

(look up topic in hand)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...