Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mai 2010 #1 Skrevet 19. mai 2010 Hvorfor er det slik at svært mange uttaler 17 mai som søtnemai i ett, som om det var et navn? Er det en vane folk gjør på grunn av at det er er nasjonaldagen eller det et "godkjent ord" å bruke? Ingen uttaler de andre datoen i ett og som om det var et egenavn omtrent eller noe. 17 mai blir liksom uttalt så spesielt.
Kråkesaks Skrevet 19. mai 2010 #2 Skrevet 19. mai 2010 (endret) Det spørsmålet minner om da jeg var barn og hadde nettopp lært om datoer. Jeg var ganske opptatt av hvilken dato forkjellige dager var, så jeg spurte hvilken dato søttnemai var. Det ble jo bare sagt sånn fort, som et ord og ikke en dato, så jeg kunne jo ikke vite at det faktisk var søttende mai alle sa. Men man uttaler det vel sånn fordi det er en spesiell dag, det datoen er navnet. Det er jo ingen som sier nasjonaldagen eller grunnlovsdagen. Vi sier julaften og ikke 24. desember, så 'søttnemai' er navnet på dagen. Endret 19. mai 2010 av Het Potet
Jubii Skrevet 19. mai 2010 #3 Skrevet 19. mai 2010 (endret) "Søttnemai" kan vel nesten regnes som et egennavn, ja. Jeg tenker ikke på 17. mai som en dato, men et navn på en feiring, i likhet med julaften, jonsok osv. Min lille niese kunne stolt fortelle meg forleden dag at hun visst hvorfor dagen het "søttnemai", det var jo fordi den var på 17. mai, må vite. Endret 19. mai 2010 av Jubii
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå