Lizzie83 Skrevet 18. mai 2010 #1 Skrevet 18. mai 2010 Jeg har lenge tenkt at jeg har lyst til å jogge, men kommer aldri i gang. Det har nok mest å gjøre med at jeg synes det er så utrolig kjedelig, men på den andre siden synes jeg det virker så deilig å bruke naturen og bare løpe. Hvor finner jeg motivasjon til å komme i gang?
Stellia Skrevet 18. mai 2010 #2 Skrevet 18. mai 2010 (endret) Dersom du synes det er kjedelig, er det jo ikke rart at du har vanskeligheter med å komme i gang. Finn deg heller en aktivitet du trives med. Endret 18. mai 2010 av Stellia
Atdetvar Skrevet 18. mai 2010 #3 Skrevet 18. mai 2010 Ikke her i hvert fall. Helsegevinstene burde være mtoivasjon nok. Pass på å begynn med å gå raske turer, så turer hvor du alternerer mellom rask gange og jogg, deretter full jogg. Lett å få belastningsskader når man er utrent.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 18. mai 2010 #4 Skrevet 18. mai 2010 Jeg har lenge tenkt at jeg har lyst til å jogge, men kommer aldri i gang. Det har nok mest å gjøre med at jeg synes det er så utrolig kjedelig, men på den andre siden synes jeg det virker så deilig å bruke naturen og bare løpe. Hvor finner jeg motivasjon til å komme i gang? Det er den første fasen som er mest kjedelig og treg. Man må passere den for at det skal bli gøy. Samtidig er det viktig å tenke andre aktiviteter for å få pulsen opp, ellers blir det kjedelig - og: du må tåle at det tar tid å få resultater. Tips: Ikke ha for høye krav. Start pent og bli der en stund. Finn musikk som inspirerer deg med litt fart i på en liten Mp3-spiller. Tenk at det skal være gøy og at du skal ut "og leke"? Ikke tenk at det er et pliktløp? Ikke slutt når du er mest lei. Da må du fortsette. Du vil se lyset etter noen uker. Du kan ha et mål om å bli svett i løpet av en joggetur og du kan godt føre inn litt intervall: løp over noen minutter, for så å gå litt (raskt). Du må ikke løpe hele veien. Skaff deg gode joggesko, f.eks hos Løplabbet, der de kan tilpasse skoene til dine føtter og ut fra hvordan du løper og legger tyngden på foten.
Rødtoppen86 Skrevet 18. mai 2010 #5 Skrevet 18. mai 2010 Hvis du ikke allerede har det, så må du få deg skikkelige joggesko, det er et must Jeg har nettopp tatt opp jogging igjen etter lang pause hehe... Det jeg gjorde først, var å finne en passende strekning, så varmer jeg opp med gåing, jogger så langt jeg klarer og går igjen til jeg klarer å jogge litt til osv... Langs denne strekningen har jeg funnet punkter som jeg har satt som mål etter hvor langt jeg skal klare å jogge uten stopp. Idag gikk det feks strålende, og jeg klarte å jogge nesten hele strekningen tur-retur Det er fint å sette seg mål langs ruten så man kan presse seg selv til å være litt bedre neste gang osv. Kondisjonen går raskt oppover, så det er bare å stå på.
Gjest Coarvi Skrevet 18. mai 2010 #6 Skrevet 18. mai 2010 Jeg anbefaler et nybegynnerprogram. Jeg syns jogging var drepende kjedelig før, men har faktisk lært meg å like det nå (men formen er fortsatt elendig, så jeg jogger ikke langt... ). Jeg følger dette programmet, det finnes flere lignende ute på nett, og til og med egne podcaster (eller noe lignende) for 9 ukers joggeprogram der musikken er tilpasset programmet! Finnes en tråd om det her hvis du søker litt. Selv begynte jeg på uke 4 i programmet fordi formen min ikke er SÅ ødelagt, så anbefaler det hvis du ønsker. Greit å begynne rolig, men pass på at det ikke er så rolig at du kjeder vettet av deg.
Chanel.No5 Skrevet 18. mai 2010 #7 Skrevet 18. mai 2010 Her kan du lese om helsegevinstene ved bare å begynne å trene; http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=4009 Her har du ett løpeprogram for nybegynnere; http://iform.nu/treningsplanlegger/treningsprogram-5-km-lop
Pooo Skrevet 19. mai 2010 #8 Skrevet 19. mai 2010 Jeg har lenge tenkt at jeg har lyst til å jogge, men kommer aldri i gang. Det har nok mest å gjøre med at jeg synes det er så utrolig kjedelig, men på den andre siden synes jeg det virker så deilig å bruke naturen og bare løpe. Hvor finner jeg motivasjon til å komme i gang? finn en runde/et terreng du liker og som gir deg motivasjon. da skal du gå en liten stund for å varme opp, og instille deg på at du etterhvert skal løpe/jogge. når du føler deg klar begynner du. start gjerne med intervalltrening slik at du ikke sliter deg helt ut og blir umotivert. intervalltrening er både fint og du ser fort at du jogger lenger for hvergang begynn i det små. ikke sett deg en innstilling på at du skal jogge hele veien. dersom du ikke klarer det blir du umotivert. sett deg derfor bare det mål at du skal jogge så lange du klarer, så går du, jogger så langt du klarer osv. intervalltrening tror jeg er bra for deg
Leifr Skrevet 19. mai 2010 #9 Skrevet 19. mai 2010 (endret) Løping (evt. alternerende løping og gåing i intervaller) i kupert terreng er sjef! Variert og mykt underlag er mye bedre enn asfalt for ledd og rygg, og når man hele tida må følge med på akkurat hvor man setter føttene blir det ikke så fort kjedelig heller. Endret 19. mai 2010 av Leifr
hilli Skrevet 20. mai 2010 #10 Skrevet 20. mai 2010 Dette er en problemstilling jeg kjenner meg veldig godt igjen i. Jeg brukte ren viljestyrke godt hjulpet av lydbøker for å komme meg ut. Lydbøkene hjelper i hvert fall meg med å lede oppmerksomheten litt bort fra joggingen som var både kjedelig og smertefull.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå