Gå til innhold

Bar til selvkost?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har lest litt på forumet her tidligere og fant ut at nå er det på tide at jeg registrerer meg!

Skal gifte meg neste lørdag, vi har kommet fram til at vi skal ha bar til selvkost etter middag/kaffe, men vi har ikke skrevet dette i invitasjonene.

Tror dere gjestene kanskje tar dette som en selvfølge, eller bør jeg sende ut felles melding til gjestene om dette?

Håper på noen synspunkter!

- Henriette

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på!!

Skrevet

Hei!

Så gøy med bryllup så snart og velkommen som registrert :goodbye:

Jeg syntes du bør si ifra, så de kan ta med penger/kort. Selvom de fleste alltid har med seg lommeboken, må jeg innrømme å ha glemt det i noen bryllup, prøver jo alltid å ha med minst mulig i den bittelille penvesken.. :ler: Aldri vært i et bryllup som vi må kjøpe drikke, så hadde satt pris på å få vite det på forhånd.

Lykke til og kos deg på den store dagen deres!!

Skrevet

Hei!

Har lest litt på forumet her tidligere og fant ut at nå er det på tide at jeg registrerer meg!

Skal gifte meg neste lørdag, vi har kommet fram til at vi skal ha bar til selvkost etter middag/kaffe, men vi har ikke skrevet dette i invitasjonene.

Tror dere gjestene kanskje tar dette som en selvfølge, eller bør jeg sende ut felles melding til gjestene om dette?

- Henriette

Hei og gratulerer med forestående bryllup, vi gifter oss om 2 uker, og det er stas dette vi skal.

Send ut sms eller epost.

Men sjekk ut en viktig ting. Jeg vet ikke hvor dere bor, men her i kommunen vi bor så er det sånn at du må søke sjenkebevilgning, hvis du skla ha betalingsbar. Enten du tror det eller ikke så er det faktisk sånn at skjenkekontrollen kan komme inn i lokaler der det er selskap, selv om de ikke er forventet, for de har rett til det så lenge de legitimerer seg som kontrollører. Og tro meg de dukker opp. Vi har gjort det sånn vi at vi har sendt ut mail og sms meldinger på fjesboka om at folk kan betale inn noen få kroner, vi har satt en symbolsk sum, på 100 pr pers eller 200 for en familie, da er det fri bar.

Men hvis dere skal ha betalingsbar , søk om skjenkebevilgning, for hvis dere selger og en av disse kommer innom så får både dere og utleier smekk på hånden, og i verste tilfelle bot og utestengelse i en viss tid. det koster rundt 300 kroner og det er kort behandlingstid.

Send ut priser på det dere har i baren, slik at fik vet, hvis ikke dere skla ha samme løsning som oss.

Skrevet

Min kjære har ordnet med sjenkebevilning i dag, så det er "i boks"! :)

Hvor mye har dere tenkt å ta for de forskjellige tingene da? Har øl, vin, cognac, baileys, vodka og litt forskjellig drinkmikser.

Skrevet

Hvis jeg hadde fått en invitasjon til et bryllup, takket ja og en uke før vielsen fått beskjed om at det ville bli bar til selvkost hadde jeg syntes det var meget merkelig. Mildt sagt.

Skrevet

I og med at dere kjøper inn drikken selv går jeg ut i fra at det kun vil være mulig å betale kontant?

Isåfall bør dere helt klart gi beskjed til gjestene på forhånd. Jeg har aldri kontanter med meg i vesken, kun kort.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare si det: Dette ville jeg også synes hadde vært veeeeldig rart. Og hvis det dreier seg om 100-200 kroner per person/familie, dreier ikke dette seg om såpass "lite" penger i den store sammenheng at det ville vært bedre å betale selv? Sorry, men jeg syns dette er smålig, og jeg ville reagert veldig negativt på å måtte betale inngangspenger eller betale for ting i baren i et bryllup, i alle fall når informasjonen kommer så sent. Må legge til at dette ikke er vanlig i min omgangskrets, og at det kanskje er annerledes hvis dette er normen i vennegjengen/familien, men jeg syns dette var veldig rart.

Skrevet

Jeg må bare si det: Dette ville jeg også synes hadde vært veeeeldig rart. Og hvis det dreier seg om 100-200 kroner per person/familie, dreier ikke dette seg om såpass "lite" penger i den store sammenheng at det ville vært bedre å betale selv? Sorry, men jeg syns dette er smålig, og jeg ville reagert veldig negativt på å måtte betale inngangspenger eller betale for ting i baren i et bryllup, i alle fall når informasjonen kommer så sent. Må legge til at dette ikke er vanlig i min omgangskrets, og at det kanskje er annerledes hvis dette er normen i vennegjengen/familien, men jeg syns dette var veldig rart.

Hvis man tar 100 og ganger med 94 gjester da får man?? jo 9400. Og når baren kommer på ca 16000 så vil jeg si at det hjelper litt.

Av alle 94 vi har sendt dette til har ingen sagt noe, de fleste sa at dtete ble en langt mer rimelig løsning enn om de skulle ha betalt i baren.

Skrevet

Jeg er enig med en del andre her om at det er vel sent å opplyse om betalingsbar... En annen ting jeg reagerer på er at man skal måtte betale for drikke som brudeparet har kjøpt inn selv og at man da heller ikke kan bruke kort. Sjeldent jeg har med kontanter lenger... Jeg har full forståelse for at det er dyrt å holde fri bare på steder hvor man må kjøpe alkohol i bar/restaurant, men når man kjøper inn selv så synes jeg også det bør være fri bar. Synes det hadde vært en bedre løsning å heller begrense mengdene da. Jeg har forøvrig aldri vært i et bryllup hvor det ikke er fri bar, så for meg er dette generelt sett litt merkelig, men skjønner som sagt at betalingsbar på steder man ikke kan ha medbrakt alkohol er dyrt. I sånne tilfeller synes jeg forøvrig at drikkebonger kan være en bedre løsning...

Skrevet

Jeg syns dere er veldig seint ute, for dere burde ha sagt i fra i invitasjonen. Men når det en gang er gjort, bør dere kjapt få gitt beskjed til alle, for jeg selv hadde forventet at alt var gratis, siden det ikke hadde blittsagt noe om det på forhånd.

Skrevet

Altfor sent ute til å opplyse om noe slikt. Jeg mener at det er informasjon som må være med i innbydelsen.

Gjest Vilma
Skrevet

Dette bør man opplyse om før folk skal takke ja eller nei til invitasjonen. En uke før bryllupet er ikke bare frekt, men ganske uhørt, rett og slett.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært borti både fri bar og hvor man må betale for drikke etter maten, men kun en eneste gang har jeg opplevd å måtte betale drikke hvor selskapet har vært holdt et sted hvor brudeparet har kjøpt inn drikkevarene selv. Der rundet de i tillegg opp prisene (å f.eks. ta 13,- for en øl blir jo fort upraktisk med masse kronestykker), slik at de endte opp med å gå litt i pluss for hver enhet de solgte. For å være helt ærlig ble det nokså dårlig stemning av dette, og jeg vet at mange reagerte negativ. De hadde riktignok sagt ifra på forhånd, men ikke at man måtte betale kontant. Det var derfor flere som ble sittende å drikke vann fordi man ikke hadde penger (og gjerne ikke kjente så mange av de andre gjestene slik at man følte seg bekvem med å låne penger)

Skal dere gjennomføre dette MÅ dere gi beskjed snarest.

(å kreve inngangspenger synes jeg var en svært dårlig løsning, da er selvkost i baren mye bedre. Jeg hadde vært fristet til å bli hjemme tror jeg hvis jeg etter å ha takket ja til å komme fikk beskjed om å betale inn x-antall kr for å få komme i bryllupet. En ting er hvis det står i innbydelsen at det er spleiselag eller noe, det er helt ok. Men å komme med slikt i ettertid er direkte uhørt)

Skrevet

Jeg har vært borti både fri bar og hvor man må betale for drikke etter maten, men kun en eneste gang har jeg opplevd å måtte betale drikke hvor selskapet har vært holdt et sted hvor brudeparet har kjøpt inn drikkevarene selv. Der rundet de i tillegg opp prisene (å f.eks. ta 13,- for en øl blir jo fort upraktisk med masse kronestykker), slik at de endte opp med å gå litt i pluss for hver enhet de solgte. For å være helt ærlig ble det nokså dårlig stemning av dette, og jeg vet at mange reagerte negativ. De hadde riktignok sagt ifra på forhånd, men ikke at man måtte betale kontant. Det var derfor flere som ble sittende å drikke vann fordi man ikke hadde penger (og gjerne ikke kjente så mange av de andre gjestene slik at man følte seg bekvem med å låne penger)

Skal dere gjennomføre dette MÅ dere gi beskjed snarest.

(å kreve inngangspenger synes jeg var en svært dårlig løsning, da er selvkost i baren mye bedre. Jeg hadde vært fristet til å bli hjemme tror jeg hvis jeg etter å ha takket ja til å komme fikk beskjed om å betale inn x-antall kr for å få komme i bryllupet. En ting er hvis det står i innbydelsen at det er spleiselag eller noe, det er helt ok. Men å komme med slikt i ettertid er direkte uhørt)

Jeg regner mad at den siste delen av innlegget ditt var siktet mot mitt svar, og jeg bestemte derfor for å svare, men ikke for å bruke denne tråden til å krangle.

Det jeg mente var ikke at dette var inngangspenger, men istedet for at vi skal søke bevilgning , noe som av ulike grunner ikke var aktuelt så valgte vi å sette en fastpris for drikke i baren.

Alle gjestene er innforstått med at dette gjelder kun baren.

Gjest annemor30
Skrevet

Hei!

- Henriette

Syns det ganske smålig å sende info om dette så nærme bryllupet! Det virker litt som dere har hatt en skikkelig budsjettsprekk og må kompensere denne... Da får du heller ha en hatt ved dodørene slik at gjestene må betale 10 kr hver gang de må på do*lol*

Skrevet

Jeg har kommet i bryllup hvor det var betalbar (på hotell), og vi hadde såvidt penger til å kjøpe ett glass vin hver. Jeg hadde litt kontanter, men hadde lagt igjen alle kort. Når jeg skal i bryllup tar jeg bare med det absolutt nødvendigste, så det inkluderer som regel lipgloss, kanskje mobilen, førerkort (ID) og litt småpenger.

Så hvis det er betalbar vil jeg absolutt oppfordre til å gi beskjed om dette på forhånd, og spesifikt si at det kun er mulig å betale med kontanter.

Jeg synes forresten også det er en uting at gjestene skal betale for drikke når det er kjøpt inn selv. Det koster som regel en del å være gjest i bryllup også..

Skrevet (endret)

Si ifra at de må ha med kontanter.

Å måtte betale 100 kroner for en person uansett hva som drikkes høres ut som en dårlig ide. Det vil si at den som drikker ett glass vin betaler like mye som den som drikker 10. En sånn deal hadde jeg likt dårlig.

Endret av Het Potet
Skrevet

Hei!

Så hyggelig at dere skal gifte dere, gratulerer på forhånd!

Jeg har vært i mange bryllup og noen har hatt åpen bar og andre har hatt bar til selvkost. De sistnevnte sa ifra til oss FØR bryllupet slik at vi var forberedt på det. Det er veldig flaut hvis noen ikke har fått det med seg, også kommer de i baren og ber om en drink og går... og da må stakkrsbartenderen rope på de for å få de til å betale for seg... kan bli en rar stemning av det og folk PRATER!!

Lykke til uansett hvordan dere velger å gjøre det og ha en nydelig dag!

Skrevet (endret)

Takk for mange svar! Vi har pratet om dette i dag, og kommet fram til at vi skal stå for drikken likevel! Blir en stor utgift med 224 gjester, men siden det er så pass kort tid igjen fant jeg ut at det er mye bedre å bare stå for utgiften til baren selv enn å bekymre seg for sure gjester i bryllupet! :)

Sist jeg var i bryllup fikk vi giro i etterkant av bryllupet :filer: Og det kunne aldri falt meg inn..

Endret av hen85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...