madam_mim Skrevet 18. mai 2010 #1 Skrevet 18. mai 2010 Har søkt og kava ei stund men får ingen vetuge svar på mitt spørsmål: Kva er omtrentlig kaloriforbruk ved moderat til tung styrketrening for ei kvinne i 20-årene på 69 kilo? Alle andre aktivitetar, som sykling,jogging og til og med hagearbeid er med i oversiktene, men styrketrening finn eg ingen steder. Skjønner at det ikkje blir nøyaktig men prøver å få eit grovt tall på dagens kaloriforbruk. Så hvis noen har omtrent samme målene som meg og bruker pulsklokka, kanskje dåkke veit? Eventuelt kanskje det finst ein flott oversikt som inkluderer styrketrening? Takk takk for hjelp! Hilsen Madam Mim
Stellia Skrevet 18. mai 2010 #2 Skrevet 18. mai 2010 Jeg har testet kaloriforbruket ved 30 min. styrketrenig, og jeg lander på ca. 100 kcal. Vekten min er veldig lav, så jeg vil nok tro du forbrenner nærmere 180-200 kcal. på 30 min.
Kónguló Skrevet 18. mai 2010 #3 Skrevet 18. mai 2010 Jeg ligger på rundt 600kcal på 1 1/2t styrketrening nå, mye fordi jeg kjører høyreps om dagen og det går nesten som kardio :gjeiper: Spesielt bøy og mark. Jeg veier et par kg mer enn deg da, men det kan kanskje gi deg en liten pekepinn
Gjest Coarvi Skrevet 18. mai 2010 #4 Skrevet 18. mai 2010 På vektklubben.no sies det at en time styrketrening forbrenner ca 400 kalorier. Tror ikke dette er så mye mindre korrekt enn en pulsklokke, en pulsklokke gir i bestefall bare et anslag det også. Det er også viktig å ta med i betraktninga at for styrketrening fortsetter forbrenningen en god stund etter avsluttet økt, i motsetning til kardio, og dette vil jo ikke en pulsklokke oppfatte.
madam_mim Skrevet 18. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 18. mai 2010 Tusen takk for svar alle sammen! Alle svarene peker jo mot at forbrenningen vil vera rundt 400 per time. Eg veit at musklane forbrenner etterpå og,men det blir litt for innvikla for meg. Så eg tenker mellom 300 og 400, avhengig av intensiteten. Steike meg det vil si at eg har brukt om lag 1500 kalorier i dag bare på trening og sykkeltur. Bra eg spiste masse då!
bergans Skrevet 18. mai 2010 #6 Skrevet 18. mai 2010 På vektklubben.no sies det at en time styrketrening forbrenner ca 400 kalorier. Tror ikke dette er så mye mindre korrekt enn en pulsklokke, en pulsklokke gir i bestefall bare et anslag det også. Det er også viktig å ta med i betraktninga at for styrketrening fortsetter forbrenningen en god stund etter avsluttet økt, i motsetning til kardio, og dette vil jo ikke en pulsklokke oppfatte. Min utheving: Dette er ikke riktig. Ved hard og langvarig utholdenhetstrening så utnytter du glykogenlagrene til bunns, og kroppen er i høygir de neste 24 timene for å erstatte dette tapet, bl.a ved å mobilisere fett fra sentralt adipøst vev, spesielt når vedkommende er i negativ energibalanse. Ved kardiovaskulær trening så får du også en større EPOC, eller oksygengjeld (Excess post-exercise oxygen consumption). Dimensjonene av denne prosessen er under vurdering høyt og lavt, men at det har en effekt på energiforbruk i timene etter en hard økt er fastslått. Nyere studier viser at tung styrketrening hever EPOC mer enn tidligere antatt (ble antatt null signifikans), og utelukker ikke at det kan ha en effekt ved behandling av overvekt og vektkontroll. In addition, the increase in post-prandial oxygen consumption observed after the high-intensity exercise session was also significantly greater than that promoted by the low-intensity exercise session. CONCLUSION: These results suggest that high-intensity exercise favors a lesser body fat deposition which might be related to an increase in post-exercise energy metabolism that is mediated by beta-adrenergic stimulation. Kilde: Int J Obes Relat Metab Disord. 2001 Mar;25(3):332-9. Mean daily values for both post-exercise days were also significantly elevated above the mean value for the baseline day. These results suggest that EPOC duration following resistance exercise extends well beyond the previously reported duration of 16 h. The duration and magnitude of the EPOC observed in this study indicates the importance of future research to examine a possible role for high intensity resistance training in a weight management program for various populations. Kilde: European Journal of Applied Physiology Publisher Springer Berlin / Heidelberg ISSN 1439-6319 (Print) 1439-6327 (Online) Issue Volume 86, Number 5 / March, 2002
Wiggins Skrevet 19. mai 2010 #7 Skrevet 19. mai 2010 (endret) Har søkt og kava ei stund men får ingen vetuge svar på mitt spørsmål: Kva er omtrentlig kaloriforbruk ved moderat til tung styrketrening for ei kvinne i 20-årene på 69 kilo? Alle andre aktivitetar, som sykling,jogging og til og med hagearbeid er med i oversiktene, men styrketrening finn eg ingen steder. Skjønner at det ikkje blir nøyaktig men prøver å få eit grovt tall på dagens kaloriforbruk. Så hvis noen har omtrent samme målene som meg og bruker pulsklokka, kanskje dåkke veit? Eventuelt kanskje det finst ein flott oversikt som inkluderer styrketrening? Takk takk for hjelp! Hilsen Madam Mim Det er umulig å gi selv et cirkasvar på et slikt spørsmål. La oss si at du løfter en manual på 10 kg én meter vertikalt. Da gjør du følgende arbeid: Arbeid = kraft x vei = masse x akselrasjon x vei, akselrasjon blir den motsatte at tyngdekraftakselrasjonen g, som er 9,81 m/s^2. Arbeid = 10 kg x 9,81 m/s^2 x 1 m = 98,1 J, J er symbolet for joule, SI-enheten for energi. Kalori er en gammel enhet. Til daglig sier vi joule og kalorier der vi egentlig snakker om kilokalorier og kilojoule, så 98,1 J = 0,0981 kJ, altså ikke stort når daglig energiforbruk er 8-9000 kJ. Det kommer med andre ord veeeeldig an på hvor mange kilo du løfter og hvor mange repitisjoner du tar. Endret 19. mai 2010 av Lance
madam_mim Skrevet 19. mai 2010 Forfatter #8 Skrevet 19. mai 2010 Har hørt at det ikkje stemmer ja... Men at musklar forbrenner meir enn fett, slik at ein på sikt og med meir musklar får høgare forbrenning, det er vel riktig? Takkar for alle svar
Leifr Skrevet 19. mai 2010 #9 Skrevet 19. mai 2010 Min utheving: Dette er ikke riktig. Ved hard og langvarig utholdenhetstrening så utnytter du glykogenlagrene til bunns, og kroppen er i høygir de neste 24 timene for å erstatte dette tapet Det er antakelig vanskeligere å oppnå dette ved kondisjonstrening hvis man ikke allerede er noenlunde veltrent, mens den tilsvarende effekten ved styrketrening skalerer godt nok nedover for nybegynnere. Nyere studier viser at tung styrketrening hever EPOC mer enn tidligere antatt (ble antatt null signifikans), og utelukker ikke at det kan ha en effekt ved behandling av overvekt og vektkontroll. Den andre viktige fordelen med styrketrening som vektreduksjonsstrategi er at det vil stimulere til at kroppen beholder mest mulig muskelvev selv om man ligger i kaloriunderskudd, slik at man ved å gå ned et visst antall kg vekt vil oppnå en lavere fettprosent enn noen som går ned like mye fra samme utgangspunkt men ikke driver styrketrening.
Leifr Skrevet 19. mai 2010 #10 Skrevet 19. mai 2010 Men at musklar forbrenner meir enn fett, slik at ein på sikt og med meir musklar får høgare forbrenning, det er vel riktig? Det er teknisk sett riktig, men forskjellen er ganske liten. Det som virkelig utgjør en forskjell er nettopp den økte forbrenninga etter trening, når kroppen driver restitusjon og bygger mer muskelvev osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå