Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mai 2010 #1 Skrevet 18. mai 2010 Dyreklinikken her i byen stenger TIDLIG, før min mor og far kommer hjem fra jobb. Det er såvidt jeg selv rekker klinikken dersom jeg tar bussen etter skolen. Dermed rekker jeg aldri å få resept på markekur. Katten min har fått mark, garantert. Hun blir bare tynnere og tynnere, men spiser ikke mer, noe hun vanligvis gjør dersom hun har mark. Har ikke resept på markkur (som før sagt), og har dermed ikke det liggende i skapet. Men har derimot markkur til hund. Kan den brukes? Det står ingenting om at den ikke kan brukes på katter, men vil være på den sikre siden.
Gjest Cho Skrevet 18. mai 2010 #2 Skrevet 18. mai 2010 Hvis du ikke er sikker på at det er bendelorm katten din har, så skal du heller ikke gi ormekur. Noen må rett og slett ta seg fri fra jobb og ta med katten til dyrelegen!
Tussilago_2 Skrevet 18. mai 2010 #3 Skrevet 18. mai 2010 Hvilken type ormekurs har du til hund??? og hvor mange mg???
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mai 2010 #4 Skrevet 18. mai 2010 Hvilken type ormekurs har du til hund??? og hvor mange mg??? Det står Panacur, og er til behandling av spolorm, hakeorm, piskeorm og bendelorm. Det er tabletter på 500 mg. Doseringen er på 1 tablett pr. 10 kg, så blir ca en halv tablett. Veier kun 4 kg, synes det er så lite.. Dyrlegen sa det var vanlig når jeg spurte forrige gang, da.
Tussilago_2 Skrevet 18. mai 2010 #5 Skrevet 18. mai 2010 (endret) hun kan få 1/2 tablett i tre dager: http://www.veterinærkatalogen.no/ Mente å legge til direkte link men om du søker på panacur får du opp doseringene... Endret 18. mai 2010 av Tussilago_2
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mai 2010 #6 Skrevet 18. mai 2010 4 kg er nok en helt vanlig kattestørrelse. Katten vår veier ca 5, og han er en STOR pus, får ofte kommentarer på at han er diger (men ikke feit). Du kan gi panacur til katten, det pleier vel å stå på pakka at/om den fungerer til både hund og katt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mai 2010 #7 Skrevet 18. mai 2010 Hvis du ikke er sikker på at det er bendelorm katten din har, så skal du heller ikke gi ormekur. Noen må rett og slett ta seg fri fra jobb og ta med katten til dyrelegen! Vel, nå er jeg vokst opp med katter, så pleier å kunne se når katten min har mark tilslutt. Bor ute på landet, så kattene fanger og spiser ENORMT mange mus. Flere daglig. Så orm er ikke et sjeldent syn. Behandler kattene kun 1-2(fler dersom katten har mark oftere) ganger i året, så det blir ingen overdosering. Gir de heller ikke ormekur dersom jeg ikke har mistanker eller ser det. Selvfølgelig tar mor og far seg fri fra arbeidet ( eller jeg noen timer fra skolen) for å få denne resepten dersom ikke den til hund ikke kan brukes.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mai 2010 #8 Skrevet 18. mai 2010 4 kg er nok en helt vanlig kattestørrelse. Katten vår veier ca 5, og han er en STOR pus, får ofte kommentarer på at han er diger (men ikke feit). Du kan gi panacur til katten, det pleier vel å stå på pakka at/om den fungerer til både hund og katt. Katten min er helt normal i størrelsen, så da er det vel på nippen til overvekt, da? Neida, heh. Står på pakken at det er hund, står ingenting om at det kan brukes til katt. Derfor jeg ble litt usikker.
MissMas Skrevet 18. mai 2010 #9 Skrevet 18. mai 2010 (endret) Nei, ta med katten til dyrlegen. Ikke noe vits i å ta noen sjanser? Men når jeg søker på panacur, finner jeg at det kan brukes til hunder og katter over 6 mnd. Synes nesten å huske at jeg har brukt det på min katt... Prøv å ringe dyrlegen og si hva den heter, så kanskje de vet noe om det. Endret 18. mai 2010 av MissMas
Bollaen/78 Skrevet 18. mai 2010 #10 Skrevet 18. mai 2010 Nei, ta med katten til dyrlegen. Ikke noe vits i å ta noen sjanser? Hvis man ikke tar seg tid til å ta med dyr til dyrlegen, burde man ikke ha lov til å ha dyr. Si det til foreldrene dine du Helt enig med denne
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mai 2010 #11 Skrevet 18. mai 2010 Nei, ta med katten til dyrlegen. Ikke noe vits i å ta noen sjanser? Men når jeg søker på panacur, finner jeg at det kan brukes til hunder og katter over 6 mnd. Synes nesten å huske at jeg har brukt det på min katt... Prøv å ringe dyrlegen og si hva den heter, så kanskje de vet noe om det. Det er faktisk bare et år eller to siden det ble reseptbelagt med ormekur, så akkurat det å "selvmedisinere" mot innvollsorm er ikke noe å hyle om, så lenge katten viser typiske symptomer (vekttap og økt matlyst... fint om man ser ledd fra ormen også) og middelet man bruker kan brukes for både hund og katt. Vi har aldri trengt å ha med katten til dyrlegen for å få resept på ormekur, og de har også skrevet ut til oss når vi har vært der av andre årsaker (vaksine, årlig sjekk), blant annet så vi slipper nok en kjøretur med en katt som hater biler. Det er mer for å få bukt med at folk gir kurer for ofte uten at dyret har symptomer - noen tror kurene virker forebyggende, og over tid kan parasittene utvikle resistens.
Antlers Skrevet 18. mai 2010 #12 Skrevet 18. mai 2010 Panacur vet. er til både hund og katt, men det er vel liten vits i å trykke bilder av en katt på de pakningene som er beregnet for èn tablett pr 10 kg kroppsvekt Jeg ville gitt en halv tablett hver dag 3 dager i strekk.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mai 2010 #13 Skrevet 18. mai 2010 Leser man pakkningsvedlegget på Panacur Vet står det antagelig dosering til katt, så man kan se det med sine egen øyne. Dumt å evt feilmedisinere pga et forum.
Antlers Skrevet 18. mai 2010 #14 Skrevet 18. mai 2010 Leser man pakkningsvedlegget på Panacur Vet står det antagelig dosering til katt, så man kan se det med sine egen øyne. Dumt å evt feilmedisinere pga et forum. Det har du helt rett i, men det er akkurat den samme som den til katter og småhunder, bare at det er tungvint og liten vits i å f.eks gi en stor hund 10 tabletter fra en kattepakning, eller å dele en tablett for store hunder i 10 biter for å gi til katt. Dosen er uansett så og så mange tabletter pr kg kroppsvekt. 1 tablett pr 10 kg kroppsvekt kan jo enkelt deles i to for katter om de ligger på ca 5 kg
MissMas Skrevet 18. mai 2010 #15 Skrevet 18. mai 2010 Vi hadde en katt på ca 3 kg, og delte opp tabletten i 4, såvidt jeg husker :-)
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. mai 2010 #16 Skrevet 25. mai 2010 Om du ringer veterinæren, er de behjelpelige med å skrive ut resept og faxe apoteket. Jeg har aldri hatt undersøkelse på katten for orm iallefall. Utekatter SKAL ha ormekur et visst antall ganger i året, så det skulle bare mangle at veterinær skriver ut resept...
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. mai 2010 #17 Skrevet 25. mai 2010 Og nå kan man også få markmiddel som dråper å ha i nakken på katten også - da slipper man å sloss med kattene ang tabletter. Og markmiddel til katt fås fremdeles hos vetrinæren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå