Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i tyveårene, og har vært plaget med kviser siden tidlig i tenårene. Etter noen år på Diane (sluttet av frykt for kreft - Diane inneholder mye horomoner!) er hudproblemene nå tilbake.

Selvtilliten min er elendig, det er dager jeg rett og slett ikke takler å gå utenfor døren. Jeg kan ikke engang gå ut og hente posten uten å sminke meg først, i frykt for å treffe noen jeg kjenner. Jeg ser virkelig GRUSOM ut uten sminke - det ser ut som noen har gått løs på ansiktet mitt med kniv...

Kvisene er både av den dyptliggende, vonde typen, og av den mer overflatiske, væskende. De er lokalisert på kinnene, haken og kjeven. Jeg har dessuten veldig fet hud, spesielt på nesen, hvor jeg også har masse sorte prikker. Et annet problem er alle arrene jeg har fått etter kvisene (arrene blir like ille, om ikke verre, av at jeg lar kvisene være helt i fred). Arrene er flate, men veldig røde, og sammen med kvisene gjør de at ansiktet mitt ser helt maltraktert ut.

Rundt februar brukte jeg tusenvis av kroner på hudpleieprodukter (Jan Marini), som etter flere måneders jevnlig bruk etterlot huden i nøyaktig samme stand som den var før. Helt ubrukelige produkter, i hvertfall for min hud.

Til orientering spiser jeg bra (mye grønnsaker, lite raske karbohydrater), trener jevnlig, bruker kun mineralsminke, holder meg unna solen, drikker masse vann, røyker ikke, og lever generelt sunt. Ingenting av dette har gjort noe positivt for huden min dog.

Jeg har verken råd eller lyst til å gamble med flere dritdyre produkter – men vet ikke mine arme råd nå... Har lest om salvene man får hos legen, som visstnok både tørker ut og etser vekk huden, og om laser, som koster tusenvis av kroner og bare kanskje fungerer. Tydeligvis finnes det ingenting som er garantert å gi effekt, samme hvor dyrt det er.

HVA skal jeg gjøre??? Er virkelig desperat nå, og hadde jeg bare hatt pengene hadde jeg definitivt forsøkt både produkter og lasere, men som student har jeg rett og slett ikke muligheten... :tristbla:

Skal jeg forsøke noen av disse legeproduktene (Differin kanskje?), eller vil dette bare ødelegge enda mer?

Er ufattelig lei av følelsen jeg får hver gang jeg ser meg i speilet, jeg HATER virkelig huden min...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Kvisene er både av den dyptliggende, vonde typen, og av den mer overflatiske, væskende"

Har du vært hos en hudlege?? Jeg trodde jeg hadde normale kviser-hudlegen forklarte at jeg hadde Perioral dermatitt.Årsaken er ikke helt 100% fastsatt men bruk av kremer,betennelse i huden og sminkebruk (fete kremer)

Fikk beskjed om å kutte ut alle disse "rensekremene og dilldall tullet" og kun bruke vanlig såpe og vann til rengjøring av ansiktet.Fikk en resept på tetracykliner og en oppskrift jeg skulle følge.

Tok tid men jeg ble kvitt eksemet.Og aldri mer renseprodukter,kortisonkremer eller annet dill her

Få en henvisning til Hudlege da fastleger ikke kan nok om dette.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i tyveårene, og har vært plaget med kviser siden tidlig i tenårene. Etter noen år på Diane (sluttet av frykt for kreft - Diane inneholder mye horomoner!) er hudproblemene nå tilbake.

Selvtilliten min er elendig, det er dager jeg rett og slett ikke takler å gå utenfor døren. Jeg kan ikke engang gå ut og hente posten uten å sminke meg først, i frykt for å treffe noen jeg kjenner. Jeg ser virkelig GRUSOM ut uten sminke - det ser ut som noen har gått løs på ansiktet mitt med kniv...

Kvisene er både av den dyptliggende, vonde typen, og av den mer overflatiske, væskende. De er lokalisert på kinnene, haken og kjeven. Jeg har dessuten veldig fet hud, spesielt på nesen, hvor jeg også har masse sorte prikker. Et annet problem er alle arrene jeg har fått etter kvisene (arrene blir like ille, om ikke verre, av at jeg lar kvisene være helt i fred). Arrene er flate, men veldig røde, og sammen med kvisene gjør de at ansiktet mitt ser helt maltraktert ut.

Rundt februar brukte jeg tusenvis av kroner på hudpleieprodukter (Jan Marini), som etter flere måneders jevnlig bruk etterlot huden i nøyaktig samme stand som den var før. Helt ubrukelige produkter, i hvertfall for min hud.

Til orientering spiser jeg bra (mye grønnsaker, lite raske karbohydrater), trener jevnlig, bruker kun mineralsminke, holder meg unna solen, drikker masse vann, røyker ikke, og lever generelt sunt. Ingenting av dette har gjort noe positivt for huden min dog.

Jeg har verken råd eller lyst til å gamble med flere dritdyre produkter – men vet ikke mine arme råd nå... Har lest om salvene man får hos legen, som visstnok både tørker ut og etser vekk huden, og om laser, som koster tusenvis av kroner og bare kanskje fungerer. Tydeligvis finnes det ingenting som er garantert å gi effekt, samme hvor dyrt det er.

HVA skal jeg gjøre??? Er virkelig desperat nå, og hadde jeg bare hatt pengene hadde jeg definitivt forsøkt både produkter og lasere, men som student har jeg rett og slett ikke muligheten... :tristbla:

Skal jeg forsøke noen av disse legeproduktene (Differin kanskje?), eller vil dette bare ødelegge enda mer?

Er ufattelig lei av følelsen jeg får hver gang jeg ser meg i speilet, jeg HATER virkelig huden min...

Føler med deg! Forhør deg litt med laserklinikken. Har hørt noen gode historier om folk med dyptliggende betente kviser som er blitt "helbredet" av soft og dyplaser. Ikke noe vondt. Laseren går ned i underhuden og bygger den opp igjen.Bare et rødt lys. Tar nå en kur selv, har tatt to, koster 400 kr pr gang. Hvor mange ganger en må ta kommer an på huden. Jeg merker selv at kvisene har begynt å trekke seg tilbake, og bruker kun milde ansiktspleieprodukter kjøpt fra hudpleier.Dette er bare et tips som du eventuelt kan sjekke opp i.Søke litt på nettet :)

Skrevet

Jeg var ei jente som egentlig hadde fin hud. Hadde noen små hudormer,men mange fregner. Så jeg gikk til en klinikk først og fremst for fregnene. Her var det hudlege. Hun hjernevasket meg og var utrolig nedlatende og frekk angående huden min. Så hun lurte meg til å kjøpe exuviance produkter samt komme på peel. Dumme meg bet på. Produktene var svindyre og ikke minst helt forferdelige. Etter noen uker var jeg 100 ganger verre. Men da sa de at det ble verre før bedre,noe som var tull. Huden ble ødelagt av dette,og jeg ser helt jævlig ut. Er i dag ufør pga dette,og sliter noe helt grusomt. Det verste er ikke kviser,det verste er arr. De forsvinner aldri. Disse folkene forstod ikke at arr var verre enn kviser,så når jeg var kvisefri men arret over hele fjeset var de veldig fornøyde. For meg var det katastrofe. Ikke gå på hudspesialisten.no. De er saksøkt.. Forferdelig utrivelig sted.

Jeg var hos hudlege,og hadde da egentlig vært i de beste hender. Men fordi denne legen var kun ute etter å lure meg så gikk det ikke slik.

Dra til legen din eller på apoteket. Eneste stedene du er trygg,og sikker på at de ikke selger dritt. Legemidler på resept er fantastisk,og ikke minst Basiron. Hold deg unna tull som jan marini,exuviance osv. Bare tull. Sånt de selger for å tjene penger,men som ikke har noe virkning.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Gå til en hudlege aller først. De er eksperter på dette med hud og kan gi deg det som skal til for å bli bra igjen. Ikke vil de koste skjorta og en høyre arm heller iforhold til laserklinikker ol.

PS: Stress kan trigge kvisene og om du stresser pga kviser, så ender du opp i en kjip runddans.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skal man til hudlege bør man dra til den kommunale eller hos selvstendige hudleger. Aldri dra en plass de selger hudpleieprodukter uten å forvente at du går ut derifra med noen av de.

Og ikke bland sammen hudlege og hudpleier. Bare litt tips :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg forstår deg veldig godt har hatt det som deg til jeg starta med diane.Går på det forsatt i frykt for at de kommer tilbake.Har du prøvd roaccutan piller?Denne kuren er ganske sterk og de fleste som har gått på den blir kvitt kvisene for alltid.Dette er en ganske dyr kur med mange kjedlige bivirkninger.Men siden su sliter såpass bør du ta en prat med legen din.Du kan google det og lese litt på nette om det.

Jeg tror kvisene dine kommer pga hormoner og ikke av hva du spiser og setter på huden.Slutt å bruk penger på slik tull som de hudproduktene,de hjelper ikke på hormoner hvertfall.Gå til legen og hør med han om disse tablettene.

Skrevet

Det høres ut som om du trenger en antibiotika-kur, er jo hudinfekjoner du har. Gå til hudlege.

Skrevet

Føler med deg, huden min er også en skikkelig plage!! Jeg er 20, og har hatt problemer med akne siden jeg var 10-11.

Hvis det er såpass ille er det nok lurt å ta turen til fastlegen din, og be om henvisning til hudlege. Der får du antageligvis en antibiotika-kur, eller en krem. Dette er egentlig ikke så dyrt... Det som er dyrt, men hjelper på mange som noen sa, er Roaccutan. Det hjalp meg masse ihvertfall! Nå skal det og sies at dette ikke er en mirakelkur (det er det ingenting som er, har jeg funnet ut).

En ting jeg skulle ønske jeg hadde fått vite tidligere er at god hudpleie er en stor hjelp. Tror jeg hadde blitt kvitt/fått kontoll over problemet mitt mye tidligere hvis jeg ikke hadde brukt en eller annen random fuktighetskrem fra nivea som jeg kjøpte på Rema, men heller brukt noe ordentlig som MD Formulations. Du trenger ikke kjøpe alt de har å tilby, men en god rens og en god fuktighetskrem er et must.

Alle er forskjellige, men det som har fungert for meg er ihvertfall:

- antibiotika-kur

- differin (og andre kremer jeg ikke husker hva heter)

- Roaccutan

- Glykolsyre-kur fra MD Formulations (gjort hjemme i stedet for salong)

- god hudpleie

Skrevet

anbefaler deg å prøve å kutte ut melkeprodukter og sukker. det hjalpmeg kolossalt!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger, alle sammen. :)

Jeg har bestilt legetime nå - gleder meg!

Skal opereres om noen måneder så det er kanskje ikke sikkert jeg kan bli satt på noen tablettkur enda (?), men forhåpentligvis får jeg noen kremer å smøre på og/eller henvisning videre til hudspesialist.

Sukker har jeg allerede kuttet ut (bortsett fra litt i helgene). Kanskje jeg skal prøve å kutte ut melkeproduktene også. Det forundrer meg ikke om melkeprodukter kan virke negativt på kroppen, det er tross alt ganske en ganske unaturlig form for næring for oss mennesker.

Hudpleieprodukter mister jeg mer og mer troen på. Jan Marini går jo for å være veldig bra, allikevel gjør den absolutt ingenting for huden min. Den eneste forskjellen jeg merket var at jeg ble ekstra blank i huden etter å ha påført fuktighetskrem. Jeg har også forsøkt MD Formulations tidligere, og heller ikke den utgjorde noen forskjell.

Jeg har i lange perioder kun vasket ansiktet med vanlig såpe og vann, og huden min har da sett nøyaktig lik ut som i de periodene jeg har brukt "gode hudpleieprodukter". Det virker ikke som noe jeg putter på huden klarer å gjøre den bedre - kun verre (dvs fuktighetskremer).

Så jeg kommer nok ikke til å bruke mer penger på slikt med det første.

• 9 måneder senere...
Skrevet (endret)

Gå til en hudlege aller først. De er eksperter på dette med hud og kan gi deg det som skal til for å bli bra igjen. Ikke vil de koste skjorta og en høyre arm heller iforhold til laserklinikker ol.

PS: Stress kan trigge kvisene og om du stresser pga kviser, så ender du opp i en kjip runddans.

Hudlege er ikke gratis det heller, de vet og selge og ta seg betalt.

Ingen kan jobbe gratis.

Tilbake til den som skrev dette her, eller andre som lurer:

Laser koster 400 kr for en HEL TIME(60 minutter) behandling, hvor man bruker LLLT (low level laser terapy) laser for å stabilisere sebum nivået i kroppen, ved å stimulere cellene i kroppen. (det skjer innen i fra og ut) og tar en time pr behandling.

Hvis det er betente cyster, tar man ut dem (uten å klemme pasienten i hjel) med hjelp av Co2 laser hvis nødvendig, rødheten tar man med en laser som tar blodkar. 10-12 ganger er gjennomsnittet folk pleier og ha,(noen må ha mer, hvis tilfelle av acne er ekstremt)

Men det viktigste er LASER HAR INGEN BIVIRKINGER! det kan ikke Roaccutan måle seg med :)

Petter

PS: HUSK at kremer kan gi deg mer kviser, og det skal jeg fortelle deg hvorfor. Mange kremer blokker talgkjertlene og da kommer ingen sebum ut av dem (Sebum smører hud og hårsekker) og sånn blir det lett kviser av.

Bare et lite tips der :)

Endret av Kråkesaks
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Ingen kan jobbe gratis.

Vil bare rette litt på deg her. Om man går til en hudlege ansatt ved et offentlig sykehus i Norge, blir du ikke prakket på produkter slik mange hudpleiere har en tendens til å gjøre.

Du betaler for konsultasjonen, og du får med deg resepter (mulig noen tar betalt for å skrive ut reseptene, min lege gjør ikke det) på produkter som h*n ved å se på huden din og gå igjennom historikken din mener kan hjelpe. Du blir heller ikke forespeilet en mirakelkur, er derfor legen sier "vi kan prøve dette først, og se om det hjelper, så blir du innkalt på nye time om x mnd for vurdering".

Endret av Kråkesaks
Skrevet

Vil bare rette litt på deg her. Om man går til en hudlege ansatt ved et offentlig sykehus i Norge, blir du ikke prakket på produkter slik mange hudpleiere har en tendens til å gjøre.

Du betaler for konsultasjonen, og du får med deg resepter (mulig noen tar betalt for å skrive ut reseptene, min lege gjør ikke det) på produkter som h*n ved å se på huden din og gå igjennom historikken din mener kan hjelpe. Du blir heller ikke forespeilet en mirakelkur, er derfor legen sier "vi kan prøve dette først, og se om det hjelper, så blir du innkalt på nye time om x mnd for vurdering".

Er det lov å drive reklame her på kvinneguiden nå, forresten?

Nei, du blir ikke lovet noe sånt, fordi det er aldri 100% sikkert at du blir bra i det heletatt, + at hudlegen vil være troverdig ovenfor f.eks. deg. fellesnevnern er: DET ER INGEN GARANTI uansett hva du velger (Laser eller hudlege), fordi ingen har lov til å si, at dette garantert funker, i h.h. til norsk lov :) Men når hudlegen gir deg f.eks. så sterke legemiddler som Roaccutan. Så er de VELDIG OFTE ikke flinke nok til å informere om bivirkningene. (det er ikke til å komme unna).. for de vil jo gjerne at du skal kjøpe den Roaccutan kuren.

litt info om mulig bivirkninger her: http://www.dinside.no/351711/ny-advarsel-mot-kvisemiddel

Det er forskjell på å informere, og reklamere.

Grunnen til at jeg skrev, var jeg at den personen over meg, skrev som om laser er det dyreste og mest usikre du kan gjøre, og indikerer at det bare er hudleger som kan behandle acne(eksperter) (noe som er veldig feil). Husk, hudlegen har lært hvordan skolemedisin fungerer på hud. Jeg skulle gjerne likt å høre hva dem kan om laser. og da spesielt om LLLT (low level laser terapy), for de har faktisk ALDRI lært noen ting om laser og lasermedisin på skolebenken.

Og da synes jeg at jeg kan kort informere om hvordan laser fungere.

Hvis du mener det er reklame, så får du ha den meningen, jeg har en helt annen :)

Mvh.

Petter

Skrevet (endret)

Ingen kan jobbe gratis.

Leger får vel ikke provisjon på reseptene de skriver ut! Er du sikker på at du ikke forveksler hudlege med hudpleier nå?

TS: Dra til legen, så du kanskje får en diagnose. Disse laserklinikkgreiene hjelper ikke i det hele tatt hvis det ikke dreier seg om kviser.

Endret av chikako
Skrevet

Tråden er ryddet for reklame.

Kråkesaks, moderator.

AnonymBruker
Skrevet

Kjære TS, jeg vet så godt hvordan du har det, det er helt forferdelig. Jeg var akkurat som deg, og følt det bare ble verre og verre. Jeg så ut som en kjøttkake, med både overfladiske kviser tett i tett og dype, store byller, spesielt i kinnene og pannen. Jeg følte meg helt spedalsk, og hatet at folk så på meg. Hatet å være ute i dagslys.

MEN du kan bli kvitt det.

Jeg gikk til en veldig flink hudlege, som satte meg på en sterk antibiotika-lignende kur (husker dessverre ikke nøyaktig hva det var). Hun sa også at jeg skulle slutte med alle kremer og hudpleieprodukter. Jeg hadde skrubbet og skurt med peeling, forsøkt alle mulige kremer og dyrt ansiktsvann, masker og det meste som var tilgjengelig av slikt. Hun sa at huden min var veldig stresset av alt dette, og trengte hvile. Hun sa jeg skulle bruke vann og litt såpe om kvelden, og bare det. Ikke sminke heller. Noe som var vanskelig, for jeg følte at jeg var avhengig av å dekke til huden. Men jeg gjorde som hun sa.

Det var nok tablettene som hjalp mest, kvisene begynte å forsvinne. Men jeg tror også det var bra for huden min å hvile fra alle produktene. For den klarnet opp noe helt fantastisk. Jeg måtte ha flere kurer (ca en kur i året), jeg tror det var tre, så var det borte for godt. Og det mest fantastiske var at jeg ikke hadde arr heller. Jeg trodde jeg ville slite med dype arr hele livet, men alt forsvant. Nå er det ingen som tror meg når jeg forteller om de alvorlige hudproblemene jeg hadde i slutten av tenårene.

Det var nok litt flaks at huden min ikke lett får arr, men også de rådene jeg fikk fra hudlegen, og tablettkurene.

Jeg tror du har helt rett i at de fleste hudpleieprodukter ikke har noe for seg, i alle fall når man har såpass alvorlige problemer. De er i beste fall bortkastede penger. Det vil alltid være noen som anbefaler en eller annen krem, en eller annen behandling eller et eller annet fantastisk nytt merke, og man lar seg dessverre lure, igjen og igjen.

Mitt råd er å oppsøke en flink hudlege. Og sender deg gode ønsker og håp om at din historie kan få en like lykkelig slutt som min (når det gjelder huden altså ... )

Klem til deg!

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du blir ikke lovet noe sånt, fordi det er aldri 100% sikkert at du blir bra i det heletatt, + at hudlegen vil være troverdig ovenfor f.eks. deg. fellesnevnern er: DET ER INGEN GARANTI uansett hva du velger (Laser eller hudlege), fordi ingen har lov til å si, at dette garantert funker, i h.h. til norsk lov :) Men når hudlegen gir deg f.eks. så sterke legemiddler som Roaccutan. Så er de VELDIG OFTE ikke flinke nok til å informere om bivirkningene. (det er ikke til å komme unna).. for de vil jo gjerne at du skal kjøpe den Roaccutan kuren.

litt info om mulig bivirkninger her: http://www.dinside.no/351711/ny-advarsel-mot-kvisemiddel

Det er forskjell på å informere, og reklamere.

Grunnen til at jeg skrev, var jeg at den personen over meg, skrev som om laser er det dyreste og mest usikre du kan gjøre, og indikerer at det bare er hudleger som kan behandle acne(eksperter) (noe som er veldig feil). Husk, hudlegen har lært hvordan skolemedisin fungerer på hud. Jeg skulle gjerne likt å høre hva dem kan om laser. og da spesielt om LLLT (low level laser terapy), for de har faktisk ALDRI lært noen ting om laser og lasermedisin på skolebenken.

Og da synes jeg at jeg kan kort informere om hvordan laser fungere.

Hvis du mener det er reklame, så får du ha den meningen, jeg har en helt annen :)

Mvh.

Petter

Men nå har jo innlegget ditt blitt endret av moderatorene også da. Og ja, når noen skriver varmt om et tema/produkt, for så å følge det opp med en oppfordring til å ta denne behandlingen på et gitt sted (hvor det iallefall fremsto som at du jobbet for), da mener jeg at det er reklamering. Men nok om det.

Når det kommer til Roaccutan så vet jeg mye om den behandlingen, fordi jeg har vært igjennom den. Jeg ble virkelig ikke pushet den på meg av legen. Måtte prøve andre produkter først, også skulle Roaccutanen være siste utvei. Det ble dessverre til at jeg måtte ha en slik kur. Da huden gjorde kollbøtte ifjor, ble det igjen aktuelt med en kur. Da sa legen til meg "prøv noe annet først, så venter vi med Roaccutan". Vil du si at det er at legen absolutt vil selge meg en Roaccutankur? Hvor har du det ifra at legen vil at man skal kjøpe produktet? Bare spør, siden det er stikk istrid med egne opplevelser.

Videre, jeg vet mange klager på at det er altfor dårlig gjennomgang av bivirkninger osv på akkurat dette produktet. Her mener jeg at vi som forbrukere (for det er jo vårt eget valg om vi vil benytte oss av resepten eller ikke) som i tillegg til å høre på hva legen sier, har et ansvar for å lese oss opp om produktene det er snakk om. Ja, selvfølgelig, legen skulle gjort alt h*n kunne for å informere, men om det feiler, så kan man lese selv. Og; pakningsvedlegg. Her står det meste som gjelder gitte produkt, gjør det ikke?

Og jo, er dessverre mange hudpleiere der ute som forespeiler kunden at den og den behandling vil gi de og de resultatene. Og når for eksempel det dreier seg om en hudpleiesalong som er tilknyttet en hudlege (som du sikkert vet er dette et krav når det kommer til endel behandlinger de tilbyr), og hudpleieren sier at det er en behandling som ikke kan skade huden din, men huden vil bli fin og problemene gå bort - ja, da er det mange av oss som sliter med hudproblemer som blir såååå glad, fordi vi endelig har funnet noe som kan hjelpe! Vi tenker at disse folkene vil da ikke ta mange tusen kroner fra deg, og selge deg en vare/tjeneste som ikke fungerer. Men joda, flere av dem gjør det. Og nå når jeg har blitt så mistenksom overfor alle hudpleiere (ja, drar dem alle under en kam her), har jeg faktisk funnet ut at flere myter om hud er hva hudpleiere gjerne tror er sannheter. Er ikke rart om de da også presterer å gi "råd" som ikke stemmer.

Mulig jeg tar feil nå, men siden du er i bransjen; er hudpleier en beskyttet tittel? Jeg sier ikke at ingen hudpleiere vet hva de driver med (selv om det ofte kan virke sånn), men det hadde forklart en hel del.

Skrevet

Leger får vel ikke provisjon på reseptene de skriver ut! Er du sikker på at du ikke forveksler hudlege med hudpleier nå?

Vel og merke hvis dem driver privat (noe det er en del som gjør), så har dem mulighet og selge "produkter" ved siden av. Men nå er ikke alle som driver noe privat. Så jeg burde skrevet det litt anderledes før jeg posta den :)

Om de tjener på reseptene vet jeg ikke. Og det sa jeg heller ikke at de gjør ;)

Poenget mitt var at laser ikke nødvedigvis trenger å koste folk høyrearmen i forhold til å dra til f.eks. en privat hudlege.

Skrevet

Håper TS fikk bukt med problemene sine for NESTEN ETT ÅR SIDEN :filer:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...