Gå til innhold

Vielse og fest i samme lokale

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som hadde vielse og fest i samme lokale, hvordan gjorde dere det med tiden? Når var vielsen i forhold til middag og fest? Og hva gjorde gjestene i en evt pause mellom vielse og middagen hvis dere hadde fotografering osv?

I alle bryllup jeg har vært så har folk brukt litt tid på å komme seg fra kirken til lokalet og det har derfor ikke blitt så mye "dødtid" for gjestene, men i dette tilfellet vil jo gjestene befinne seg på samme sted hele tiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi løste dette med å skrive i inbydelsen at de var velkomne til kirken kl.14.30 etterfulgt av middag og bryllupsfest på "lokalet" kl.17.

God tid til bilder imellom....

Skrevet

Vi skal ha vielsen og festen i samme lokalet. Vi skal bare ta bildene på samme sted. Har forhørt meg med kusinen min som er fotograf hvor lang tid vi må ha til fotografering og det vil ta ca en time. Da har vi tenkt å servere gjestene litt fingermat og noe å drikke på som de kan kose seg med mens vi tar bilder. Tenker vi skal ha med gjestene på et par bilder også =o)

Skrevet (endret)

Takk for svar :)

Limalama: Jeg vet ikke om du kanskje misforsto det jeg skrev, vi skal altså ikke gifte oss i kirken, men tenker på å leie et lokale der vi kan ha både vielsen og middagen/festen etterpå :)

Det jeg er redd for er om gjestene kommer til å kjede seg mellom vielsen og middagen om vi drar til fotograf osv, siden de da ikke vil bruke tid på å forflytte seg fra kirken til lokalet. Tror ikke det er mulighet for å ta fine bilder i samme lokalet (midt i byen, uten hage), men dette går selvsagt an å undersøke :)

Endret av Ponine
Skrevet

Takk for svar :)

Limalama: Jeg vet ikke om du kanskje misforsto det jeg skrev, vi skal altså ikke gifte oss i kirken, men tenker på å leie et lokale der vi kan ha både vielsen og middagen/festen etterpå :)

Det jeg er redd for er om gjestene kommer til å kjede seg mellom vielsen og middagen om vi drar til fotograf osv, siden de da ikke vil bruke tid på å forflytte seg fra kirken til lokalet. Tror ikke det er mulighet for å ta fine bilder i samme lokalet (midt i byen, uten hage), men dette går selvsagt an å undersøke :)

Vi har også vurdert dette da vi ikke vil i kirken. Det er veldig aktuelt for oss å gjøre fotograferingen før selve vielsen slik at det ikke blir et mange timers langt opphold mellom vielse og middag.

Skrevet

Jeg vet ikke om du kanskje misforsto det jeg skrev, vi skal altså ikke gifte oss i kirken, men tenker på å leie et lokale der vi kan ha både vielsen og middagen/festen etterpå :)

Hvis dere skal ha en prest til å vie dere så bare pass på at dere har lov til å holde vielse i lokalene dere leier. Er ganske strenge regler for vielser utenfor kirken.

Skrevet

Vi skal ha vielse og middag på samme sted, etter seremonien er det ca 3 timer til middag. Vi må kjøre en halvtime hver vei for å komme til studioet, derfor er det avsatt så mye tid.

Etter vielsen skal vi først ta noen bilder på stedet sammen med forlovere, familie og øvrige gjester før vi drar til fotografen. Mens vi er borte blir det satt frem frukt og drikke til gjestene, og en av dem har ansvaret for "aktivitetspermen" som den nå har blitt kjent som :P

Der er det ulike aktiviteter som forhåpentligvis er morsomme, og gjør at gjestene blir bedre kjent. Han som har ansvaret for gjennomførelsen skal selv se ann når det passer å gjøre dem, hvis folk har det kjempegøy bare med å prate blir det færre arangerte aktiviteter.

Vi har lagd en "hvor godt kjenner du brudeparet" quiz, gjestene blir delt inn i lag, og får totalt 25 spørsmål fordelt på 5 ark. De får først et ark (på hver gruppe) med 5 spørsmål, skal besvare dem og levere dem inn, så blir det gjort opp status (riktig svar, hvem leder etc), før neste ark blir delt ut. Til slutt er det premiering (vin e.l).

Andre aktiviteter vi vurderer:

- Navnene på gjestene blir lagt i en boks/eske, en person begynner med å trekke et navn. Personen skal deretter tegne gjesten han/hun har trukket, deretter er det den som blir tegnet som skal trekke lapp etc. Kan eventuelt kombineres med at brudeparet skal gjette hvem det er som har blitt tegnet når de kommer tilbake (skrive navnet på gjesten bakpå arket istedet for foran).

- Begynne på et dikt, så skal hver av gjestene skrive en setning hver på diktet (evt på gruppa, så det blir flere korte dikt).

- ikke en arrangert aktivitet egentlig: en boks med avlangt hull i lokket, og små kort gjestene kan skrive ønsker, hilsninger o.l på og putte nedi, som brudeparet kan lese morgenen etterpå.

- gjestebingo: lag et bingoark (rutemønster) og fyll rutene med ulike utsagn feks "har hoppet i fallskjerm" , "elsker husarbeid" etc, et til hver gjest (de må også ha egen penn). Så er det om å gjøre for gjestene å gå rundt blandt gjestene og finne mennesker som oppfyller disse utsagnene, og skrive navnet på personen i den respektive ruten. Den som får 5 på rad først (eller et annet tall, alt ettersom hvor mange ruter du har) vinner.

Andre muligheter er at man lager et aktivitetsbord hvor gjestene kan lage noe, feks en plakat til brudeparet, dekorere masker eller hva som helst.

Du har selvfølgelig de sedvanlige selskapslekene som stolleken o.l, vi velger å styre unna dem men hvis man tror gjestene vil like det er det alltids noe å vurdere.

Skrevet

Vi hadde vielse, fotografering og middag/fest på samme sted. Vielsen startet 16.15, og middagen 18.00. Det gikk helt fint. Gjestene fikk aperitif i mellomtiden.

Skrevet (endret)

Hvis dere skal ha en prest til å vie dere så bare pass på at dere har lov til å holde vielse i lokalene dere leier. Er ganske strenge regler for vielser utenfor kirken.

Vi skal ikke ha kirkelig bryllup :)

Tusen takk for alle svar, har fått mange ideer!

Endret av Ponine
Skrevet

Lokalet vi har leid har flere rom. Dvs. at vi gifter oss i selskapslokalet og så jager vi gjestene inn i en peisestue og kafeteria hvor de vil få en liten drink eller en kaffekopp mens de venter de 60-90 minuttene vi har satt av mellom vielse og fest.

Vi har ikke organisert så mye i denne ventetiden da dette er familie fra begges sider som enten ikke har sett hverandre på lenge eller møtes for første gang. Skravla kommer til å gå, med andre ord. :)

Vi kommer til legge gjesteboken i peisestuen slik at om noen ønsker å skrive noen ord til oss kan de gjerne gjøre det allerede da.

Vi kommer også til å gi noen oppgave å få tatt noen bilder av ventetiden. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...